مقالات

ویپ VoIP چیست؟

VoIP چیست؟
VoIP چیست؟ چندین سال پیش واژه ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن، ممکن بود. همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور هزینه ی بسیاری به دنبال داشت؛ اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده های جدیدی بوده‌ایم. گسترش رایانه‌ های شخصی، فناوری‌ های جدید ارتباطی همچون تلفن های سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت. نسل جدید ارتباطات از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه ی وب تولدی دوباره یافت. اکنون شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی یا تلفن همراه و اینترنت به امور کاری خود می پردازند و یا بیشتر اوقات فراغت خود را در این دنیای نا محدود سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و فایل ها) را به راحتی انجام می‌ دهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی انجام می شود که گسترش روز افزون آن تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار داده و یکی از این تکنولوژی های جدید، VoIP می باشد. نحوه عملکرد Voice over IP (VoIP) برای برخی از صاحبان مشاغل کوچک و کارمندان یک رمز و راز است. اما اگر نحوه کار آن را متوجه شوید، به راحتی می توانید از این فناوری به نفع شرکت خود استفاده کنید.

مفهوم ویپ / VoIP چیست؟

Voice over Internet Protocol (VoIP)، فناوری است که به شما امکان می دهد به جای خط تلفن عادی (یا آنالوگ) با استفاده از اتصال اینترنت و پهنای باند، تماس صوتی برقرار کنید. برخی از سرویس های VoIP ممکن است فقط به شما امکان تماس با افراد دیگر را بدهد که از همان سرویس استفاده می کنند، اما برخی دیگر ممکن است به شما اجازه دهند با هر کسی که شماره تلفن دارد تماس بگیرید – از جمله شماره های محلی، بین شهری، تلفن همراه و بین المللی. همچنین، در حالی که برخی از سرویس های VoIP فقط از طریق رایانه یا تلفن ویژه VoIP شما کار می کنند، سایر سرویس ها به شما امکان می دهند از تلفن سنتی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید. برای دسترسی به خدمات بیشتر باید با شرکت مورد نظر صحبت کنید. خدمات VoIP صدای شما را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می کند که از طریق اینترنت عبور می کند. اگر با یک شماره تلفن عادی تماس می گیرید، سیگنال قبل از رسیدن به مقصد به سیگنال تلفنی عادی تبدیل می شود. VoIP به شما امکان می دهد مستقیماً از طریق رایانه، تلفن VoIP ویژه یا تلفن سنتی متصل به آداپتور ویژه تماس بگیرید. علاوه بر این، ارتباطات بی سیم در مکان هایی مانند فرودگاه ها، پارک ها و کافه ها به شما امکان اتصال به اینترنت را می دهد و ممکن است شما قادر به استفاده بی سیم از خدمات VoIP باشید. برای دسترسی به این ویژگی، اینترنت پرسرعت مورد نیاز است. این می تواند از طریق یک مودم کابلی، یا خدمات با سرعت بالا مانند DSL یا یک شبکه محلی باشد. رایانه، آداپتور یا تلفن تخصصی مورد نیاز است. برخی از سرویس های VoIP فقط از طریق رایانه یا تلفن ویژه VoIP شما کار می کنند، در حالی که سایر سرویس ها به شما امکان می دهند از تلفن معمولی متصل به آداپتور VoIP استفاده کنید. اگر از رایانه خود استفاده می کنید، به برخی از نرم افزارها و یک میکروفون ارزان قیمت احتیاج دارید. تلفن های ویژه VoIP مستقیماً به  متصل می شوند و عمدتا مانند یک تلفن سنتی کار می کنند. اگر از تلفنی با آداپتور VoIP استفاده می کنید، می توانید مثل همیشه شماره گیری کنید. برخی از ارائه دهندگان VoIP خدمات خود را به صورت رایگان و معمولاً فقط برای تماس با سایر مشترکان این سرویس ارائه می دهند. ارائه دهنده VoIP شما ممکن است به شما اجازه دهد، کد منطقه ای متفاوت از منطقه ای که در آن زندگی می کنید را انتخاب کنید. همچنین به این معنی است که افرادی که با شما تماس می گیرند بسته به کد منطقه و خدماتشان ممکن است هزینه های تماس از راه دور را متحمل شوند. برخی از ارائه دهندگان VoIP، برای تماس از راه دور با شماره ای خارج از منطقه تماس شما، مانند خدمات تلفن معمولی، هزینه دریافت می كنند. بسته به خدمات شما، ممکن است فقط به سایر مشترکان سرویس محدود شوید، یا ممکن است بتوانید با هر کسی که شماره تلفن دارد – از جمله شماره های محلی، بین شهری ، تلفن همراه و بین المللی – تماس بگیرید. اگر با شخصی که تلفن آنالوگ معمولی دارد تماس می گیرید، آن شخص به تجهیزات خاصی برای گفتگو با شما احتیاج ندارد. برخی از سرویس های VoIP ممکن است به شما اجازه دهند همزمان با بیش از یک نفر صحبت کنید. در نهایت می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد ویپ؛ انتقال مکالمات و خطوط  تلفن بر روی اینترنت است.

