استاندارد کابل کشی ساخت یافته

استاندارد کابل کشی ساخت یافته به صورت بین المللی استفاده می شود. این استانداردها به وسیله سازمانهایی مانند ISO/IEC، CENELEC، (TIA )BICSI منتشر می شوند.

  •  TIA-526-7: این استاندارد، میزان اُفت سیگنال ها در فیبرهای نوری تک حالته را اندازه گیری و مشخص مینماید. همچنین با نام OFSTP-7 نیز شناخته می شود. این استاندارد برای اولین بار در February 2002 منتشر شد.
  • TIA-526-14-A: این استاندارد، میزان اُفت سیگنال ها در فیبرهای نوری چند حالته را اندازه گیری و مشخص مینماید؛ و با نام OFSTP-14 نیز شناخته می شود. این استاندارد برای اولین بار در August 1998 منتشر شد.
  • ANSI/TIA/EIA-568-B.1: این استاندارد(یا متمم)، نیازمندی های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمان های تجاری مشخص می نماید. منظور از B.1، قسمت اول از این استاندارد می باشد. این استاندارد برای اولین بار در May 2001 منتشر شد.
  • ANSI/TIA/EIA-568-B.1-1-2001: اولین ضمیمه(الحاقیه) به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 است که حداقل شعاع خمش برای 4 جفت سیم موجود در کابل های UTPو ScTP را مشخص میکند. این ضمیمه در July, 2001 منتشر شد.
  • TIA/EIA-568-B.1-2: این استاندارد، دومین ضمیمه به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 است؛ و نیازمندیهای سیستم اتصال به زمین (ارت-Earth) را برای کابل های بهم تابیده در کابل کشی افقی مشخص می نماید. این ضمیمه در February 2003 منتشر گردید.
  • TIA/EIA-568-B.1-3: ضمیمه سوم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 است. در این ضمیمه به فاصله قابل تحمل توسط فیبر های نوری و همچنین میزان تضعیف در کانال فیبر نوری (برای انواع کابل های فیبر نوری ) پرداخته می شود. این ضمیمه در February 2003 منتشر شد.

استانداردهای بین المللی کابل کشی شبکه

سایر استانداردهای بین المللی کابل کشی شبکه

  • TIA/EIA-568-B.1-4: ضمیمه چهارم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده است. در این ضمیمه به مسائلی مانند مشخصات کابل کشیِ کابل های CAT-6 و کابل های فیبر نوری چند حالته با قطر 50/125 میکرون (μm)که از امواج لیزر استفاده می نمایند پرداخته می شود. این ضمیمه نیز در February 2003 منتشر گردید.
  • TIA/EIA-568-B.1-5: ضمیمه پنجم به استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B.1 بوده و به کابل کشی ارتباطاتی (مخابراتی)د ر محیطهای مخابراتی می پردازد. این ضمیمه در March 2004 منتشر گردید.
  • TIA/EIA-568-B.2: این استاندارد، نیازمندی های کلیِ یک سیستم کابل کشی را در ساختمانهای تجاری و اجزای سیستم کابل کشی با استفاده از کابل های بهم تابیده (Twisted Pairs) را مشخص می نماید. منظور از B.2، قسمت دوم از این استاندارد می باشد. این استاندارد برای اولین بار در December 2001 منتشر شد.
  • TIA/EIA-568-B.2-1: اولین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 است که به مشخصات عملکرد و انتقالِ کابل های بهم تابیده ی CAT6 در مقاومت 100 اُهم می پردازد. این ضمیمه در June 2002 منتشر شد.
  • TIA/EIA-568-B.2-2: دومین ضمیمه به استاندارد TIA/EIA-568-B.2 بوده و در واقع اصلاحیه ای بر بندهای منتشر شده تا December 2002 می باشد. این ضمیمه در December 2002 منتشر شد.

شرکت شایگان آماده ارائه خدمات پشتیبانی شبکه و کابل کشی ساخت یافته برای ادارات، سازمان ها، شرکت ها و … است.

