مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ شبکه  زیر مجموعه ای از مدیریت شبکه و تلاشی سیستماتیک است که توسط یک شبکه کامپیوتری برای شناسایی ازای کند یا خراب قبل از ایجاد مشکل استفاده می شود. به عنوان مثال، سرورهای خراب، فریز یا اور لود شده، سوئیچ ها و روترهای خراب و سایر اجزای مشکل ساز می توانند به طور بالقوه باععث قطع یا خرابی شبکه شوند. در صورت بروز مشکل و ایجاد قطعی؛ این وظیفه سیستم مانیتورینگ شبکه است که به موقع به مدیر شبکه اطلاع دهد.

به طور معمول، مدیران شبکه را با استفاده از ابزارهای نظارت شبکه و نرم افزارها، مانیتورینگ و مدیریت می کنند. این خدمات نظارت بر شبکه به کاربران کمک می کند تا عملکرد را مانیتورینگ کنند، تشخیص دهند که آیا یک وب سرور به درستی به شبکه های سراسری متصل است و همانطور که انتظار می رود کار می کند. در واقع بسیاری از ابزارهای نظارت بر عملکرد شبکه، تصویرسازی سراسری از شبکه ها و برنامه ها را هم ارائه می دهند.

مانیتورینگ Monitoring چیست؟

نظارت بر عملکرد سیستم ها و سرورها و سوییچ ها و روترها و ارتباطات آنها با یکدیگر و همچنین سرویس های مختلف موجود در شبکه، جمع آوری و ذخیره کردن آن و همچنین اطلاع رسانی و نمایش آنها از طریق مختلف مثل نمودار و پنل و … و همچنین فرستادن پیام های هوشیاری به هنگام بروز خطا از طریق سرویس مانیتورینگ ( Monitoring ) صورت می پذیرد. از طریق سیستم مانیتورینگ (Monitoring) می توانیم از گزارش لحظه‌ای خطاها و مشکلات به وجود آمده در شبکه یا سرور ، مطلع شویم.

از طریق سرویس‌های مانیتورینگ  ( Monitoring ) قبل از اینکه دیگران به شما اطلاع دهند از مشکل شبکه مطلع شده و حتی با اطلاعاتی که سیستم مانیتورینگ ( Monitoring)  به شما میدهد ، باعث می شود که رفع مشکل در مدت زمان کمتری صورت می پذیرد.

 

مزیت های سیستم مانیتورینگ  ( Monitoring)

  •  نمایش لحظه به لحظه وضعیت دستگاه های موجود در شبکه و عملکرد های سرویس های متخلف در شبکه مانند وب سایت ، اکتیودایرکتوری ، File Sharing
  • اطلاع رسانی به محض قطعی در ارتباطات شبکه داخلی با شبکه های دیگر و یا اینترنت
  • –  ثبت دوره ای اطلاعات عملکرد سرویس ها و دستگاه های موجود در شبکه
  • ارسال اخطار بلادرنگ در شبکه از طریق های SMS , Email و ربات Telegram و …
  • نمایش گرافیکی از وضعیت موجود و اطلاعات ثبت شده از وضعیت شبکه
  • نرم افزارهای مانیتورینگ ( Monitoring) قابلیت دارند تا بتوانند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را مانیتور کنند.
  • نرم افزارهای متعددی برای مانیتورینگ  ( Monitoring) وجود دارد. برخی از این نرم افزارهای مانیتورینگ ( Monitoring)  به شرح زیر می باشند:

چند نمونه از نرم افزارهای مانیتورینگ

  • MRTG
  • PRTG : برای پهنای باند استفاده می‌شود و سخت‌افزاری امکان ساپورت آن کم است.
  • Solar Winds : عمده نیازهای Monitor را ساپورت می‌کند. نسخه‌ی free هم داردکه در حد یک port گزارش می‌دهد.
  • HPopen view : در تمامی لایه‌ها کار می‌کند. یک product است و باید خریداری شود. تمامی بخش‌ها را ساپورت می‌کند.
  • ZABBIX :  یکی از کامل ترین نرم افزارها ، برای مانیتورینگ است.

عوامل برتری نرم‌افزارهای مانیتورینگ Monitoring

  • اطلاعات جمع شده را تا چه حدی user friendly می‌توانند به عنوان خروجی تحویل دهند .
  • تا چه اندازه در حل یک مشکل پیش آمده سرعت دارند.

شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان با ارائه خدمات مانیتورینگ ( Monitoring ) می تواند به شما در امر مدیریت سرورها همیاری برساند ، فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

سیستم مانیتورینگ ترافیک شبکه چگونه کار می کند؟

اولین گام مانیتورینگ شبکه موثر، شناسایی دستگاه هایی است که باید نظارت شوند و شناسایی معیارهای عملکرد مرتبط با آنها است. مرحله بعدی انتخاب یک بازی نظارتی مناسب است.

