شبکه و فناوری, مقالات

مودم وایرلس چیست؟ معرفی انواع مودم بی سیم

مودم وایرلس چیست

مودم وایرلس چیست؟ مودم وایرلس یا مودم بی‌سیم به جای یک سیستم تلفن، به یک شبکه بی‌سیم متصل می‌شود. مودم‌های Wireless به منظور دسترسی به اینترنت مستقیما از طریق ماهواره به ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم مصرف‌کننده (ISP) متصل می‌شوند.

شبکه بی‌سیم از طریق دستگاهی به نام روتر بی‌سیم برقرار و تامین می‌شود؛ مودم نیز با دریافت و انتقال سیگنال اجازه دسترسی به اینترنت را می‌دهد. از روترها، به منظور تقسیم سیگنال برای اشتراک‌گذاری سیگنال با دو یا چند سیستم یا سایر سخت‌افزارهای کامپیوتری و لوازم جانبی که در خانه یا مجاورت یک شبکه هستند، استفاده می‌شود؛ حتی لازم نیست سیستم‌های کامپیوتری در یک طبقه و محدوده خاصی قرار بگیرند.

چنین شبکه‌های بی‌سیمی در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی نیز نصب شده‌اند. سیگنال بی‌سیم را می‌توان توسط سایر سیستم‌های رایانه‌ای با قابلیت‌های بی‌سیم دریافت کرد که مصرف‌کننده را قادر می‌سازد به راحتی در اینترنت گشت و گذار داشته باشد.

امروزه بسیاری از مودم‌ها به عنوان مودم روتر در قالب یک دستگاه واحد به فروش می‌رسند، که برای ایجاد راه‌اندازی سیستم شبکه تنها به یک دستگاه نیاز دارند. مودم‌های وایرلس یکی از تجهیزات ارتباطات بی‌سیم هستند که انواع مختلف آن‌ها در بازار موجود است.

در این مقاله به این سوال که مودم وایرلس چیست؟ پاسخ می‌دهیم و انواع مودم‌های بی‌سیم را معرفی می‌کنیم.

مودم چیست؟

مودم خلاصه‌ای از دو کلمه ‌Modulator وDemodulator بوده که سه حرف ابتدایی هر کدام از این کلمات را گرفته و نام MoDem  را تشکیل داده است؛ مودم، یک دستگاه سخت‌افزاری است که وظیفه آن تبدیل سیگنال‌های دیجیتال به آنالوگ و برعکس است.

بخش مدولاتور (Modulator) در مودم، اطلاعات دیجیتال خروجی از یک کامپیوتر(صداهای قابل شنود) را به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌‌کند تا امکان ارسال آن‌ها از طریق خط تلفن، DSL یا کابل به وجود بیاید. بخش دمدولاتور (Demodulator) در مودم، سیگنال‌های ورودی آنالوگ را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد.

در واقع مودم، کامپیوترها و روترها را قادر به ارسال و دریافت اطلاعات، از شبکه‌ای مانند اینترنت می‌کند. استفاده از مودم، کلید اصلی ورود به دنیای اینترنت و وب جهانی، سرویس‌‌های آنلاین تجاری، ایمیل و سیستم‌های بُردبولتین (BBSes) است.

مودم‌ها انواع مختلفی دارند

مودم استاندارد، یک جعبه کوچک است که دستگاه‌های شما(رایانه‌ها، ست‌تاپ‌باکس و غیره) را با استفاده از کابل به اینترنت متصل می‌کند. برای فعال‌کردن اتصال بی‌سیم (Wi-Fi) در خانه، مودم شما باید با دستگاه جداگانه‌ای به نام روتر وصل شود.

روتر، دستگاهی است که با مودم شما کار می‌کند. روتر، داده‌هایی را از اینترنت دریافت می‌کند که از مودم عبور کرده و سپس آن‌ها را به صورت بی‌سیم به دستگاه‌های خانه شما مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی، رایانه‌ها و سایر موارد ارسال می‌کند.

به عبارت دیگر، وقتی به Wi-Fi متصل می‌شوید، واقعاً به روتر متصل می‌شوید. این مودم‌ها، مرسوم‌ترین مودم‌ها در ایران هستند که عموماً برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شوند.

مودم‌ها، دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند. کار مودم‌ آنالوگ به این صورت است که به خطوط آنالوگ تلفن شهری متصل می‌شوند و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ (و برعکس) را انجام می‌دهند؛ همچنین می‌توانند راهی به یک شبکه رایانه‌ای باشند.