کابل کشی ساخت یافته

در ارتباطات راه دور، کابل کشی ساخت یافته زیرساخت کابل کشی ساختمان یا محوطه است که از تعدادی عنصر کوچکتر استاندارد شده (از این رو ساختار یافته نام دارد) به نام زیر سیستم ها تشکیل شده است. اجزای کابل کشی ساختار یافته شامل کابل کشی جفت تابیده و نوری، پچ پنل و کابل های پچ است.

درباره کابل کشی ساخت یافته

کابل کشی ساختاریافته طراحی و نصب یک سیستم کابل کشی است که چندین کاربرد سخت افزاری را پشتیبانی می کند و برای نیاز های امروزی و آینده مناسب است. با یک سیستم به درستی نصب شده، نیاز های فعلی و آینده را می توان برآورده کرد و سخت افزاری که در آینده اضافه می شود هم حتی پشتیبانی می شود.

طراحی و نصب کابل‌ کشی ساختار یافته توسط مجموعه‌ای از استاندارد ها کنترل می‌ شود که سیم‌کشی مراکز داده یا دیتا سنتر ها، دفاتر و ساختمان‌ های آپارتمانی را برای ارتباطات داده یا صوتی با استفاده از انواع مختلف کابل، معمولاً کتگوری 5e (Cat 5e)، کتگوری 6 (Cat 6)، مشخص می‌ کند و کابل فیبر نوری و کانکتور های مدولار هم هستند. این استاندارد ها نحوه کابل کشی را در توپولوژی های مختلف به منظور رفع نیاز های مشتری، معمولاً با استفاده از یک پچ پنل مرکزی (که معمولاً 19 اینچی روی قفسه نصب می شود) تعریف می کنند، که از آنجا می توان از هر اتصال مدولار در صورت نیاز استفاده کرد. سپس هر پریز در یک سوئیچ شبکه (معمولاً روی قفسه نصب شده است) برای استفاده در شبکه یا به یک پنل پچ سیستم تلفن IP یا PBX (مبادله شعبه خصوصی) پچ می شود.

خطوطی که به‌ عنوان پورت‌ های داده در سوئیچ شبکه پچ می‌ شوند، برای اتصال یک رایانه به کابل‌ های وصله مستقیم ساده در هر انتها نیاز دارند. پچ‌ های صوتی سانترال‌ ها در اکثر کشور ها به یک آداپتور در انتهای راه دور نیاز دارند تا پیکربندی کانکتور های مدولار 8P8C را به سوکت دیواری تلفن استاندارد محلی ترجمه کند. نکته جالب این است که مثلا در آمریکای شمالی به هیچ آداپتوری نیاز نیست، زیرا دو شاخه‌ های 6P2C و 6P4C که بیشتر با اتصالات تلفن RJ11 و RJ14 استفاده می‌ شوند، از نظر فیزیکی و الکتریکی با سوکت بزرگ‌تر 8P8C سازگار هستند. اما در عوض در بریتانیا، یک آداپتور باید در انتهای راه دور وجود داشته باشد زیرا سوکت 6 پین BT از نظر فیزیکی با 8P8C ناسازگار است.

برای شناسایی نوع اتصال، کابل‌ های پچ پنل با کد رنگی رایج است، اگرچه استاندارد های کابل‌کشی ساختار یافته به جز در قسمت دیوار مرزی به آن نیاز ندارند.

استاندارد های کابل کشی ایجاب می کند که هر هشت هادی کابل Cat 5e/6/6A متصل شوند.

سیستم های تلفن IP می توانند تلفن و رایانه را روی سیم های یکسانی اجرا کنند و نیازی به سیم کشی جداگانه تلفن را از بین ببرند.

صرف نظر از نوع کابل مسی (Cat 5e/6/6A)، حداکثر فاصله برای نصب پیوند دائمی 90 متر است، به اضافه 10 متر پچ کورد در انتها.

