مجازی سازی, مقالات

ویسفر چیست؟ آشنایی با اجزای VMware vSphere

ویسفر چیست؟ آشنایی با اجزای VMware vSphere

ویسفر چیست؟ VMware vSphere مجموعه ای از اجزای نرم افزاری برای مجازی سازی است. این اجزاء شامل ESXi، vCenter Server و سایر اجزای نرم افزاری هستند که چندین عملکرد مختلف را در محیط vSphere انجام می دهند.

اجزای VMware vSphere

ویسفر دارای اجزای نرم افزاری زیر می باشد:

ESXi

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که ESXi چیست؟ هایپروایزر ماشین های مجازی را اجرا می کند. هر ماشین مجازی دارای مجموعه ای از فایل های پیکربندی و دیسک است که با هم تمام عملکردهای یک ماشین فیزیکی را انجام می دهند.

از طریق ESXi ماشین های مجازی را اجرا می کنید، سیستم عامل ها را نصب می کنید، برنامه ها را اجرا می کنید و ماشین های مجازی را پیکربندی می کنید. پیکربندی شامل شناسایی منابع ماشین مجازی مانند دستگاه های ذخیره سازی است.

سرور بوت استرپینگ؛ مدیریت و سایر خدمات را ارائه می دهد که ماشین های مجازی شما را مدیریت می کند.

اجزای VMware vSphere

vCenter Server

vCenter Server سرویسی است که به عنوان سرپرست مرکزی برای هاست های VMware ESXi (که در شبکه متصل هستند) عمل می کند. vCenter Server اکشن ها را روی ماشین های مجازی و هاست های ESXi هدایت می کند.

vCenter Server  برای اجرای خودکار روی ماشین های مجازی از پیش تنظیم شده نصب شده است. سرویس vCenter Server به طور مداوم در پس زمینه اجرا می شود. این برنامه نظارت و مدیریت فعالیت های خود را انجام می دهد حتی زمانی که هیچ vSphere Clients متصل نیست و هیچ کس به سیستم خود وارد نشده باشد. باید همه هاست هایی که مدیریت می کند، دسترسی به شبکه را داشته باشند.

vCenter Server به عنوان یک ماشین مجازی از پیش تنظیم شده که برای اجرای اجزای vCenter Server بهینه شده اند توسعه داده شده اند. شما می توانید vCenter Server را روی هاست ESXi 6.5 یا بالاتر نصب کنید.

کلیه خدمات پیش نیاز برای اجرای vCenter Server و اجزای vCenter Server ارائه شده است. همه سرویس های vCenter Server به عنوان فرآیندهای فرزند سرویس VMware Service Library Library Manager اجرا می شوند. برای اطلاع از جزئیات مربوط به تنظیمات این پیکربندی؛ به اسناد نصب و راه اندازی vCenter Server مراجعه کنید.

vCenter Single Sign-On

سرویسی است که بخشی از زیرساخت مدیریت vCenter Server محسوب می شود. سرویس احراز هویت vCenter Single Sign-On با اجازه داده به اجزای مختلف نرم افزار ویسفر برای برقراری ارتباط با یکدیگر؛ بستر زیرساخت VMware را ایمن تر می کند. سرویس احراز هویت vCenter Single Sign-On از مکانیزم تبادل رمز مطمئن استفاده می کنید (به جای اینکه از هر جزء بخواهد یک کاربر را به طور جداگانه با یک سرویس دایرکتوری مانند Active Directory احراز هویت کند).

هنگام نصب vCenter Single Sign-On اجزای زیر توسعه داده می شوند:

STS (سرویس توکن امنیتی)

گواهینامه STS به کاربری که از طریق vCenter Single Sign-On وارد سیستم شده است امکان می دهد تا هر سرویس vCenter که vCenter Single Sign-Onرا پشتیبانی می کند را احراز هویت کند.

سرویس STS توکن های امنیتی SAML را صادر می کند. این توکن های امنیتی نشان دهنده هویت یک کاربر در هر یک از منابع هویت vCenter Single Sign-On است.

Administration server

Administration server یا سرور مدیریت به کاربران دارای امتیاز مدیریت vCenter Single Sign-On اجازه می دهد تا سرویس vCenter Single Sign-On را پیکربندی کرده و کاربران و گروه ها را از vSphere Client مدیریت کنند.

vCenter Lookup Service

vCenter Lookup Service شامل اطلاعات توپولوژی در مورد زیرساخت ویسفر است که اجزای vSphere را قادر می سازد تا به طور ایمن به یکدیگر متصل شوند. مگر اینکه از Simple Install استفاده کنید؛ هنگام نصب سایر اجزای vSphere از شما آدرس vCenter Lookup Service در خواست می شود.

