انتقال مکالمات (انتقال خطوط تلفن روی اینترنت)

یکی از اصلی ترین کاربردهای فناوری VoIP  انتقال مکالمات و خطوط  تلفن بر روی اینترنت است. با فناوری VoIP انتقال خط تلفن معمولا با کمترین هزینه ممکن انجام می شود. انتقال مکالمات و انتقال خط در موارد متعددی ممکن است مورد نیاز باشد.
به عنوان مثال تصویر کنید که دفتر اصلی شما در تهران است و بیشتر مشتریان و کارمندان شما ساکن این شهر هستند. اما یکی از کارگاه های شما در جنوب کشور قرار دارد. در این صورت ارتباط تلفنی با کارمندان شاغل در جنوب کشور هزینه زیادی برای شما خواهد داشت. در این شرایط بهتر است چندین خط شهری تهران را با استفاده از اینترنت به کارگاه خود در جنوب منتقل کنید. در این صورت کارمندان با گرفتن یک شماره بوق تلفن تهران را خواهند شنید و مانند اینکه در دفتر مرکزی شما در تهران قرار داشته باشند، می توانند به سادگی تماس برقرار کنند.

توجه کنید انتقال مکالمات و خطوط تلفن در این روش تنها مستلزم خرید دو دستگاه گیت وی VoIP و استفاده از خط اینترنت است و هزینه دیگری برای شما وجود ندارد.

همچنین کارگاه هایی از شرکت شما که از منطقه شهری فاصله دارند یا تحت پوشش مراکز مخابراتی نیستند ، می توانند با استفاده از گیت وی های ویپ ( VOIP ) ، خطوط تلفن شهری را از مناطقی که تحت پوشش سرویس مخابرات هستند به کارگاه های خود انتقال دهند و در گکارگاه ها از خط تلفن بهره مند شوند.

انتقال مکالمات

تجهیزات لازم برای انتقال مکالمات:

برای انتقال مکالمات و خطوط تلفن با فناوری VoIP حداقل به دو دستگاه گیت وی VoIP احتیاج است. در یک طرف گیت وی VoIP مکالمات تلفنی را به بسته های دیتا تبدیل می کند که بر روی اینترنت ارسال می کند. در سمت دیگر گیت وی VoIP بسته های دیتا را دریافت کرده و دوباره تبدیل به مکالمات تلفنی می کند.
در یک راه حل ساده ، انتقال مکالمات و خطوط به غیر از گیت وی تجهیزات دیگری مورد نیاز نیست.

اما گاهی در برخی موارد لازم است ، از نرم افزارها و سخت افزارهایی استفاده شود که جزء اصلی سیستم نیستند ، اما برای عملکرد خاصی مورد نیاز هستند . مثلا گاهی لازم است از Gate Keeper استفاده شود .

مزایای انتقال مکالمات و خطوط تلفن با استفاده از اینترنت:

مهمترین مزیت انتقال مکالمات و خط تلفن کاهش هزینه های تلفن است.

اما مزایای دیگری نیز می توان برای این سیستم ذکر کرد:
•    ساده شدن ارتباط تلفنی و شماره گیری: می توان سیستم را به نحوی تنظیم کرد که کاربر به محض برداشتن گوشی بوق خط شهری طرف مقابل را بشنود. در این صورت شماره گیری خیلی ساده تر می شود و مکالمات مانند مکالمات درون شهری خواهند بود.
•    یک پارچه کردن دفاتر شرکت یا سازمان: می توان سیستم را به گونه ای تنظیم کرد که صرف نظر از محل فیزیکی دفتر ارتباطات به دفتر مرکزی منتقل شود.

انتقال مکالمات و خطوط تلفن با استفاده از Gateway هایی به نام FXO و FXS انجام میشود که نام دیگر این مبدل ها مبدل های آنالوگ به دیجیتال و دیجیتال به آنالوگ میباشند. عملکرد این مبدلها به این صورت است که خطوط آنالوگ تلفن را از شما دریافت کرده و آنها را به دیجیتال تبدیل کرده و در طرف دیگر آنها را با تبدیل از دیجیتال به خطوط آنالوگ مجددا به شما تحویل خواهند داد. یکی از معروفترین و به صرفه ترین این نوع از مبدل ها ، مبدل ها نیوراک (NewRock) بوده که از طریق لینکهای زیر جهت دریافت کاتالوگ آنها می توانید اقدام کنید.

کاتالوگ NeNewrock MX60 Series برای انتقال مکالمات

کاتالوگ NeNewrock MX120 Series برای انتقال مکالمات

برخی از مزیت های گیت وی های ویپ برای انتقال مکالمات و انتقال خطوط تلفن :

1- امکان انتقال خطوط و انتقال مکالمات از تلفن شهری با اینترنت و یا لینک بی سیم

2- امکان ارتباط مستقیم دفاتر سازمان ها و شرکت ها با شعب و انبار های خارج از کشور

3- امکان استفاده از دستگاه های کارت خوان در نقاطی که دسترسی به خط تلفن ، و موبایل وجود ندارد .

