,

IP PBX چیست؟ راهنمای خرید سیستم های آی پی فون و VoIP های تجاری

IP PBX چیست؟ راهنمای خرید سیستم های آی پی فون و VoIP های تجاری

آیا به راه اندازی یک سیستم تلفنی تجاری جدید فکر می کنید؟ شما گزینه های زیادی پیش رو دارید و IP PBX یکی از آنها است.

اگر قبلا یک PBX دارید انتقال یه ارائه دهنده ترانکینگ مبتنی بر ابر برای اتصال PSTN ارشمند است.اما آنقدرها هم که می کنید کار ساده ای نیست. اگر نمی خواهید با مجموعه جدیدی از مشکلات با تماس های دریافتی روبرو شوید در باره راه حلی های تلفن مبتنی بر IP، تقاوت آنها با VoIP و برخی محدودیت هایی که باید بدانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

IP PBX چیست؟

IP PBX یک دستگاه مخابراتی است که اتصال صوتی را به تلفن های رومیزی در یک ساختمان ارائه می دهد. با استفاده از اتصال اینترنت بر تماس های خروجی و ورودی در سراسر شبکه تلفنی شما نظارت می کند.

بیایید این تعریف را به بش های زیر بشکنیم:

IP: مخفف Internet Protocol است و پروتکلی برای انتقال داده ها به سرور دیگر است. این فناوری به این معناست که تماس ها از طریق اینترنت برقرار می شوند.

PBX: مخفف private Branch Exchange است و یک شبکه تلفن داخلی است. یک PBX در محل وجود دارد یا می توانید آن را از فضای ابری به طور امن هاست کنید.

یک سیستم تلفن IP PBX می‌تواند تماس‌های تلفنی را از طریق اینترنت برقرار و دریافت کند و در عین حال تلفن های آنالوگ را در سراسر دفتر نگهداری کند.

سیستم های تلفن IP PBX برای اتصال تلفن به SIP Trunking متکی هستند.

شما می توانید یک PBX را با استفاده از راه حل های منبع باز که نیاز به دانش لینوکس دارند پیکربندی کنید. همچنین باید درباره مسیریابی تماس و مدیریت راحت سرورهای PBX مبتنی بر Asterisk بدانید.

IP PBX

تاریخچه PBX

یک PBX بسیار شبیه یک متصدی سوئیچ بورد عمل می کند. سوئیچ بورد برای اولین بار در سال 1878، دو سال پس از اختراع خود تلفن، ظاهر شدند.

کارمندان منتخب به خط تلفن دسترسی داشتند. هنگامی که تماس خارجی برقرار می شد، اپراتور پاسخ می داد و تماس گیرنده را به خط شما وصل می کرد. دفاتر دارای سیستم تلفن جدا شده از بقیه شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) بودند.

در آن زمان، هزینه شارژ بسیار مهم بود. هزینه برقراری تماس تلفنی با همکاران و مشتریان (از جمله تماس های شخصی) به سرعت افزایش یافت. این دوران بسیار قبل تر از گوشی های همراه بود.

خیلی سریع به دهه 1970 برویم. PBX در عملکرد خود تکامل یافت و می توانست مسیریابی تماس ها را به طور خودکار انجام دهد. هنگامی که تماس‌گیرندگان می‌توانستند به برنامه‌های داخلی تلفن دسترسی پیدا کنند، به تماس‌های تلفنی ورودی پاسخ داده می‌شد. همچنین، در آن زمان، کاتالوگ های پستی با شماره تلفن های آزاد باعث افزایش حجم تماس ها با هدف تجاری شد.

در ابتدای دهه 1990، سیستم های تلفن خودکار در دنیای تجارت به صورت استاندارد در آمدند. شرکت‌ها از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند پاسخ صوتی تعاملی (IVR)، انتقال تماس، شناسه تماس‌گیرنده و پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت (VoIP ) استفاده کردند.

مدت زیادی از نصب یک PBX توسط مدیران نگذشته بود که آنها به ویژگی های نسل بعدی سخت افزار مخابراتی توجه کردند. PBX هاست شده که به دلیل ناامیدی از جایگزینی تجهیزات اختصاصی متولد شد، محبوبیتش افزایش پیدا کرد.

