مقالات

Open Standard PBX یا Proprietary PBX کدام راه حل را باید انتخاب کرد؟

Open Standard PBX یا Proprietary PBX کدام راه حل را باید انتخاب کرد؟

Open Standard PBX یا Proprietary PBX کدام راه حل را باید انتخاب کرد؟ مشتری شما می خواهد سیستم IP Phone خود را تعمیرات اساسی کنید یا شاید برای اولین بار یکی از آنها را انتخاب کند. آیا باید یک سیستم اختصاصی Proprietary PBX را انتخاب کرد یا یک سیستم استاندارد باز Open Standard PBX؟ قبل از انتخاب مهم است که فورا هیچ یک از این گزینه ها را رد نکنید و نکات مربوط به هر نوع سیستم و همچنین نیازهای خاص مشتری خود را درک کنید.

مزایا و معایب Open Standard PBX

سیستم های Open Standard PBX با شکستن قید  و شرط فناوری های اختصاصی، راه حل های متن بازی هستند که از رویکرد مبتنی بر استاندارد (به عنوان مثال SIP) برای انتقال ارتباطات چند رسانه ای استفاده می کنند. سیستم های PBX استاندارد باز که به خاطر قابلیت استفاده و انعطاف پذیری متقابل سیستمی رایج و شناخته شده هستند، معیب زیادی برای بسیاری از کسب  و کارهای امروزی ندارند. در کنار ویژگی های ضروری تلفن، برخی از راه حل های پیشرو مانند Yeastar دارای ارتباطات یکپارچه رده بالایی هستند. به طور کلی؛ سیستم های Open Standard PBX موارد زیر را ارائه می دهند:

ارزش بهتر در ازای هزینه

سیستم Open Standard PBX اغلب با صرفه جویی قابل توجهی همراه است؛ چون مدیریت ساده ای دارد و در بیشتر موراد، هزینه های لایسنس کمی را در بر می گیرد. در مقایسه با راه حل های اختصاصی که شما را وادار به قراردادهای خدمات بلند مدت یا تعمیرات اساسی گران قیمت می کنند، راه حل های استاندارد باز می توانند در بسیاری از سناریوهای تجاری مقرون به صرفه تر باشند.

 از بین بردن خطر قفل شدن فروشنده

ارزش واقعی PBX  استاندارد باز از ترکیبی از اجزای استاندارد برای ارائه خدمات نوآورانه ناشی می شود. شما می توانید تقریباً از هر تلفن SIP، گیت وی یا تجهیزات جانبی مبتنی بر استاندارد با سیستم استفاده کنید که به رضایت کاربر و بهره وری تجاری کمک می کند.

نصب و پیکربندی آسان‌تر

اگر از یک سیستم تلفن اختصاصی استفاده می‌کنید، احتمالاً از قبل مشکلاتی را که هنگام نصب، استفاده و نگهداری آن تجربه کرده اید را می‌دانید. در عوض، سیستم های PBX استاندارد باز برای استفاده و مدیریت آسان هستند.

قابلیت همکاری و سفارشی سازی

وقتی صحبت از سیستم های تلفن به میان می آید، سفارشی سازی یک مشکل بزرگ است. و Open Standard PBX در این نقطه برنده می شوند. ادغام با سایر برنامه های کاربردی مبتنی بر استاندارد مانند پایگاه های داده، CRM، PMS هتل، مرکز تماس و سایر برنامه ها برای برآورده کردن نیازهای خاص مشتری نسبتاً آسان است.

اگرچه سیستم های Open Standard PBX ، به طور کلی، معایب زیادی ندارند، کیفیت کل سیستم به شدت به فروشندگان وابسته است. گفته می شود برخی از راه حل های آزاد رایگان عملکردهای مورد نظر، پشتیبانی حرفه ای و به روز رسانی های مکرر را ندارند. بنابراین مهم است که یک برند قابل اعتماد با پایگاه مشتری بزرگ، منابع پیشرفته تحقیق و توسعه و تیم پشتیبانی اختصاصی انتخاب کنید.

مزایا و معایب Proprietary PBX

Proprietary PBX یا PBX اختصاصی به طور خاص توسط تولیدکنندگان طراحی شده است. اکثر راه حل های اختصاصی مانند NEC یا Panasonic از نظر مالی نسبتا قابل اعتماد و در عین حال جذابیت کمتری دارند. با یک سیستم اختصاصی، تقریبا تمام سخت افزار / نرم افزار خود را از یک فروشنده دریافت می کنید که همه چیز از PBX گرفته تا گوشی ها را پشتیبانی و ضمانت می کند. به این ترتیب برخی از مزایایی که ارائه می دهند عبارتند از:

تجربه کاربری یکنواخت

در بیشتر موارد، سیستم های اختصاصی تجربه کاربری یکسانی را ارائه می دهند. کل سیستم VoIP در بین برنامه های کاربردی سخت افزاری و نرم افزاری سازگار ثابت می ماند. بنابراین، می توانید انتظار تجربه کاربری مشابه و آشنا را با هر دستگاه داشته باشید.