VoIP چگونه کار می‌کند؟ نحوه عملکرد فناوری VoIP

همانطور که در بالا ذکر شد،  VoIP به طور کلی با تبدیل سیگنال‌های تلفن آنالوگ به سیگنال‌های دیجیتال و با کمک پروتکل انتقال صدا روی اینترنت کار می‌کند. حالا بیایید کمی عمیق‌تر به جزئیات این فرایند بپردازیم.

۱- پروتکل SIP و SIP Trunking

Voice over IP  با استفاده از فناوری‌های پروتکل کار می‌کند و SIP پروتکلی است که VoIP را فعال می‌کند. پروتکل (SIP) یک پروتکل ارتباطی برای تماس‌های VoIP و سایر جلسات متنی و چند رسانه‌ای مانند پیام‌رسانی فوری و ویدیویی است.  SIP Trunking  بر اساس پروتکل SIP  کار می‌کند و اساساً سرویسی است که به صورت مجازی از طریق اتصالات اینترنتی شما ایجاد می‌شود و توسط ارائه دهندگان خدمات تلفن اینترنتی (ITSP)  ارائه می‌شود و اتصال فیزیکی به یک شرکت تلفن را حذف می‌کند.

۲- سیستم تلفن ویپ (PBX)

PBX یک سیستم تلفن تجاری است که تماس‌های تلفنی را از طریق شبکه داده LAN یا WAN شرکت به جای شبکه‌های سوئیچ مدار تسهیل می‌کند. VoIP PBX  با دو گزینه استقرار در دسترس است (مبتنی بر سایت و مبتنی بر ابر). با یک راه حل مبتنی بر سایت، سخت افزار در دفتر یا دیتاسنتر شما نصب می‌شود و در محل اجرا می‌شود، در حالی که یک سیستم PBX ابری به‌طور کامل از طریق اینترنت تحویل داده می‌شود و کاملا خارج از سایت توسط یک ارائه‌دهنده خدمات، مدیریت می‌شود. برای آشنایی با راه اندازی IP-PBX سخت افزاری کلیک کنید.

۳- ویپ فون یا آی پی فون

تلفن‌های VoIP یا فون آی پی، تلفن‌های اداری فیزیکی هستند که می‌توانید با سیستم تلفن VoIP از آن‌ها استفاده کنید. از نظر بصری، تفاوت چندانی با تلفن‌های ثابت و سنتی که در خانه یا روی میز کار خود دارید، ندارند. به همین دلیل سازگاری کارمندان با تلفن‌های ویپ جدیدتر بسیار ساده است. یک تفاوت اساسی این است که آنها با اینترنت فعال هستند (چه از طریق وای فای و چه از طریق اترنت). آدرس‌های IP برای تسهیل تماس‌ها، از طریق شبکه شما به آنها اختصاص داده شده است.

۴- تلفن همراه، کامپیوتر، دستگاه‌های آماده شبکه

علاوه بر آی پی فون‌ها، می توانید با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه، کامپیوتر و سایر دستگاه‌های آماده شبکه خود با برنامه های VoIP یا برنامه تلفن نرم افزاری نصب شده، به سیستم‌های تلفن VoIP نیز دسترسی داشته باشید. امروزه می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت خود، بدون نگرانی در مورد از دست دادن کیفیت تماس VoIP؛ در هر زمان و هر مکان تماس‌های تلفنی تجاری را با انواع گوشی ویپ، برقرار و دریافت کنید. کارمندان دیگر به تلفن‌های دسکتاپ متصل نیستند و می‌توانند از هر وسیله‌ای که انتخاب می‌کنند استفاده کنند.

۵- گیت وی ویپ (VoIP gateways)

گیت وی ویپ یک دستگاه سخت افزاری است که ترافیک تلفن سنتی (آنالوگ یا دیجیتال) را به بسته‌های داده تبدیل می‌کند و امکان اتصال بین زیرساخت تلفن قدیمی و ارتباطات مبتنی بر IP را فراهم می‌کند و به عنوان پلی بین یک شبکه IP ، PSTN  و شبکه سلولی عمل می کند.

