شبکه و فناوری, مقالات

انواع سیپ ترانک SIP TRUNK

بررسی ویژگی های خطوط سیپ مخابرات و شرکت های خصوصی

انواع خطوط مخابراتی:

برای راه اندازی خطوط خانگی معمولی و خطوط شهری در سازمان ها و شرکت ها، خط شهری را در انواع مختلفی که هر کدام ویژگی ها و امکانات خاص خود را دارند، استفاده میگردند.

خطوط آنالوگ:

خطوط آنالوگ قدیمی دارای یک شماره خاص و ثابت بوده و از طریق زوج سیم به مشتری ارایه میشوند که برای راه اندازی نیاز به ابزار خاصی ندارید .

خطوط دیجیتال E1:

با گسترش ارتباطات و نیاز به خطوط بیشتر ، مخابرات خطوط شهری دیجیتال را با امکان استفاده همزمان از ۳۰ کانال همزمان یا بیشتر در اختیار کاربران قرار داد.

خطوط E1 ( خطوط مخابرات دیجیتال) دارای یک سرشماره ۴ یا ۵ یا ۸ رقمی ثابت هستند که با تنظیمات خاصی شماره دلخواه ارایه میگردد.

شایان ذکر است این خطوط می توانند به صورت دو طرفه یا یک طرفه با توجه به نیاز و درخواست مشتری ارایه شوند.

سیپ ترانک (SIP TRUNK)

سازمان مخابرات برای بالا بردن کیفیت و سرعت ارتباطات به سراغ خطوط سیپ رفته است.

سیپ ترانک (خطوط شهری که با پروتکل سیپ) با سرعت بالایی وارد بازار شده و جای خطوط آنالوگ قدیمی و دیجیتال را گرفته اند.

از مزیت های خطوط سیپ می توان به کاهش هزینه ها، انعطاف پذیری بالا و همچنین کیفیت بالای ارتباطات اشاره کرد.

این نوع خط بر روی مرکز تلفن های تحت شبکه راه اندازی می شود و امکانات متنوعی را در اختیار مشتری قرار می دهد و انواع مختلفی دارد.

انواع خطوط سیپ مخابرات

خطوط سیپ مخابرات به سه نوع سیپ ترانک (SIP TRUNK) ، Tel 30 و SIP PHONE تقسیم می شوند.

سیپ ترانک ها برای راه اندازی به تجهیزات خاصی نیاز دارند و باید کانفیگ های مختلفی روی آن ها و دستگاه سانترال شما انجام شود.

SIPPHONE چیست؟

خط سیپ که در قالب SIP PHONE ارائه می شود، همانند خطوط آنالوگ قدیمی بوده و شماره آن ثابت است.

تنها تفاوت خط SIP این است که ارتباطات آن در بستر سیپ و از طریق فیبر نوری در اختیار مشترکین قرار می گیرد.(FTTH)

خطوط سیپ Tel 30

خطوط سیپ Tel 30 هم از پروتکل سیپ برای برقراری ارتباط استفاده و فقط توانایی راه اندازی و استفاده از ۳۰ کانال همزمان خط شهری را دارند و با یک سرشماره ثابت ۸ رقمی در اختیار مشترکین قرار می گیرد.

تفاوت که با سیپ فون های سرویس ftth این است که دارای یک سر شماره با ۳۰ تماس ورودی و خروجی است و فقط به صورت دو طرفه ارائه می شوند و قابلیت هایی مانند DID و CID یعنی اختصاص شماره داخلی و نمایش شماره تلفن داخلی در تماس با مشتریان را ندارند.

سیپ ترانک (SIP TRUNK) چیست؟

خطوط سیپ را معمولاً با نام سیپ سیپ ترانک (SIP TRUNK) می شناسند که می تواند حالت یک طرفه یا دو طرفه داشته باشد.

مخابرات یک شماره ثابت ۴ یا ۵ رقمی در اختیار مشتری قرار می دهد و مشتری باید با توجه به نیاز خود بقیه خطوط آن را تعیین کند.

با توجه به اینکه سیپ ترانک (SIP TRUNK) از قابلیت DID و CID پشتیبانی می کند، می توان شماره داخلی های مرکز تلفن و یا دیگر شماره های دلخواه را در ادامه شماره های ثابت وارد نمود و برای طرف مقابل نیز قابل مشاهده باشد این خطوط حداقل ۳۰ کانال همزمان را در اختیار شما قرار می دهند.

در حالی که نهایت ظرفیت خطوط Tel 30 سی کانال همزمان است و برای استفاده از ظرفیت های بیشتر باید سرشماره جدید را از مخابرات خریداری کنید.

سیپ ترانک (SIP TRUNK) شرکت های خصوصی:

سیپ ترانک از طریق برخی از شرکت های خصوصی مانند آسیاتک، شاتل و … نیز ارائه می شود.

