شبکه و فناوری, مقالات

مودم وایرلس چیست؟ معرفی انواع مودم بی سیم

مودم وایرلس چیست

مودم وایرلس چیست؟ مودم وایرلس یا مودم بی سیم به جای یک سیستم تلفن، به یک شبکه بی سیم متصل می شود. مودم های Wireless به منظور دسترسی به اینترنت مستقیما از طریق ماهواره به ارائه دهنده خدمات بی سیم (ISP) مصرف کننده متصل می شوند. شبکه بی سیم از طریق دستگاهی به نام روتر بی سیم برقرار و تامین می شود. مودم با دریافت و انتقال سیگنال اجازه دسترسی به اینترنت را می دهد. روتر به منظور تقسیم سیگنال برای اشتراک گذاری سیگنال با دو یا چند سیستم یا سایر سخت افزارهای کامپیوتری و لوازم جانبی که در خانه یا مجاورت یک شبکه هستند استفاده می شود.

حتی لازم نیست سیستم های کامپیوتری در یک طبقه و در محدوده خاصی قرار بگیرند. چنین شبکه های بی سیمی نیز در مکان هایی مانند فرودگاه های بین المللی نصب شده اند. سیگنال بی سیم را می توان توسط سایر سیستم های رایانه ای با قابلیت های بی سیم دریافت کرد که مصرف کننده را قادر می سازد به راحتی در اینترنت گشت و گذار داشته باشد. امروزه بسیاری از مودم ها به عنوان مودم روتر در قالب یک دستگاه واحد به فروش می رسند، که برای ایجاد راه اندازی سیستم شبکه تنها به یک دستگاه نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:

مودم چیست؟

مودم خلاصه‌ای از دو کلمه‌ی Modulator/Demodulator بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام را گرفته و کلمه MoDem را تشکیل داده و یک دستگاه سخت افزاری است که وظیفه اش تبدیل سیگنال‌ های دیجیتال به آنالوگ و برعکس است. بخش مدولاتور (Modulator) در مودم اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر (صدا های قابل شنود) را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌ کند تا امکان ارسال آنها از طریق خط تلفن، DSL  یا کابل به وجود بیاید. بخش دمدولاتور (Demodulator) در مودم، سیگنال‌ های ورودی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد.

در واقع مودم کامپیوتر ها و روتر ها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه ‌ای مانند اینترنت می‌ کند. استفاده از مودم کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌ های آنلاین تجاری، ایمیل، و سیستم‌ های بُرد بولتین (BBSes) است.

مودم ها انواع مختلفی دارند.

مودم استاندارد یک جعبه کوچک است که دستگاه های شما (رایانه ها، ست تاپ باکس  و غیره) را با استفاده از کابل به اینترنت متصل می کند. برای فعال کردن اتصال بی سیم (Wi-Fi) در خانه، مودم شما باید با دستگاه جداگانه ای به نام روتر وصل شود.

روتر دستگاهی است که با مودم شما کار می کند. روتر داده هایی را از اینترنت دریافت می کند که از مودم عبور کرده و سپس آنها را به صورت بی سیم به دستگاه های خانه شما مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها، کنسول های بازی، رایانه ها و سایر موارد ارسال می کند. به عبارت دیگر، وقتی به Wi-Fi متصل می شوید، واقعاً به روتر متصل می شوید. این مودم‌ها مرسوم‌ترین مودم‌ها در ایران هستند که عموماً برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

مودم ها آنالوگ و دیجیتال هستند. کار مودم‌ آنالوگ به این صورت است که به خطوط آنالوگ تلفن شهری متصل می‌ شوند و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ (و برعکس) را انجام می‌ دهند. می‌توانند راهی به یک شبکه رایانه‌ای باشند. مودم‌ ها انواع مختلفی دارند. مودم های دیجیتال برای اتصال به خطوط دیجیتال تلفن شهری استفاده می‌ شوند، و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال خطوط تلفن را به اطلاعات قابل‌فهم برای رایانه (و برعکس) را انجام می‌ دهند. هزینه این اتصال نسبت به هزینه خطوط آنالوگ بالاتر است و بالاترین نرخ انتقال اطلاعات در این مودم‌ها برابر 64 کیلوبیت در ثانیه است.

