مقالات, ویپ voip

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

FXS و FXO نام پورت هایی هستند که توسط خطوط تلفن آنالوگ به نام POTS (مخفف Plain Old Telephone Service) استفاده می شوند. عبارت POTS در ابتدا به عنوان زیاد جدی گرفته نمی شد اما در حال حاضر به عنوان یک اصطلاح رایج در صنعت ارتباط از راه دور استفاده می شود.

  • بیشتر بخوانید: آیا VoIP امن است؟

FXS چیست؟

FXS (مخفف Foreign Exchange Subscriber) پورتی است که در واقع خط آنالوگ را به مشترک تحویل می دهد. به عبارت دیگر؛ FXS پلاگین دیواری است که صدای شماره گیری، جریان باتری و ولتاژ زنگ را ارائه می دهد. این جک یا رابط سیستم تلفن است که می توان دستگاه های FXO را به آن متصل کرد.

FXO چیست؟

FXO (مخفف Foreign Exchange Office) پورتی است که خط آنالوگ را دریافت می کند. FXO پلاگین روی تلفن یا دستگاه نمابر یا پلاگین (های) روی سیستم تلفن آنالوگ شماست. این یک نشانگر on-hook/off-hook را ارائه می دهد از آنجا که پورت FXO به دستگاهی مانند فکس یا تلفن متصل است؛ دستگاه غالبا دستگاه FXO نامیده می شود. این پورت اتصال به خط آنالوگ (FXS) را برقرار می کند.

FXO و FXS همیشه زوج هستند یعنی شبیه دو شاخه نر و ماده هستند. در صورت عدم استفاده از سیستم تلفنی؛ FXO مستقیما به پورت FXS متصل است. این پورت توسط شرکت تلفنی ارائه می شود.

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

اگر PBX دارید؛ خطوط ارائه شده توسط شرکت تلفن را به PBX و بعد تلفن ها را به PBX متصل کنید. بنابراین، PBX باید هر دو پورت (FXO) را برای اتصال به پورت های FXS ارائه شده توسط شرکت تلفن و پورت FXS (برای اتصال گوشی یا دستگاه فکس) داشته باشد. بسیاری از سیستم های تلفنی سنتی هر دو پورت FXS و FXO را ارائه می دهند در حالی که بسیاری از سیستم های تلفن IP به پورت های اضافی برای تهیه پورت های FXS یا FXO نیاز دارند.

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

تماس تلفنی دریافت شده از طریق یک خط آنالوگ به این صورت آغاز می شود: تلفن دستگاه FXO را بردارید. پورت FXS در طرفین مربوطه؛ تشخیص می دهد که تماس باید برقرار شود و انتظار می رود شماره به عنوان سیگنال های DTMF رمزگذاری شود.

تماس ورودی به این صورت عمل می کند: پورت FXS برق لازم را تامین می کند. تلفن شروع به زنگ زدن می کند. با برداشتن تلفن؛ تماس برقرار می شود.

FXS و FXO و VoIP

هنگام تصمیم برای خرید تجهیزات، با اصطلاحات FXS و FXO مواجه خواهید شد که به شما امکان می دهد تلفن های آنالوگ را به سیستم تلفن VoIP یا PBX سنتی به یک ارائه دهنده خدمات VoIP یا از طریق اینرنت به یکدیگر متصل کنید.

اگر می خواهید یک دستگاه فکس آنالوگ را به سیستم تلفن متصل کنید؛ حداقل به یک پورت FXS نیاز خواهید داشت. اگر می خواهید از خطوط تلفن آنالوگ با سیستم تلفن خود استفاده کنید برای هر پورت به یک پورت FXO نیاز دارید.

دروازه FXO

برای اتصال خطوط تلفن آنالوگ به سیستم تلفنی IP به پورت FXO نیاز دارید. با این کار می توانید پورت FXS را به پورت FXP متصل کنید؛ بعد خط تلفن آنالوگ را به تماس VoIP تفسیر کنید. تعدادی دروازه FXO مختلف در دسترس است.

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

دروازه FXS

از پورت FXS برای اتصال یک یا چند خط از دروازه های FXO سنتی به سیستم تلفن یا ارائه دهنده تلفن VoIP استفاده می شود. روش دیگر، می توانید از آن برای اتصال تلفن های آنالوگ به آن و استفاده مجدد از تلفن های آنالوگ خود با سیستم تلفنی VoIP استفاده کنید. شما به یک پورت FXS نیاز دارید چون می خواهید پورت های FXO (که به طور معمول به شرکت تلفن متصل هستند) را به اینترنت یا سیستم VoIP متصل کنید.

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

آداپتور / مبدل FXS یا آداپتور / مبدل ATA

از آداپتور FXS برای اتصال تلفن آنالوگ یا دستگاه فکس به سیستم تلفنی VoIP یا ارائه دهنده VoIP استفاده می شود. شما باید پورت FXO دستگاه تلفن / فکس را به آداپتور وصل کنید.

تفاوت FXO و FXS و کاربرد آنها

دروازه های FXS/ FXO به طور گسترده ای در دسترس هستند. CX3 به طور خودکار دروازه های FXO/FXS را پیکربندی می کند تا به شما اجازه دهد به راحتی از خطوط PSTN موجود یا گوشی های آنالوگ خود استفاده می کنید.

روش های FXS / FXO چیست؟

اگر شما می خواهید با جزئیات فنی بیشتری نحوه تعامل پورت FXS / FXO را بدانید ؛ توالی دقیق آن در ادامه آمده است:

وقتی می خواهید تماس بگیرید:

  • شما تلفن را بر می دارید (دستگاه FXO) پورت FXS تشخیص می دهد که شما از مدار خارج شده اید.
  • شما شماره تلفنی را می گیرد که شماره ها به عنوان اعداد چند فرکانسی DTMF به پورت FXS منتقل می شوند.

تماس ورودی

  • پورت FXS تماس دریافت می کند و بعد ولتاژ زنگ را به دستگاه FXO متصل ارسال می کند.
  • تلفن زنگ می خورد.
  • به محض اینکه تلفن را بر می دارید می توانید به تماس پاسخ دهید.

پایان دادن به تماس

  • معمولا پورت FXS برای خاتمه تماس به هر یک از دستگاه های FXO متصل متکی است.

توجه: خط تلفن آنالوگ تقریبا 50 ولت برق DC را به پورت FXS منتقل می کند. به همین دلیل هنگام لمس یک خط تلفن متصل؛ دچار شوک ضعیفی می شوید. این اجازه می دهد تا در صورت قطع برق تماس برقرار شود.

منبع: 3cx.com