روترها، سرورها و سوئیچ ها وظایف حیاتی تجاری را انجام می دهند، بنابراین این اجزا نیاز به نظارت بیشتر دارند. به عبارت دیگر، فواصل نظارت بر ترافیک اینترنتی به پارامترها و استفاده خاصی بستگی دارد و باید بر اساس واقعیات یک موقعیت خاص انتخاب شود. بهترین سیستم ها به کاربران امکان ایجاد هشدارهای سفارشی را می دهد.

طراحی مانیتورینگ شبکه باید هر جنبه ای از زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند اتصال، شبکه و سیستم های امنیتی را پوشش دهد. در حالت ایده آل باید یک نما داشته باشد که به مدیران اجازه دهد دستگاه ها را به طور یکپارچه نظارت کنند و نگهداری شبکه، تشخیص مشکل، گزارش دهی و حل چالش را ارائه دهد.

هر سیستم نظارت بر ترافیک وب باید گزارش هایی را برای طیف وسیعی از کاربران از جمله مدیران سیستم، میران شبکه و مدیریت فناوری اطلاعات ارائه دهد. در نهایت، یک سیستم مانیتورینگ شبکه ایمن باید کاربر پسند باشد و عملکردهای اساسی و گزارش دهی را ارائه دهد.

ابزار مانیتورینگ شبکه چه کاری انجام می دهد؟

ابزارها و سیستم های مانیتورینگ شبکه به طور مداوم سلامت و قابلیت اطمینان شبکه را با ردیابی و ثبت پارامترهای شبکه و جستجوی فرایندها نظارت می کنند. یک سیستم مانیتورینگ شبکه، سرعت انتقال داده (خروجی)، نرخ‌های uptime/downtime، نرخ خطا، زمان پاسخگویی به ورودی ها و درخواست ها (اعم از تولید شده توسط کاربر یا خودکار) و درصد زمان استفاده را با حد آستانه هایی که کاربران آن را تعیین می کنند، مشاهده و مقایسه می کنند. هنگامی که سطوح به این حد آستانه می رسند، سیستم مانیتورینگ شبکه یک آلارم ایجاد می کند و فرایندهای مدیریت خطای شبکه را آغاز می کند.

بیش از یک راه وجود دارد که ابزارهای نظارت بر ترافیک شبکه به عنوان بخشی از یک سیست مانیتورینگ شبکه ممکن است مدیران را در مورد عملکرد و مشکلات امنیتی که می تواند به شبکه آسیب برساند هشدار دهد. تریگرها رویدادهایی هستند که آلارم هایی را در سیستم ایجاد می کنند. یک رویداد ممکن است به انحراف از مقدار میانگین یک پارامتر، مقدار پارامتر آستانه رد شده از حد تعیین شده، تغییر در وضعیت یک گره اشاره داشته باشد.

نقض آستانه بیشتر هشدارها را ایجاد می کند، اما کاربران همچنین می توانند یک نظارت بر فعالیت شبکه را تنظیم کنند تا بر اساس تاخیر زمانی یا تکرار تعداد نقض آستانه، هشدارها را ایجاد کند. به عنوان مثال؛ یک سیستم نظارت و نگهداری شبکه را می توان طوری پیکربندی کرد که در صورت رد شدن آستانه، هشداری ایجاد نکند، تا زمانی که در 15 دقیقه بعد دو بار نقض شود. به طور مشابه، یک هشدار می تواند بعد از بازگشت یک نقض آستانه اولیه به مقدار اولیه خود یا ریست شدن، ایجاد شود.

ممکن است انتظار نقض آستانه خاصی وجود داشته باشد. کاربران ممکن است یک ناظر استفاده از شبکه را برای غلبه بر این نوع هشدارها پیکربندی کنند. در موقعیت های دیگر، همان نوع وقایع ممکن است باعث چنین هشدار نقض آستانه شود. سیستم های مانیتورینگ که از حذف مجدد هشدارها یا ادغام هشدارها پشتیبانی می کنند، می توانند این مشکل را بر طرف کنند.

ابزارهای نظارت شبکه ایمن چگونه کار می کنند؟

پینگ یکی از ابزارهای اصلی نظارت بر شبکه است که در دسترس بودن و دسترسی هاست را در یک شبکه IP امتحان می کند. داده های نتایج پینگ می توانند تعیین کنند که آیا هاست شبکه فعال است یا از دست دادن بسته و زمان انتقال در هنگام برقراری ارتباط با هاست را اندازه گیری کند.