‏Cat 5e و Cat 6 هر دو می‌ توانند به‌طور مؤثری از طریق برنامه‌ های اترنت (PoE) تا فاصله 90 متری برق را اجرا کنند. با این حال، به دلیل اتلاف انرژی بیشتر در کابل Cat 5e، زمانی که از کابل Cat 6A برای تغذیه و اتصال به دستگاه ‌های PoE استفاده می‌ شود، کارایی و بازده انرژی بالاتر است.

نکات تکمیلی در مورد کابل کشی ساخت یافته

همانطور که گفتیم، سیستم کابل کشی ساختار یا ساخت یافته یک سیستم کامل از کابل کشی و سخت افزار مرتبط است که زیرساخت مخابراتی جامع را فراهم می کند. این زیرساخت کاربرد های وسیعی را دارد، مانند ارائه خدمات تلفنی یا انتقال داده ها از طریق شبکه کامپیوتری. نباید وابسته به دستگاه باشد.

ما بیشتر یک سیستم کابل کشی ساخت یافته را از نظر مالکیت تعریف می کنیم. سیستم کابل کشی ساخت یافته از نقطه ای شروع می شود که ارائه دهنده خدمات (SP) خاتمه می یابد. این نقطه نقطه مرزبندی (Demarc) یا دستگاه رابط شبکه (NID) است.

به عنوان مثال، در نصب سیستم تلفن، SP یک یا چند خط خدمات (به ازای نیاز مشتری) را فراهم می کند. SP خطوط سرویس را در نقطه مرزی به هم وصل می کند.

هر سیستم کابل کشی ساختاری منحصر به فرد است. این به دلیل تغییرات در موارد زیر است :

  • ساختار معماری ساختمان که محل نصب کابل کشی است.
  • محصولات کابل و اتصال
  • عملکرد نصب کابل کشی
  • انواع تجهیزاتی که نصب کابل کشی پشتیبانی می کند – حال و آینده.
  • پیکربندی یک سیستم از قبل نصب شده (به روز رسانی و مقاوم سازی)
  • الزامات مشتری و
  • گارانتی های سازنده

روش هایی که برای تکمیل و نگهداری نصب کابل کشی استفاده می کنیم نسبتا استاندارد باید باشند. استانداردسازی این تاسیسات به دلیل نیاز به اطمینان از عملکرد قابل قبول سیستم از ترتیبات پیچیده تر ضروری است.

مزایای این استاندارد ها عبارتند از:

  • سازگاری طراحی و نصب
  • انطباق با الزامات فیزیکی و خطوط انتقال
  • مبنایی برای بررسی گسترش سیستم پیشنهادی و سایر تغییرات

اصطلاح استاندارد صنعتی برای نصب شبکه ای که به یک منطقه نسبتاً کوچک خدمت می کند (مانند نصب کابل کشی ساخت یافته در خدمت یک ساختمان) یک شبکه محلی (LAN) است. همچنین شبکه های شهری (MAN) و شبکه های گسترده (WAN) وجود دارد.

تاسیسات کابل کشی ساختار یافته

تاسیسات کابل کشی ساختاریافته معمولاً عبارتند از: امکانات ورودی. مسیر های عمودی و افقی؛ کابل های مسیر های عمودی و افقی؛ مسیر های افقی؛ کابل های افقی؛ خروجی های منطقه کار؛ اتاق تجهیزات؛ کمد های مخابراتی; امکانات اتصال متقابل؛ مجموعه های خروجی مخابرات چند کاربره (MUTOA)؛ نقاط انتقال؛ و نقاط تجمیع

تاسیسات ورودی شامل اجزای کابل کشی مورد نیاز برای ارائه وسیله ای برای اتصال امکانات خدماتی بیرونی به کابل کشی محل می باشد. این می تواند شامل مسیر های ورودی سرویس، کابل ها، سخت افزار اتصال، دستگاه های حفاظت مدار و سخت افزار انتقال باشد.

یک تاسیسات ورودی، انتقال کابل کشی بیرون کارخانه به کابل کشی تایید شده برای ساخت داخل ساختمان را در خود جای داده است. تسهیلات ورودی همچنین مرز شبکه بین کابل کشی SP و محل مشتری (در صورت نیاز) است. کد های برق ملی و منطقه ای بر قرار دادن وسایل حفاظت الکتریکی در این نقطه حاکم است.