هر کدام از شرکت های خصوصی، سیپ ترانک را با سرشماره های خاصی به مشتریان می دهند

که این شماره ها نیز به صورت ۴ رقمی یا ۵ رقمی ثابت است و بقیه شماره ها را باید خود مشتریان تعیین کنند و تعداد کانال ارتباطی آن ها یعنی سیپ ترانک با تعداد کانال ۴، ۸، ۱6 و …. قابل تعیین است.

این خطوط مشخصاتی شبیه به خطوط سیپ Tel 30 دارند و به صورت دو طرفه هستند.

قابلیت DID و کالر آیدی نیز برای این خطوط پشتیبانی نمی شود.

بستر های ارائه خطوط سیپ ترانک (SIP TRUNK):

مخابرات خطوط سیپ را به صورت زوج سیم یا فیبر نوری که به دو صورت FTTH و فیبر نوری است در اختیار مشتری قرار می دهد.

اما شرکت های خصوصی، سیپ ترانک (SIP TRUNK) را به صورت رادیویی، زوج سیم(سرویس Adsl) و یا از طریق مودم های سیم کارتی TD-LTE ارائه می کند تا مشتریان بتوانند با توجه به نیاز خود از آن ها استفاده نمایند.

مزایای استفاده از SIP Trunk

بستر مورد استفاده سیپ ترانک اینترنت و اینترانت اشاره نمود. مزایای خط تلفن اینترنتی به شرح زیر است:

عدم وجود محدودیت جغرافیایی:

در خطوط تلفن شهری قدیمی ، دریافت سرویس محدود به طول مسیر سیم‌کشی مسی مخابراتی است.

در صورتی که شما از محدوده مخابراتی دور باشید و یا از مکان خود را تغییر دهید دیگر قادر به دریافت سرویس و خدمات از آن مرکز مخابراتی نیستید و باید شماره تلفن ثابت خود را تغییر دهید.

در شماره تلفن‌های اینترنتی محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و شما میتوانید به گستردگی شبکه هایی مانند اینترنت خطوط تلفن شرکت خود را انتقال دهید.

به عنوان مثال از اپراتور تلفنی در یک شهر شماره تلفن شهری را بخرید و به سیستم تلفنی خود در شهر دیگری متصل کنید.

کیفیت صدای بالا و عدم قطعی در خط تلفن اینترنتی:

در خطوط تلفن قدیمی با افزایش طول مسیر سیم تا درب شرکت احتمال قطعی سیم ، ایجاد نویز ، افت کیفیت صدا وجود دارد.

در صورتی که در خط تلفن اینترنتی با مشکلات خطوط قدیمی مواجه نیستید و از کیفیت صدای HD برخوردار می‌باشید.

عدم تغییر شماره تلفن کسب و کار شما:

یکی از مشکلاتی که همیشه با آن روبرو هستیم تغییر شماره تلفن شرکت با هر جا به جایی است.

با تغییر مکان و شماره تلفن مشتریان قدیمی خود را از دست می‌دادیم و مجبور به تغییرات عمده ای در تبلیغات و اوراق اداری بودیم.

با استفاده از خط تلفن اینترنتی به دلیل دارا بودن قابلیت جابجایی آسان اطمینان داریم که شماره تلفن کسب و کار ما تغییر نخواهد کرد.

عدم نیاز به مبدل های مخابراتی:

در سیستم‌ تلفن ویپ در صورتی که بخواهید از خطوط قدیمی یا سیم مسی استفاده کنید باید آن را به VoIP یا IP تبدیل کنید.

برای این کار نیاز به خرید دستگاه Voice Gateway دارید که علاوه بر قیمت بالا موجب ازدست دادن کیفیت و تاخیر در مکالمه می‌شوند.

خط تلفنی اینترنتی با توجه به اینکه بر پایه IP و ویپ است بدون نیاز به دستگاه مبدل و کاهش افت کیفیت، سیستم مرکز تماس بهتری را به شما ارئه می‌دهد.

یک خط تلفن بدون اشغالی:

خط تلفن اینترنتی قابلیت تنظیم تعداد کانال‌های قابل استفاده را دارد.

به یاد دارید که اگر قبلا کسی با یک شماره تماس می‌گرفت آن خط مشغول می‌شد و تماس نفر دوم از دست می‌رفت.

ولی اکنون با سیپ ترانک میتوانید یک خط با مثلا ۱۰ کانال ارتباطی داشته باشید یعنی اگر ۱۰ نفرهم به شما زنگ زدند یا کارمندان شما با آن خط به کسی زنگ زدند دیگر آن خط اشغال نمی‌باشد.

نصب و راه اندازی سریع:

این تکنولوژی به صورت آنلاین عرضه می‌گردد و حتی در یک روز نصب و راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مکالمه‌هایی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر:

با توجه به ورود شرکت‌های ارائه دهنده تلفن های اینترنتی و SIP Trunk، فضای رقابتی ایجاد شده از این رو کاهش هزینه مکالمات و افزایش کیفیت آن نتیجه این فضای رقابتی می‌باشد.