مقالات, ویپ voip

امنیت در سیستم‌ های تلفنی تحت شبکه | راهنمای کامل امنیت VOIP

امنیت در سیستم های تلفنی تحت شبکه

امنیت VOIP امروزه مسئله بسیار مهمی در کسب و کارها تلقی می‌شود؛ چراکه VOIP (Voice over Internet Protocol) ، به سرعت در حال تبدیل شدن به فرم جدیدی از سیستم‌های تلفنی تجاری است. ویپ چیست؟ ویپ نسبت به سیستم تلفن سنتی، بسیار سریع‌تر و با کیفیت‌تر است و امکانات بیشتری را نیز برای انواع کسب و کارها کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. اما سوال اینجاست که آیا سیستم‌ های تلفنی تحت شبکه امن هستند؟

با افزایش روزافزون جرایم سایبری در سراسر جهان، امنیت به عنوان یک مسئله مهم، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شرکت‌ها ضررهای مالی زیادی را از بسیاری از تهدیدات امنیتی آنلاین از قبیل تماس‌های کلاهبرداری، حملات فیشینگ (phishing attacks)، بدافزارها و … متحمل می‌شوند. درواقع این امر به سبب وجود نقطه ضعف‌های کوچک در سیستم امنیتی آن‌ها است که خوشبختانه به راحتی با اقدامات مناسب قابل حل است.

با درک اهمیت امنیت VOIPو انجام اقدامات مناسب، دیگر نگران امنیت سیستم تلفن بیزنس خود نخواهید بود. در این مقاله از هنر توسعه و ارتباطات شایگان، با بررسی جزییات دقیق در بحث امنیت VOIP، به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید امنیت سیستم تلفن خود را تضمین کنید.

امنیت voip - امنیت ویپ چقدر است؟

امنیت VOIP چقدر است؟

سیستم‌های تلفن VOIP نسبت به سیستم تلفن سنتی بسیار کارآمد‌تر است؛ چرا که مزایای زیادی را برای انواع بیزنس‌ها به همراه دارند. با وجود این مزایا متنوع از قبیل مقرون به صرفه بودن، انعطاف پذیری، بهبود عملکرد و… VOIP در میان کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیار محبوب شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره معایب و مزایای سیستم‌های تلفن VOIP، روی لینک آبی کلیلک کرده و آن را بخوانید. در کنار این ویژگی‌ها و امکانات متنوع، مسئله امنیت VOIP یک چالش اصلی در این فناوری محسوب می‌شود.

به طورکلی، در سیستم VOIP، به جای استفاده از یک خط تلفن ثابت، تماس‌ها از طریق اینترنت برقرار می‌شود. همانطور که می‌دانید تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت تا حدودی در معرض هک قرار دارند و VOIP نیز از این مسئله استثنا نیست. بنابراین، امنیت شبکه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است. در مقاله ” هک VOIP” به طور کامل این موضوع را بررسی کرده‌‎ایم.

در ادامه، راهکارهای محافظت از سیستم VOIP در برابر هک شدن را بررسی می‌کنیم. بهتر است بدانید که انجام اقدامات ساده و اولیه از قبیل رمزگذاری و انحصاری کردن شبکه وای فای، خطر هک شدن را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

در مجموع می‌توان گفت، سیستم تلفن سنتی نسبت به سیستم VOIP کمی امن‌تر است؛ اما با انجام اقدامات زیر و جلوگیری از از تله‌های رایج امنیتی آنلاین، دیگر این مسئله برای کسب و کار شما چالش محسوب نمی‌شود.  

چه تهدیداتی امنیت VOIP را به خطر می‌اندازد؟                                                                             

اگر می‌خواهید از امنیت VOIP اطمینان حاصل کنید، ابتدا باید تمامی تهدیدات را بررسی کنید. یک سیستم VOIP آسیب پذیر، شما را در معرض مجموعه‌ای از تهدیدات از یک مزاحمت ساده گرفته تا یک ضربه امنیتی کامل، قرار می‌دهد.

اما نگران نباشد، چرا که دانش و آگاهی به شما قدرت می‌دهد؛ از این رو در این بخش ما به معرفی برخی از مهم‌ترین تهدیدات امنیت VOIP، می‌پردازیم تا بتوانید از این سیستم به خوبی محافظت کنید.