مودم وایرلس چیست؟

مودم بی سیم یا وایرلس، مودمی است که سیستم تلفن را دور می زند و مستقیماً به شبکه بی سیم متصل می شود و کاربر از طریق آن می تواند به طور مستقیم به اتصال اینترنت ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) دسترسی پیدا کند.

مودم های بی سیم ممکن است در تلفن های هوشمند، تلفن های همراه و دستیار داده های شخصی (PDA) تعبیه شوند، یا ممکن است در قالب مودم های USB، سریال یا بی سیم فایروال توزیع شوند. انواع دیگر مودم های بی سیم از اندازه مودم کابلی تا اندازه کارت اعتباری یا کوچکتر است. امروزه از تلفن های هوشمند، PDA و تلفن های همراه می توان به عنوان مودم داده استفاده کرد و یک نقطه دسترسی بی سیم برای اتصال اینترنت رایانه شخصی یا اتصال به شبکه اختصاصی ایجاد کرد. تقریباً همه تلفن های همراه از استاندارد Hayes Command Set پشتیبانی می کنند و به تلفن اجازه می دهند هنگام اتصال از طریق USB، کابل سریال، IrDA یا بی سیم بلوتوث به عنوان مودم خارجی ظاهر شود.

با این حال، همه ارائه دهندگان تلفن همراه بی سیم این اجازه را نمی دهند و برخی هزینه اضافی برای آن دریافت می کنند. استاندارد های Wi-Fi و WiMAX همچنین ممکن است برای فایروال بی سیم، مودم های سریال و USB که در فرکانس های مایکروویو کار می کنند، استفاده شود. این مودم ها ممکن است به دسکتاپ ، لپ تاپ یا PDA متصل شوند. برخی از مودم های بی سیم با سخت افزار مناسب حتی ممکن است سرچشمه گرفته و تماس های تلفنی دریافت کنند. انواع دیگر مودم های بی سیم شامل مودم های فلش فشرده، مودم های اکسپرس کارت و مودم های کارت PC است. برخی از این موارد حتی ممکن است شامل قابلیت GPS باشد.

مزایای مودم وایرلس

با مودم وایرلس؛ اتصال همیشه فعال است و اتصال اینترنت بسیار سریع را تامین می کند. مودم وایرلس همچنین یک شبکه امن همراه با انعطاف پذیری و راحتی اتصال بی سیم به اینترنت را ارائه می دهد.

مشترکین قادر به گشت و گذار در اینترنت با سرعت بیشتر (100 برابر سریعتر از مودم های آنالوگ سنتی) هستند. مودم های وایرلس به مشترکین این امکان را می دهد تا بتوانند با لپ تاپ خود در دفتر خانگی یا اداری خود جابجا شوند و فقط به سیستم دسکتاپ محدود نشود. یک مشترک حتی می تواند لپ تاپ خود را به حیاط پشتی ببرد و در حالی که از فضای باز لذت می برد در اینترنت به گشت و گذار بپردازد. مالکان لپ تاپ؛ با قابلیت وایرلس همچنین می توانند از اینترنت مکان های عمومی مانند هتل ها و کافی شاپ ها استفاده کنند.

انواع مودم روتر و نحوه کار آنها

چندین نوع روتر بی سیم وجود دارد. روتر Belkin و روتر پهن باند Linksys Wireless-G تقریبا به یک شکل عمل می کنند. این دو روتر در اتصال دستگاه های سیمی اترنت که به شبکه متصل هستند کمک می کند تا همه دستگاه ها به اتصال سریع اینترنت متصل شوند. به غیر از Belkin ، روتر Linksys Wireless-B Broadband یکی دیگر از روترهای بسیار محبوب است.