مودم‌های دیجیتال برای اتصال به خطوط دیجیتال تلفن شهری استفاده می‌شوند و کار تبدیل اطلاعات دیجیتال خطوط تلفن را به اطلاعات قابل‌فهم برای رایانه (و برعکس) را انجام می‌دهند. هزینه این اتصال نسبت به هزینه خطوط آنالوگ بالاتر است و بالاترین نرخ انتقال اطلاعات در این مودم‌ها برابر 64 کیلوبیت در ثانیه است.

مودم وایرلس چیست؟

مودم بی‌سیم یا وایرلس، مودمی است که سیستم تلفن را دور می‌زند و مستقیماً به شبکه بی‌سیم متصل می‌شود و کاربر از طریق آن می‌تواند به طور مستقیم به اتصال اینترنت ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) دسترسی پیدا کند.

مودم‌های بی‌سیم ممکن است در تلفن‌های هوشمند، تلفن‌های همراه و دستیار داده‌های شخصی (PDA) تعبیه شوند یا ممکن است در قالب مودم‌های USB، سریال یا بی‌سیم فایروال توزیع شوند.

انواع دیگر مودم‌های بی‌سیم، از اندازه مودم‌های کابلی تا اندازه کارت اعتباری یا کوچکتر است. امروزه از تلفن‌های هوشمند، PDA و تلفن‌های همراه می‌توان به عنوان مودم داده استفاده کرد و یک نقطه دسترسی بی‌سیم برای اتصال اینترنت رایانه شخصی یا اتصال به شبکه اختصاصی ایجاد کرد.

تقریباً همه تلفن‌های همراه از استاندارد Hayes Command Set پشتیبانی می‌کنند و به تلفن اجازه می‌دهند هنگام اتصال از طریق USB، کابل سریال، IrDA  یا بی‌سیم بلوتوث به عنوان مودم خارجی ظاهر شود. با این حال، همه ارائه‌دهندگان تلفن همراه بی‌سیم این اجازه را نمی‌دهند و برخی هزینه اضافی برای آن دریافت می کنند.

استانداردهای Wi-Fi و WiMAX همچنین ممکن است برای فایروال بی‌سیم، مودم‌های سریال و USB که در فرکانس‌های مایکروویو کار می‌کنند، استفاده شود. این مودم‌ها ممکن است به دسکتاپ ، لپ‌تاپ یا PDA متصل شوند.

حتی ممکن است برخی از مودم‌های بی‌سیم با سخت‌افزار مناسب سرچشمه گرفته و تماس‌های تلفنی دریافت کنند. انواع دیگر مودم‌های بی‌سیم شامل مودم‌های فلش فشرده، مودم‌های اکسپرس کارت و مودم‌های کارت PC است. برخی از این موارد حتی ممکن است شامل قابلیت GPS باشد.

کاربردهای مودم وایرلس

با مودم وایرلس، اتصال همیشه فعال است و اتصال به اینترنت را بسیار سریع تامین می‌کند. مودم وایرلس همچنین یک شبکه امن همراه با انعطاف‌پذیری و راحتی اتصال بی‌سیم به اینترنت را ارائه می‌دهد. مشترکین قادر به گشت و گذار در اینترنت با سرعت بیشتر (100 برابر سریعتر از مودم‌های آنالوگ سنتی) هستند.

مودم‌های وایرلس به مشترکین این امکان را می‌دهد تا بتوانند با لپ‌تاپ خود در دفتر خانگی یا اداری خود جابه‌جا شوند و فقط به سیستم دسکتاپ محدود نشود. یک مشترک حتی می تواند لپ‌تاپ خود را به حیاط پشتی ببرد و در حالی که از فضای باز لذت می‌برد در اینترنت به گشت و گذار بپردازد.

مالکان لپ‌تاپ، با قابلیت وایرلس همچنین می‌توانند از اینترنت مکان‌های عمومی مانند هتل‌ها و کافی‌شاپ‌ها استفاده کنند. در کاربردهای فروشگاهی و منازل، به طور معمول از دستگاه‌های زیر برای اتصال به اینترنت پرسرعت بی‌سیم استفاده می‌شود:

  • تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها
  • لپ‌تاپ و کامپیوترهای دارای کارت شبکه وایرلس
  • تلویزیون‌های هوشمند
  • رسیورهای تلویزیونی با دانگل Wireless
  • انواع دوربین‌های مداربسته، نظارتی و امنیتی، دوربین‌های مداربسته بی‌سیم و WiFi

انواع مودم روتر و نحوه کار آن‌ها

چندین نوع روتر بی‌سیم وجود دارد. روتر Belkinو روتر پهن باند Linksys Wireless-G تقریبا به یک شکل عمل می‌کنند. این دو روتر در اتصال دستگاه‌های سیمی اترنت که به شبکه متصل هستند کمک می‌کند تا همه دستگاه‌ها به اتصال سریع اینترنت متصل شوند.