محل تاسیسات ورودی به نوع تاسیسات، مسیر کابل کشی کارخانه بیرونی (به عنوان مثال مدفون یا هوایی)، معماری ساختمان و ملاحظات زیبایی شناسی بستگی دارد. چهار نوع اصلی تاسیسات ورودی شامل زیرزمینی، تونلی، مدفون و هوایی است.

در ورودی هوایی، کابل‌ های SP از طریق یک مسیر هوایی به یک ساختمان خدمات می‌ دهند. ورودی های هوایی معمولاً کمترین هزینه نصب را دارند و برای تعمیر و نگهداری به راحتی در دسترس هستند. با این حال، آنها در معرض ترافیک و تردد عابر پیاده هستند، می توانند به نمای بیرونی ساختمان آسیب برسانند، در برابر شرایط محیطی (مانند باد و یخبندان) حساس هستند و معمولاً نصب مشترک با شرکت برق، و خدمات تلفن یا داده هستند.

استانداردهای بین المللی کابل کشی شبکه

©Raykanet.com

مزایای کابل کشی ساختار یافته

با افزایش روزافزون ابزار های الکترونیکی در حال توسعه برای استفاده از اتصال شبکه بی سیم، مطمئناً نیاز به ارزیابی مزایای سیستم های کابل کشی ساخت یافته قبل از راه اندازی این سیستم پرطرفدار در فضای کاری شما وجود دارد.

طراحی کابل کشی ساختاریافته یک زیرساخت مخابراتی جامع و سازمان یافته برای مشاغل و شرکت ها، سازمان ها یا نهاد های دولتی برای انتقال اطلاعات، صدا، زنگ هشدار، ویدئو یا سیگنال ها از طریق این شبکه مخابراتی در اختیار شما قرار می دهد. این به دلیل این واقعیت است که یک شبکه کابلی ساخت یافته در مقایسه با سایر شبکه هایی که مبتنی بر فناوری بی سیم هستند، بسیار ایمن تر و قوی تر است.

هر سال که می گذرد، فناوری در حال تغییر است و افراد و دستگاه ها را نزدیک تر و نزدیک تر می کند. شرکت ها همیشه به دنبال بهترین راه حل های مخابراتی در سیستم های ارتباطی یکپارچه هستند که دارای عملکرد های بصری و همچنین دارای هزینه مالکیت پایین هستند.

یکی از جنبه های مدیریت دقیق هزینه مالکیت، داشتن یک سیستم مدیریت ساختار یافته کابل قابل اعتماد و موثر است. در زیر مزایای استفاده از سیستم کابل کشی ساخت یافته آورده شده است.

آسان برای مدیریت

سیستم های کابل کشی ساختار یافته بسیار سازماندهی شده، بدون زحمت برای استفاده هستند و موثرترین روش هایی هستند که در فضای کاری شما اجرا می شوند. سیستم کابل کشی ساختار یافته برای مدیریت و نگهداری ساده است و همچنین یک سرمایه گذاری اولیه یکباره است که برای سال های آینده برای شرکت شما سود خواهد داشت.

سازگاری

فناوری سیستم های کابل کشی ساخت یافته با در نظر گرفتن سازگاری و رشد شدید ساخته شده است. به طور کلی، این نوع سیستم ها می توانند پهنای باند بسیار بالا و دقیقی را پشتیبانی کنند. هر آنچه که کسب‌ و کار شما نیاز دارد، از کنفرانس ویدیویی گرفته تا تماس‌ های با حجم بالا، لازم نیست نگران باشید، می‌ تواند به طور کامل از تمام عملکرد های فعلی شما با اختلالات محدود پشتیبانی کند، و فضایی برای قرار دادن قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های بیشتر داشته باشد!