مراکز تماس در اوایل دهه 2000 پیشگام ویژگی های PBX امروزی مانند هدست ها، برنامه های تلفن نرم افزاری و مسیریابی تماس بودند. نوآوری هایی از این دست باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه سیستم های تلفن آنالوگ می شود.

IP PBX چگونه کار می کند؟

سیستم های تلفن IP PBX تماس های تلفنی را از طریق اینترنت برقرار و دریافت می کنند. این کار را با تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ به دیجیتال انجام می دهد. از آنجا، تماس ها را به یک ارائه دهنده خدمات VoIP هدایت می کند تا شروع و پایان هر تماس را مدیریت کند.

در هسته، سرویس صوتی مبتنی بر IP از پروتکل Session Initiation Protocol (SIP)  استفاده می کند. این پروتکل جهانی به استاندارد سیستم های تلفن VoIP تبدیل شده است. برای یک PBX، از SIP trunking استفاده می کنید که چندین کانال صوتی را ارائه می دهد.

دیاگرام SIP Trunking – SIP Trunking سخت افزار ارتباطی موجود را به شبکه تلفن متصل می کند.

در قسمت داخلی یک PBX، بدون تغییر باقی می ماند. کاربران می توانند با یکدیگر تماس بگیرند، پست صوتی را بررسی کنند، و گروه های تماس را همانطور که قبلا می توانستند تنظیم کنند.

در قسمت بیرونی یک PBX، یک ارائه دهنده VoIP مجموعه ای از اعتبارنامه ها را برای یک یا چند حساب ترانکینگ SIP می دهد. پس از احراز هویت، تماس های دریافتی برای پذیرش به PBX  شما ارائه می شود. کاربران همچنین می توانند به صورت خودکار از طریق صندوق پستی شما به یک خط تلفن خارجی دسترسی پیدا کنند.

PBX خود تعیین می کند که آیا تماس ها به صورت داخلی مدیریت می شوند یا به PSTN منتقل شوند.

شما باید محدودیت های آن را بدانید، اما در ابتدا، مزایای افزودن یک گیت وی VoIP به PBX را توضیح خواهیم داد.

IP PBX

مزایای سیستم های IP PBX

استفاده از IP PBX در کسب و کار شما می تواند مزایایی را به همراه داشته باشد. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا خرید سیستم های  IP PBX  یک سرمایه گذاری عاقلانه است.

هزینه های ارتباطی کمتر – PBX های متصل به اینترنت می توانند نسبت به پیشینیان آنالوگ خود در هزینه صرفه جویی بسیار بیشتری داشته باشند. ارائه دهندگان VoIP مانند Nextiva سرویس های ترانکینگ اندازه گیری شده و بدون اندازه گیری را ارائه می دهند.

قابلیت اطمینان مبتنی بر ابر – PBX موجود خود را به قابلیت اطمینان اثبات شده ابر متصل کنید. یک سرویس VoIP قابل اعتماد دارای چندین دیتاسنتر برای عملکرد قابل اعتماد خواهد بود. حتی اگر PBX شما غیر فعال شود، آنها می توانند تماس ها را به جای دیگری هدایت کنند.

 سخت افزار موجود را حفظ می کند – می توانید با استفاده از همان سخت افزاری که قبلاً به PBX  شما وصل شده است، همه را فعال نگه دارید و هزینه های سخت افزاری خود را پایین نگه دارید. تنها چیزی که نیاز دارید آدرس SIP، رمز عبور و دامنه است.

حداقل تغییر – تغییر می تواند برای بسیاری از کسب و کارها ترسناک باشد. به SIP trunking به عنوان دروازه ای برای تجربه ارزش یک سیستم تلفن VoIP نگاه کنید. همانطور که شرکت شما رشد می کند، می توانید تعداد کانال های صوتی را با حداقل پیکربندی افزایش دهید.

محدودیت های سیستم های IP PBX

هر شرکتی برای استفاده از IP PBX موقعیت مناسبی ندارد. در اینجا برخی از اشکالاتی وجود دارد که می خواهید قبل از تغییر در مورد آنها فکر کنید.

مجموعه مهارت های فنی – مدیریت یک PBX در محل برای افراد مبتدی نیست. مدیران سیستم باید در نصب و پیکربندی سیستم عامل لینوکس مهارت داشته باشند. تجربه با نرم افزار منبع باز FreePBX یا Asterisk ضروری است.