از انواع مودم روتر بی‌سیم می‌توان به مودم تلفن ثابت مانند مودم ADSL و VDSL اشاره کرد. نوع دیگر مودم‌های روتر به صورت سیم‌کارت‌خور و تلفن همراه هستند که شامل مودم‌های 3G،4G،LTE،5G، همراه اول و ایرانسل می‌شوند. به غیر ازBelkin ، روتر Linksys Wireless-B Broadband یکی دیگر از روترهای بسیار محبوب است.

وقتی اتصال اینترنت به روتر هم متصل است، روتر به عنوان شکاف‌دهنده اتصال اینترنت عمل می‌کند. همه کامپیوترهایی که در محیط خانه یا دفتر کار قرار دارند (چه دسکتاپ و چه لپ‌تاپ) می‌توانند همزمان از اتصال اینترنت استفاده کنند.

روتر بی‌سیم فناوری است که وظیفه فعال‌سازی اینترنت را به عهده دارد. دستگاه روتر تمام پیام‌های ارسال‌شده توسط سیستم‌ها را مشاهده می‌کند و تمام سیستم‌های کامپیوتری موجود در شبکه قادر به اتصال و حتی به اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر هستند.

به بیان دیگر، به کمک این دستگاه، انواع مودم‌ها می‌توانند در حالت اکسس پوینت قرار گرفته و اینترنت خود را از طریق WiFi به اشتراک بگذارند. این عمل به کمک مسیریابی بین شبکه‌ای انجام می‌شود. روترها با استفاده از سیستم روتینگ، دستگاه‌ها را به هم متصل می‌کنند.

به این صورت که داده‌های ارسالی، با توجه به آدرسIP آن‌ها، که می‌تواند آدرس داخلی یا خارجی باشد، بر اساس الگوریتم‌های پیچیده مسیریابی به مقصد می‌رسند. آدرس‌های داخلی ممکن است شبکه محلی بی‌سیم (WLAN) یا شبکه محلی سیمی (LAN) باشند. آدرس‌های خارجی نیز شبکه‌های Wide Area NETWORK و WAN(شبکه اینترنت) هستند.

آیا مودم ADSL و مودم وایرلس متفاوت هستند؟

استفاده از مودم ADSL، یکی از رایج‌‌ترین روش‌‌های اتصال به اینترنت است. ارتباط مودم با سرویس‌دهنده اینترنت با استفاده از یک پورت متصل به شبکه تلفن انجام می‌شود و هنگامی که سرویس‌دهنده اطلاعات پیکربندی را تایید کرد، امکان اتصال به اینترنت فراهم می‌شود.

انتقال داده‌ها در شبکه به صورت بی‌سیم(وایرلس) و استفاده از سیم با استفاده از (پورت LAN) انجام می‌‌شود. ADSl روی سیم‌های مسی خطوط تلفن خانگی کار می‌کند، بنابراین تقریباً در دسترس همه است. اتصالات  ADSL برای اکثر کاربران اینترنت قابل اطمینان و سریع است (هر چند با افزایش محبوبیت پخش‌شده و ممکن است تغییر کند) اما کیفیت ارتباط با پایین‌آمدن از مبادله و کاهش کابل‌هایی که به شما سرویس می‌دهند، کاهش می‌یابد.

در مواردی که تعداد کاربران محدود است و کاربری مودم در حد متوسط، می‌توان از VDSL که نسل جدیدتری از ADSL است، استفاده کرد. مودم‌های وایرلس خانگی که از طریق خطوط مخابراتی زمینی و تلفن ثابت به اینترنت متصل می‌شوند، غالبا مناسب مکان‌های کوچک یا منازل هستند.

مودم‌های ADSL انواع مختلفی دارند. دلیل ساخته شدن مودم‌های مختلف، کاربری‌های گوناگون می‌باشد. مودم اترنت تک‌پورت Ethernet Modem یکی از مودم‌های ADSL است. این مودم‌ها معمولا دارای یک‌پورت USB و یک‌پورتLAN  هستند.