اینکه بتوانید به طور مداوم نیاز های سیستم مخابراتی خود را بدون تعمیرات اساسی در فناوری کابل کشی فعلی خود ارتقا دهید، باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما می شود. علاوه بر این، زمانی که کسب و کار شما از حالت فعلی شما بزرگ تر می شود، انتقال فناوری سیستم کابل کشی و نصب مجدد زیرساخت شبکه شما بسیار راحت تر از جابجایی یک سیستم کابل کشی پیچیده و قدیمی است.

خرابی کمتر

سیستم های کابل کشی سازماندهی نشده شناسایی و رفع خطا ها را دشوار می کند. همچنین، سیستم های کابل کشی نامنظم به احتمال زیاد باعث سردرگمی و اشتباه در فرآیند راه اندازی اولیه می شوند. هنگامی که موقعیتی پیش می آید و خطوط تلفن شما قطع می شود، اگر کارکنان نیاز به مرتب کردن کابل های شبکه درهم و برهم داشته باشند، عیب یابی سخت افزار مناسب زمان بیشتری از شما می گیرد. هنگامی که زیرساخت تعمیرات سریعتر و بدون زحمت را انجام می دهد، سیستم های کابل کشی صدا و داده شما مؤثرتر و قابل اعتمادتر هستند.

مقرون به صرفه

داشتن یک فناوری سیستم کابل کشی ساخت یافته که کاملا مهندسی شده و به درستی نصب شده است، یکی از مقرون به صرفه ترین و به موقع ترین تصمیم هایی است که می توانید برای کسب و کار خود بگیرید. این ساختار اعمال معمولی را انجام می دهد، اضافه می کند و تغییرات را سریعتر، بسیار کارآمدتر می کند و دارای مزایای ملموس و نامشهود است.

افزایش بهره وری، عرضه سریعتر برنامه های استراتژیک شرکت و ویژگی ها و قابلیت های عیب یابی کارآمدتر به هر کسب و کاری کمک می کند تا موفق تر شود.

پشتیبانی از برنامه و تجهیزات

با جدیدترین سیستم کابل کشی ساختار یافته، چیزی که قبلاً کمی دست و پا گیر، گیج کننده بود، می تواند به یک ویترین خاص از سازمان و دارایی ارزشمند تبدیل شود.

جابجایی‌ ها، اضافه‌ شدن ها و تغییراتی که زمانی فرآیندی بسیار زمان‌ بر بودند، سریع و آسان خواهند بود. به عنوان مثال، اگر شرکت شما رشد سریعی را تجربه می کند و برنامه هایی مانند کنفرانس ویدئویی، پیشرفت های صوتی تصویری یا سیستم VoIP را اضافه می کند، می توان آن را به سادگی با حداقل وقفه کامل کرد.

سیستم های کابل کشی ساخت یافته مدرن بسیار مقیاس پذیر و سازگار با نیاز های رو به رشد شرکت ها هستند. گجت‌ ها و فناوری‌ های جدید را می‌ توان به راحتی و با هزینه کم گنجاند. با سیستم های کابل کشی فیبر ساختاری مدرن، یک شبکه تجاری رایج در برابر مشکلات پهنای باند در آینده مصون است.

انعطاف پذیری زیاد

فن آوری سیستم کابل کشی ساختار یافته دارای سطح بالایی از انعطاف پذیری است زیرا این سیستم می تواند به راحتی و به سرعت تغییرات جدید، هرگونه اضافه یا حرکت جدید را در خود جای دهد. این تضمین می کند که شرکت شما عملکرد بهبود یافته و با کیفیت بالایی را تجربه می کند که به افزایش رشد کسب و کار ختم می شود. همچنین زمان صرف شده در طول فرآیند نصب را کاهش می دهد و همچنین سازگاری با تغییرات زیرساخت شبکه را افزایش می دهد و جابجایی به فضای کاری جدید را آسان تر می کند.

سرمایه گذاری برای آینده

در حالی که سیستم های کابل کشی رایج عمدتاً برای فعالیت کنونی طراحی شده اند، سیستم های کابل کشی ساخت یافته حتی نگاهی به آینده هم دارند. این ویژگی سیستم کابل کشی فیبر ساختاری را منحصر به فرد می کند. همچنین این سیستم دارای پهنای باند بالایی است که این سیستم را برای حمایت از رشد شرکت شما راحت تر می کند.