به عنوان مثال؛ Inventory Service و اینستالر vCenter Server برای Lookup Service URL درخواست می دهد و بعد با Lookup Service ارتباط برقرار می کند تا vCenter Single Sign-On را پیدا کند. بعد از نصب، Inventory Service و سیستم vCenter Server با vCenter Lookup Service رجیستر شده تا سایر اجزای ویسفر مانند vSphere Client، آنها را پیدا کنند.

VMware Directory Service

VMware Directory Service مرتبط با دامنه vsphere.local است. این سرویس؛ یک سرویس دایرکتوری چند مستاجری است که یک فهرست LDAP را در پورت 389 در دسترس قرار می دهد. در حالت چند سایتی؛ به روزرسانی محتویات VMware Directory Service در یک نمونه از سرویس های VMware Directory Serviceمنجر به بروزرسانی خودکار نمونه های  VMware Directory Service با سایر گره های vCenter Single Sign-On می شود.

vCenter Server plug-ins

برنامه هایی که ویژگی ها و قابلیت های اضافی را به vCenter Server ارائه می دهند. به طور معمول، پلاگین ها از یک جزء سرور و یک جزء کلاینت تشکیل می شوند. پس از نصب پلاگین سرور؛ در vCenter Server رجیستر می شود و سرویس گیرنده پلاگین برای بارگیری در دسترس vSphere Client قرار می گرد. بعد از نصب پلاگین روی vSphere Client، ممکن است با افزودن برگه ها؛ دکمه ها یا منوها رابط کاربری تغییر پیدا کند.

پلاگین ها از قابلیت های اصلی vCenter Server مانند احراز هویت و مدیریت مجوز استفاده می کنند، اما می توانند انواع رویدادها؛ وظایف، متادیتاها و امتیازات خاص خود را داشته باشند.

برخی از ویژگی های vCenter Server به عنوان پلاگین اجرا می شوند و می توان آنها را با استفاده از vSphere Client Plug-in Manager مدیریت کرد. این ویژگی ها شامل vCenter Storage Monitoring ، vCenter Hardware Status و vCenter Service Status است.

vCenter Server database

این دیتابیس برای حفظ وضعیت هر ماشین مجازی؛ هاست و کاربر مدیریت شده در محیط vCenter Server استفاده می شود. vCenter Server database می تواند خارج از سایت یا محلی در سیستم vCenter Server باشد.

پایگاه داده در هنگام نصب vCenter Server نصب و پیکربندی می شود.

اگر مستقیما از طریق VMware Host Client به هاست ESXi خود دسترسی دارید (و نه از طریق سیستم vCenter Server و کلاینت ویسفر مرتبط) از پایگاه داده vCenter Server استفاده نمی کنید.

tcServer

بسیاری از عملکردهای vCenter به عنوان سرویس های وبی که به tcServer نیاز دارند پیاده سازی می شوند. tcServer به عنوان بخشی از نصب vCenter Server روی دستگاه vCenter Server نصب شده است.

ویژگی هایی که نیاز به کار tcServer دارند عبارتند از سربرگ lCIM/Hardware Status، نمودارهای Performance؛ وضعیت های vCenter Service و سرویس های WebAccess, Storage Policy-Based services.

vCenter Server agent

در هر هاست مدیریت شده؛ ایجنت نرم افزاری است که اقدامات دریافت شده از vCenter Server را جمع آوری، ارتباط و اجرا می کند. vCenter Server agent اولین بار که هاست به vCenter Server inventory اضافه می شود؛ نصب می شود.

Host agent

هر هاست مدیریت شده، نرم افزاری است که اکشن های دریافت شده از طریق vSphere Client را جمع آوری و اجرا می کند. به عنوان بخشی از اینستالر ESXi نصب می شود.

 اجزای VMware vSphere

اطلاعاتی تکمیلی در مورد VMware vSphere

VMware ESX & VMware ESXiESX و  ESXi لایه های مجازی هستند که در سطح لایه سخت افزاری سرور اجرا می شوند. وظیفه ی این لایه های مجازی، مدیریت منابع سخت افزاری در بین ماشین های مجازی می باشد .

