مانیتورینگ شبکه فرآیند نظارت مداوم یک شبکه کامپیوتری برای مشکلاتی مانند ترافیک کند یا خرابی قطعات است. ابزارهای مانیتورینگ شبکه همیشه شبکه را اسکن می‌کنند و طوری طراحی شده‌اند که به‌طور خودکار مدیران شبکه را از طریق متن، ایمیل یا برنامه‌های کاربردی دیگر مانند Slack در صورت بروز مشکل مطلع می‌کنند.

نرم افزار نظارت بر شبکه با امنیت شبکه یا سیستم های تشخیص نفوذ متفاوت است زیرا نظارت بر شبکه بر روی مشکلات شبکه داخلی مانند روترهای بارگذاری شده بیش از حد، خرابی سرور یا مشکلات اتصال به شبکه متمرکز است که می تواند دستگاه های دیگر را تحت تأثیر قرار دهد.

راه‌حل‌های مانیتورینگ شبکه همچنین می‌توانند برای حذف دستگاه یا مدارهای مشکل‌دار (تا زمانی که مشکل رفع شود) اقداماتی انجام دهند. در حالت ایده‌آل، یک راه‌حل نظارت فعال شبکه با شناسایی ناهنجاری‌هایی که در صورت عدم بررسی می‌توانند منجر به قطعی شوند، از خرابی یا خرابی‌ها قبل از وقوع جلوگیری می‌کند.

نظارت مستمر برای حفظ یکپارچگی شبکه بسیار مهم است. بهترین ابزارهای نظارت بر شبکه، تجسم یا داشبوردی را ارائه می‌کنند که وضعیت اجزای شبکه تحت نظارت را در یک نگاه ارائه می‌کند، که هر پارامتر خارج از نرم‌افزاری که نیاز به بررسی بیشتر دارد یا اجزایی مانند سوئیچ‌ها، روترها، فایروال‌ها، سرورها و خدمات نرم‌افزاری، برنامه ها یا URL هایی که می توانند منبع اختلالات شبکه باشند را نشان می‌دهد.

مانیتورینگ شبکه باید موارد زیر را ارائه دهد:

  • تجسم زیرساخت کامل فناوری اطلاعات و شبکه سازمان
  • نظارت، عیب یابی و رفع مشکلات عملکرد شبکه.
  • ابزارهای تحلیل علت ریشه ای در هنگام بروز مشکلات.
  • داشبورد با ابزارها و گزارش های تجسم واضح

مزایای مانیتورینگ شبکه چیست؟

مهمترین مزیت مانیتورینگ شبکه قابلیت دید است. داشتن یک تصویر ساده و قابل درک و در یک نگاه از تمام دستگاه های متصل در سراسر سازمان مهم است، اما تجسم جریان داده ها در سراسر دستگاه ها و شبکه ها به مدیران شبکه این امکان را می دهد تا به سرعت هر مشکلی (اضطراری یا بالقوه ) را قبل از آن که رخ دهند شناسایی و برطرف کنند.

خودکارسازی این وظیفه حیاتی منجر به استفاده بیشتر از منابع حیاتی فناوری اطلاعات می شود. مدیران می توانند زمانی را که به پیدا کردن مشکلات اختصاص می دادند را روی پروژه های خود صرف کنند و ارزش نهایی را برای سازمان خود ایجاد کنند. نظارت بر شبکه همچنین هشدار اولیه استفاده از زیرساخت‌های موجود را ارائه می‌دهد و به IT هشدار می‌دهد که نیاز به ارتقا یا اضافه کردن تجهیزات شبکه دارد.

چرا نظارت بر شبکه مهم است؟

خرابی های شبکه می تواند بر عملکرد کلی فناوری اطلاعات تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلات دسترس پذیری در سراسر سازمان شود. نظارت بر شبکه چندین مزیت مهم برای سازمان ها به ارمغان می آورد که از این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

صرفه جویی در هزینه با کاهش زمان خرابی و سرعت بخشیدن به اصلاح با کمک به تجزیه و تحلیل علت اصلی یا نمایش عناصر شبکه که بیش از حد یا کم استفاده می شوند، محقق می شود. منابع شبکه می توانند به جای اینکه دائماً به دنبال مشکلات باشند، روی کارهای سازنده تمرکز کنند.

مشکلات عملکردی را می توان قبل از اینکه بر عملیات تجاری تأثیر بگذارد یا منجر به تجربه مشتری ضعیف شود، شناسایی کرد.