لازم به ذکر است که بعضی از مودم‌های سیمی ممکن است پورت USB نداشته باشند و برخی هم ممکن است پورت LAN نداشته باشند. مودم‌های سیمی یا مودم Ethernet  تک‌پورت می‌توانند فقط به یک کامپیوتر(یا لپ‌تاپ) وصل شوند و فقط به یک سیستم سرویس بدهند. مودم‌های تک‌پورت سیمی ارزان‌ترین مدل مودم ADSL هستند.

در کاربردهای تجاری، صنعتی و اداری که نیاز به اینترنت پرسرعت است، این مودم‌ها کاربردی نیستند و به جای آن‌ها می‌توان از خط‌های پرسرعتی مانند فیبرهای نوری استفاده کرد. همچنین برای دسترسی محلی به اینترنت وایرلس و خدمات شبکه می‌توان از روتر وایرلس و انواع اکسس پوینت استفاده کرد.

تقسیم‌بندی مودم‌های وایرلس Wireless یا مودم وای‌فای WiFi

همه مودم‌های وایرلس(و روترها) در محدوده فرکانسی 2.4 گیگاهرتز هستند. مودم‌های وایرلس به لحاظ برد (محدوده پوشش)، سرعت انتقال اطلاعات و همینطور کیفیت ارسال سیگنال با هم متفاوتند و از این رو تا به امروز به سه دسته کلی تقسیم شدند :

  • مودم وایرلس سری A و B

مودم‌های وایرلس سری A و B قدیمی‌ترین نوع مودم‌های وایرلس هستند. پوشش داخلی این مودم‌ها بسیار ضعیف‌تر از مودم‌های وایرلس سری G و سری N است.

  • مودم وایرلس سری G

حرف G در مودم‌های وایرلس مخفف کلمه Good است. مودم‌های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می‌توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند. مودم‌های وایرلس سری G نسبت به مودم‌های سری A و B گران‌تر اما نسبت به مودم‌های وایرلس سری N ارزان‌تر هستند.

  • مودم وایرلس سری N

حرف N در مودم‌های وایرلس مخفف Newest generation به معنی «جدیدترین نسل» می‌باشد. مودم‌های وایرلس سری N از سال 2010 وارد بازار شدند. مودم‌های وایرلس سری N بهترین گزینه هم برای استفاده خانگی و همینطور استفاده در شرکت‌ها و محیط‌های بزرگتر هستند. پوشش داخلی این مدل در قیاس با مودم‌های وایرلس سری A و B و حتی مودم‌های سری G محدوده بسیار بزرگتری است.

انواع مودم‌های وایرلس

در تقسیم‌بندی جزئی‌تر انواع مودم‌های وایرلس را بر اساس پارامترهای مختلف در دسته‌بندی‌های گوناگون قرار می‌دهند. از جمله این پارامترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت حمل یا ثابت‌بودن مودم: بتوان آن‌را در موارد لزوم در کیف یا جیب حمل کرد و یا به صورت رومیزی از آن استفاده کرد.
  • نوع شبکه مخابراتی که پشتیبانی می‌کند: به طور مثال خطوط تلفن همراه یا تلفن ثابت
  • استانداردهای وایرلس: بر اساس استاندارد وایرلس IEEE 802.11 a/b/g/n/ac/ax که پشتیبانی می‌کند.
  • تعداد آنتن‌های وایرلس: مودم‌های بی‌سیم با آنتن داخلی یا بدون آنتن خارجی یا مودم‌های تک‌آنتن، دو آنتن، چهار آنتن و بیشتر.
  • اندازه برد امواج: این میزان برای انواع مودم بی‌سیم ارزان‌قیمت و خانگی از 10 تا 30 متر، برای انواع مودم بی‌سیم با برد بالا و آنتن‌های بیشتر از 50 تا 100 متر و برای انواع رادیو آنتن وایرلس امنی دایرکشنال اوتدور، 500 تا 1000 متر است.
  • استانداردهای مخابراتی که پشتیبانی می‌کند: استانداردهای مورد پشتیبانی برای خطوط تلفن ثابت ADSL و VDSL بوده و برای خطوط تلفن همراه 3G و 4G ،LTE 5G.
  • سرعت انتقال داده‌ها: در استاندارد 802.11B، از 11 مگابیت بر ثانیه تا استاندارد 802.11AX از 12 گیگابیت بر ثانیه است.
  • وجود قابلیت‌های ویژه: از جمله، پشتیبانی از IPv6، قابلیت مدیریت پهنای باند و حجم مصرفی کاربران و Parental Control (مدیریت دسترسی کودکان به محتوای اینترنت).
  • تعداد پورت‌های LAN: شامل انواع مودم‌های تک‌پورت خانگی تا مودم‌های دارای 4 و 8 پورت حرفه‌ای.
  • داشتن پورت USB: ممکن است در مودم‌ها پورت USB قرار نگرفته باشد یا در انواع حرفه‌ای علاوه بر USB برای اتصال انواع فلش مموری‌ها نیز پورت تعبیه شده باشد.
  •  داشتن پورت WAN: مودم‌های چندکاربرده دارای 1 یا 2 پورت WAN هستند درحالی که برخی مودم‌های تک‌کاربرده خانگی، بدون پورت WAN طراحی شده‌اند.

