مقالات, ویپ voip

خرید ویپ – 26 تفاوت PBX و VoIP که قبل از خرید باید بدانید!

خرید ویپ - 26 تفاوت PBX و VoIP که قبل از خرید باید بدانید!

[av_textblock size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” av_uid=’av-pv8dqo’]

به عنوان تلفن دفتر کار خود، از بین PBX و VoIP کدامیک را انتخاب می کنید؟ به طور کلی، PBX و VoIP، هر دو، تمام ویژگی های لازم را برای کسب و کار شما ارائه می دهند. با این حال، تفاوت های زیادی در هزینه های اولیه، شرایط نگهداری و از نظر تکنیکی وجود دارد.

در این پست، ما PBX و VoIP را از نظر هزینه ها، نگهداری، مزایا و دیگر مسائل به طور کامل تجزیه و تحلیل می کنیم و همچنین درباره بهترین انتخاب برای کسب و کارهای مختلف بحث خواهیم کرد.

اجازه دهید با توضیحات اولیه پیرامون PBX و VoIP شروع کنیم.

  • تفاوت PBX و VoIP چیست؟
  • هزینه های اولیه
  • هزینه های جاری
  • کیفیت تماس
  • مقیاس پذیری
  • معتبر بودن
  • تحرک تیمی
  • استانداردهای سازگار با تکنولوژی
  • تماس اضطراری
  • امنیت
  • تماس های داخلی
  • تماس های بین المللی
  • خاموشی ها
  • امکانات پست صوتی
  • امکانات ارائه دهنده خدمات
  • کارکردهای چندرسانه ای
  • قراردادها و شرایط
  • مصرف اینترنت
  • امکانات تلفن
  • امکانات سفارشی سازی
  • ارتقا
  • سازگاری با گوشی های هوشمند
  • لوازم جانبی دیگر
  • وسعت کسب و کار
  • موارد استفاده (زمان استفاده از PBX در مقایسه با VoIP)
  • مشارکت تیم فناوری اطلاعات
  • سایر ویژگی های پیشرفته

PBX چیست؟

PBX، مخفف private branch exchange، نوعی سیستم ارتباطات تجاری و سازمانی است و تمام تلفن های رومیزی اداری را در یک شبکه به یکدیگر متصل می کند. PBX کسب و کار شما را قادر می سازد تا تماس هایِ داخلی، رایگان برقرار و هدایت شوند.

با استفاده از PBX، دیگر لازم نیست برای کارکنان یک شرکت خط تلفن مستقل خریداری کرد و به جای خطوط تلفن، از برنامه های اضافی برای هدایت تماس به شماره تلفن تجاری شما استفاده می کند.

Hosted PBX راه حلی جایگزین مبتنی بر ابر (Cloud) است که توسط بسیاری از ارائه دهندگان VoIP ارائه می شود. Hosted PBX بسیاری از امکانات مشابه را بدون نیاز به نصب پیچیده در محل دارا می باشد.

تفاوت بین IP PBX و VoIP چیست؟

سیستم های سانترال قدیمی از سوئیچ بُردهای آنالوگ نظیر شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) استفاده می کردند. امروزه اکثر سیستم های PBX برای تماس های داخلی از پروتکل های شبکه دیجیتال (IP) استفاده می کنند. این سیستم های جدیدتر IP PBX نیز نامیده می شوند.

برخی از تاسیسات IP PBX سیگنال های دیجیتال را در محل تبدیل می کنند و از خطوط تلفنی که مستقیماً به PSTN متصل شده اند، استفاده می کنند.

VoIP روشی برای انتقال تماس ها از طریق اینترنت است. با استفاده از VoIP، تلفن داده های تماس دیجیتال را به ارائه دهنده VoIP ارسال می کند. سپس، مراکز داده، سیگنال ها را به آنالوگ تفسیر می کنند و به PSTN ارسال می کنند.