وقتی اتصال اینترنت به روتر هم متصل است، روتر به عنوان شکاف دهنده اتصال اینترنت عمل می کند. همه کامپیوترهایی که در محیط خانه یا دفتر کار قرار دارند (چه دسکتاپ و چه لپ تاپ) می توانند همزمان از اتصال اینترنت استفاده کنند. روتر بی سیم فناوری است که وظیفه فعال سازی اینترنت را به عهده دارد. دستگاه روتر تمام پیام های ارسال شده توسط سیستم ها را مشاهده می کند و تمام سیستم های کامپیوتری موجود در شبکه قادر به اتصال و حتی به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر هستند.

آیا مودم ADSL و مودم وایرلس متفاوت هستند؟

استفاده از مودم ADSL، یکی از رایج ‌ترین روش‌ های اتصال به اینترنت است. ارتباط مودم با سرویس دهنده اینترنت با استفاده از یک پورت متصل به شبکه تلفن انجام می‌ شود و هنگامی که سرویس دهنده اطلاعات پیکربندی را تایید کرد، امکان اتصال به اینترنت فراهم می‌شود.

انتقال داده‌ها در شبکه به صورت بی‌سیم (وایرلس) و استفاده از سیم (با استفاده از پورت LAN) انجام می‌‌شود.

ADSL روی سیم های مسی خطوط تلفن خانگی کار می کند، بنابراین تقریباً در دسترس همه است. اتصالات ADSL برای اکثر کاربران اینترنت قابل اطمینان و سریع است – هر چند با افزایش محبوبیت پخش شده و ممکن است تغییر کند – اما کیفیت ارتباط با پایین آمدن از مبادله و کاهش کابل هایی که به شما سرویس می دهند کاهش می یابد.

مودم های ADSL انواع مختلفی دارند. دلیل ساخته شدن مودم های مختلف، کاربری های مختلف می باشد.

مودم اترنت تک پورت ethernet modem یکی از مودم های ADSL است. این مودم ها معمولا دارای یک پورت USB و یک پورت  LAN هستند. لازم به ذکر است که بعضی از مودم های سیمی ممکن است پورت USB نداشته باشند و برخی هم ممکن است پورت LAN نداشته باشند. مودم های سیمی یا  مودم Ethernet تک پورت می توانند فقط به یک کامپیوتر ( یا لپ تاپ ) وصل شوند و فقط به یک سیستم سرویس بدهند. مودم های تک پورت سیمی ارزان ترین مدل مودم ADSL هستند .

مودم وایرلس (مودم بی سیم) ADSL wireless modem، نوع دیگر است.

مودم وای فای WiFi یا مودم وایرلس Wireless یا مودم بی سیم هست که بهترین نوع مودم برای هر نوع کاربری می باشد. هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری می توانند از مودم وای فای استفاده کنند. همانطور که از اسم این نوع مودم پیداست، با مودم وای فای چندین دستگاه ( مانند لپ تاپ، موبایل، تبلت ) می توانند به صورت بی سیم و هم زمان به اینترنت متصل شوند. بعضی از مودم های وایرلس دارای 2 یا 3 آنتن هستند که برد بیشتری هم دارند؛ این نوع مودم ها ( دو یا سه آنته ) گران تر هستند اما برای محیط های بزرگتر مثل شرکت ها یا خانه های بزرگ بسیار مناسب تر هستند.  مودم های وایرلس یا وای فای نسبت به مودم های سیمی گران تر هستند.

انواع مودم وایرلس Wireless یا مودم وای فای WiFi

همه مودم های وایرلس ( و روتر ها ) در محدوده فرکانسی 2.4 گیگاهرتز  هستند. مودم های وایرلس به لحاظ برد ( یا محدوده پوشش )،  سرعت انتقال اطلاعات و همینطور کیفیت ارسال سیگنال با هم متفاوتند و از این رو تا به امروز به سه دسته کلی تقسیم شدند :

مودم وایرلس سری A و B

مودم های وایرلس سری A و B قدیمی ترین نوع مودم های وایرلس هستند. پوشش داخلی این مودم ها بسیار ضعیف تر از مودم های وایرلس سری G و سری N است.