1.     بدافزار

سیستم‌های VOIP، همانند سایر سیستم‌های متصل به اینترنت، در معرض حملات بدافزار و ویروس‌ها قرار دارند که برای جلوگیری از آن باید از آنتی ویروس‌ های تحت شبکه استفاده کنید. زیرا این حملات، کارایی سیستم شما را کاهش می‌دهند و آن را به خطر می‌اندازند.

2.     VOIP فیشینگ (phishing)

حمله فیشینگ که به آن Vishing نیز گفته می‌شود، کاربران تلفن را مورد هدف قرار می‌دهد. در واقع در این حمله، از طریق Caller ID، کاربران را فریب می‌دهند تا تصور کنند که تماس از منبع معتبر برقرار شده است و آن‌ها را متقاعد می‌کنند که اطلاعات شخصی یا شرکتی ارزشمند را ارائه دهند. این امر می‌تواند منجر به نقص امنیتی شود.

3.     DoS (Denial of Service)

  حمله DoS به طور خاص برای ایجاد اختلال در سیستم تلفن طراحی شده است. این حمله، باعث بارگذاری بیش از حد سیستم و محدود کردن دسترسی به منابع مهم می‌شود؛ درنتیجه، اختلال‌هایی در کیفیت تماس و تاخیر در آپدیت و عملکرد سیستم ایجاد می‌شود.

4.     استراق سمع

اگر سیستم وای فای شما، رمزگذاری نشده باشد، افراد می‌توانند به راحتی به مکالمات شما گوش دهند. این امر مشکلات امنیتی زیادی را برای کسب و کار شما به همراه دارد؛ مخصوصا اگر در تماس‌ها درمورد اطلاعات حساس و ارزشمند صحبت شود.

5.     تماس‌های خودکار

این مورد بیشتر یک مزاحمت محسوب می‌شود و تهدید جدی به شمار نمی‌آید. پیام‌های اسپم و تماس‌های خودکار با ایجاد مزاحمت سعی در وادار کردن شما به پاسخ به درخواست‌های آزاردهنده و بیهوده دارند.

در بحث امنیت VOIP تهدیدات دیگری نیز وجود دارد؛ اما اگر سیستم خود را دربرابر 5 تهدید فوق ایمن کنید، می‌توانید با اطمینان خاطر از این سیستم برای مدیریت تماس‌های کسب و کار خود استفاده کنید.

امنیت در سیستم های تلفنی تحت شبکه

امنیت VoIP چقدر اهمیت دارد؟

 ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که امنیت VOIP چقدر مهم است؟ اگر تا کنون قربانی این حملات امنیتی آنلاین نشده‌اید، بازهم باید بدانید که تهدیدات امنیتی در سیستم‌های تلفنی بسیار جدی و مهم تلقی می‌شود.

برای درک بیشتر این موضوع، بهتر است بدانید که تنها در سال 2018، 62 درصد از کسب و کارها مورد کلاهبرداری تلفنی قرار گرفتند. در این نوع هک، در یک تماس که به ظاهر معتبر است، اطلاعات ارزشمند شرکت گرفته می‌شد.در سال 2020، توییتر نیز مورد حمه مشابهی قرار گرفت؛ به نحوی که 45 حساب برجسته این پلتفرم از قبیل باراک اوباما، کیم کارداشیان و بیل گیتس یک ارز دیجیتال را که درواقع کلاهبرداریی بود تبلیغ کردند که در نتیجه آن صدها هزار دلار جمع آوری شد.

به عبارت دیگر، از آن جا که سیستم VOIP برای برقرای تماس‌ها به اینترنت متکی است، اهمیت امنیت VOIP را نباید دست کم گرفت. با توجه به این موضوع که 25 درصد از شبکه‌های وای فای در سراسر جهان فاقد رمز هستند، ارائه دهنده VOIP که از نظر امنیت ضعیف عمل کنند، مشکلات جدی را برای بیزنس شما ایجاد خواهد کرد. برای خرید بهترین تلفن‌ VOIP برای کسب و کارهای کوچک (2023) می‌توانید از این مقاله نوشته شده در وبلاگ هنر و توسعه ارتباطات شایگان کمک بگیرید.

راهکارهای محافظت از امنیت VOIP

 با انجام اقدامات زیر می‌توانید از امنیت VOIP خود اطمینان حاصل کنید و با آرامش خاطر تماس‌های خود را مدیریت کنید:

1.     استفاده از رمز عبور قوی

در هنگام راه اندازی و نصب سیتسم VOIP، معمولا از یک رمز عبور ساده و پیش فرض استفاده می‌شود. به منظور ایمنی بیشتر، حتما رمز عبور پیش فرض را تغییر بدهید. بهتر است از رمزی استفاده کنید که حداقل 10 کارکتر باشد و کسی نتواند آن را حدس بزند.