۱- مودم بی‌سیم تلفن ثابت و تلفن همراه

همان‌طور که پیشتر گفتیم، یکی از پارامترهای دسته‌بندی مودم‌ها بر اساس نوع شبکه مخابراتی قابل پشتیبانی آن‌ها است. مودم وایرلس (مودم بی‌سیم) ADSL wireless modem، نوع دیگر است. مودم وای‌فای WiFi یا مودم وایرلس Wireless مودم بی‌سیم است که بهترین نوع مودم برای هر نوع کاربری می‌باشد. هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری می‌توانند از مودم وای‌‌فای استفاده کنند.

همانطور که از اسم این نوع مودم پیداست، با مودم وای‌فای چندین دستگاه (مانند لپ‌تاپ، موبایل، تبلت) می‌توانند به صورت بی‌سیم و همزمان به اینترنت متصل شوند. برخی از این مودم‌ها به صورت آنتن داخلی و برد کوتاه و برخی دیگر دارای آنتن خارجی برای تقویت برد امواج رادیویی هستند. این آنتن‌های بیرونی با برد بالا، در فواصل دورتر، قابلیت اتصال دستگاه‌های بیشتر را فراهم می‌کنند.

در مقابل، مودم‌های سیم‌کارتی، دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند به صورت بی‌سیم، اینترنت دریافتی خود را با دیگر تجهیزات به اشتراک بگذارند. برخی از انواع دانگل‌های USB سیم‌کارت‌خور، تنها به وسیله پورت  USB قادر به اشتراک‌گذاری اینترنت دریافتی هستند(اکسس پوینت بی‌سیم ندارند).

انواع مختلفی از مودم‌های وایرلس سیم‌کارتی وجود دارد که شامل مودم سیم‌کارتی رومیزی دارای LAN، مودم وایرلس همراه جیبی، مودم USB سیم‌کارتی دارای WiFi، دانگل WiFi سیم‌کارتی، مودم‌های 3G،4G ، LTE، 5G، همراه اول، ایرانسل و رایتل هستند.

هر دو مودم‌های بی‌سیم چه به صورت خانگی چه سیم‌کارتی باشند، به عنوان مسیریاب عمل کرده و عملیات روتینگ را بین شبکه محلی و اینترنت برقرار می‌کنند؛ اما دارای تفاوت‌هایی از جمله، تعداد دستگاه‌های قابل اتصال، برد وایرلس دستگاه و منبع اینترنت هستند.

۲- مودم بی‌سیم ثابت و رومیزی یا قابل حمل و جیبی

مودم‌های بی‌سیم دارای دو نوع قابل حمل جیبی و ثابت رومیزی هستند. مدل‌های ثابت، قابلیت اتصال تعداد کاربران بیشتری را نسبت به نوع جیبی دارند. این مودم‌های رومیزی به برق شهری متصل می‌شوند و نیازی به باتری داخلی ندارند.

مودم‌های DSL(شامل ADSL و VDSL) و مودم‌های سیمکارتی رومیزی که دارای پورت LAN هستند، دو نوع از مودم‌های بی‌سیم ثابت‌اند که قابلیت اتصال به برق شهری و خط ثابت را دارند. مودم‌های بی‌سیم قابل حمل نیز به دو صورت قابل حمل سیمکارتی با باتری شارژی داخلی یا پورت USB در بازار موجود هستند.

این مودم‌ها را با نام‌های مودم وایرلس همراه، مودم جیبی و مودم همراه می‌شناسند. مودم‌های قابل حمل که به صورت شارژی هستند، دارای باتری داخلی بوده و می‌توان به صورت مستقل از آن‌ها استفاده کرد. در مقابل، مودم‌های دارای پورت USB، برای فعالیت نیاز به اتصال به پورت USB لپ‌تاپ، پاوربانک، شارژر فندکی یا موبایل دارند.

