مقالات, زیر ساخت شبکه

6 مورد از رایج ترین مشکلات شبکه

6 مورد از رایج ترین مشکلات شبکه

مشکلات شبکه متناوب کاربران را ناامید می‌کند، بر سطح بهره‌وری شان تأثیر می‌گذارد، تیم فناوری اطلاعات شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برای مدیران شبکه دردسرساز است. مشکلات زیادی وجود دارد که می تواند بر عملکرد شبکه تأثیر بگذارد و برخی از آنها برای شناسایی و درک بسیار پیچیده هستند. برای کمک به شناسایی پیشگیرانه مشکلات شبکه که ممکن است شبکه شما را تحت تاثیر قرار دهد دهد، در ادامه در مورد برخی از رایج ترین مشکلات شبکه صحبت خواهیم کرد.

 مقدمه

فناوری مدرن و استفاده روزافزون از خدمات هاست شده، تغییرات عمده ای را در زیرساخت های شبکه و برنامه ها ایجاد کرده است. در حالی که این تغییرات کاربران را با عملکردهای بیشتری نسبت به قبل تجهیز کرده است، آنها همچنین وابستگی ما را به یک شبکه با عملکرد بالا بسیار افزایش داده اند تا به ما کمک کنند از نگهداری این برنامه های کاربردی اطمینان حاصل کنیم.

این بدان معناست که وقتی یک مشکل شبکه رخ می دهد، می تواند فاجعه بارتر و حل آن دشوارتر باشد. اما دانستن اینکه کدام یک از مشکلات شبکه می تواند شبکه شما را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد می تواند به شما در درک نحوه شناسایی سریع مشکلات شبکه کمک کند.

مشکلات شبکه چیست؟

تماس‌های ویدیویی تأخیر، سرعت پایین برنامه یا شبکه ، بارگیری بافر، کیفیت VoIP ناپایدار و عدم اتصال به اینترنت نمونه‌هایی از مشکلات شبکه هستند. اگر در انجام کارهای روزمره از طریق اینترنت مشکل دارید، یا نمی توانید از برنامه های مهم استفاده کنید، احتمال زیادی وجود دارد که شبکه شما مقصر باشد.

مشکلات شبکه بر مواردی مانند تماس‌های VoIP، برنامه‌های ERP، دانلود فایل‌ها و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد. هر زمان که مشکل اتصال شبکه بد مانع از دسترسی تان به چیزی خارج از سیستم شما شود، احتمالاً با مشکل شبکه روبرو هستید.

بسیاری از مشکلات شبکه وجود دارد که می تواند بر عملکرد شبکه تأثیر بگذارد.

برخی از مشکلات شبکه می‌توانند از سخت‌افزار معیوب، مانند روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها و حتی الگوهای استفاده غیرمنتظره مانند افزایش پهنای باند شبکه، تغییرات در پیکربندی برنامه یا نقض‌های امنیتی ناشی شوند.

 مشکلات شبکه ناامید کننده هستند، و عدم توجه به آنها می تواند عواقب فاجعه باری برای شبکه کسب و کار شما داشته باشد. به همین دلیل مهم است که بفهمید چه چیزی ممکن است در شبکه شما مشکل ایجاد کند و به طور مداوم بر عملکرد شبکه نظارت کنید تا به سرعت مشکلات شبکه را شناسایی و برطرف کنید حتی قبل از اینکه روی کاربران نهایی شما تأثیر بگذارد.

مشکلات شبکه

رایج ترین مشکلات شبکه

 اکنون اجازه دهید برخی از رایج ترین مشکلات شبکه را که باعث شده بسیاری از کاربران و مدیران شبکه عاصی شوند را بررسی کنیم!