4- امکان ارتباط با دستگاه های سانترال آنالوگ تلفن مانند پاناسونیک ، کارین ، کارا

انتقال مکالمات (انتقال خطوط تلفن روی اینترنت) در VoIP

استفاده از سیستم انتقال مکالمات برای مدت طولانی نقش مهمی را برای کسب و کارها بازی کرده است. برای تیم های فروش، مراکز تماس، آژانس ها و غیره، یا برای ارتباط با مشتریان و حفظ ارتباط با آنها و یا بهبود خدمات مشتریانشان یکپارچه شد.

با انتقال مکالمات ، تماس های دریافتی به طور خودکار به یک شماره از پیش تعیین شده هدایت می شوند. نباید آن را با انتقال تماسی که عمل تغییر تماس از یک کاربر به کاربر دیگر است، اشتباه گرفته شود. هر کسب و کاری که از طریق تلفن با مشتریان ارتباط برقرار می کند، احتمالا در برخی مواقع به خدمات انتقال مکالمات VoIP نیاز خواهد داشت.

در دهه 1990، کسب و کارها شروع به تغییر سیستم های تفن خود به صورت آنلاین کردند. قبل از آن، آنها از تلفن های آنالوگ استفاده می کردند که صدا را به پالس های الکتریکی منتقل می کردند. حالا تلفن های دیجیتال سیگنال های صوتی و تصویری را به کد باینری تبدیل می کنند و راه را برای Voice Ovwer Internet Protocol / VoIP باز می کنند.

VoIP چیست؟

VoIP ( پروتکل انتقال صدا از طریق بستر اینترنت) فناوری است که به شما امکان می دهد صدا را از طریق یک اتصال اینترنتی (دیجیتال) به جای خط تلفن معمولی (آنالوگ) منتقل کنید. این بدان معنی است که VoIP شما را قادر می سازد از گوشی های هوشمند، سیستم ها، تلفن های VoIP ویژه، تبلت ها و سایر دستگاه های تلفن همراه، تماس صوتی برقرار کنید.

VoIP هم برای مشتریان و هم برای کسب  و کارها مزایایی به همراه دارد. برخلاف سرویس‌های تلفن معمولی، آنها دارای ویژگی‌های اضافی مانند ضبط تماس ، گزینه ایجاد ای دی کالر سفارشی، هزینه های پایین‌تر از قبض‌های تلفن معمولی (نرخ‌های بین‌المللی پایین) و پست صوتی به ایمیل هستند.

یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد VoIP این واقعیت است که به شرکت ها اجازه می دهد ارتباطات خود را یکپارچه کنند، زیرا از روش های ارتباطی صوتی، تصویری و متنی پشتیبانی می کند. این به کارکنان (در یک سازمان) اجازه می دهد تا در برقراری ارتباط موثرتر باشند، بدون اینکه نیازی به استفاده از انواع مختلف برنامه ها باشد.

دو نوع اصلی تلفن VoIP وجود دارد – مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار. تلفن های VoIP مبتنی بر سخت افزار بسیار شبیه به تلفن های سنتی هستند. تلفن های VoIP مبتنی بر نرم افزار فقط نرم افزار را روی یک سیستم معمولی یا هر دستگاه تلفن همراه نصب می کنند.

برای اطمینان از اینکه سرویس VoIP شما به درستی کار می کند، به سرعت اینترنت با پهنای باند سریع نیاز دارید. این مهمترین نیاز به تجهیزات است، به این معنی که دیگر قطعات تجهیزات برای ایجاد تفاوت نیازی به بهترین کیفیت یا گران بودن ندارند.

تاریخچه مختصری از VoIP

VoIP در حدود سال 1995 معرفی شد ، زمانی که شرکتی به نام VocalTec اولین تلفن اینترنتی را برای استفاده تجاری ایجاد کرد. هدف از ایجاد آن صرفه‌جویی در هزینه‌های معمولی تلفن بین‌المللی و دور برد بود. این تلفن های اینترنتی با استفاده از همان نرم افزار، با بلندگوها و میکروفون های متصل کار می کردند.

بلافاصله پس از آن، گزینه ای برای برقراری تماس با استفاده از سیستم نیز ارائه شد. تنها مانع برای ظهور VoIP در آن زمان این بود که کاربران مجبور بودند قبل، حین و بعد از مکالمات خود به تبلیغات گوش دهند.