در بیشتر موارد با VoIP، ارائه دهنده خدمات از سخت افزار پشتیبانی می کند؛ این در حالی است که IP PBX باید توسط تیم فناوری اطلاعات (IT) در محل سرویس شود.

VoIP چیست؟

VoIP یا پروتکل صدا از طریق اینترنت، فناوری انتقال داده های صوتی از طریق اینترنت است.

تلفن های VoIP صدای شما را ضبط و به داده تبدیل می کنند. آن ها این فایل ها را فوراً به بسته های داده تبدیل می کنند. سپس، این بسته ها به ارائه دهنده VoIP منتقل می شوند و در آنجا تبدیل شده و به تلفن مورد نظر هدایت می شوند.

ممکن است این فرآیند طولانی و کند به نظر برسد، اما در حقیقت، داده ها با سرعت نور حرکت می کنند. هیچ تفاوتی بین تماس های آنالوگ و تماس های VoIP وجود ندارد.

در حالی که اولین شرکت VoIP، برای برقراری تماس حتی با کیفیت پایین تلاش می کرد، امروزه ارائه دهندگان VoIP از تماس صوتی HD پشتیبانی می کنند و بسیاری از امکانات پیشرفته لازم را برای کسب و کارها ارائه می دهند.

در ادامه، به مزایای VoIP برای کسب و کارها بیشتر می پردازیم.

آیا برای VoIP به PBX  نیاز دارید؟

کسب و کار شما برای استفاده موثر از  سیستم VoIP نیازی به PBX ندارد. برای استفاده از سیستم VoIP فقط به اینترنت و تلفن VoIP نیاز دارید. همچنین، ارائه دهنده VoIP شما می تواند اکثر قابلیت های PBX را بدون سخت افزار PBX در محل ارائه دهد.

اگر از قبل دفتر کار شما به PBX مجهز است، می توانید با پیاده سازی یک سیستم PBX مبتنی بر ابر (Cloud) برای رسیدگی به تمام تلفن های شرکت خود از VoIP استفاده کنید.

27 تفاوت اصلی VoIP و PBX

PBX و VoIP، هر دو، مزایا و معایب خاص خود را دارند. به کمک 27 تفاوت گفته شده در این مقاله می توانید سیستم ارتباطی مناسب خود را انتخاب کنید.

هزینه های اولیه

نصب PBX در محل چالش برانگیز است و به هزینه های اولیه زیادی نیاز دارد. منبع تغذیه وقفه ناپذیر، روتِرهای گران قیمت، درگاه های VoIP، نرم افزارها و سخت افزارهای مختلفی مورد نیاز است که هزینه آن ها معمولاً هزاران دلار است.

همه این موارد بدون در نظر گرفتن هزینه تلفن ها و هدست ها است.

برای استفاده از VoIP، کافی است روی آی پی فون ها سرمایه گذاری کنید. حتی می توانید با استفاده از هدست USB و کامپیوتر هزینه های اولیه را کاهش دهید.

هزینه های جاری

ارائه دهندگان VoIP، معمولاً اشتراکی هستند.

هزینه های جاری PBX در محل به برنامه شما بستگی دارد. این برنامه ها می توانند مجوزهای نرم افزاری، هزینه های تعمیر و سرویس دهی، هزینه های به روزرسانی و قبض تلفن شما را شامل شوند. هزینه های تلفن ثابت کسب و کارها به تنهایی می تواند تا 60 درصد گران تر از VoIP باشند.

تفاوت PBX و VoIP از لحاظ کیفیت تماس

همه چیز از زمانی که اولین شرکت VoIP در تلاش بود تا آی پی فون ها را به واقعیت تبدیل کند، تغییر کرده است. اکنون VoIP معمولاً از کدک صوتی مشابهِ PSTN برای ارائه تماس های صوتی HD استفاده می کند. با این وجود، پهنای باند کافی یا خطاهای پیکربندی شبکه می توانند بر کیفیت تماس VoIP تاثیر بگذارند.