اگر به دنبال امنیت بیشتر هستید، اقدامات امنیتی پیشرفته‌تر از قبیل تعیین تاریخ انقضا برای رمز و احراز هویت دو مرحله‌ای را فراموش نکنید. اگرچه این موارد ممکن است خسته کننده و وقت گیر به نظر رسند، اما امنیت VOIP را به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌دهند.

2.     به‌‌روزرسانی سیستم

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش امنیت VOIP، به‌روزرسانی مداوم سیستم است. به طور کلی در بحث امنیت آنلاین، به روز رسانی مداوم نرم افزار مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود. درواقع، ارائه دهندگان VOIP در حال تلاش برای از بین بردن رخنه‌های امنیتی در سیستم هستند و با به‌روزرسانی نرم افزار می‌توانید امنیت سیستم خود را افزایش دهید.

بنابراین، نسبت به اعلان‌های به‌روزرسانی تلفن بی توجهی نکنید؛ حتی اگر در وسط یک روز کاری نیاز به راه اندازی مجدد باشد. پیشنهاد می‌کنیم مسئولیت این کار را به یکی از کارمندان خود در بخش امنیت بسپارید تا همه دستگاه‌های موجود به طور منظم آپدیت شوند.

3.     نظارت بر گزارش تماس‌ها 

یک روش دیگر برای افزایش امنیت VOIP، نظارت بر آن است (مانیتورینگ). اکثر VPN‌ها به شما امکان دسترسی به گزارش تماس‌ها را می‌دهند. به این ترتیب شما می‌توانید بررسی کنید که چه کسی کجا و چند بار تماس می‌گیرد تا در صورت مشاهده رفتار مشکوک از وقوع نقص امنیتی جلوگیری کنید.

حال شاید این سوال مطرح شود که به دنبال چه چیزی در گزارش‌ها باشید؟ در واقع هر چیزی که با روش‌های بیزنس شما ناسازگار باشد می‌تواند از نظر امنیتی مشکل ساز شود. به طور مثال اعداد و ساعت‌های عجیب و غریب یا هرچیزی که غیرعادی به نظر رسد نشان دهنده خللی در سیستم شما است که با نظارت صحیح و اقدام به موقع قابل حل است.

4.     استفاده از VPN برای نیروی‌های دورکار

در عصری که دور کاری روز به روز محبوب‌تر می‌شود، اهمیت امنیت را نمی توان انکار کرد. کارمندانی که به صورت غیرحضوری مشغول به کار هستند، می‌توانند باعث آسیب پذیری امنیت VOIP شوند؛ مخصوصا اگر امکان اتصال به سیستم تلفن شرکت را از طریق تلفن هوشمند داشته باشند.

از این رو، به منظور جلوگیری از هرگونه تله امنیتی، کارمندان دورکار خود را ملزم به استفاده از VPN کنید. به این ترتیب، تمامی فعالیت‌های اینترنتی آن‌ها از جمله تماس‌های VOIP، نسبت به تهدیدات خارجی ایمن می‌گردد.

5.     آموزش کارمندان

تمامی این اقدامات امنیتی زمانی کاملا اثر گذار هستند، که آن‌ها را به درستی به تیم خود انتقال دهید. درواقع شما به عنوان مدیر کسب کار یا مدیر بخش امنیت، برای داشتن یک شرکت موفق و بدون نقص، باید راهکارهای امنیتی را در زمینه امنیت VOIP و دیگر جنبه‌ها به تیم خود آموزش دهید.

در مجموع، اگر می‌خواهید سیستم‌ های تلفنی تحت شبکه خود را ایمن نگه دارید، باید علاوه بر مقرر کردن الزامات سخت برای دستگاه‌ها، فرصت‌های یادگیری فعال را نیز در محیط دفتر ایجاد کنید. فراموش نکنید که یک حلقه ضعیف در زنجیره کسب و کار، فرصت را برای هک شدن کل تیم فراهم می‌کند.

امنیت در تلفن‌های ویپ

نحوه انتخاب یک ارائه دهنده امن VoIP

سه عنصر اصلی برای پیدا کردن یک ارائه دهنده قابل اطمینان VOIP ، شامل رمزگذاری، پشتیبانی و اعتبارسنجی دقیق می‌شود.

