PSTN چیست ، چگونه کار می کند و چه تفاوتی با VoIP دارد؟

 در این مقاله ما شبکه های تلفن PSTN را با جزئیات بررسی می کنیم و تفاوت آنها با VoIP را بیان می کنیم و در کل همه جنبه ها را در نظر می گیریم (از راه انداری و نحوه عملکرد فناوری گرفته تا دلایل کاهش استفاده و به همراه مرور برخی از جایگزین های مدرن PSTN).

PSTN چیست؟

PSTN مخفف Public Switched Telephone Network یا Traditional Circuit-Switched Telephone Network است. این سیستمی است که از اواخر دهه 1800 به طور عمومی استفاده می شود. این پلت فرم قدیمی با استفاده از کابل های مسی زیرزمینی؛ ابزارهای قابل اعتماد برای برقراری ارتباط با هر کسی در سراسر جهان را در اختیار کسب و کارها و خانواده ها قرار می داد.

خود تلفن ها با چندین نام مانند PSTN، تافن ثابت، POTS یا تلفن های ثابت شناخته می شوند.

تلفن های PSTN به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و عموما هنوز به عنوان یک روش استاندارد ارتباطی پذیرفته می شوند. با این حال، آنها در یک دهه گذشته کمتر استفاده شده اند.

در حقیقت در حال حاضر فقط 972 میلیون اشتراک تلفن ثابت در سراسر جهان در حال استفاده است که کمترین آمار در قرن حاضر است.

خطوط تلفن PSTN چگونه کار می کند؟

شبکه عمومی سوئیچ تلفن (PSTN) را به عنوان ترکیبی از شبکه های تلفن مورد استفاده در سراسر جهان در نظر بگیرید، از جمله خطوط تلفن، کابل های فیبر نوری، مراکز سوئیچینگ، شبکه های تلفن همراه و همچنین ماهواره ها و سیستم های کابلی؛ این تلفن ها به برقراری ارتباط با یکدیگر کمک می کنند.

خطوط تلفن PSTN چگونه کار می کند

به طور خلاصه، هنگام شماره گیری شماره تلفن؛ تماس شما از طریق شبکه حرکت می کند تا به مقصد برسد و دو تلفن متصل می شوند. برای درک کامل نحوه عملکرد POTS به آنچه در هنگام شماره گیری از تلفن خود اتفاق می افتد توجه کنید.

مرحله 1: دستگاه تلفن شما امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. بعد این سیگنال ها از طریق کابل به ترمینال منتقل می شوند.

مرحله 2: ترمینال سیگنال های الکتریکی را جمع آوری کرده و آنها را به دفتر مرکزی (CO) منتقل می کند.

مرحله 3: دفتر مرکزی تماس ها را در قالب سیگنال های الکتریکی از طریق کابل فیبر نوری هدایت می کند. بعد کابل فیبر نوری این سیگنال ها را به شکل پالش های نوری به مقصد نهایی خود منتقل می کند.

مرحله 4: تماس شما به یک دفتر دیگر (یک مرکز منطقه ای که مسئول انتقال تماس به دفاتری مرکزی دور است) یا یک دفتر مرکزی (برای تماس های محلی) هدایت می شود.

مرحله 5: هنگامی که تماس شما به دفتر مناسب می رسد؛ سیگنال به سیگنال الکتریکی تبدیل شده و بعد به ترمینال هدایت می شود.

مرحله 6: ترمینال تماس را به شماره تلفن مناسب هدایت می کند. به محض دریافت تماس؛ دستگاه تلفن سیگنال های الکتریکی را دوباره به امواج صوتی تبدیل می کند.

این ممکن است پیچیده به نظر برسد؛ اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که چند ثانیه طول می کشد تا تماس شما به مقصد برسد. این فرایند با استفاده از کابل های فیبر نوری و شبکه جهانی مراکز سوئیچینگ تسهیل می شود.

