اخبار فناوری

تغییر نام پردازنده های اینتل: اینتل احتمالاً دیگر از Core i5 و Core i7 در نام گذاری پردازنده‌های خود استفاده نخواهد کرد

سیستم جدید نام گذاری پردازنده های اینتل

شایعات تغییر نام پردازنده های اینتل و سیستم جدید نام گذاری محصولات را در ادامه این مطلب بخوانید. پردازنده‌های سری کور آی (Core i)، بیش از ۱۵ سال است که توسط اینتل تولید می‌شوند و احتمالاً لپتاپ یا کامپیوتر شما نیز به یکی از این پردازنده‌ها مجهز است. در واقع تا مدت‌ها، نام صنعت پردازنده به نام پردازنده‌های Core i گره خورده بود. اولین نسل از این پردازنده‌ها در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و اکنون به نظر می‌رسد که باید کم کم برای خداحافظی با  چیپ‌های Core i خودمان را آماده کنیم، چرا که ظاهراً اینتل قصد دارد تا تغییراتی را در سیستم نام گذاری پردازنده‌هایش اعمال کند.

اینتل قصد دارد در پردازنده‌های موسوم به Meteor Lake خود که در شرف ورود به بازار هستند، به جای استفاده از نام‌هایی نظیر Core i3، Core i5 یا Core i7 از نام Core Ultra استفاده کند. البته جزئیات سیاست تغییر نام پردازنده ‌های اینتل هنوز مشخص نیست و باید تا منتشر شدن اطلاعات جدید، صبر کنیم.

شایعات سیستم جدید نام گذاری پردازنده های اینتل از کجا شروع شد؟

اما از کجا متوجه شدیم که اینتل قصد تغییر در سیاست نام‌گذاری چیپ‌های خود را دارد؟ اولین سرنخ دروبسایتی مرتبط با بازی کامیپوتری Ashes of the Singularity مشاهده شد. در بنچمارک‌های موجود در این وبسایت، محصولی به نام «Core Ultra 5 1003H» مشاهده شد. پس از آن، شایعات درباره نحوه نام‌گذاری جدید اینتل بالا گرفت و در نهایت مدیر روابط عمومی اینتل در یک توییت به این شایعات پاسخ داد و بر قصد اینتل برای تغییر سیاست نام‌گذاری پردازنده‌هایش مهر تأیید زد.

برنارد فرناندز، این سیستم جدید نام گذاری پردازنده های اینتل را به عنوان نقطه عطف پردازنده‌های جدید Meteor Lake معرفی کرد و از منتشر شدن اطلاعات بیشتر در آینده‌ای نزدیک خبر داد. البته هنوز نمی‌توانیم به صورت صد درصدی مطمئن باشیم که اینتل حتماً از نام Core Ultra در چیپ‌هایش استفاده خواهد کرد، اما توییت برنارد فرناندز تا حدودی زیادی به جدی بودن این فرضیه دامن زده است.

این مطلب شاید برای شما مفید باشد: اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

تقلید از اپل در تغییر نام پردازنده های اینتل

نام Core Ultra از جهاتی یک نام جذاب و جالب توجه است. اول از همه، کلمه Ultra یک کلمه جذاب و محبوب در دنیای فناوری امروز است و کاربران علاقه دارند تا این نام را در محصولات قدرتمند مرتبط با فناوری، مشاهده کنند. برای مثال، کمپانی اپل در پردازنده‌ها و گوشی‌های ساخت خود، از این نام استفاده کرده است. پردازنده M1 Ultra، معرف قدرتمندترین پردازنده ساخت کمپانی اپل است که در محصول Mac Studio Desktop از آن استفاده شده است.

اگر اینتل از نام Ultra در چیپ‌های ۴۵ واتی سری H خود استفاده کرده باشد، دور از ذهن نیست که نام‌های دیگری را نیز برای پردازنده‌های ضعیف‌تر خود در نظر گرفته باشد. آیا تقلید از اپل در سیاست‌های تغییر نام پردازنده های اینتل در نظر گرفته شده است؟ در آن صورت مشاهده نام‌هایی نظیر Core Max و Core Pro در پردازنده‌های اینتل، دور از ذهن نخواهد بود.

حتی اگر حس کنیم که سیستم جدید نام گذاری پردازنده های اینتل می‌خواهد از نحوه برندسازی اپل تقلید کند، باید به آن‌ها حق بدهیم! چرا که اینتل همواره از یک روش غیرقابل درک برای نام‌گذاری پردازنده‌هایش استفاده کرده است. عملکرد پردازنده‌های سری H اینتل با پردازنده‌های سری U آن، زمین تا آسمان فرق می‌کند!‌ مشاهده دو نام i5 و i7، از فهماندن این تفاوت بزرگ به مشتری ناتوان است و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این دو سری از پردازنده، اختلاف عملکردی چندانی با یکدیگر ندارند. بنابراین اینتل باید از نام‌هایی استفاده کند که به خوبی نشان دهنده میزان قدرت هر سری از پردازنده‌هایش باشد.

چه محصولی اولین تغییر نام در پردازنده های اینتل را تجربه خواهد کرد؟

اولین محصولاتی که تغییر نام پردازنده های اینتل روی آن‌های اعمال خواهد شد، پردازنده‌های Meteor Lake هستند. پردازنده‌های Meteor Lake که اسم رمز چهاردهمین نسل از پردازنده‌های اینتل هستند، در نیمه دوم ۲۰۲۳ به بازار خواهند آمد. این چیپ‌ها، اولین پردازنده‌هایی هستند که در آن‌ها از طراحی چیپلت (chiplet) استفاده شده است، به این معنا که چندین چیپ مجزا، روی یک بستر واحد قرار خواهند گرفت. همچنین در این پردازنده‌ها برای اولین بار از نود ۷ میلیمتری اینتل ۴ استفاده شده است. این نودها، در مقایسه با نودهای نسل قبل در یک فرکانس مشخص از عملکرد بالاتر و در عین حال مصرف کمتر برخوردار هستند. تمامی این موارد باعث می‌شوند تا عملکرد پردازنده‌های Meteor Lake، نسبت به نسل‌های قبلی با یک جهش بسیار بزرگ همراه باشد.

تغییر نام پردازنده های اینتل: یک تصمیم بزرگ در شرایط دشوار!

عرضه چیپ‌های جدید و همچنین تصمیم برای تغییر نام پردازنده های اینتل، در برهه‌ای انجام می‌شود که این شرکت، دوران پرتلاطم و حساسی را طی می‌کند. طبق گزارشاتی که اخیراً منتشر شده، اینتل با بزرگ‌ترین زیان سه ماه تاریخ کمپانی‌اش در چهار ماه اول سال جاری مواجه شده است. باید ببینیم که پردازنده‌ها و شیوه نام‌گذاری جدید، قادر به احیا این شرکت و برند آن خواهد بود یا خیر.

 

منبع: digitaltrends.com