چرا کارمندان در محل کار از اینترنت استفاده می کنند؟ چگونه مدیریت اینترنت کاربران را انجام دهیم؟ اینترنت ابزار ضروری بسیاری از شرکت ها برای حفظ و داشتن روند های کاری مفید بوده است. در عین حال، نقش بسزایی در پرت کردن حواس کارمندان داشته است. از آنجایی که بیشتر فعالیت‌ های اجتماعی آنلاین هستند، کارمندان می‌توانند به‌ جای انجام وظایف کاری خود در ساعات کاری، به راحتی در شبکه های اجتماعی معاشرت می کنند. در نتیجه، کسب ‌و کار ها به‌ طور مداوم به دنبال راه‌ های سازنده هستند تا بر فعالیت های اینترنتی نظارت کنند و حواس پرتی در محیط را کم کنند. از روش های نظارت بر فعالیت، استفاده از نرم افزار های مانیتورینگ بر اینترنت است.

کارمندان از اینترنت در محل کار برای نیاز های شغلی و شخصی استفاده می کنند. اینترنت به یک مزاحمت بزرگ برای کار تبدیل شده است.

واقعاً کارمندان چقدر برای فعالیت های اینترنتی وقت صرف می کنند؟

زمانی بیشتر از چیزی که بتوانید تصور کنید!

در مقاله فوربس آمده است که کارمندان حداقل 10 ساعت از هفته کاری خود را صرف فعالیت های اینترنتی غیر مرتبط با کار می کنند. این روز ها با حواس‌ پرتی‌ های زیاد در اینترنت، یک کارمند می‌ تواند در وب‌ سایت‌ های نامربوط یا نامناسب گشت و گذار کند. در نتیجه، بسیاری از ساعات کاری قبل از اینکه متوجه شوند، هدر می‌ رود.

کارمندان بیشتر از آنچه فکر می کنند برای اهداف شخصی وقت خود را در اینترنت صرف می کنند. مقدار زمانی که برای استفاده شخصی از اینترنت در محل کار صرف می شود بسیار دست کم گرفته شده است.

بر اساس تجربه چندین ساله کارشناسان نظارت بر کارمندان و بازخورد مشتریان، درصد زیادی از کارمندان از امتیازات اینترنت در محل کار سو استفاده می کنند. کارمندان بیشتر زمان کاری خود را در شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس) در یک شرکت سپری کردند. در واقع، دو مورد از پرکاربردترین گزارش‌ های هفتگی «5 کارمند برتر شبکه‌ های اجتماعی» و «برترین کارمندان استفاده شخصی از اینترنت» بودند. نظرسنجی دیگری از کارشناسان WorkTime نشان می دهد که حداقل 90 حقوق از 1000 (یا 0.9 از 10) حقوق برای فعالیت های شخصی اینترنتی هدر می رود.

نظارت بر فعالیت‌ های اینترنتی با ابزار های مناسب می‌ تواند به غلبه بر برخی از وسوسه‌ هایی که کارمندان در محل کار به سختی در برابر آن‌ ها مقاومت می‌ کنند، کمک کند. یوتیوب، بازی، بازدید از سایت‌ های ورزشی، خرید آنلاین، بانکداری، پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی و غیره مواردی هستند که کارمندان را وسوسه می کنند.

مدیریت اینترنت کاربران

کارفرمایان چگونه می توانند با فعالیت های اینترنتی بیخود برخورد کنند؟

حتی اگر اینترنت به عنوان یک ابزار بهره وری استفاده می شود، می تواند بر عملکرد محل کار نیز تأثیر بگذارد. و، اینجاست که ابزار های نظارت بر فعالیت اینترنت در محل کار می توانند مفید باشند. چنین ابزار هایی شامل نرم افزار نظارت بر اینترنت است که روشی پرکاربرد برای مقابله با استفاده بیش از حد از اینترنت کارمندان ارائه می دهد.

نرم افزار نظارت بر اینترنت روشی پرکاربرد برای نظارت بر فعالیت های اینترنتی است.

به طور کلی، نرم افزار نظارت بر اینترنت به تجزیه و تحلیل استفاده از اینترنت کمک می کند.

به ردیابی  مواردی مثل :

وب سایت ها / URL های بازدید شده

زمان صرف شده در اینترنت (چه زمانی و برای چه مدت کارمندان از اینترنت استفاده می کنند)

از کدام کامپیوتر ها برای انجام فعالیت های اینترنتی استفاده شده است

ورود به سیستم / نام کاربری کارمند

از اینترنت برای نیاز های شخصی یا تجاری استفاده شده یا خیر

این ابزار آمار هایی را ارائه می‌ دهد که به ارزیابی عملکرد کارکنان کمک می‌ کند و زمان صرف شده برای حواس‌ پرتی‌ های کاری را از رسانه‌ های اجتماعی (فیس‌بوک، توییتر و غیره) گرفته تا خرید، بازی، و غیره به حداقل می‌ رساند.