1.     رمزگذاری (Encryption )    

رمزگذاری برای ایمن سازی بیشتر داده‌ها در فضای اینترنت است. همانطور که یک شبکه وای فای که رمزگذاری نشده، می‌تواند امنیت دیوایس و دیتاهای شما را در معرض خطر قرار دهد؛ ارائه دهندگان سرویس VOIP نیز که تماس‌ها را رمزگذاری نمی‌کنند، کاربران را در معرض طیف گسترده‌ای از خطرها قرار می‌دهند.

به طور دقیق‌تر، ارائه دهنده سرویس باید دو پروتکل ضروری شامل امنیت لایه انتقال (TLS) و پروتکل امنیتی Real-Time Transport یا به اختصار (SRTP) را برای شما تامین کند.

2.     پشتیبانی

امکان بروز مشکلات فنی در هر نوع سرویس و فناوری غیر قابل اجتناب است. نکته مهم، وجود یک پشتیبانی 24 ساعته و همه روزه از ارائه دهنده برای کاربران و مشتریان است. لازم است که ارائه دهنده‌ای که انتخاب می‌کنید همیشه با پشتیبانی قوی و کامل، در دسترس شما باشد تا احتمال نقص‌های امنیتی شما به حداقل برسد.

3.     اعتبار سنجی دقیق و منطبق

امروزه در سراسر جهان، به واسطه اینترنتی شدن بسیاری از امور، امنیت داده‌ها در این فضا، به امری مهم برای کاربران تبدیل شده است. با وجود قوانین مختلف برای حفظ امنیت کابران، بسیاری از ارائه دهندگان VOIP، این قوانین را به طور کامل رعایت نمی‌کنند!

قبل از انتخاب ارائه دهنده مورد نظر، لازم است یک سری نکات را بررسی کنید که در بخش زیر به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

·        انطباق با HIPAA

این ویژگی در ارتباط با ارائه دهندگان سرویس‌های مراقبت بهداشتی است که در آن داده‌های بیماران به طور کامل از احتمال هک شدن و سرقت، ایمن می‌شوند.

·        انطباق با PCI

اگر در کسب و کار شما، تراکنش‌های اینترنتی نیز انجام می‌شود، این ویژگی کاربران شما را موظف به رعایت قوانین متفاوت و بسیار سطح بالاتری خواهد کرد.

·        انطباق با SOC2

این ویژگی سبب حفاظت اطلاعات مشتریان شما می‌شود. این مورد، یکی از پیش‌نیازها و استانداردهای کسب و کارهایی است که با داده‌های مشتریان خود را سر و کار دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همانطور که در این بخش توضیح داده شد، هرچه موارد فوق بیشتر استفاده و رعایت شود، ارائه دهنده سرویس شما نیز از امنیت بالاتری برخوردار است.

ایمن‌ترین VOIP فعلی را می‌توان به Google Voice نسبت داد؛ چراکه علاوه بر موارد فوق، از دیگر اقدامات لازم برای امینت کاربران نیز استفاده می‌کند و امتیاز 5 از 5 را با وجود رقبایی مانند Vonage، RingCentral و 8*8 از آن خود کرده است. در مقاله بهترین برنامه‌های VoIP Softphone برای کسب و کار‌ها ما به مقایسه بهترین ارائه دهندگان VOIP پرداخته ایم.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی امنیت VOIP و اهمیت آن پرداختیم. آگاهی از تهدیداتی که امنیت VOIP را به خطر می‌اندازد و انجام اقدامات مهم و در عین حال ساده می‌تواند به شما در مدیریت ایمن تماس‌ها کمک کند. کارشناسان ما در هنر توسعه و ارتباطات شایگان به شما کمک خواهند کرد تا امنیت VOIP کسب و کار خود را ارتقا دهید. در این مجموعه، خدمات اکتیو شبکه، خرید و فروش تجهیزات اکتیو شبکه و … برای مشتریان ارائه می‌گردد.

منبع: tech.co

سوالات متداول

1.     آیا VOIP هک می‌شود؟

بله امکان هک VOIP وجود دارد؛ اما اگر شبکه خود را ایمن کنید، احتمال آن بسیار کم می‌شود. هکرها می‌توانند با دسترسی به سیستم تلفن، به مکالمات شما گوش دهند و از اطلاعات بدست آمده برای نفوذ بیشتر استفاده کنند.

2.     امنیت VOIP چقدر است؟

به طور کلی امنیت VOIP کمی از سیستم تلفن ثابت کم‌تر است؛ اما اگر اقدامات و تدابیر امنیتی مناسب را انجام دهید، می‌توانید از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.