سایر ابزارهای رایج نظارت بر عملکرد شبکه، عملکرد را در سطح شبکه سازمانی مانیتور می کنند. سیستم های مانیتورینگ شبکه ابزارهای نظارت بر ترافیک اینترنتی مانند نظارت بر سرور پشت الکترونیکی (سرور POP3) و برنامه های نظارت بر پروتکل صوتی از طریق اینترنت (VoIP) را به کار می گیرند.

مدیریت عملکرد شبکه چیست؟

مدیریت عملکرد شبکه به مجموعه ای از تکنیک های مورد استفاده برای مدیریت عملکرد در سراسر یک شبکه کامپیوتری اشاره دارد. فرایند مدیریت عملکرد شبکه مستلزم نظارت مستمر بر عملکردها و معیارهای مدیریت عملکرد شبکه حیاتی است. ابزارهای مدیریت عملکرد شبکه کاربردی شامل ابزارهای نظارت بر اتصال شبکه به طور خاص، و همچنین سیستم های نظارت بر ترافیک به طور کلی تر است.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چیست؟

برخی از سازمان ها از چندین راه حل نظارت بر شبکه از جمله نرم افزار نظارت بر ترافیک وب برای مدیریت و نظارت بر عملیات شبکه خود استفاده می کنند. این گاهی اوقات می تواند به این معنی باشد که وقتی مشکلی وجود دارد، استفاده از چندین مورد از این ابزارها، از جمله داده ها، نمودارها، و گزارش ها برای کشف منبع واقعی مشکل، لازم است.

استفاده از نرم افزار مدیریت شبکه یکپارچه به برخی از کاربران این امکان را می دهد که از این مشکل جلوگیری کنند. این نوع سرویس مانیتورینگ شبکه، نظارت بر شبکه مبتنی بر ابر را در زمان واقعی ارائه می‌کند و بینش‌های دقیق‌تری را در مورد مسائلی که سرعت شبکه را کاهش می‌دهند، ارائه می‌دهد. این به نوبه خود باعث رفع سریع تر و خرابی کمتر می شود.

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه مناسب به سازمان شما بستگی دارد، بنابراین هر پکیج، چه نسخه رایگان یا پولی، باید قابلیت‌ها و مقیاس‌پذیری هدفمند را ارائه دهد. راه حل های مانیتورینگ شبکه از راه دور مانند راه حل هایی که مبتنی بر نرم افزار یا ابر هستند، مزایای نظارت بر شبکه داخلی را بدون نیاز به سرور نظارت بر شبکه ارائه می دهند.

مانیتورینگ دسترس پذیری در مقابل مانیتورینگ اینترفیس در مقابل مانیتورینگ سرور

نظارت بر در دسترس بودن صرفاً به کل سخت افزار، زیرساخت فناوری اطلاعات، نرم افزار، ابزارهای نظارت بر شبکه و سایر راه حل هایی که یک سازمان برای اطمینان از در دسترس بودن منابعش برای رفع نیازهای تجاری خود استفاده می کند، اشاره دارد. نظارت و مدیریت آدرس‌های IP و اتصالات شبکه به طور مداوم به اطمینان از سطح بالایی از در دسترس بودن منابع شبکه کمک می‌کند.

این یک فرایند نظارت مستمر است که به محافظت از در دسترس بودن پهنای باند، فضای ذخیره سازی و عملکردهای برنامه کمک می کند. نظارت بر دسترسی شامل نظارت و تجزیه و تحلیل ترافیک است، اما به آن نوع نظارت محدود نمی شود.

هر شبکه معینی از انواع مختلفی از رابط ها مانند اترنت گیگابیتی و فست اترنت یا رابط های کانال فیبر بسیار سریع استفاده می کند. هر رابط، نقطه ورود و خروج در یک دستگاه برای بسته ها است که هر یک سرویسی را ارائه می دهند.

تجربه ضعیف کاربر می تواند ناشی از هر گونه از دست دادن بسته، رد کردن، خطا، محدودیت استفاده یا البته خرابی از طرف رابط باشد. نظارت بر رابط و گاهی اوقات نظارت بر سرعت شبکه این نوع مسائل را بررسی می کند و در صورت بروز مشکل گزینه های هشدار و گزارش را ارائه می دهد.

مانیتورینگ سرور بخشی از کاری است که سیستم‌های مانیتورینگ شبکه هنگام جمع‌آوری آمار رابط از دستگاه‌های شبکه با SNMP یا پینگ انجام می‌دهند.