کیفیت صدای سیستم های PBX می تواند به همان اندازه بالا باشد. در حقیقت، اکثر سیستم های PBX مدرن از تکنولوژی ویپ (VoIP) استفاده می کنند.

در نهایت، کیفیت تماس ها به کیفیت سخت افزار شما (مواردی مانند روتِرها، سوئیچ ها و درگاه VoIP) بستگی دارد.

مقیاس پذیری

با استفاده از VoIP می توان فناوری مرکز تماس را به سرعت افزایش داد. تلفن های ویپ (VoIP) بیشتری سفارش دهید، کاربران را به برنامه خود اضافه کنید و تمام. شاید لازم باشد پهنای باند خود را ارتقا دهید یا سوئیچ شبکه اضافه کنید.

چندین شعبه یا دفتر می توانند از یک برنامه VoIP استفاده کنند.

اما درباره PBX به همین راحتی نیست. شما باید خطوط تلفن بیشتری اضافه کنید و سخت افزار جدیدی را نصب کنید. برای دفاتر جدید باید یک سیستم PBX کاملاً جدید نصب کنید.

تفاوت PBX و VoIP از لحاظ معتبر بودن

معتبر بودن VoIP به ارائه دهنده VoIP شما بستگی دارد.

راه اندازی PBX مناسب معمولاً بسیار قابل اعتماد است. تنها عامل مهم این است که آیا تیم فناوری اطلاعات شما تخصص لازم را دارد. در غیر این صورت، عیب یابی و رفع مشکلات می تواند خرابی های پرهزینه ای را به همراه داشته باشند.

تحرک تیمی

با استفاده از VoIP، امکان برقراری تماس از طریق کامپیوتر و تلفن همراه وجود دارد. خدمات مشتریان و نمایندگان فروش می توانند تماس های خارج از دفتر را کنترل کنند. آن ها می توانند هنگام بیماری از خانه کار کنند و حتی در جاده با اورژانس تماس بگیرند.

سیستم های PBX پیش فرض برای اتصال به تلفن همراه به یک شبکه داخلی داده متکی هستند. شما نمی توانید از هیچ تلفن یا دستگاهی خارج از دفتر کار خود استفاده کنید.

استانداردهای سازگار با تکنولوژی

اغلب ایجاد داشبورد PBX سفارشی بدون توجه به استانداردها صورت می گیرد و ممکن است فقط با استفاده از سخت افزار و تلفن های شبکه به درستی کار کند.

Nextiva از استانداردها و کدک های فعلی VoIP پیروی می کند و به شما این امکان را می دهد تا از روترهای پیشرفته، تلفن، هدفون و سایر سخت افزارها استفاده کنید.

داشبورد وِب اَپِ ما همه استانداردهای وب و امنیت را دارا می باشد. همچنین ما ارتباطات سازگار با HIPAA را ارائه می دهیم و برای شرکت های صنایع سامان یافته برنامه های خاصی داریم.

تماس های اضطراری

شماره های ویپ و PBX، هر دو، با شماره تلفن های معمولی متفاوت هستند و مکان مشخصی ندارند.

Nextiva این مشکل را به کمک اطلاعات E911، جایی که آدرس هر شماره را در آن ثبت می کنید، حل کرده است. تماس های 911 از طریق تمام برنامه های ویپ رایگان است، اما همچنان به اینترنت نیاز است.

نه ویپ و نه PBX برای تماس های اضطراری گزینه مناسبی نیستند. با ای حال، با وجود تلفن های همراه نگرانی ها پیرامون این مسئله از بین رفته است.

تفاوت PBX و VoIP از لحاظ امنیت

امنیت VoIP ارائه شده توسط سرویس دهندگان با یکدیگر متفاوت است. Nextiva بودجه چند میلیون دلاری به امنیت VoIP اختصاص داده است. مهندسان، شبکه های ما را 24 ساعت هفته تحت نظر دارند و ما مرتباً تست های امنیتی را انجام می دهیم.