مثال نرم افزار نظارت و مدیریت اینترنت کاربران

بنابراین، چگونه می توان مصرف اینترنت را کنترل کرد؟

نرم افزار نظارت بر اینترنت کارکنان – WorkTime – یک مثال عالی است.

‏WorkTime گزارشی در مورد فعالیت های اینترنتی کارکنان و تعداد دفعات استفاده آنها از رسانه های اجتماعی در طول ساعات کاری ارائه می دهد. فعالیت‌ های رایانه‌ ای مرتبط با اینترنت مفید/غیر مفید را هایلایت می‌ کند و همینطور وب‌ سایت‌ های خاصی را مسدود می‌ کند تا حواس‌پرتی را متوقف کند. علاوه بر نظارت بر وب سایت ها / URL های بازدید شده، WorkTime نام ورود به سیستم کارمند، زمان و مدت استفاده از اینترنت، و تاریخچه وب سایت ها/URL های بازدید شده را ثبت می کند. WorkTime فعالیت اینترنت کاربران را بدون توجه به مکان (کارمندان در دفتر، از راه دور، کار از خانه) نظارت می کند.

‏WorkTime به کاهش زمان تلف شده اینترنت و افزایش بهره وری کمک می کند.

چه چیزی از نرم افزار نظارت بر اینترنت دریافت می کنید؟

نرم افزار نظارت بر اینترنت کاربران، تعداد زیادی از عملکرد های مفید را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد. یک نکته مثبت بزرگ با این فناوری این است که می توانید روند های خاص و میزان استفاده از اینترنت را در یک نگاه مشاهده کنید (به خصوص زمانی که احساس می کنید کارمندان اطلاعات خاصی را مخفی می کنند). به عنوان مثال، نرم افزار نظارت بر اینترنت WorkTime گزارش هایی را ارائه می دهد که به کارفرمایان نشان می دهد که کارکنان دقیقا چگونه از اینترنت استفاده می کنند.

این گزارش ها عبارتند از:

  • گزارش «وب‌سایت/URL برتر استفاده شده».
  • گزارش های WorkTime “URL استفاده شده برتر” وب سایت ها/URL های پربازدید را نشان می دهد
  • گزارش «نشانی برترین شبکه اجتماعی استفاده شده»
  • گزارش‌ های WorkTime «برترین URL شبکه اجتماعی استفاده‌ شده» را نشان می‌ دهد. که کدام کارمندان بیشترین بازدید را از شبکه اجتماعی در یک دوره مشخص داشته ‌اند.
  • گزارش‌ های «ریز جزئیات دقیق وب‌سایت/URL».
  • گزارش‌ های WorkTime «URL استفاده از اطلاعات دقیق» شامل تمام جزئیات مربوط به اینکه کدام کارمندان از کدام وب‌ سایت‌ ها، چه مدت و چه زمانی استفاده می‌ کنند، را شامل می شود.
  • گزارش «لیست کامل وب‌سایت/URL».
  • گزارش WorkTime “URL Use full list” فهرست گسترده ای از همه URL هایی که در یک بازه زمانی معین استفاده شده اند ایجاد می کند.
  • و غیره

پس نرم افزار نظارت بر اینترنت کاربران تعداد زیادی از عملکرد های مفید را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد. در یک نگاه می توانید روند های خاص و میزان استفاده از اینترنت را مشاهده کنید.

مدیریت اینترنت کاربران

نرم افزار نظارت و مدیریت اینترنت کاربران چگونه به کسب و کار شما کمک می کند؟

نظارت بر فعالیت های اینترنتی

نظارت بر فعالیت های اینترنتی کارمندان را از بازدید از سایت های غیر مرتبط با کار در طول ساعات کاری محدود می کند. هنگامی که کارمندان متوجه می شوند که شما فعالیت اینترنتی آنها را زیر نظر دارید، آنها از صرف وقت در رسانه های اجتماعی، خرید یا بازی در زمانی که باید مشغول به کار باشند، صرف نظر می کنند. با نظارت بر فعالیت های اینترنتی، دسترسی به سایت هایی را که ممکن است برای سلامت شرکت خطرناک باشند را نیز محدود می کنید.

بهره وری را بهبود می بخشد

بهره وری کارکنان با نرم افزار نظارت بر اینترنت WorkTime حداقل 3 تا 20 درصد بهتر خواهد بود. 3 تا 20 درصد تخمین زده می شود که میانگین زمانی است که کارمندان صرف علایق شخصی می کنند (از جمله حضور کم، گردش در مرورگر، شبکه های اجتماعی و غیره). WorkTime با هایلایت کردن و کاهش زمانی که کارمندان در اینترنت صرف می کنند، بهره وری را افزایش می دهد.