قادر به کار از راه دور نیست – حتی با اتصال IP، اکثر سیستم های تلفن PBX در محل نمی توانند کار از راه دور را پشتیبانی کنند. در سال 2022، این قابلیت برای کارکنان از راه دور ضروری است. این عملکرد می تواند به سادگی دانلود یک برنامه در دستگاه اندروید یا آیفون و ورود به سیستم باشد.

مقیاس پذیری محدود – یک IP PBX فقط به اندازه کاربرانی که به تماس های تلفنی پاسخ می دهند، مقیاس پذیر است. از آنجایی که تیم شما فراتر از آن چیزی است که PBX شما قادر به انجام آن است، گسترش می یابد، در طول مسیر با چالش هایی مانند سیگنال های مشغول مواجه خواهید شد.

ویژگی‌های کمتر – سیستم‌های تلفن اداری سنتی فاقد ویژگی‌هایی هستند که در پلتفرم ارتباطات یکپارچه ( UCaaS ) دیده می‌شود. کنفرانس ویدیویی، تلفن‌های نرم‌افزاری برای دستگاه‌های تلفن همراه و پیام‌رسانی فوری جداگانه هستند. بیشتر کسب و کارهای کوچک زمان و منابع اضافی برای پیکربندی یک به یک اینها را ندارند.

مقایسه سیستم های تلفنی VoIP و IP PBX

کدام سیستم تلفن تجاری را انتخاب کنید؟ در ادامه مقایسه ای از انواع سیستم تلفنی که ممکن است برای انتخاب پیش رو داشته باشید آورده شده است:

VoIP IP PBX
هزینه اولیه کمتر بیشتر
هزینه های ماهیانه کمتر بیشتر
راحتس استفاده ساده دشوار
ویژگی های تماس اتصال صوتی، اتصالات PSTN، ویدیو کنفرانس، پشتیبانی از دستگاه موبایل، ارتباطات یکپارچه و رمزگذاری تماس اتصال صوتی و PSTN
نگهداری ندارد به روز رسانی سیستم عامل، به روز رسانی نرم افزار، و پیکربندی شبکه
قابلیت اطمینان افزونگی دیتا سنتر؛ مسیریابی خودکار تماس یک مسیر تماس، قطع منجر به سیگنال های شلوغ می شود.
مقیاس پذیری نامحدود محدود به ظرفیت PBX
کار از راه دور بله؛ برنامه های ارتباطی دسکتاپ و موبایل خیر

از جدول بالا می توان متوجه شد که یک IP PBX نسبت به سیستم تلفن آنالوگ سنتی ارزش بیشتری دارد. با این حال، VoIP بیشترین امکانات را با قیمت پایین تر به کاربران ارائه می دهد.

این به نیازهای کسب و کار شما بستگی دارد، اما بر اساس ارزش کلی، ویژگی ها و هزینه ها، یک سیستم تلفن VoIP مبتنی بر ابر ایده آل است.

جمع بندی

همانطور که مردم یک آدرس ایمیل از Google دریافت می کنند، شما می توانید خدمات تلفن کسب و کار خود را از  یک ارائه دهنده VoIP مورد اعتماد، دریافت کنید.

پروتکل صدا از طریق اینترنت (VoIP) هم سیستم های SIP و هم سیستم های تلفن ابری را تامین می کند. هر دو گزینه به طور قابل توجهی بهتر از خطوط ثابت مبتنی بر آنالوگ هستند.

در حالی که یک سرور IP PBX ارزان‌تر به نظر می‌رسد، هزینه‌های تعمیر و نگهداری و تنگناهای فنی می توانند چالش بر انگیز باشند.  آیا این هزینه ای است که شما می خواهید متحمل شوید.

PBX های ابری به شما امکان می‌دهند از ویژگی‌های ارتباطی جدید، سریع‌تر استفاده کنید. فرض کنید باید تیم پشتیبانی مشتری خود را گسترش دهید. ارائه دهنده خدمات VoIP شما می تواند یک راه حل صوتی با امکانات کامل ارائه دهد. این قدرت به شما امکان می‌دهد روی مشتریان خود تمرکز کنید و مجبور نباشید یک سرور PBX مبتنی بر لینوکس را پیکربندی کنید.

منبع: nextiva