#1 استفاده از پهنای باند بالا

 پهنای باند حداکثر مقدار داده ای است که در یک زمان معین از طریق اتصال اینترنت منتقل می شود. پهنای باند به ظرفیت شبکه برای انتقال داده بین دستگاه ها یا اینترنت در یک بازه زمانی معین اشاره دارد. پهنای باند اغلب با سرعت اینترنت اشتباه گرفته می‌شود. پهنای باند در واقع حجم اطلاعاتی است که می‌توان از طریق یک اتصال در مدت زمان اندازه‌گیری شده ارسال کرد  و  بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) محاسبه می‌شود.

پهنای باند بالاتر اجازه می دهد تا داده ها با سرعت بیشتری در سراسر شبکه شما منتقل شوند و می توانند تعداد بیشتری از دستگاه های متصل را به طور همزمان حفظ کنند. وقتی کسی یا چیزی، مانند یک برنامه حجیم، در شبکه شما پهنای باند شما را با بارگیری گیگابایت داده در انحصار خود در می آورد، در شبکه شما ترافیک ایجاد می کند.

ازدحام شبکه ناشی از استفاده از پهنای باند بالا، همچنین باقی ماندن پهنای باند ناکافی برای سایر بخش‌های شبکه است. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است با مشکلاتی مانند سرعت پایین دانلود از اینترنت مواجه شوید.

پهنای باند بالا

دلایل پهنای باند بالا عبارتند از:

دانلودهای حجیم

دانلودهای متشکل از فایل‌های حجیم که از اینترنت روی هارددیسک رایانه شما قرار می‌گیرند، مانند انتقال فایل یا پشتیبان‌گیری، می‌توانند استفاده از پهنای باند را به شدت افزایش دهند. هرچه فایل بایت بیشتری داشته باشد، پهنای باند شما بیشتر است.

تاخیر

 تأخیر به مدت زمانی که طول می کشد تا یک بسته داده در یک شبکه به مقصد برسد، اشاره دارد. تأخیر مداوم یا جهش‌های عجیب و غریب در زمان تأخیر نشانه‌ای از مشکلات عمده عملکرد است و می‌تواند بر زمان پهنای باند تأثیر بگذارد.

از دست رفتن بسته

 Packet Loss زمانی اتفاق می‌افتد که یک بسته داده در طول سفر خود در یک شبکه رها شود و هرگز به مقصد نهایی خود باز نمی گردد. بسته به اینکه چه مقدار از بسته عبور نمی کند و چند بار رخ می دهد، می تواند مشکلات زیادی ایجاد شود.

استریم ویدیو

 استریم ویدیو از اینترنت یکی از دلایل رایج استفاده از پهنای باند بالا است. استریم های ویدیو 7K می تواند تا 200 برابر پهنای باند بیشتری نسبت به استریم صدا به خود اختصاص دهد.

برنامه های کاربردی حجیم

 اپلیکیشن های مختلف نیازمندی های متفاوتی دارند. برنامه‌هایی که نیاز به اتصال به اینترنت دارند، مانند برنامه‌های توسعه وب، ایمیل، بازی‌های کامپیوتری و غیره به پهنای باند زیادی برای عملکرد نیاز دارند و بنابراین می‌توانند استفاده از پهنای باند شما را افزایش دهند.

اشتراک گذاری فایل

 برنامه‌هایی وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند فایل‌ها را از اتصال سیستم به سیستم از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. این برنامه‌ها می‌توانند منجر به استفاده از پهنای باند بالا شوند، زیرا شما را ملزم به دانلود و انتقال فایل‌های حجیم، با مقادیر زیاد داده، از طریق اینترنت می‌کنند.

#2 استفاده زیاد از پردازنده (CPU)

CPU یا « واحد پردازش مرکزی » جزء اصلی یک سیستم است که دستورالعمل‌ها را برای سیستم‌های عامل و برنامه‌های کاربردی دریافت و پردازش می‌کند. با چنین وظیفه سنگینی که پردازنده بر دوش دارد استفاده زیاد از پردازنده می تواند نگران کننده باشد.

از آنجایی که دستگاه‌های شبکه شما برای انجام تعداد فزاینده‌ای از وظایف سخت کار می‌کنند، احتمال اینکه همه چیز اشتباه پیش برود افزایش می‌یابد.