باعث صرفه جویی در پول شرکت می شود

با نرم افزار نظارت بر اینترنت کاربران، شرکت شما می تواند در پرداخت دستمزد کارکنان صرفه جویی کند. فیسبوک به تنهایی 30 درصد از زمان کار را مصرف می کند. در برخی موارد (شرکت هایی با 20 تا 100 کارمند)، زمان گردش در اینترنت حدود 50 درصد از کل زمان کار را می گیرد. WorkTime با به صفر رساندن زمان غیر مفید به صرفه جویی در هزینه کمک می کند.

اطلاعات دقیق ارائه می دهد

نرم افزار مانیتورینگ اینترنت تصویر واقعی استفاده از اینترنت را نشان می دهد. این اطلاعات را می توان به طرق مختلف در شرکت شما اعمال کرد. گذشته از بهبود بهره وری، گزارش های تولید شده می تواند برای موارد زیر مفید باشد :

– ایجاد خط مشی ها و بهبود انضباط کاری

– درگیر کردن کارمندان و کشف سایت هایی که برای کار مفید هستند

– مشخص کردن ویژگی‌ هایی که بر بهره‌وری تأثیر منفی می‌ گذارند، به کارکنان نشان می‌ دهند که واقعاً چقدر زمان را تلف می‌ کنند (طبق تجربه WorkTime، مردم اغلب از میزان واقعی زمان تلف‌شده آگاه نیستند)، و کاهش حواس‌پرتی کارکنان.

سطوح مختلف مدیریت اینترنت کاربران

مدیریت مصرف اینترنت کاربران در سطوح مختلفی امکان پذیر است:

1- ایجاد محدودیت در سایت های مورد بازدید

در این حالت برای کاربران فقط دسترسی به لیست سایت های تعریف شده امکان پذیر خواهد بود.

2- مدیریت اینترنت و تقسیم بندی پهنای باند

از این طریق می توان پهنای باند مصرفی برای سرورها و سرویس های مهم را از کلاینت ها و سرویس های غیر ضروری تفکیک کرد . به این ترتیب اگر مصرف اینترنت کلاینت ها یا کاربران در لحظه ای زیاد شوند باعث ایجاد مشکل بر روی سرورها نخواهد شد . و یا میتوان از طریق آن ، اینترنت افراد مهمان شرکت را در اولویت کمتر و پهنای باند محدودتری قرار داد.

3 – مدیریت زمان استفاده از اینترنت به صورت ثابت و شناور

می توان برای کاربران تعریف کرد که در ساعات خاصی از شبانه روز اینترنت داشته باشند ( مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 10 صبح ) و یا اینکه مثلا در طول یک روز فقط بتواند 3 ساعت ولی بصورت شناور از اینترنت استفاده کنند.

4- ایجاد محدودیت استفاده از سرویس های خاص از اینترنت

از این طریق میتوان تعریف کرد کاربران و یا سرورها فقط به سرویس های محدود و خاصی از اینترنت دسترسی داشته باشند. به طور مثال در مدیریت مصرف کاربران ، کلاینت ها بتوانند فقط ایمیل های خود را از طریق outlook چک کنند ولی نتوانند وارد هیچ سایتی بشوند. یا اینکه فقط به سایت دسترسی داشته باشند ولی به تلگرام دسترسی نداشته باشند. ( بستن تلگرام )

5- اینترنت فرودگاهها ، رستورانها و کافی شاپ ها و …

وقتی یک مهمان به مجموعه شما می آید، در اتصال ایشان به اینترنت با مشکل مواجه هستید؟  با راه اندازی سرویس مدیریت اینترنت کاربران توسط شرکت شایگان ، به راحتی میتوانید برای کاربران مهمان ، دسترسی متفاوت ، محدود و امن ایجاد کنید. به طوریکه نتوانند به شبکه شما دسترسی داشته باشند و اینترنت شما را بیش از حد مصرف کنند . این مورد را میتوان برای شرکت های بزرگ ، رستوران ها ، کافی شاپ ها ، فرودگاه ها ، مراکز آموزشی ، هتل ها ، مراکز خرید ، مراکز تفریحی و ورزشی و … استفاده کرد.

راه اندازی سرویس ها و خدمات فوق از طرق مختلف امکان پذیر است. البته هریک از روشهای زیر برای اعمال محدودیت خاصی کاربرد دارند :

1- از طریق سیستم عامل

2- نصب نرم افزارهایی مانند BWMeter و …

2- از طریق آنتی ویروس ها

3- از طریق تنظیمات روی تجهیزات مثل نصب و راه اندازی روتر بورد میکروتیک

– از طریق نصب و راه اندازی  UTM های نرم افزاری مانند Kerio Control و …

– نصب و راه اندازی UTMهای سخت افزاری مانند Fortigate ، Sophos و …

شرکت شایگان ، میتواند شما را در مدیریت اینترنت کاربران در راستای بهروری بیشتر از اینترنت همراهی کند . کافیست با ما در ارتباط باشید .