مثالی از کاربرد ویپ

بسیاری از شركت‌ها برای ارتباطات خود و برای سایر نیازهای خود اعم از خرید، فروش، بازاریابی، ثبت و سفارشات و… نیازمند ارتباطات تلفنی هستند. امروزه اكثر شركت‌ها علاوه بر ارتباط تلفنی نیازهای بیشتری دارند كه در قالب استفاده از تلفن‌های سیستم مركزی یا سانترال قابل دسترسی نیست یا در سطوح گسترده عملیاتی نیست. برای مثال زمانی كه نیازمند ارتباط بین شعب به صورت داخلی هستید و این ارتباطات در سطح گسترده هزینه زیادی را برایتان به همراه دارد یا زمانی كه نیازمند ارتباط بین كارخانه و دفتر در قالب تلفن داخلی دارید دیگر استفاده از خطوط قدیمی و تكنولوژی سانترال پاسخگو نیست.

راه حل پیشنهادی، استفاده از ویپ است؛

راه حل پیشنهادی استفاده از سیستم تلفنی مبتنی بر آی پی یا همان ویپ ( VOIP ) است كه امروزه در بسیاری از شركت‌های دارای چند شعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد و امكانات فراوانی را در اختیار كاربران قرار می‌دهد. از جمله صندوق پستی و ارسال ایمیل، تماس های مبتنی بر صف كه به شما اجازه می‌دهد مشتری خود را از دست ندهید، تماس‌های گروهی برای پاسخگویی بیشتر و بهتر، ارتباط افرادی كه بیرون از شركت بوده و نیازمند تماس داخلی با شركت هستند به صورتی كه تنها با گرفتن داخلی مورد نظر بر روی گوشی هوشمند خود ارتباط بر قرار شود و بسیاری از نیازهایی كه همگی با هم در سیستم‌های تلفنی ویپ ( VOIP ) قابل دسترسی است.
خدمات ویپ توسعه شبکه و ارتباطات شایگان
در حال حاضر دو سیستم تلفنی مبتنی بر شبکه (ویپ – VOIP) حرف اول ارتباط را می‌زنند که در بسیاری از شرکت‌‎های ایرانی نیز به بهترین شکل قابل اجراست.
  •   سیستم تلفنی CUCM که به شرکت سیسکو اختصاص دارد.  سیستم عامل و تمامی تجهیزات آن مربوط به شرکت سیسکو است.
  •   سیستم تلفنی Isabell که نسخه جدید سیستم Elastix است ، که به راحتی با بسیاری از آی پی فون‌های موجود و تجهیزات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری همخوانی داشته و متن باز است.
از  شرکتهای بزرگ جهانی که خدمات ویپ (VIOP) را ارائه میدهند میتوان به شرکت‌های sangoma ،asterisk و.. نیز اشاره کرد.

چرا باید از VoIP استفاده کنیم؟ مزایای ویپ

با استفاده از VoIP، تماس های صوتی آنالوگ به بسته های دیتا تبدیل می شوند. بسته ها مانند هر نوع داده دیگری مانند ایمیل از طریق اینترنت عمومی و / یا هر شبکه خصوصی پروتکل اینترنت (IP) منتقل می شوند. صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ می باشد. پس در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می شود. با توجه به اینکه صوت می‌ بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP، به بسته‌ هایی از جنس دیتا تبدیل شود، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید صورت بگیرد. با استفاده از سرویس VoIP می توانید با تلفن های ثابت یا تلفن همراه تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق رایانه با رایانه تماس بگیرید، هر دو طرف با میکروفون صحبت کرده و از طریق بلندگوها یا هدست های خود گوش می دهند. viop چیست؟ هنگام مقایسه و ارزیابی، لازم به ذکر است در نظر داشته باشید که می توانید با استفاده از تلفن های ثابت تماس بگیرید یا تماس دریافت کنید. تمام آنچه شما نیاز دارید یک آداپتور تلفنی آنالوگ است که به شبکه شما متصل است. همچنین، برای اطمینان از بهترین کیفیت صدا و امنیت، استفاده از VoIP یا سایر سیستم های ارتباطی خود را در یک شبکه IP خصوصی در نظر بگیرید. نحوه استفاده از VoIP برای تجارت شما بسیار ساده است : با افزودن صدا به شبکه داده، هزینه ها را کاهش می دهید، بهره وری را بهبود می بخشید و همکاری را افزایش می دهید. با داشتن یک شبکه برای مدیریت به جای دو شبکه، هزینه ها را کاهش می دهید. به راحتی می توانید تعداد و مکان های تلفن را اضافه یا جا به جا کنید و یا تغییر دهید، این باعث صرفه جویی در هزینه و انعطاف پذیری بیشتر می شود. نیروی کار شما می تواند از سیستم ارتباطی شما در خانه یا در راه استفاده کند. همچنین، تلفن های IP بی سیم کاربران را در حالی که در انبار هستند، در طبقه فروش یا هرجایی که می توانند به صورت بی سیم به شبکه داده شما دسترسی داشته باشند، به سیستم ارتباطات و منابع داده شما مانند اطلاعات مشتری متصل می کنند و کار را راحت می کند. راه حل های یکپارچه ارتباطی برای مشاغل کوچک در تقویت همکاری فراتر از قابلیت های اساسی VoIP است. با یک راه حل ارتباطی واحد، افراد می توانند از طریق گفتگوی صوتی، گفتگوی ویدیویی، کنفرانس وب و پیام رسانی فوری به راحتی همکاری کنند. کارمندان می توانند با استفاده از هر فناوری به صورت جداگانه یا همه آنها به طور همزمان و از یک رابط کاربری آسان و راحت با یکدیگر همکاری کنند.