مودم وایرلس سری G

حرف G در مودم های وایرلس مخفف کلمه Good است. مودم های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند. مودم های وایرلس سری G نسبت به مودم های سری A و B گران تر اما نسبت به مودم های وایرلس سری N ارزان تر هستند.

مودم وایرلس سری N

حرف N در مودم های وایرلس مخفف Newest generation به معنی «جدیدترین نسل» می باشد. مودم های وایرلس سری N از سال 2010 وارد بازار شدند. مودم های وایرلس سری N بهترین گزینه هم برای استفاده خانگی و همینطور استفاده در شرکت ها و محیط های بزرگتر هستند. پوشش داخلی این مدل در قیاس با مودم های وایرلس سری A و B و حتی مودم های سری G محدوده بسیار بزرگتری است.

نحوه کار مودم وایرلس

مودم های بی سیم به جای یک سیستم تلفن به یک شبکه بی سیم متصل می شوند. مودم های بی سیم به منظور دسترسی به اینترنت مستقیماً از طریق ماهواره به ارائه دهنده خدمات بی سیم (ISP) مصرف کننده متصل می شوند. شبکه بی سیم از طریق دستگاهی به نام روتر بی سیم برقرار و تأمین می شود. مودم با دریافت و ارسال سیگنال اجازه دسترسی به اینترنت را می دهد. روتر به منظور تقسیم سیگنال برای به اشتراک گذاشتن سیگنال با دو یا چند رایانه یا سایر سخت افزار های رایانه ای و لوازم جانبی که در خانه یا مجاورت ایجاد یک شبکه هستند استفاده می شود.

حتی لازم نیست کامپیوتر ها در یک طبقه و در محدوده خاصی قرار بگیرند. چنین شبکه های بی سیم نیز در مکان هایی مانند فرودگاه های بین المللی نصب شده است. سیگنال بی سیم را می توان توسط سایر سیستم های رایانه ای با قابلیت های بی سیم دریافت کرد که مصرف کننده را قادر می سازد به راحتی در اینترنت گشت و گذار کند. امروزه بسیاری از مودم ها به عنوان مودم و روتر در یک واحد فروخته می شوند که برای ایجاد راه اندازی سیستم شبکه تنها به یک دستگاه نیاز دارند.

چندین نوع روتر بی سیم وجود دارد. وقتی اتصال اینترنت به روتر نیز متصل است، روتر به عنوان شکاف دهنده اتصال اینترنت عمل می کند. همه رایانه هایی که در محیط خانه یا دفتر کار قرار دارند، چه رومیزی یا لپ تاپ باشند، می توانند همزمان از اتصال اینترنت استفاده کنند. روتر بی سیم فناوری ای است که وظیفه فعال سازی اینترنت را بر عهده دارد. دستگاه روتر تمام پیام های ارسال شده توسط رایانه ها را مشاهده می کند و تمام سیستم های کامپیوتری موجود در شبکه قادر به اتصال و حتی به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر هستند.

با مودم وایرلس، اتصال اینترنت همیشه روشن است و اتصال اینترنت بسیار سریع را تأمین می کند. مودم بی سیم همچنین یک شبکه امن همراه با انعطاف پذیری و راحتی اتصال بی سیم به اینترنت را ارائه می دهد. مشترکین قادر به گشت و گذار در اینترنت با سرعت بیشتر تا 100 برابر سریعتر از مودم آنالوگ سنتی هستند. مودم های بی سیم به مشترکین این امکان را می دهد تا بتوانند با لپ تاپ خود در خانه یا محل کار خود جابجا شوند و فقط به رایانه وصل نباشند. یک مشترک حتی می تواند لپ تاپ خود را به حیاط پشتی، تا ارتفاع 1300 فوت برده و در حالی که از فضای باز لذت می برد، در اینترنت گشت و گذار کند. دارندگان لپ تاپ، با قابلیت وایرلس، همچنین می توانند در مکان هایی مانند هتل ها و کافی شاپ ها از تنظیمات بی سیم استفاده کنند.

