مقالات, ویپ voip

معایب و مزایای VoIP – چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

معایب و مزایای VoIP - چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

احتمالا درباره ویپ شنیده اید و شما هم قصد دارید برای خرید VoIP اقدام کنید، اما آیا با مزایا و معایب VoIP  آشنایی دارید؟ شاید شما شنیده باشید که سیستم VoIP بسیار بهتر از سیستم تلفنی سنتی عمل می کنند. یا شاید بخواهید بدانید که VoIP چیست و چگونه کار می کند. به هر حال ما در این مقاله اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

VoIP چیست؟

VoIP مخفف Voice Over Internet Protocol است و روشی برای ارسال تماس های تلفنی با استفاده از اینترنت و نه تنها خطوط تلفنی استاندارد است. به طور کلی به شما امکان می دهد از مزایای فناوری اینترنت بهره مند شوید.

به خاطر داشته باشید؛ تلفن چند سال پیش اختراع شده است و از زمان اختراع تا به حال تغییرات چندانی نداشته است. VoIP فناوری اینترنت را در تماس های تلفنی گنجانده است.

برای اطلاعات بیشتر از شما دعوت می کنیم مقاله VoIP چیست؟ را مطالعه کنید.

نحوه کار VoIP چگونه است؟

تماس های تلفنی استاندارد با استفاده از سیگنال های آنالوگ صوتی انجام می شود. وقتی از طریق تلفن ثابت تماس می گیرید؛ صدای شما به سیگنال آنالوگ ترجمه می شود؛ از طریق خطوط تلفن ارسال می شود و بعد از طرف دیگر توسط شخصی که تلفن را در اختیار دارد دریافت می شود.

از آنجا که شما از سیگنال های آنالوگ استفاده می کنید؛ گزینه هایی که می توانید با این سیگنال ها انجام دهید بسیار محدود هستند.

ویپ سیگنال صوتی صدای شما را می گیرد و آن را به بسته های دیجیتالی ترجمه می کند. سپس این بسته ها را از طریق اینترنت و از طریق دیگر به تلفن می فرستد. اگر با تلفن VoIP دیگری تماس می گیرید، بسته های دیجیتالی را دریافت می کنید و صدای شخص را می شنوید.

اگر در حال تماس با یک تلفن استاندارد هستید؛ بسته های دیجیتال از طریق اینترنت مسافتی را طی می کنند بعد توسط چیزی به نام دروازه PTSN به سیگنال صوتی ترجمه می شوند. این مترجم بین سیستم ویپ شما و خطوط تلفن است.

مزایای VoIP

بسیاری از افراد تعجب می کنند چه ویپ چه ویژگی های خاصی دارد که نسبت به تلفن های استاندارد بهتر ظاهر شده است. ویپ مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

هزینه کمتر یکی از مزایای VoIP

هزینه VoIP بسیار کمتر از خطوط تلفن استاندارد است. بسته به مشاغل و سیستمی که انتخاب می کنید؛ ممکن است اصلا نیازی به سرمایه گذاری روی سخت افزار جدید نداشته باشید. در این صورت؛ شما فقط می خواهید هزینه اینترنت خود را پرداخت کنید؛ بدون این که هزینه اضافی داشته باشید.

اگر ترجیح می دهید یک طرح و سیستم VoIP خاص را خریداری کنید؛ هزینه های ماهانه شما احتمالا کمتر از یک سیستم تلفن استاندارد خواهد بود. شما احتمالا نیازی به عقد قراردادی نخواهید داشت که شما را برای مدت طولانی به یک سیستم خاص گره بزند و در نتیجه در صورت ارائه گزینه بهتر به شما امکان تغییر می دهد.

اگر کارمندانی دارید که در سراسر کشور یا جهان پراکنده شده اند، می خواهید در مکالمات بین شهر در هزینه خود صرفه جویی کنید. از آنجا که نیازی به استفاده از خطوط تلفن عمومی ندارید؛ بیشتر تماس های شما رایگان خواهد بود؛ حتی اگر در یک طرف کشور زندگی کنید و آنها در طرف دیگر زندگی کنند.

با ارسال داده های صوتی از طریق اینترنت؛ برقراری تماس تلفنی به همان اندازه ارسال ایمیل ارزان تمام می شود. به همین دلیل؛ تقریبا همه ارائه دهندگان ویپ تماس سراسری نامحدود و بدون هزینه های مسافت طولانی یا رومینگ ارائه می دهند. علاوه بر این، تماس های بین المللی بسیار ارزان تر انجام می شود. با استفاده از VoIP تماس با دوستان و خانواده در خارج از مرز یا آن طرف مرز هزینه ای از آنچه که قبلا برای تلفن های سنتی پرداخت می کردید ارزان تر تمام می شود.

برنامه های موبایل

ارائه دهندگان VoIP معمولا یک برنامه گوشی همراه را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد با استفاده از اتصال داده گوشی یا تبلت خود تماس بگیرید. با این کار می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید و همچنین از طریق دستگاهی که در حال حاضر استفاده می کنید به راحتی تماس بگیرید.