PBX در محل، تماس های خارجی را مستقیماً به PSTN هدایت می کند. از آنجا که سیستم به اینترنت متصل نیست، خطر هک شدن وجود ندارد.

تماس های داخلی

ارائه دهندگان VoIP به طور کلی همه تماس های محلی را یکسان در نظر می گیرند و بین تماس های محلی و از راه دور تفاوتی قائل نمی شوند.

بسته به برنامه آن ها، شرکت های دارای تلفن PBX ثابت برای هر دقیقه هزینه پرداخت می کنند. تغییر تلفن ثابت به ویپ می تواند تماس های داخلی را بسیار ارزان تر کند.

تماس های بین المللی

شرکت های تلفن برای هر دقیقه از مکالمات بین المللی نرخ بالایی را در نظر می گیرند؛ بنابراین اگر از تلفن PBX ثابت استفاده می کنید، باید هزینه های تلفن شرکت را پرداخت کنید.

اما با VoIP، نرخ تماس های بین المللی بسیار پایین تر است.

خاموشی ها

خطوط تلفن آنالوگ مستقل از شبکه برق هستند. این در حالی است که تاسیسات PBX، از طریق سرورها و درگاه های داخلی به برق وابسته اند.

ویپ، به طور مشابه، از طریق اینترنت به PSTN متصل می شود و مودم ها برای کار کردن به نیرو نیاز دارند؛ بنابراین، PBX و ویپ، هر دو، با خاموشی ها آفلاین می شوند.

با این حال، شرکت ها می توانند با استفاده از برنامه گوشی هوشمند Nextiva، هنگام خاموشی های محلی، تماس های خود را مدیریت کنند.

امکانات پست صوتی

PBX و VoIP، هر دو، امکانات پیشرفته ای نظیر پست صوتی به متن و پست صوتی به ایمیل را ارائه می دهند.

اگر به سیستم PBX مجهز هستید، ممکن است مجبور شوید برای سخت افزارهای لازمِ امکانات بالا هزینه کنید.

امکانات ارائه دهنده خدمات

با ظهور VoIP و Hosted PBX، شرکت های کمی سیستم های PBX پیش فرض را ارائه می دهند.

بدون ارائه دهنده محلی PBX، برای نصب باید به پیمانکاران شناخته نشده اعتماد کنید.

اما در مورد VoIP اینطور نیست. اکثر شرکت های تلفن و ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه نیز روی ویپ (VoIP) متمرکز شده اند.

ارتباطات چندرسانه ای

با PBX آنالوگ فقط می توانید تماس های صوتی را کنترل کنید.

اما به کمک IP PBX و VoIP می توانید از پیام های فوری و کنفرانسی بهره ببرید؛ با این تفاوت که به کمک VoIP می توانید این کار را از طریق ادارات و خطوط دولتی انجام دهید.

شرایط و قراردادها

نصب و راه اندازی PBX در محل معمولاً قراردادهای طولانی مدت را شامل می شود. همچنین شما مجوزهای نرم افزاری PBX را به صورت چند ساله خریداری می کنید.

بنابراین، انتخاب سیستم های VoIP در کوتاه مدت امن تر است.

تفاوت PBX و VoIP  از لحاظ مصرف اینترنت

ترانک قدیمیِ PBX از PRI استفاده می کند که یک تکنولوژی بسیار قدیمی است. از آنجایی که به طور معمول در شبکه ای جدا از LAN قرار دارد، نگهداری از آن زمان بر است و به هزینه زیادی نیاز دارد.

از سوی دیگر، ویپ می تواند از زیرساخت شبکه موجود (اِتِرنِت) برای اتصال استفاده کند.

تماس های ویپ فقط به پهنای باند حدوداً 100 کیلوبایت بر ثانیه نیاز دارند.

امکانات تلفن

یک PBX قدیمی فقط می تواند با تلفن های خود مِلک کار کند.