۳- مودم بی‌سیم بر اساس استانداردهای وایرلس IEEE 802.11

استاندارد تمامی دستگاه‌های وایرلس، با عبارت معروف 802.11 نشان داده می‌شود. اعداد و حروف روبه‌روی این عدد نشان‌دهنده دیگر استانداردهای مختلف وایرلس است. از جمله:

  • استاندارد 802.11n
  • استاندارد 802.11a
  • استاندارد 802.11b
  • استاندارد 802.11g
  • استاندارد 802.11ac
  • استاندارد 802.11ax

802.11، اولین استاندارد شبکه بی‌سیم محلی یا WLAN است، در سال 1997 توسط IEEE ارائه شد. اما این استاندارد وایرلس سریعاً از دوره تولید انبوه خارج شد و‌ دیگر دستگاه‌هایی با این استاندارد تولید نمی‌شوند. دلیل کنار رفتن این استاندارد 802.11، سرعت پایین پهنای باند آن بود. پهنای باندی که این استاندارد پشتیبانی می‌کرد صرفا پهنای باند 2Mbps بود.

حدود دو سال بعد، IEEE استاندارد سابق خود را گسترش داد و این بار آن را با نام 802.11b  ارائه کرد. پشتیبانی پهنای باند در این استاندارد ارتقا یافت و از 2 به 11 Mbps تغییر کرد. زمانی که مؤسسه IEEE در حال گسترش استاندارد 802.11 به استاندارد 802.11b  بود، به پوشش نقض‌های این استاندارد جدید در قالب یک استاندارد دیگر روی آورد و همزمان با ارائه استاندارد 802.11b، استاندارد 802.11a  را هم معرفی کرد.

حدود 3 تا 4 سال بعد، استاندارد 802.11g معرفی شد. در ساخت این استاندارد سعی کردند تا مزایای دو استاندارد قبلی را در کنار هم قرار دهند. استاندارد وایرلس 802.11n  که به استاندارد N هم مشهور است، در سال 2009 معرفی شد. هدف از ارائه استاندارد 802.11n، ارائه استانداردی با مزایای بیشتر نسبت 802.11g  بود.

جدیدترین استاندارد وایرلس موجود استاندارد 802.11ax  است. بیشتر مودم‌های بی‌سیم موجود در بازار، تا استاندارد 802.11n، که بیشترین سرعت آن در حالت تئوری 600Mbps و در حالت عملی 300Mbps است را پشتیبانی می‌کنند.

مودم‌های وایرلس ارزان‌قیمت با کاربری خانگی، برد کوتاه و سرعت تبادل داده کمتری دارند و دارای استانداردهای قدیمی هستند. در مقابل، مدل‌های پیشرفته‌تر، استانداردهای جدیدتر، برد وایرلس بالاتر و سرعت تبادل داده بیشتری دارند.

۴- مودم بی‌سیم بر اساس استانداردهای مخابراتی که پشتیبانی می‌کند.

مودم‌های وایرلس، طبق استانداردهای مخابراتی مورد پشتیبانی به دو دسته خطوط تلفن ثابت و تلفن همراه تقسیم می‌شوند. مودم‌های تلفن ثابت شامل ADSL، ADSL2+،  VDSLو VDSL2+ هستند؛ برای تلفن همراه نیز شامل مودم‌های 3G،4G ، LTE و 5G دارای قابلیت وایرلس اکسس پوینت می‌شوند.

۵- مودم بی‌سیم بر اساس تعداد آنتن‌های وایرلس

اغلب مودم‌های بی‌سیم خانگی، یک آنتن دارند و تک‌آنتن نامیده می‌شوند. بعضی از مودم‌های وایرلس دارای 2 یا 3 آنتن هستند که برد بیشتری هم دارند. این نوع مودم‌ها(دو یا سه آنتن) گران‌تر بوده اما برای محیط‌های بزرگتر مثل شرکت‌ها یا ادارات و سازمان‌ها بسیار مناسب‌تر هستند؛ به همین علت، مودم‌های وایرلس یا وای‌فای نسبت به مودم‌های سیمی گران‌تر هستند.

۶- تعداد پورت‌های LAN در انواع مودم بی‌سیم

مودم‌هایی که برای اتصال دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم علاوه بر قابلیت اکسس پوینت، دارای پورت LAN جهت اتصال با کابل شبکه هستند، با نام مودم وایرلس با پورت LAN شناخته می‌شوند. تعداد این پورت‌ها در مودم‌های وایرلس سیم‌کارتی و تلفن ثابت متفاوت است.