می توانید روتر را در شبکه خانگی خود با استفاده از سوئیچ بازنشانی به تنظیمات کارخانه بازگردانید. یک روتر دو شبکه را متصل می کند، مانند اینترنت و شبکه خانگی شما. دستگاه های روتر که برای مصرف کنندگان فروخته می شوند، معمولاً شامل قطعاتی هستند که به همه رایانه های شبکه شما اجازه می دهد با یکدیگر و همچنین اینترنت ارتباط برقرار کنند. اگر روتر شما غیرقابل مدیریت شده است یا رمز عبور را فراموش کرده اید و باید وارد آن شوید، ممکن است بخواهید آن را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانید و تنظیمات شبکه خود را بازسازی کنید.

سخت افزار مورد نیاز برای پیکربندی یک شبکه بدون کابل به ابعاد شبکه مورد نظر بستگی دارد. با این وجود در این نوع شبکه به یک اکسس پوینت و یک اینترفیس کارت شبکه نیاز است.  در صورتی که قصد ایجاد یک شبکه موقت بین دو کامپیوتر دارید، فقط دو کارت شبکه بدون کابل نیاز است.

این سخت افزار  یک پل ارتباطی بین شبکه‌های کابلی و دستگاه‌های بدون کابل است و با استفاده از  آن، امکان ارتباط چندین دستگاه به منظور دستیابی به شبکه فراهم  می‌شود. اکسس پوینت می‌تواند عملکردی مشابه یک روتر داشته باشد. در این موارد انتقال اطلاعات در محدوده وسیع‌تری انجام می‌شود از یک اکسس‌پوینت به اکسس پوینت دیگر ارسال می‌شود.

استاندارد های مودم وایرلس

استاندارد  تمامی دستگاه های وایرلس، با عبارت معروف 802.11 نشان داده می‌ شود. اعداد و حروف روبروی این عدد نشان دهنده دیگر استاندار های مختلف وایرلس است. از جمله:

  • استاندارد 802.11n
  • استاندارد 802.11a
  • استاندارد 802.11b
  • استاندارد 802.11g

802.11، اولین استاندارد شبکه بی سیم محلی یا WLAN است، در سال 1997 توسط IEEE ارائه شد. اما این استاندارد وایرلس سریعاً از دوره تولید انبوه خارج شد و‌ دیگر دستگاه هایی با این استاندارد تولید نمی‌شوند. دلیل کنار رفتن این استاندارد 802.11، سرعت پایین پهنای باند آن بود. پهنای باندی که این استاندارد پشتیبانی می‌کرد صرفا پهنای باند 2 Mbps بود.

حدود دو سال بعد، IEEE استاندارد سابق خود را گسترش داد و این بار آن را با نام 802.11b ارائه کرد. پشتیبانی پهنای باند در این استاندارد ارتقا یافت و از 2 به 11 Mbps تغییر کرد. زمانی که مؤسسه IEEE در حال گسترش استاندارد 802.11 به استاندارد 802.11b بود، به پوشش نقض های این استاندارد جدید در قالب یک استاندارد دیگر روی آورد و همزمان با ارائه استاندارد 802.11b، استاندارد 802.11a را هم معرفی کرد.

حدود 3 تا 4 سال بعد، استاندارد 802.11g  معرفی شد. در ساخت این استاندارد سعی کردند تا مزایای دو استاندارد قبلی را در کنار هم قرار دهند. استاندارد وایرلس 802.11n که به استاندارد N هم مشهور است، در سال 2009 معرفی شد. هدف از ارائه استاندارد 802.11n، ارائه استانداردی با مزایای بیشتر نسبت 802.11g بود. جدیدترین  استاندارد وایرلس موجود استاندارد 802.11ac است.