در حال حاضر دو نسخه از ESX وجود دارد :

  • VMware ESXi 5
  • VMware ESXi 5.1

VMware ESXi 5.1 از دو طریق VMware ESXi 5.1 Embedded و VMware ESXi 5.1 Installable در دسترس قرار می گیرد.

ESXi 5.1 Embedded یک Firmware است که در سخت افزار فیزیکی سرور ساخته می شود . ESXi 5.1 Installable نرم افزاری است که توسط یک CD-ROM boot image قابل نصب است و در نهایت باید بر روی hard drive سرور نصب می گردد.

نرم افزارها و قابلیتهای موجود برای استفاده از ماشین های مجازی

vCenter Server سرویسی است که توسط آن پیکربندی، تامین منابع و مدیریت آنها  انجام می شود.

vSphere Client یک نرم افزار Interface است که به مدیران امکان دسترسی از راه دور به vCenter Server و ESX/ESXi می دهد.

vSphere Web Access نیز یکی از امکانات نرم افزاری تحت وب است که امکان مدیریت ماشین های مجازی و کنترل از راه کنسول مدیریتی را فراهم می کند.

VMFS (VMware Virtual Machine File System) دارای کارایی بالایی جهت Cluster کردن فایل های سیستمی مورد نیاز برای ماشین های مجازی ESX/ESXi است.

VMware Virtual SMP ویژگی است که توانایی استفاده همزمان از چندین پردازش گر فیزیکی را برای ماشین های مجازی فراهم می سازد.

VMware vMotion قابلیت انتقال کامل ماشین های مجازی در حال سرویس را از یک سرور سخت افزاری به سرور سخت افزاری دیگری بدون Downtime را دارا می باشد. Storage vMotion قابلیت جابجایی فایل های ماشین های مجازی از یک Datastore به Datastore دیگر بدون وقفه در سرویس دهی ماشین های مجازی می باشد. در این مهاجرت فایل های سیستمی و دیسک های مجازی را می توان در کنار هم و یا در دو مرکز داده متفاوت به صورت مجزا ذخیره کرد. در طول Storage vMotion تغییری در ماشین های مجازی ایجاد نخواهد شد.

مهاجرت با vMotion اجازه جا به جایی ماشین های مجازی  روشن را به Host جدید می دهد. در این مهاجرت هیچگونه وقفه ای در عملکرد ماشین های مجازی اتفاق نمی افتد. توجه به این نکته ضروری است برای جابه جایی ماشین از یک Datacenter به Datacenter دیگر نمی توان از vMotion استفاده کرد.

با Storage vMotion می توان دیسک های مجازی و یا فایل های سیستمی یک ماشین مجازی روشن را به Datastore جدید منتقل کرد. جابه جایی حافظه ماشین های مجازی روشن وقفه ای در عملکرد ماشین های مجازی ایجاد نمی کند .

High Availability (HA) ویژگی برای بالا بردن دسترس پذیری ماشین های مجازی است. در صورت بروز مشکل برای یک سرور، ماشین های مجازی بر روی سرور دیگری شروع به کار می کند.

تخصیص و برقراری تعادل برای استفاده ماشین های مجازی از ظرفیت های سخت افزاری موجود توسط Distributed Resource Scheduler (DRS ) انجام می شود. این ویژگی شامل distributed power management (DPM) (توزیع انرژی) است که توجه مراکز اطلاعات را به کاهش مصرف برق جلب می کند.

VMware vSphere SDK  واسط استاندارد برای ارتباط بین VMware و سه روش دسترسی ذکر شده به آن است.

در زمان فعال بودن Fault Tolerance VMware، ضمن ایجاد یک کپی از نسخه اولیه یا اصلی ماشین های مجازی، کلیه عملیات انجام شده بر روی ماشین های مجازی اصلی بر روی ماشین های مجازی دوم نیز اعمال می گردد. اگر ماشین مجازی اصلی به هر دلیل غیر قابل دسترسی باشد، ماشین مجازی دوم جایگزین آن شده  و به این ترتیب ماشین مجازی به صورت ثابت در دسترس است.

این ویژگی شامل یک vNetwork Distributed Switch (vDS) (توزیع سوئیچ مجازی) می باشد. که علاوه بر کاهش نگهداری های مداوم از شبکه باعث افزایش ظرفیت شبکه می شود. ثابت بودن پیکربندی شبکه در زمان جابه جایی در بین میزبان ها از مزایای vSD محسوب می شود.

منبع: vmware و geek-university