رایج ترین دلیل استفاده زیاد از CPU زمانی رخ می دهد که شبکه شما توسط حجم عظیمی از ترافیک گرفتار می شود. هنگامی که فرایندها به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند یا زمانی که تعداد بیشتری از بسته های شبکه در سراسر شبکه شما ارسال و دریافت می شوند، استفاده از CPU می تواند به شدت افزایش یابد.

تعدادی از دستگاه های شبکه مانند سوئیچ ها وجود دارند که دارای اجزای سخت افزاری (ASIC یا NPU) هستند که شارژ را دریافت می کنند و بسته ها را به سرعت پردازش می کنند.

برای تجهیزاتی که ترافیک را تجزیه و تحلیل یا دستکاری می کنند، مانند فایروال ها، داستان کاملاً متفاوت است. بسته به ویژگی‌هایی که در دستگاه‌های خود فعال کرده‌اید، CPU ممکن است در مسیر حیاتی مسیریابی یا ارسال بسته باشد. اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، معیارهای شبکه مانند تأخیر ، جیتر و از دست دادن بسته افزایش می یابد که منجر به سطوح قابل توجهی از کاهش عملکرد شبکه می شود.

گاهی اوقات جمع آوری اطلاعات صحیح در مورد استفاده واقعی از CPU ممکن است دشوار باشد. چندین ابزار نظارتی می‌توانند مقدار متوسط استفاده از تعداد هسته ها را نشان دهند.

مشکلات شبکه مصرف پردازنده بالا

#3 مشکلات اتصال فیزیکی

 ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما برخی از مشکلات شبکه ممکن است با سخت افزار خارج از شبکه رخ دهد.

وقتی زمان عیب یابی مشکلات شبکه فرا می رسد ، غریزه ما اغلب این است که به پیچیده ترین موقعیت ها فکر کنیم، در حالی که گاهی اوقات مشکل در واقع بسیار ساده و درست پیش روی ما است.

مشکلات سخت افزاری مانند کابل ها یا کانکتورهای معیوب می تواند باعث ایجاد خطا در تجهیزات شبکه ای شود که به آن متصل است. ممکن است فکر کنید که این مشکل به دلیل خرابی شبکه یا مشکل اتصال به اینترنت است، اما در واقع به این دلیل است که کابل خراب یا آسیب دیده است.

این می تواند خارج از زیرساخت شبکه نیز رخ دهد. اگر کابل مسی یا کابل فیبر نوری آسیب ببیند، احتمالاً مقدار داده ای را که می تواند بدون از دست دادن بسته از طریق آن عبور کند، کاهش می دهد.

بررسی تک تک کابل ها می تواند تکراری باشد و زمان زیادی را از روز شما بگیرد. یک راه ساده برای نظارت بر کابل ها در یک کانکتور معیوب، داشتن یک نرم افزار نظارت بر عملکرد شبکه است که خطاها را در تمام رابط های شبکه اندازه گیری می کند و در صورت بروز هرگونه مشکل به شما هشدار می دهد.

مشکل در اتصالات فیزیکی شبکه

#4 خرابی دستگاه ها یا تجهیزات شبکه

گاهی اوقات، مشکلات شبکه در تجهیزات شبکه یا دستگاه هایی مانند فایروال ها، روترها، سوئیچ ها، وای فای AP رخ می دهد.

مشکلات می تواند به دلیل پیکربندی های بد، مشکلات اتصال شبکه معیوب، از دست دادن بسته ها، یا شاید فقط به دلیل غیرفعال بودن آنها باشد.

برای اینکه شبکه شما به درستی کار کند، باید مطمئن شوید که تمام دستگاه های موجود در شبکه شما به درستی پیکربندی شده اند. هر زمان که دستگاهی را نصب یا پیکربندی مجدد می‌کنید، یا فریم ویر تجهیزات را در شبکه خود ارتقاء می‌دهید، باید آن دستگاه را آزمایش کنید تا از پیکربندی صحیح آن مطمئن شوید.

