شبکه و فناوری, مقالات

نکته های برون سپاری پشتیبانی شبکه

انتخاب تأمین کنندگان برون سپاری مناسب برای دریافت خدمات IT یک کار سخت و بسیار مهم است. در هر صورت، در شروع هر کاری باید به این نکته دقت کنید که هیچ تأمین کننده ای نمیتواند یک شریک ایده آل، کامل و بی نقص برای شما باشد. انعطاف پذیری در روابط، یک ضرورت انکارناشدنی است .

برای آنکه بتوانید به یک نتیجه آگاهانه و هوشمندانه در این باره برسید، تمایلات و انتظارات خود از رابطه برون سپاری را مشخص کنید و این چند نکته را در نظر بگیرید.

هزینه های پنهان برون سپاری پشتیبانی شبکه

مبلغ کل درج شده در قرارداد، در حقیقت بازنمون میزان پول و منابعـی که شرکت برای اعطا و برون سپاری مسئولیت های فناوری اطلاعات به یک نهاد ثالث صرف میکند، نیست. نتایج حاصل از برخی مطالعات نشانگر این امر است که براساس نوع موارد برون سپاری شده و سازمان تأمین کننده، سازمان مشتری اغلب ، حداقل 10 درصد بیش از مبلغ مندرج در قرارداد خرج میکند؛ و این مبلغ، معمولاً صرف تنظیم و تهیه قرارداد و مدیریت آن در طی زمان قرار داد خواهد شد.

از میان مهم ترین هزینه های مضاعف در فرآیند برون سپاری میتوان موارد زیر را برشمرد:

  • هزینه های مربوط به پروسه های تجزیه و تحلیل؛ به منظور شناسایی درستی و تناسب  میان فهالیتهای برون سپاری و نیازمندی های سازمان
  • هزینه مربوط به بررسی و انتخاب یک تأمین کننده
  • هزینه مربوط به انتقال مسئولیت ها و علم داشتن  در باره امور به تأمین کننده ی خدمات برون سپاری
  • هزینه ناشی از قطع همکاری احتمالی و مسائل مرتبط با منابع انسانی
  • هزینه  مدیریت کارکنان و روابط برون سپاری

در زمان تصمیم گیری برای ایجاد یک رابطه ی برون سپاری باید به هزینه های ذکر شده در بالا توجه داشته باشید.

دوران تفویض مسئولیت در برون سپاری پشتیبانی شبکه

مؤسسه ونتج پارتنرز (Vantage Partners)، دوران اعطای مسئولیت در برون سپاری را “درّه ناامیدی” نام گذاری کرده است ؛ در طی این زمان، گروه های تأمین کننده و خدمات رسان درصدد شناسایی ویژگی های بیزینس، قابلیت ها و فرآیندهای در حال انجام، تمایلات و همچنین فرهنگ سازمانی مشتریان خود برمی آیند. علاوه بر اینها، تیم ها خود را به جمع کارمندان و دارایی های سازمان مشتری تزریق می کنند؛ هزینه های اضافی و نواقص را از بین میبرند؛ و در عین حال، کارهای سازمان را پیش میبرند. در طول دوره ی تفویض مسئولیت، که بین چندماه تا چندسال به طول می انجامد، بهره وری و کارآمدی سازمان به مقدار زیادی افت میکند.

معضل و مشکل مهم آن است که دقیقاً در همین دوران، مدیران اجرایی سازمان مشتری تمام فعالیتهای تأمین کننده را به شدت زیر نظر میگیرند تا نتایج و امتیازهای حاصل از این همکاری را ارزیابی کنند؛ مدیران واحدهای اداری ، با خود می اندیشند که چرا سطوح خدمات رسانی تأمین کننده افزایش پیدا نمیکند؛ و کارمندان خدمات رسان سازمان تأمین کننده به درستی انتخاب و تصمیم خود مبنی بر حضور در این محیط چندفروشنده محور شک می نمایند.

آن دسته از مدیران فناوری اطلاعات که می خواهند با استناد به شروط و ضوابط قرارداد خودشان را از این دوران نجات دهند و سختی ها را به جان نخرند، قطعاً ناامید خواهند شد. بهترین روش در این دوران، پیش بینی و انتظار برای رویارویی با شرایط سخت است. سازمان تأمین کننده نیز باید درصدد مدیریت نیازمندی ها و توقعات سازمان مشتری برآید و ضمن فراگیری طرح های مدیریت و گسترش ابزارهای آن، سازمان مشتری را در این دوران یاری دهد.

 

میزان میدان دادن به برون سپاری پشتیبانی شبکه

برد یا باخت یک قرارداد برون سپاری، در زمان عقد قرارداد مشخص و قابل پیش بینی نیست. پایبندی به اصول عقد قرارداد از واضحات و ضرورت هاست؛ اما برای رسیدن به بازده مطلوب، کافی نیست. نتایج حاصل از یک تحقیق نشان میدهند که مشتریان اذعان داشته اند که حداقل 15 درصد از ارزش کل قرارداد برون سپاری، وابسته به مدیریت صحیح از سوی فروشنده یا تأمین کننده است. یک رابطه مشارکت محور و تاثیر گذار که مبتنی بر مدیریت صحیح قرارداد و اعتماد باشد، میتواند موجب افزایش ارزش در طی فرآیند برون سپاری شود. در مقابل، روابط خصمانه و غیردوستانه، از نتایج مثبت و امتیازات ناشی از برون سپاری کم میکند و در عین حال، نقاط قوت رابطه به دلیل نیاز شدید به نظارت و حسابرسی مضاعف کمرنگ میشوند. در این شرایط، امکان بروز اختلاف و منازعه افزایش پیدا میکند و پروژه ها به سرانجام نمیرسند.

در راستای فرآیندهای برون سپاری موفق، روابط به همان میزان خدمات فناوری اطلاعات حائز اهمیت است. در نتیجه، حد و حدود برون سپاری به عنوان مهم ترین اصل در تعیین موفقیت یک قرارداد برون سپاری شناخته می شود. اگر این حد و حدود برای دو طرف مشخص نشود، احتمال پایبندی و تعهد به حقوق و شرایطی که در زمان عقد قرارداد تعیین شده بود، کاهش یافته؛ و نتیجه ی رابطه اصلاً شبیه به موقعیتی که پیش بینی شده بود، نخواهد بود.

بازگشت به حالت اولیه پشتیبانی شبکه

 بازگرداندن خدمات به داخل سازمان، یک گزینه ی همواره در دسترس است؛ گاهی کار به جایی میرسد که نارضایتی سازمان مشتری از خدمات سازمان IT زیاده میشود و مشتری به دنبال راهکار درست تر و سریعتر میگردد. یکی از این راه حلها گرفتن عنان کار و بازپسگیری فعالیت ها از شرکت خدماتی IT است .اما بیرون آمدن ازبرون سپاری چندان راحت نیست ، به همین دلیل، بسیاری از مشتریانی که از برون سپاری ناراضی هستند، اقدام به عقد قرارداد اصلاح شده و بازسازمان دهی روابط میکنند؛ در نتیجه، گزینه ی پس سپاری امور و خدمات در اولویت قرار نمیگیرد.