شرکت ها به سرعت به مزایای ارتباطات سریع تر و کاهش هزینه پی بردند. اسکایپ یکی از مشهورترین شرکت هایی است که VoIP را به کاربران خود ارائه می دهد.

تا امروز، شما برنامه‌هایی مانند زوم  را در اختیار دارید که گزینه‌های بی‌پایانی برای ارتباط با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) ارائه می‌دهند ، که تماس‌های ویدئو کنفرانس محبوب‌ترین آنهاست.

VoIP چگونه کار می کند؟

سرویس VoIP صدای شخص را به داده های دیجیتال تبدیل می کند ، سپس این داده ها از طریق پروتکل اینترنت انتقال داده می شوند. در پایان دریافت، این داده های دیجیتال به ویس تبدیل می شوند که توسط گیرنده گوش داده می شود.

برای رسیدن به این هدف، چیزی به نام کدک وجود دارد که VoIP باید از آن استفاده کند. این کدک ها فرایندی هستند که می توانند حجم زیادی از داده ها را فشرده و از حالت فشرده خارج کنند. کیفیت داده‌هایی مانند کیفیت صدای صوتی ممکن است هنگام فشرده‌سازی کاهش یابد، اما تقاضای پهنای باند را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این فرایند شامل بسته بندی این داده ها در پکیج های داده (قبل از ارسال آن به سایر کاربران) است. این بسته ها از طریق پروتکل اینترنت برودکست می شوند و در انتهای دیگر، گیرنده به صورت ویس آن را باز می کند.

انتقال مکالمات با VoIP: انتقال سرد یا انتقال گرم؟

بسیاری از ما تلفن های ثابت قدیمی را به یاد داریم که دارای تعدادی دکمه اضافی مانند “لاین 1″، “لاین 2” و غیره بودند. این دکمه ها برای انتقال تماس بین خطوط ثابت محلی استفاده می شد. امروزه این گزینه حتی با VoIP آسانتر و سریعتر است.

انتقال مکالمات با VoIP به روش های مختلفی انجام می شود. وجه مشترک همه آنها این واقعیت است که آنها تلفن های داخلی را با شناسه تماس گیرنده در داخل سازمان برچسب گذاری می کنند تا بدانند تماس ها را به کجا منتقل کنند.

توجه : انتقال مکالمات برای تماس های ورودی استفاده می شود.

انتقال مکالمات می تواند انتقال کور (سرد) یا اعلام شده (گرم) باشد. به عبارت ساده تر، انتقال سرد زمانی است که یک کاربر با انتخاب/شماره گیری کلید انتقال کور، یک تماس را به داخلی دیگر (کاربر) هدایت می کند. هنگامی که شما برنامه داخلی مورد نظر را شماره گیری می کنید (انتقال تماس به تلفن دیگری) تماس گیرنده شما در حالت انتظار قرار می گیرد. تماس شما به محض شماره گیری داخلی دیگر پایان می یابد.

در حالی که این یک راه آسان و سریع برای انتقال مکالمات است، اما گزینه مناسبی برای ارتباط با مشتری نیست. تماس گیرنده شما ممکن است نیاز داشته باشد خود را دوباره معرفی کند و هدف تماس خود را چند بار توضیح دهد. حداقل می تواند ناامید کننده باشد. تصور کنید اگر تماس به یک پست صوتی برود یا به هر دلیلی قطع شود، کسب و کار شما چگونه به نظر می رسد. مطمئناً بهترین راه حل نیست.

از سوی دیگر، انتقال مکالمات تلفنی اعلام شده یا گرم زمانی است که تماس گیرنده را در حالت انتظار قرار می دهید، در حالی که ابتدا خودتان با داخلی تماس می گیرید تا مطمئن شوید که آنها می توانند به تماس پاسخ دهند.

این بار به جای کلید انتقال کور (blind transfer) گزینه انتقال اعلام شده (announced transfer) را انتخاب می کنید. می توانید مشکل تماس گیرنده را توضیح دهید، بنابراین تماس گیرنده نیازی به شرح مجدد ماجرا ندارد. به محض قطع تماس، تماس به تلفن دیگر منتقل می شود.

انواع بیشتری از انتقال مکالمات مانند کال پارک (Call park) وجود دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

گزینه جالب دیگر یک انتخاب گروهی (group pickup) است. این برای تیم های فروش یا مراکز تماسی که چندین کارمند دارند که می توانند به یک تماس پاسخ دهند عالی است.

این بدان معناست که نرم افزار چندین تلفن را مطلع می کند (یا تلفن زنگ می زند) تا هر کدام که توانستند تماس را دریافت کنند. این یک قابلیت عالی برای بهبود روابط شما با مشتری است.