بسیاری از مشکلات عملکرد شبکه به دلیل پیکربندی نادرست دستگاه ایجاد می شود که می تواند بخش های مختلف شبکه شما را تحت تأثیر قرار دهد و به مشکلات اساسی تبدیل شود. به همین دلیل است که باید به تمام سوئیچ‌ها و دستگاه‌های موجود در شبکه خود توجه کنید تا مطمئن شوید که همیشه همانطور که باید کار می‌کنند و اگر اینطور نیست سریع واکنش نشان دهید.

خرابی تجهیزات شبکه

#5 مشکلات DNS

DNS یا سیستم نام دامنه، نحوه یافتن بازدیدکنندگان وب سایت شما را از طریق اینترنت کنترل می کند.

این اساسا یک فهرست راهنمای اینترنت (و هر دستگاه متصل به اینترنت) است که نام دامنه را با آدرس های IP مطابقت می دهد. هر وب سایت دارای آدرس IP خاص خود در وب است و سیستم ها می توانند از طریق اینترنت به سیستم های دیگر متصل شوند و وب سایت ها را با استفاده از آدرس IP خود جستجو کنند. هنگامی که یک نام دامنه را در مرورگر اینترنت خود تایپ می کنید، DNS برای یافتن اطلاعات متصل به آن دامنه کار می کند.

مشکلات DNS مشکلات شبکه بسیار رایجی هستند که بسیاری از مردم تمایل دارند از آن چشم پوشی کنند. مشکلات DNS زمانی رخ می‌دهد که نمی‌توانید به یک آدرس IP متصل شوید، و این نشان می‌دهد که ممکن است دسترسی به شبکه یا اینترنت را از دست داده باشید. به عنوان مثال، سایت شما می تواند به طور همزمان برای شما آنلاین ظاهر شود، اما به نظر می رسد که برای بازدیدکنندگان شما آفلاین است.

سایر مشکلات DNS ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • پیکربندی‌های بد: ممکن است به دلیل پیکربندی نادرست رکوردهای DNS با مشکلاتی مواجه شوید .
  • تأخیر بالای DNS: تأخیر بالا، که اندازه‌گیری زمان لازم برای رسیدن داده‌ها به مقصد در یک شبکه است، می‌تواند باعث کندی و زمان‌های بارگذاری غیرعادی طولانی شود.
  • مقادیر بالای TTL: مقادیر بالای TTL در رکوردهای شما، منجر به زمان انتظار انتشار بالا می شود. ابزارهای متنوعی برای ردیابی و نظارت وجود دارد.
  • مشکلات سخت افزاری/شبکه: مشکلات DNS می تواند ناشی از خرابی سخت افزاری در دستگاه میزبان یا خرابی شبکه باشد.

ناتوانی در دسترسی به اینترنت یا سایت های خاص می تواند تأثیر بسیار فوری و منفی بر تجارت شما داشته باشد – به خصوص اگر به این معنی باشد که کاربران نمی توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. فقط چند ساعت آفلاین شدن می تواند هزینه های زیادی را برای شرکت شما به همراه داشته باشد، به همین دلیل مهم است که مشکلات DNS را در اسرع وقت پیدا کرده و برطرف کنید.

#6 تداخل در شبکه بی سیم

مشکلات وای فای یکی دیگر از رایج ترین مشکلات شبکه است. تداخل بی سیم زمانی رخ می دهد که چیزی سیگنال Wi-Fi ارسال شده از روتر بی سیم شما را مختل یا ضعیف کند.