مانیتورینگ خروجی چیست؟

توان عملیاتی شبکه به مقدار داده ای که یک شبکه معین در یک بازه زمانی معین ارسال می کند اشاره دارد. به عنوان مثال، یک اتصال اترنت که داده ها را با سرعت 40 مگابیت در ثانیه انتقال می دهد، دارای 40 مگابیت بر ثانیه است.

نظارت بر توان عملیاتی شبکه یا نظارت بر توان عملیاتی از این نرخ های انتقال با سرعت بالا محافظت می کند. نظارت بر توان عملیاتی برنامه بر روی سرعت توان یک برنامه خاص تمرکز دارد.

چگونه یک ابزار مانیتورینگ شبکه را نظارت می کند؟

سیستم های مانیتورینگ شبکه با استفاده از پروتکل های استاندارد زیر، دستگاه ها و سرورهای شبکه را برای داده های عملکردی نظارت می کنند:

  • SNMP ، پروتکل مدیریت شبکه ساده
  • WMI ، ابزار مدیریت ویندوز
  • و SSH ، پوسته امن برای سرور یونیکس و لینوکس

برخی از NMS ها از زبان های برنامه نویسی مانند Powershell – برای ایجاد مانیتورهای سفارشی برای سرورهای ویندوز و پرس و جوهای SQL – برای ایجاد مانیتورهای سفارشی برای پایگاه های داده پشتیبانی می کنند.

دو پروتکل مانیتورینگ پرکاربرد SNMP و WMI هستند. آنها هزاران مانیتور را به مدیران شبکه ارائه می دهند تا سلامت شبکه های خود و دستگاه های موجود در آنها را ارزیابی کنند.

پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP)

SNMP پروتکل استانداردی است که داده‌ها را تقریباً از هر دستگاه متصل به شبکه، از جمله: روترها، سوئیچ‌ها، کنترل‌کننده‌های LAN بی‌سیم، اکسس پوینت وایرلس، سرورها، چاپگرها و موارد دیگر جمع‌آوری می‌کند.

SNMP با پرس و جو “آبجکت” کار می کند. یک آبجکت چیزی است که NMS اطلاعاتی در مورد آن جمع آوری می کند. به عنوان مثال، استفاده از CPU یک شی SNMP است. پرس و جو در مورد استفاده از CPU مقداری را برمی گرداند که یک NMS برای هشدار و گزارش استفاده می کند.

آبجکت درخواست شده توسط SNMP در یک پایگاه اطلاعات مدیریت یا MIB نگهداری می شوند. یک MIB تمام اطلاعاتی که توسط دستگاه مدیریت شده در معرض دید قرار می گیرد، را تعریف می کند. به عنوان مثال، MIB برای یک روتر Cisco شامل تمام آبجکت تعریف شده توسط Cisco است که می تواند برای نظارت بر روتر مانند استفاده از CPU، استفاده از حافظه و وضعیت رابط استفاده شود.

آبجکت در یک MIB با استفاده از یک سیستم شماره گذاری استاندارد فهرست بندی می شوند. هر آبجکت دارای شناسه منحصر به فرد یا OID خود است.

برخی از NMS ها یک مرورگر MIB ارائه می دهند. یک مرورگر MIB به مدیران شبکه اجازه می دهد تا از طریق یک MIB حرکت کنند تا آبجکت های دیگری را که می خواهند روی دستگاه نظارت کنند پیدا کنند.

ابزار مدیریت ویندوز (WMI)

WMI یک ابزار مبتنی بر وب است و به عنوان یک ابتکار صنعت نرم افزار برای توسعه استانداردی برای دسترسی به اطلاعات مدیریت در سازمان در نظر گرفته می شود. این پروتکل یک رابط سیستم عامل ایجاد می کند که اطلاعات را از دستگاه هایی که دارای یک ایجنت WMI هستند دریافت می کند. WMI جزئیات مربوط به سیستم عامل، داده‌های سخت‌افزار یا نرم‌افزار، وضعیت و ویژگی‌های سیستم‌های راه دور یا محلی، پیکربندی و اطلاعات امنیتی، و اطلاعات فرآیند و خدمات را جمع‌آوری می‌کند. سپس تمام این جزئیات را به نرم افزار مدیریت شبکه منتقل می کند که سلامت، عملکرد و در دسترس بودن شبکه را نظارت می کند.

اگرچه WMI یک پروتکل اختصاصی برای سیستم ها و برنامه های مبتنی بر ویندوز است، اما می تواند با SNMP و سایر پروتکل ها کار کند. با این حال، مایکروسافت دستورات WMI را در ویندوز به نفع cmdlet های CIM منسوخ کرده است، بنابراین اگر از PowerShell برای مدیریت WMI استفاده می کنید، باید از آن ها استفاده کنید.