انواع انتقال مکالمات با VoIP

در ادامه انواع انتقال مکالمات با VoIP را به شما معرفی خواهیم کرد:

Call Park

هنگامی که یک تماس در پارک برقرار می شود ، یک برنامه جدید به طور موقت به آن تماس اختصاص داده می شود. تلفن اعلام می کند که آن برنامه افزودنی چه خواهد بود، و/یا نرم افزار UCC اعلان تماس در پارک را روی صفحه نمایش می دهد. هرکسی می‌تواند با شماره‌گیری به آن داخلی، تماس متوقف‌شده را دریافت کند. تماس را در حالت انتظار قرار می دهید و سپس تماس را پارک می کنید. سپس می‌توانید هر شماره‌ای را شماره‌گیری کنید، یا هر اقدامی را انجام دهید (مانند تلفن داخلی) تا اعلام کنید که تماس در این داخلی برقرار است. سپس هرکسی، از جمله شما، می‌تواند با شماره‌گیری آن داخلی تماس بگیرد.

Call Pickup : Group یا Directed

گروپ پیکاپ به این معنی است که می‌توانید هر تماسی را که به گروه زنگ مشخص‌شده‌تان می‌رود، دریافت کنید. این در مراکز تماس فروش و پشتیبانی فنی مفید است. اگر همزمان بیش از یک تلفن زنگ خورد و فرد دیگری در گروه شما تلفن را بردارد، آنگاه تماس را دریافت می‌کند.

ویژگی “پیکاپ دایرکت” به شما امکان می دهد از طریق تلفن شخص دیگری به کاربر پاسخ دهید. اگر در دفتر کار همکار هستید و صدای زنگ تلفنی را می شنوید که ممکن است برای شما مناسب باشد یا نباشد، می توانید شماره پیکاپ و داخلی خود را شماره گیری کنید و تماس به طور خودکار به تلفن مورد استفاده شما منتقل می شود. اگر معلوم شد که تماس برای شما نبوده است، تماس منتقل نخواهد شد.

Live Call Transfer

لایو کال ترانسفر قابلیت انتقال مکالمات به شماره دیگری، مانند تلفن همراه یا خط خانه را در اختیار شما قرار می دهد. انتقال مکالمات لایو را می توان در حین تماس، بدون اطلاع تماس گیرنده دیگر انجام داد. بسته به نحوه راه اندازی سیستم شما، یا کد ویژه صحیح را شماره گیری کنید یا با استفاده از برنامه تلفن همراه ارائه دهنده VoIP خود، آن را فعال کنید. تلفن دوم شما زنگ می زند و مکالمه ادامه می یابد.

3Way Calling

این یک ویژگی مجزا از پل کنفرانس (conference bridge) است. با 3-Way Calling اولین تماس را با استفاده از دکمه Hold یا Flash/hook در حالت انتظار قرار می دهید، بعد شماره دوم را شماره گیری می کنید. هنگامی که تماس دوم وصل شد، هولدر را رها کنید و هر سه تماس گیرنده حالا می توانند با یکدیگر صحبت کنند.

بهترین ابزار VoIP

بسیاری از خدمات تلفن VoIP خوب وجود دارد و تنظیم همه آنها نسبتاً آسان است. اما، تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه برای شما، کار آسانی نیست. بیایید برخی از بهترین ها را مرور کنیم.

1 Ringblaze: کسب‌وکارهای کوچک تر نیازی به یک سیستم پشتیبانی تلفنی بزرگ ندارند، بنابراین نرم‌افزار VoIP مانند Ringblaze می‌تواند آنها را قادر سازد تا با قیمت مناسب به ویژگی هایی که می خواهند دست پیدا کنند.

RingCentral: تقریبا قدمتی 20 ساله دارد. این اباز هم مشاغل کوچک و متوسط را مورد هدف قرار داده است. RingCentral جذاب است زیرا پشتیبانی تلفنی را برای بسیاری از کشورها به همراه فکس اینترنتی، مدیریت تماس، اس ام اس و غیره ارائه می دهد. نکته جالب در مورد RingCentral این است که با چندین برنامه مانند Zapier، Zendesk، Slack و غیره یکپارچه شده است که به شما امکان می دهد بهتر کارهای خود را انجام دهید.

Grasshopper: یکی از بهترین ویژگی های این ابزار، automated attendant است. که مانند یک منشی تلفنی کار می کند و از یک پیام از پیش ضبط شده شما استفاده می کند.با Grasshopper شما همچنین برنامه های قدرتمند دسکتاپ و تلفن همراه را دریافت می کنید که به شما امکان می دهد در هر مکان و هر زمان در دسترس باشید. بزرگترین نقطه ضعف Grasshopper این است که در خارج از ایالات متحده و کانادا در دسترس نیست ، و این یک نقطه ضعف قابل توجه در مقایسه با Ringblaze است.