معایب و مزایای VoIP - چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

مزایای VoIP چیست؟ مقیاس پذیری ساده

مقیاس پذیری VoIP در هنگام رشد نسبتا ساده و ارزان است. به جای سرمایه گذاری برای خرید سخت افزارهای گران قیمت، معمولا می توانید با اتصال به تلفن VoIP و تنظیم برخی از تنظیمات تماس های خود را ایجاد کنید.

بدون نیاز به تغییر شماره

این مزیت برای افرادی که دانش فنی محدودی دارند بسیار مفید است. اگر به دفتر جدیدی نقل مکان کنید نیازی نیست شخصی به ساختمان شما بیاید و یک خط تلفن جدید را راه اندازی کند. آنچه معمولا مورد نیاز است اتصال تلفن شما است. شماره شما ثابت می ماند؛ این بدان معناست که نیازی به ارسال ایمیل یا اس ام است نیست تا شماره جدید خود را به دیگران اعلام کنید. اگر زیاد سفر می کنید و یا مرتبا فضای کار خود را عوض می کنید ویپ بسیار مناسب است.

خصوصیات پیشرفته و مزایای VoIP

سیستم های VoIP همان ویژگی های تلفن هاس سنتی را دارند: تماس کنفرانسی؛ پست صوتی؛ شناسه تماس گیرنده و غیرهم اما آنها همچنین دارای گزینه های پیشرفته مانند ارسال پیام صوتی به ایمیل، رونویسی پست صوتی، قوانین پیشرفته ارسال و غیره هستند.

معایب VoIP

VoIP دارای معایبی است که باید از آن اطلاع داشته باشید:

معایب و مزایای VoIP - چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

به شبکه خود اعتماد کنید

اگر سرویس اینترنت شما قطع شود یا برق شما قطع شود دیگر نمی توانید از طریق تلفن دفتر کاری خود تماس بگیرید. اگر ارائه دهنده ویپ شما تماس را ریدایرکت کند این ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما اگر نمی خواهید آنها به گوشی شما ریدایرکت کنند دیگر شانسی ندارید. سیستم VoIP به شبکه شما متکی است.

تماس اضطراری

اکثر سیستم های VoIP سیستم تماس اضطراری ارائه نمی دهند. با توجه به رواج گوشی های همراه در دفاتر؛ این ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما اگر اینگونه باشد باید حداقل یک تلفن ثابت سنتی را حفظ کنید.

مسائل کیفیت یکی از معایب VoIP

اکثر اوقات؛ کیفیت VoIP برجسته است و بسیار بهتر از خطوط تلفن استاندارد است. با این حال، اگر شبکه ای کند؛ شلوغ یا پرحجم داشته باشید؛ مشکلات کیفیتی خواهید داشت. این مورد باید هنگام ارزیابی سیستم های VoIP مورد توجه قرار گیرد.

ملاحضاتی برای خرید VoIP

هنگام خرید VoIP چندین ملاحظه اصلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. وقت خود را به انجام تحقیقات خاص اختصاص دهید تا اطمینان حاصل کنید که کاملا مناسب کسب و کار شما می باشد.

هزینه

اول و مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که هزینه ها را ارزیابی کنید:

  • هزینه ماهانه هر کاربر چقدر است؟
  • آیا با اضافه شده کاربران این قیمت کاهش پیدا می کند؟
  • چه ویژگی های خاصی هزینه بیشتری دارد؟
  • چه هزینه های نصبی وجود دارد؟
  • چه سخت افزاری را برای خرید نیاز دارید؟

هنگام ارزیابی هزینه ها؛ ویژگی ها را در برابر هزینه ارزیابی کنید. شما همچنین می خواهید هزینه مقیاس بندی و همچنین ویژگی های مورد نیاز کسب و کار خود را در نظر داشته باشید. اگر به ویژگی های پیچیده ای نیاز ندارید؛ هزینه آنها را پرداخت نکنید.

معایب و مزایای VoIP - چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

ویژگی های استاندارد

ویژگی های استاندارد آنهایی هستند که با هر خط تلفنی ارائه می شوند. این ویژگی ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • پیام صوتی
  • رونویسی پست صوتی
  • ادغام با نرم افزارهای آفیس مانند Outlook
  • هویت تماس گیرنده
  • تماس سه طرفه
  • تماس 911
  • تماس نامحدود با ایالات متحده و کانادا
  • پذیرندگان مجازی برای هر خط
  • شماره گیری بر اساس نام
  • برنامه های موبایل و دسک تاپ

جمع بندی

VoIP دارای مزایای قابل توجهی نسبت به خطوط تلفن استاندارد است. آنها می توانند انعطاف پذیری شغلی شما را افزایش دهند و در عین حال هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. با این حال دارای معایبی هم هستند.

قبل از خرید VoIP وقت بگذارید و در مورد گزینه های خود تحقیق کنید. برای بررسی کاربران در اینترنت جستجو کنید. از کارمندان خود نظرسنجی کنید تا ببینید از چه ویژگی هایی بیشتر استقبال می کنند. با انجام این کارها، تمام دانش لازم برای تصمیم گیری آگاهانه را خواهید داشت.

منبع: netify