کاربرد ویپ چیست؟

شناخت کاربرد VoIP به مشتریان کمک می‌کند تا با توجه به نیازها و شرایط خود، بتوانند بهترین گزینه را هنگام تصمیم‌گیری درباره خرید این خدمت انتخاب کنند. به‌طور کلی، سامانه VoIP با ادغام تکنولوژی‌های ارتباطی مختلف، این تکنولوژی‌ها را به یک سیستم جامع تبدیل می‌کند. بدین ترتیب، فناوری VoIP امکان استفاده از روش‌های ارتباطی چون تماس صوتی، تصویری و متنی را برای کاربران فراهم می‌سازد. بنابراین، کاربران برای برقراری ارتباطات موثر با همدیگر نیازی به استفاده همزمان از چندین برنامه ندارند. این ویژگی باعث شده است که فناوری VoIP به عنوان یک راه‌حل مناسب برای شرکت‌ها تبدیل شود. این فناوری به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق کامپیوتر شخصی، تلفن همراه و… تماس‌های صوتی به‌صورت جلسات وب و کنفرانس برگزار کنند. برای این منظور، در ادامه به کاربردهای ویپ اشاره خواهیم کرد:
  • برقراری تماس‌های صوتی و تصویری
  • ایجاد پست صوتی
  • پیام‌رسانی فوری
  • پست الکترونیک
  • پیامک(SMS)
  • چت‌های گروهی

تفاوت سرویس تلفنی قدیمی با VoIP چیست

تفاوت سرویس تلفنی قدیمی با VoIP چیست ؟ برخی از سرویس های VoIP ویژگی ها و خدماتی را ارائه می دهند که با تلفن عادی در دسترس نیستند یا فقط با پرداخت هزینه اضافی در دسترس هستند. به طور مثال، این امکان وجود دارد که تمام تماس های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که بیانگر نحوه پاسخگویی و تعداد تماس ها است، مفید می باشد. اگر می خواهید سرویس تلفنی قدیمی خود را با VoIP جایگزین کنید، تفاوت های احتمالی وجود دارد : برخی از سرویس های VoIP در هنگام قطع برق کار نمی کنند و ممکن است ارائه دهنده خدمات، پشتیبانی را ارائه ندهد و مجبور باشید تا وصل شدن دوباره برق، صبر کنید. همانند ساير نوع‌های داده، بسته‌ های اطلاعاتی ممكن است با همان اولويتی كه ارسال شده اند به مقصد نرسند. سيستم دريافت كننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرف نظر از اولويت دريافت آن ها هستند. ماهيت تبديل صوت به صورت است كه در صورتی كه بسته های اطلاعاتی با اولويت ارسال در مقصد دريافت نشوند،‌ در زمان بازسازی مجدد داده (تبديل داده ديجيتال به صوت) سكوت را شاهد خواهيم بود؛ برای غلبه بر این مشکل تمهیداتی از قبیل استفاده از پروتکل‌ های RTCP ارائه شده است که مسائلی از این دست پیش نخواهد آمد. فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اوليه، افت كيفيت صدا را به دنبال خواهد داشت. برخی از ارائه دهندگان خدمات VoIP خدماتی را ارائه می دهند كه در هر كجا اتصال اینترنت پرسرعت در دسترس باشد بتوان از آن استفاده كرد. استفاده از سرویس VoIP از مکان جدید ممکن است بر توانایی شما برای اتصال مستقیم به سرویس های اضطراری، تأثیر بگذارد. اگر تلفن VoIP ویژه یا تلفن عادی متصل به آداپتور VoIP داشته باشید، تلفن مانند تلفن معمولی زنگ می خورد. اگر سرویس VoIP شما را ملزم به برقراری تماس با استفاده از رایانه خود کند، نرم افزاری که ارائه دهنده خدمات شما ارائه می دهد هنگام تماس ورودی به شما اطلاع می دهد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سوال VoIP چیست پاسخ دهیم و شما را با مزایای استفاده از ویپ آشنا کرده باشیم. منابع: cisco و fcc