با سیستم های VoIP، انتخاب های بیشتری پیش روی شما قرار دارد. شما می توانید از آی پی فون ها یا تلفن های رومیزی معمولی با آداپتور استفاده کنید. حتی کارکنان می توانند از تلفن های همراه خود یا نرم افزار تلفن همراه روی کامپیوتر استفاده کنند.

امکانات سفارشی سازی

می توانید IP PBX را به صورت سفارشی نصب کنید، اما این فرآیند پیچیده است و به سخت افزار جدید و رسیدگی فنی نیاز دارد.

با استفاده از ویپ، اغلب می توانید برنامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که بدون نیاز به تغییرات سخت افزاری، عملکرد لازم را پیدا کنید. مشتریان Nextiva می توانند همه چیز را از طریق داشبورد آنلاین به راحتی مدیریت کنند.

به روزرسانی

درست همانند مقیاس بندی و سفارشی سازی، به روزرسانی سیستم PBX می تواند چالش برانگیز باشد. برای این کار به سخت افزار جدید و تکنیسین باتجربه PBX نیاز دارید. بسته به هدفی که دارید، ممکن است به یک تیم توسعه دهنده نیاز داشته باشید.

با به روزرسانی و ارتقا دادن PBX به VoIP، می توانید از اتاق های سرور برای دیگر پروژه ها استفاده کنید؛ همچنین کارکنان فناوری اطلاعات شما می توانند روی زمینه های مولد کسب و کار تمرکز کنند.

تفاوت PBX و VoIP : سازگاری با تلفن همراه

با استفاده از تلفن همراه، نمی توانید PBX قدیمی را کنترل کنید. برنامه های بسیار کمی نیز وجود دارند که با IP PBX سازگار باشند.

با VoIP، کارکنان شما می توانند از طریق تلفن هوشمند با شماره تجاری خود از راه دور تماس برقرار کنند یا به تماس ها پاسخ بدهند. بنابراین، مشتری متوجه نمی شود که تماس از خارج از دفتر برقرار شده است.

دیگر لوازم جانبی

مکالمه و مخابره با IP افزودن ابزارها و لوازم جانبی اضافی را به سیستم شما آسان می کند. با استفاده از استانداردهای باز و رابط های متداول مانند USB و BlueTooth می توانید تلفن خود را با هدست گسترش دهید.

برای فعالان فروش و پشتیبانی که به داده های CRM متکی هستند، هدست های پیشرفته VoIP می توانند بسیار موثر واقع شوند.

وسعت کسب و کار و تیم کسب و کار

راه حل های قدیمی PBX برای ساختمان های اداری بزرگ با صدها کارمند مناسب بود.

نصب و راه اندازی IP PBX برای کسب و کارها و شرکت های متوسط مناسب است. این شرکت ها برای راه اندازی و نگهداری از سیستم PBX به نیروی کافی فناوری اطلاعات و بودجه مناسب نیاز دارند.

اوضاع برای VoIP متفاوت است. سرویس Hosted PBX برای کسب و کارها در هر اندازه ای مناسب است؛ از کارآفرینان فردی، SMBها و استارت آپ های تازه کار گرفته تا شرکت های بزرگ دارای کارمندان از راه دور، شعب متعدد و خطوط بسیار.

موارد استفاده (تفاوت PBX و VoIP از لحاظ زمان استفاده)

شرکت هایی که هیچ برنامه ای برای توسعه آینده و بودجه محدود خود ندارند، بهتر است از PBX اصلی خود استفاده کنند.

شرکت ها و تشکیلات اقتصادی با استفاده از VoIP از مزایای بسیاری بهره مند خواهند شد. استفاده از برنامه یکسان برای همه دفاتر کار هزینه ها را کاهش می دهد و ارتباطات کلی شرکت را بهبود می بخشد. همچنین داده های آن ها را متمرکز می کند و به مدیران و تحلیلگران نمای کلی بهتری از نحوه عملکرد در زمان واقعی را نشان می دهد.