از رایج‌ترین مودم‌های بی‌سیم دارای پورت LAN می‌توان به انواع تک‌پورت، چهار پورت و هشت پورت اشاره کرد. تمام انواع مودم‌های تلفن ثابت دارای پورت LAN هستند در صورتی که اکثر مدل‌های سیم‌کارت‌خور بی‌سیم و قابل حمل، پورت LAN ندارند.

البته، انواع مودم‌های سیم‌کارتی رومیزی با پورت LAN به بازار عرضه شده‌اند که معمولا به صورت یک‌پورت و حداکثر چهار پورت هستند.

نحوه کار مودم وایرلس

مودم‌های بی‌سیم به جای یک سیستم تلفن به یک شبکه بی‌سیم متصل شده و به منظور دسترسی به اینترنت مستقیماً از طریق ماهواره به ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم (ISP) مصرف‌کننده متصل می‌شوند. شبکه بی‌سیم از طریق دستگاهی به نام روتر بی‌سیم برقرار و تأمین می‌شود.

مودم با دریافت و ارسال سیگنال اجازه دسترسی به اینترنت را می‌دهد. روتر به منظور تقسیم سیگنال برای به اشتراک‌گذاشتن سیگنال با دو یا چند رایانه یا سایر سخت‌افزارهای رایانه‌ای و لوازم جانبی که در خانه یا مجاورت ایجاد یک شبکه هستند، استفاده می‌شود.

حتی لازم نیست کامپیوترها در یک طبقه و در محدوده خاصی قرار بگیرند. چنین شبکه‌های بی‌سیم نیز در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی نصب شده است. سیگنال بی‌سیم را می‌توان توسط سایر سیستم‌های رایانه‌ای با قابلیت‌های بی‌سیم دریافت کرد که مصرف‌کننده را قادر می‌سازد به راحتی در اینترنت گشت و گذار کند.

امروزه بسیاری از مودم‌ها به عنوان مودم و روتر در یک واحد فروخته می‌شوند که برای ایجاد راه‌اندازی سیستم شبکه تنها به یک دستگاه نیاز دارند. چندین نوع روتر بی‌سیم وجود دارد. وقتی اتصال اینترنت به روتر نیز متصل است، روتر به عنوان شکاف‌دهنده اتصال اینترنت عمل می‌کند.

همه رایانه‌هایی که در محیط خانه یا دفتر کار قرار دارند، چه رومیزی یا لپ‌تاپ باشند، می‌توانند همزمان از اتصال اینترنت استفاده کنند. روتر بی‌سیم فناوری‌ای است که وظیفه فعالسازی اینترنت را بر عهده دارد. دستگاه روتر تمام پیام‌های ارسال‌شده توسط رایانه‌ها را مشاهده می‌کند و تمام سیستم‌های کامپیوتری موجود در شبکه قادر به اتصال و حتی اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر هستند.

با مودم وایرلس، اتصال اینترنت همیشه روشن است و اتصال اینترنت را بسیار سریع تأمین می‌کند. مودم بی‌سیم همچنین یک شبکه امن همراه با انعطاف‌پذیری و راحتی اتصال بی‌سیم به اینترنت را ارائه می‌دهد. مشترکین قادر به گشت و گذار در اینترنت با سرعت بیشتر تا 100 برابر سریعتر از مودم آنالوگ سنتی هستند.

مودم‌های بی‌سیم به مشترکین این امکان را می‌دهند تا بتوانند با لپ‌تاپ خود در خانه یا محل کار خود جابه‌جا شوند و فقط به رایانه وصل نباشند. یک مشترک حتی می‌تواند لپ‌تاپ خود را به حیاط پشتی، تا ارتفاع 1300 فوت برده و در حالی که از فضای باز لذت می‌برد، در اینترنت گشت و گذار کند.

دارندگان لپ‌تاپ، با قابلیت وایرلس، همچنین می‌توانند در مکان‌هایی مانند هتل‌ها و کافی‌شاپ‌ها از تنظیمات بی‌سیم استفاده کنند. می‌توانید روتر را در شبکه خانگی خود با استفاده از سوئیچ بازنشانی به تنظیمات کارخانه بازگردانید.

یک روتر دو شبکه را متصل می‌کند، مانند اینترنت و شبکه خانگی شما. دستگاه‌های روتر که برای مصرف‌کنندگان فروخته می‌شوند، معمولاً شامل قطعاتی هستند که به همه رایانه‌های شبکه شما اجازه می‌دهد با یکدیگر و همچنین اینترنت ارتباط برقرار کنند.