بهبود امنیت شبکه را می توان با شناسایی ترافیک غیرمنتظره یا دستگاه های ناشناخته متصل به شبکه تحقق بخشید. اینها می توانتد نشانه های اولیه حملات سایبری یا تلاش های باج افزار باشند.

مدیران شبکه را قادر می سازد تا اقدامات اصلاحی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که استفاده تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

هر واحد تجاری ممکن است گروهی از برنامه‌های کاربردی داشته باشد که می‌خواهند ردیابی شوند و نظارت بر شبکه می‌تواند مشخص کند که کدام برنامه‌ها و کاربران چه کاری را در شبکه انجام می‌دهند.

مانیتورینگ شبکه چگونه کار می کند؟

انواع مختلفی از مانیتورینگ شبکه وجود دارد. به عنوان مثال، مانیتورینگ شبکه ایمیل ممکن است شامل ارسال ایمیل های آزمایشی و اندازه گیری زمان پاسخ باشد، در حالی که آزمایش وب سرور می تواند مستلزم ارسال یک درخواست HTTP برای دسترسی به یک صفحه معین و ثبت زمان باشد.

ابتدا، دستگاه ها و اتصالات شبکه به عنوان معیارهای عملکرد مرتبط آنها شناسایی می شوند. در مرحله بعد، سازمان تعیین می کند که هر یک از عملکردها را چند بار نظارت کند. برای مثال، لپ‌تاپ‌ها و چاپگرها حیاتی نیستند و می‌توانند فواصل نظارتی بسیار طولانی‌تری نسبت به روترها، سوئیچ‌ها و سرورهایی داشته باشند که بک بون شبکه را تشکیل می‌دهند.

اکثر ابزارهای نظارت بر شبکه از پروتکل ساده مدیریت شبکه (SNMP) برای مدیریت و نظارت بر عناصر شبکه استفاده می کنند. اکثر اجزای شبکه با یک عامل SNMP تحویل داده می شوند که می تواند برای پیکربندی مجدد دستگاه ها، آفلاین کردن آنها در صورت عملکرد نامنظم یا جمع آوری اطلاعات در مورد عملکرد دستگاه استفاده شود. سیستم‌های مانیتورینگ شبکه پورت‌های مختلف سیستم را «پینگ» می‌کنند، و اگر دستگاهی پارامتری خارج از آستانه تعیین‌شده را گزارش کند، به‌طور خودکار هشدار ایجاد می‌شود تا اصلاح قبل از خرابی دستگاه رخ دهد. به طور معمول، اجزای شبکه بین یک بار در دقیقه و یک بار در ساعت پینگ می شوند.

برخی از دستگاه‌های شبکه مانند روترها و سوئیچ‌ها از پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP) برای ارتباط اطلاعات مربوط به عملیات پروتکل اینترنت (IP) و ایجاد پیام‌های خطا در هنگام خرابی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

انواع مانیتورینگ شبکه چیست؟

دستگاه ها و پروتکل های مختلفی در نظارت بر شبکه استفاده می شود.

تحلیل بسته شبکه: داده‌های موجود در هر بسته را که در شبکه انتقال داده می شوند را  بررسی می‌کنند و اطلاعات درون بسته‌ها می‌توانند تعیین کنند که آیا آنها به درستی مسیریابی می‌شوند، آیا کارکنان از وب‌سایت‌های ممنوعه بازدید می‌کنند یا اینکه آیا داده‌های حساس از جمله اطلاعات شناسایی شخصی (PII) مانند اطلاعات اجتماعی شماره امنیتی در حال استخراج از شبکه است.

نظارت بر برنامه‌ها و سرویس‌ها: بر روی آن دسته از سیستم‌ها و دستگاه‌هایی تمرکز می‌کند که برای حفظ یکپارچگی شبکه برای اطمینان از عملکرد آنها در محدوده‌های عادی و همچنین نشان دادن اینکه کدام برنامه‌ها توسط واحدهای تجاری در سراسر سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد نیاز است.

نظارت مدیریت دسترسی: تضمین می‌کند که به مهاجمان اجازه دسترسی به منابع شبکه داده نمی‌شود، برای مثال اگر یک کارمند به طور ناگهانی از یک آدرس IP در قاره دیگری لاگین کند می‌تواند به سرعت آسیب‌پذیری‌های شبکه را شناسایی کند و به اصلاح آنها و شناسایی مهاجمان قبل از ایجاد آسیب کمک کند.