مشارکت تیم فناوری اطلاعات

وقتی PBX را نصب کنید، تیم فناوری اطلاعات شما مشغول خواهد شد؛ فرقی نمی کند IP PBX باشد یا PBX قدیمی. از آنجا که شما مالک سیستم هستید و آن را مدیریت می کنید، به روزرسانی و نظارت نیز بر عهده شما است. اگر هر یک از امکانات با مشکلی مواجه شد، کارکنان شما باید مشکل را پیدا و آن را برطرف کنند.

اگر شرکت شما یک مدیر فناوری اطلاعات واحد ندارد، PBX پیش فرض برای شما مناسب نیست.

اما با ویپ، ارائه دهنده تمام سخت افزارها و نرم افزارهای پیچیده را مدیریت می کند.

سایر ویژگی های پیشرفته

دوره و زمانه تغییر کرده است و ارائه دهندگان ویپ اکنون تمام ویژگی های استاندارد PBX را ارائه می دهند؛ از گروه پاسخگو (Ring Group)، صف تماس، فوروارد کردن تماس و تماس های کنفرانسی گرفته تا تجزیه و تحلیل و گزارش تماس.

برخی از ویژگی های پیشرفته ویپ (VoIP):

با استفاده از یک شماره تلفن به تماس های هر تلفن پاسخ دهید.

ضبط تماس از راه دور (بدون در نظر گرفتن محل تماس، تماس ها را با کیفیت HD ضبط کنید.)

چت تیمی (همکاری خصوصی با دیگر اعضای تیم در زمان واقعی)

تفاوت PBX و VoIP : بهترین انتخاب برای SMBها

متوسط حقوق مدیر فناوری اطلاعات بیش از 107,000 دلار در سال است. این مقدار بسیار بیشتر از بودجه بازاریابی اکثر کسب و کارهای کوچک است.

به همین دلیل، سیستم های PBX پیش فرض برای SMBها توصیه نمی شوند.

تفاوت PBX و VoIP : بهترین انتخاب برای شرکت ها

حالا که بهترین انتخاب برای SMBها VoIP است، آیا بهترین انتخاب برای شرکت ها PBX است؟

لزوماً اینطور نیست. مطمئناً، شرکت ها بودجه و زیرساخت هایی را برای نصب و مدیریت سیستم های PBX پیش فرض در همه دفاتر خود اختصاص داده اند.

اما این واقعیت را تغییر نمی دهد که نصب اینترانت به صورت مجزا صورت می گیرد؛ بنابراین ممکن است قطعی های سراسری رخ دهد.

با این حال، برای رفع این مشکل لازم نیست سیستم خود را به طور کامل تغییر دهید. IP PBX متصل به VoIP از طریق ترانک SIP یک انتخاب عالی برای شرکت هایی است که از سیستم PBX استفاده می کنند.

آیا می خواهید ارتباطات تجاری خود را با قرن 21 سازگار کنید؟

PBX و VoIP امکانات و مزایای زیادی دارند. تفاوت اصلی در مقیاس پذیری، هزینه ها، نگهداری، همکاری چند دفتر و داده های متمرکز است.

اینجاست که VoIP و Hosted PBX واقعاً می درخشند. برای برخورداری از تمام امکانات استاندارد PBX با هزینه کمتر، گزینه های Hosted PBX ما را بررسی کنید.

 برای شرکت هایی که از قبل از PBX استفاده می کنند، نیازی به تغییر کلی سیستم نیست. با استفاده از ترانک SIP، می توانید بدون نیاز به نصب یک سیستم جدید، از امکانات VoIP نیز بهره مند شوید.

منبع: nextiva
[/av_textblock]

[av_productslider categories=’367′ wc_prod_visible=” wc_prod_hidden=” wc_prod_featured=” wc_prod_additional_filter=” sort=’0′ prod_order=” items=’9′ offset=’0′ columns=’5′ autoplay=’yes’ interval=’5′ alb_description=” id=” custom_class=” av_uid=’av-ktzo1hj9′]