اگر روتر شما غیرقابل مدیریت شده است یا رمز عبور را فراموش کرده‌اید و باید وارد آن شوید، ممکن است بخواهید آن را به حالت پیش‌فرض کارخانه برگردانید و تنظیمات شبکه خود را بازسازی کنید. سخت‌افزار مورد نیاز برای پیکربندی یک شبکه بدون کابل به ابعاد شبکه مورد نظر بستگی دارد.

با این وجود در این نوع شبکه به یک اکسس پوینت و یک اینترفیس کارت شبکه نیاز است. در صورتی که قصد ایجاد یک شبکه موقت بین دو کامپیوتر دارید، فقط دو کارت شبکه بدون کابل نیاز است. این سخت‌افزار یک پل ارتباطی بین شبکه‌های کابلی و دستگاه‌های بدون کابل است و با استفاده از آن، امکان ارتباط چندین دستگاه به منظور دستیابی به شبکه فراهم می‌شود.

اکسس پوینت می‌تواند عملکردی مشابه یک روتر داشته باشد. در این موارد انتقال اطلاعات در محدوده وسیع‌تری انجام شده و از یک اکسس‌پوینت به اکسس پوینت دیگر ارسال می‌شود.

قیمت مودم‌های وایرلس

عوامل مختلفی مانند کشور سازنده، برند، تکنولوژی و کاربرد مودم بی‌سیم، کیفیت و مدل دستگاه، تعداد پورت و آنتن‌ وایرلس، قدرت سیگنال و برد و داشتن قابلیت‌های ویژه در تعیین قیمت یک مودم وایرلس تاثیرگذارند. مودم‌های وایرلس برندهای تایوانی و آمریکایی مانند ایسوس، سیسکو و Netgear، امروزه با توجه به تحریم‌های مالی و افزایش قیمت دلار در بازار ایران موجود نیستند.

در میان تولیدات چینی برندهای TP-LINK، Huawei، D-LINK و Xiaomi بهترین گزینه‌های در دسترس به شمار می‌روند. پیشنهاد ما این است، با توجه به افزایش قیمت این تجهیزات در بازار، قبل از اقدام به خرید از قیمت‌های به‌روز مطلع شوید.

نکات مهم در خرید مودم بی‌سیم

بهترین نوع مودم وایرلس، دستگاهی است که از امواج رادیویی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند. اولین فاکتور مهمی که بهتر است در هنگام خرید در نظر داشته باشید، سرعت اینترنت و تبادل داده شبکه وایرلس مورد نیاز شما است.

اگر کاربری شما خانگی و برای انجام فعالیت‌هایی مانند وب‌گردی، تماشای فیلم و دانلود فایل است، مودم بی‌سیم ADSL گزینه مقرون‌به‌صرفه و خوبی است. در کاربردهای حرفه‌ای‌تر مانند گیمینگ، فروشگاهی، صنعتی ، آموزشی و.. مودم‌های ADSL یا اینترنت کابلی پرسرعت، روتر و چندین دستگاه اکسس پوینت را پیشنهاد می‌کنیم.

از دیگر موارد مهم، تعیین اندازه فضا و محیط استفاده از دستگاه است؛ بر همین اساس می‌توانید میزان برد و قدرت پوشش‌دهی مودم را انتخاب کنید. همچنین، حداکثر تعداد کاربران متصل به دستگاه بی‌سیم خود را تعیین کرده و نوع اتصال خود (از طریق خطوط تلفن ثابت یا تلفن همراه) را مشخص کنید.

امکانات اضافی و قابلیت‌های ویژه مانند داشتن پورت USB و WAN، قابلیت مدیریت پهنای باند، فیلترینگ و Parental Control و… یکی دیگر از مواردی هستند که نیاز است متناسب با کاربری خود به آن‌ها توجه کنید. شما می‌توانید پس از بررسی موارد فوق، بر اساس نیاز خود و بودجه مدنظر، بهترین مودم بی‌سیم را خریداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی مودم وایرلس و انواع مودم‌های بی‌سیم پرداختیم. امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با اینترنت سروکار نداشته باشد. مودم‌های وایرلس، یکی از تجهیزات ارتباطی هستند که در انواع مختلفی به بازار عرضه شده‌اند.

در دسته‌بندی مودم‌ها پارامترهای مختلفی مانند تعداد پورت، آنتن، استانداردهای مخابراتی و وایرلس قابل پشتیبانی، برد امواج، سرعت انتقال و تبادل داده‌ها، امکانات ویژه و قابلیت حمل یا ثابت‌بودن آن را در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید برای خرید آنلاین و مطمئن، از متخصصان باتجربه فروشگاه اینترنتی توسعه شبکه و ارتباطات شایگان کمک بگیرید.