پشتیبانی سازنده

با یک سیستم اختصاصی، فروشنده شما کنترل انحصاری را بر به روز رسانی، ارتقاء و اصلاحات دارد. در نتیجه، شما به عنوان یک فروشنده/توزیع کننده، ممکن است کنترل بیشتری بر مشتریان داشته باشید، اما باید منابع بیشتری را برای تسلط بر سیستم ها و رابط های اختصاصی پیچیده برای پشتیبانی بهتر از مشتری سرمایه گذاری کنید.

در کنار مزایای ارائه راه حل اختصاصی، برخی از معایب نیز وجود دارد که نمی توان نادیده گرفت. بزرگترین آنها ممکن است با هزینه ها، خطر قفل شدن فروشنده و انعطاف پذیری محدود همراه باشد. بسیاری از محصولات اختصاصی تنها زمانی می توانند به درستی عمل کنند که با سایر محصولات متعلق به همان سازنده استفاده شوند. به عبارت دیگر، شما احتمالاً گروگان گوشی‌های اختصاصی و لوازم جانبی خواهید بود که ممکن است با عملکرد محدود قیمت بالایی داشته باشند، که تأثیرات منفی بر روند فروش خواهد داشت.

نکته اصلی دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که با یک سیستم PBX اختصاصی، ممکن است نتوانید به همان سطح از انعطاف پذیری راه حل های استاندارد باز دست یابید. از آنجایی که نسخه‌های اختصاصی معمولاً راه‌حل‌های توسعه‌دهنده خاص برای مشکل را نمی‌دهند، احتمالاً نمی‌توانید کوچک‌ترین تغییرات مورد نیاز را برای تطبیق بهتر راه‌حل با نیازهای کسب‌وکار خود اعمال کنید. و هنگامی که مشکلات پیچیده ای ایجاد می شود، فروشنده شما تنها پشتیبان شما است.

 آینده نگری: اکوسیستم کسب و کار و پتانسیل ها

با گسترش روزافزون افق و پیشرفت در بازار VoIP، کلید پیشروی یک سیستم تلفن، همگام شدن با ترندهای بازار و ارائه راه‌حل‌های عملی برای تطبیق با خواسته‌های مشتریان است. و این غیرقابل انکار است که راه حل های استاندارد باز دارای مزیت های رقابتی هستند.

نقش PBX اختصاصی به عنوان مبتکر اولیه در بازار به حاشیه رفته است. رواج استانداردهای باز صنعتی مانند SIP و تلفن متن باز مانند استریسک اکوسیستم را متحول کرده و پتانسیل های تجاری بیشتری را به ارمغان آورده است.

با به کارگیری تلاش‌های جمعی از یک جامعه گسترده جهانی از کارشناسان، سیستم‌های غیر اختصاصی – یعنی استاندارد باز – در حال ظهور هستند. آنها مزایای مرتبط با SIP باز و منبع باز ( ثبات، توسعه سریع، انعطاف پذیری، و مهمتر از همه، صرفه جویی در هزینه) را به همراه دارند. سیستم PBX استاندارد باز حرفه ای مانند Yeastar که انعطاف پذیری منبع باز را با حرفه ای بودن راه حل های اختصاصی ترکیب می کند به طور گسترده مورد استقبال قرار می گیرد.

با راه‌حل‌های استاندارد باز که به طور مداوم توسعه می‌یابند، اکنون به کاربران آزادی بیشتری داده می‌شود تا برنامه‌های کاربردی متعدد را با یکدیگر کار کنند و سیستم‌های داده را یکپارچه کنند. به طور فزاینده‌ای، یکپارچه‌سازها آنها را می‌خواهند و کاربران نهایی از آنها برای سطح بالاتری از ارزش عملکردی و حذف خطر قفل شدن فروشنده تقاضا می‌کنند. اگرچه فناوری‌های انحصاری هنوز سهم بازار خود را دارند، افزایش تقاضای بازار برای راه‌حلی انعطاف‌پذیرتر در نهایت تعادل را تغییر می‌دهد.

جمع بندی

هر دو سیستم اختصاصی و استاندارد باز نقاط قوت واضحی دارند. مهم است که مشتریان خود را بشناسید و نیازهای آنها را درک کنید. آنها تا چقدر می توانند برای یک سیستم تلفن جدید هزینه کنند؟ آنها به چه سطحی از انعطاف پذیری و سفارشی سازی نیاز دارند؟ آیا آنها تخصص داخلی برای نگهداری سیستم دارند؟ پرسیدن سوالات مناسب انتخاب را برای ارائه بهترین راه حل آسان تر می کند. به هر حال، این مشتریان هستند که حرف آخر را برای یک معامله می زنند.

منبع: yeastar