در کسب و کار امروزی همه چیز به سیستم های تلفن تجاری پذیرفته شده نیست، بلکه نحوه نصب آنها است که در واقع مهم است. انتخاب یک طراحی ساختار یافته به این معنی است که سیستم کابل کشی به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا به هر نوع تغییر در محیط کسب و کار پاسخ دهد.

حفظ مشتریان قدیمی و سپس به دست آوردن مشتریان جدید یک دغدغه بزرگ برای هر سازمانی است. سرمایه گذاری در یک سیستم کابل کشی ساختار یافته برای داده و صدا فضایی را برای ارتباط فوری و مداوم با همه مصرف کنندگان فراهم می کند. با چشم انداز جذب مشتریان جدید، یک سیستم کابل کشی ساختار یافته در واقع پروژه ای برای آینده است.

از سیستم ها و برنامه های متعدد پشتیبانی می کند

کابل کشی فیبر ساختاری در ارتباط با سایر سیستم ها و برنامه ها برای ایجاد یک محیط تجاری ایده آل کار می کند. امروزه بسیاری از کسب‌ و کار ها فعالیت‌ های خود را در مکان‌ های مختلفی متمرکز می‌ کنند و برگزاری جلسات کاری در چنین شرایطی کمی پیچیده است.

پیچیدگی ناشی از مکان های مختلف را می توان به راحتی با اتخاذ یک سیستم کابل کشی ساخت یافته در کسب و کار شما ساده کرد. این سیستم نرم افزار VoIP را در اختیار شما قرار می دهد که می توان از آن برای برگزاری جلسات کاری از راه دور استفاده کرد.

جدا از نرم افزار معروف VoIP، سیستم های کابل کشی ساخت یافته از سیستم های دوربین امنیتی پشتیبانی می کنند. با وجود سیستم کابل کشی، شما در موقعیتی خواهید بود که انواع فعالیت های شرکت خود را از هر مکانی نظارت کنید.

امنیت سایبری

اگرچه فناوری جدید برای مدیریت موثر تر عملیات شرکت آمده است، اما می تواند برخی از چیز ها را نیز پیچیده کند. سیستم ها می توانند به راحتی خراب شوند و منابع به برخی از وظایف دیگر هدایت شوند. چنین شرایطی هرگز نمی تواند در یک سیستم کابل کشی ساختار یافته ظاهر شود.

این سیستم کابل کشی ساختار یافته دارای ویژگی ها و قابلیت های امنیتی منحصر به فردی است که فقط کاربران مجاز می توانند به آنها دسترسی داشته باشند. با وجود چنین سیستم هایی، مشکلات امنیت سایبری هیچ شانسی در شرکت شما ندارند.

کسب و کار شما را مرتب و منظم نگه می دارد

یکی از مزیت های ناشناخته کابل کشی ساختاری این است که به شرکت ها کمک می کند ظاهر خوبی داشته باشند. کارمندان، کاربران و مشتریان نمی ‌خواهند لانه ‌ای از کابل‌ های اترنت، سیم‌ های تلفن و کابل‌ های قدیمی مختلف را ببینند که در سرتاسر کف فضای محل کار شما، در فضای باز یا روی دیوار ها آویزان می‌شوند، یا در امتداد سقف بالا رفته اند!

فناوری کابل‌ های ساختار یافته همه این موارد را در داخل دیوار ها، زیر کف‌ ها یا بالای کاشی‌ های سقف شما دور از دید قرار می‌ دهد. حتی زمانی که مخفی است، یک سیستم کابل کشی ساخت یافته بسیار منظم به نظر می رسد. تجهیزات مدیریت کابل، همه کابل ها را منظم، مستقیم و در جهت مناسب نگه می دارد، به طوری که اگر مجبور به دسترسی به مجموعه ای از کابل ها برای تعمیر هستید یا نیاز به جایگزینی دارید، شناسایی و دسترسی آسان است.