علائم تداخل بی سیم عبارتند از:

  • قدرت سیگنال پایین حتی زمانی که به دستگاه پخش WiFi نزدیک است
  • هنگام استفاده از اتصال از طریق WiFi، سرعت اتصال به اینترنت کندتر است
  •  انتقال آهسته فایل بین سیستم ها از طریق WiFi
  • ناتوانی در  اتصال دستگاه های WiFi یا بلوتوث حتی در مجاورت گیرنده
  •  قطع شدن متناوب اتصال وای فای

وسایل خانگی بسیار رایج، مانند اجاق‌های مایکروویو یا تلفن‌های بی‌سیم، می‌توانند عملکرد شبکه Wi-Fi خانگی شما را کاهش دهند. اگر در یک منطقه شلوغ زندگی می کنید، شبکه های وای فای همسایگان شما در واقع می توانند با شبکه شما تداخل داشته باشند. این امر به ویژه اگر از روتر بی سیم 2.4 گیگاهرتزی استفاده می کنید صادق است.

با این حال، با توجه به اینکه یک شکست ممکن است در هر زمانی رخ دهد، اولین چالش برای مدیران شبکه این است که سریعاً آنچه می تواند باعث تداخل و همچنین زمان دقیق وقوع آنها شود، شناسایی کنند.

در حالی که کاربران معمولاً به اندازه کافی سریع هستند تا مشکلات را گزارش کنند، شناسایی و حل مشکل قبل از اینکه روی کاربران تأثیر بگذارد ایده آل است.

نحوه شناسایی مشکلات شبکه

 شناسایی مشکلات شبکه اولین گام برای حل آنهاست – و همه چیز به تعیین دقیق چه کسی ، چه چیزی ، کجا و چه زمانی ختم می شود.

اما اول…

#1 یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه را انتخاب کنید

 وقتی نوبت به شناسایی برخی از رایج ترین مشکلات شبکه می رسد، بهترین ابزاری که در اختیار دارید یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه است. ابزار مانیتورینگ شبکه (یا نظارت بر عملکرد شبکه) عملکرد شبکه End To End را برای شناسایی مشکلات شبکه که بر کاربران نهایی شما تأثیر می گذارد، نظارت می کند، خواه این مشکلات در زیرساخت شبکه محلی شما، از طریق اینترنت یا حتی در شبکه ارائه دهنده خدمات رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

#2 ارزیابی شبکه را انجام دهید

زمانی که نوبت به شناسایی مشکلات شبکه می‌رسد، با در دست داشتن ابزار نظارت بر شبکه، ارزیابی شبکه برای جمع‌آوری اطلاعات کلیدی در مورد موارد زیر است:

مشکل چیست: برای اینکه بدانید چگونه این مشکلات را حل کنید، باید در واقع بفهمید که مشکل چیست. یک نرم‌افزار نظارت بر عملکرد شبکه، معیارهای شبکه را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه مشکل، با جزئیات در مورد اینکه مشکل چیست و چه چیزی باعث آن شده است، گزارش می‌دهد.

محل بروز مشکل: مهم است که مشخص کنید مشکل دقیقاً در کجای شبکه شما رخ داده است.

چه کسی مسئول این بخش شبکه است: هنگامی که می دانید مشکل شبکه در کجا قرار دارد و دقیقاً چیست، می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که چه کسی در کسب و کار شما مسئول آن بخش شبکه است.

اقداماتی که باید انجام دهید: پس از جمع آوری تمام اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی مشکل شبکه، می توانید عیب یابی شبکه را شروع کنید . این می تواند شامل تماس با ISP یا MSP یا مطرح کردن مشکل با سرپرست شبکه باشد تا آن را به صورت داخلی برطرف کند.

نتیجه گیری

انواع مختلفی از مشکلات شبکه وجود دارد که می تواند در هر لحظه شبکه شما را تحت کنترل خود درآورد. با افزایش پیچیدگی و اندازه زیرساخت های شبکه مدرن، مشکلات شبکه می تواند بیش از هر زمان دیگری ناامید کننده باشد.کسب‌وکارها نمی‌توانند زمان و پول خود را برای مقابله با مشکلات شبکه تلف کنند، در چنین شرایطی کاربران می توانند با سایت هنر توسعه و ارتباطات شایگان در ارتباط باشید.

منبع: obkio