خطوط تلفن PSTN چگونه کار می کند

PSTN درک هنر سوئیچینگ

شما می توانید بگویید که PSTN ها فقط در مورد سوئیچینگ هستند که ستون فقرات شبکه های تلفن سنتی را تشکیل می دهد. هنگام برقراری تماس؛ سوئیچ ها یک مدار کابلی بین دو تلفن ایجاد می کنند که این ارتباط خاص به اندازه مدت زمان برقراری تماس است. حالا اجازه دهید نگاهی به هر یک از چهار نوع سوئیچینگ داشته باشیم که در سطوح مختلف انجام می شود.

  1. تبادل کننده محلی

تبادل کننده محلی که ممکن است شامل یک یا چند تبادل کننده دیگر باشد؛ مشترکین را به خط PSTN متصل می کند. همچنین به عنوان دفتر مرکزی یا تبادل کننده سوئیچینگ شناخته می شود؛ یک تبادل کننده تلفن ممکن است تا 10000 خط داشته باشد.

همه تلفن ها در منطقه خاصی به تبادل کننده محلی متصل می شوند. جالب است که اگر بخواهید شماره تامین کننده خود را که در ساختمان مجاور شما قرار دارد را شماره گیری کنید, تماس تبادل کننده محلی شما را ترک نمی کند و به محض رسیدن به تبادل کننده به تامین کننده هدایت می شود.

بعد تبادل کننده شماره شماره گیری شده را مشخص می کند تا بتواند تماس را به مقصد نهایی صحیح هدایت کند. این فرایند به شکل زیر عمل می کند:

سه رقم اول یک شماره تلفن نشان دهنده تبادل کننده (سوئیچ محلی) است در حالی که چهار رقم آخر مشترک هر فرد را در آن تبادل کننده مشخص می کند.

این بدان معناست که وقتی شماره ای را شماره گیری می کنید و به تبادل کننده محلی شما می رسد، تماس شما بلافاصله بدون نیاز به مسیریابی بیشتر به مشترک متصل می شود.

  1. دفتر متوالی

یک دفتر متوالی که به عنوان شبکه اتصال شناخته می شود، در حین مدیریت سوئیچ بین تبادل کننده محلی؛ به یک منطقه جغرافیایی وسیع شامل چندین تبادل کننده محلی خدمت می کند.

فرض کنید شما شماره مشتری را که در یک شهر اما در حومه دیگری زندگی می کند را شماره گیری کردید. در این حالت تماس شما به یک دفتر پشتیبان از تبادل کننده محلی شما هدایت می شود و دفتر متوالی سیگنال را به مبادله کننده محلی نزدیک محل مشتری شما هدایت می کند.

  1. دفتر خراج

اینجاست که هر گونه سوئیچینگ ملی از راه دور انجام می شود. یک دفتر خراج به تمام دفاتر متوالی متصل است. به عنوان مثال، اگر در شهر دیگری دفتر دارید، متوجه می شوید که هر گاه شماره آن شعبه را بگیرید تماس شما از طریق یک دفتر خراج جابجا می شود.

  1. Gateway یا دروازه بین المللی

دروازه های بین المللی تعویض تماس بین المللی را مدیریت می کند و تماس های داخلی را به کشورهای مناسب هدایت می کند.

هزینه PSTN چقدر است؟

اگر بخواهید یک سیستم تلفن PSTN را در خانه یا محل کار خود نصب و استفاده کنید دقیقا چقدر برای شما هزینه دارد؟

هزینه برای مصرف کنندگان

اگر به اتصال تلفن  PSTN در خانه خود نیاز دارید باید یک گوشی و ارائه دهنده PSTN داشته باشید. در حال حاضر یک مجموعه تلفن مناسب با قیمتی کمتر از 60 دلار را می توانید خریداری کنید در حالی که یک سرویس تلفن اصلی با تماس های محلی نامحدود تا 30 دلار در ماه هزینه دارد.

هزینه برای کسب و کارها

وقتی به کسب و کارها روی می آورید؛ همه چیز به طرز چشمگیری تغییر می کند. اگر برای کسب و کار خود به سیستم تلفن PSTN نیاز دارید باید برای هر کارمند خط جداگانه داشته باشید به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها به جای سیستم های تلفن معمولی VoIO را ترجیح می دهند.

اگر کسب و کار کوچکی با 10 یا تعداد کمتری کارمند دارید می توانید با برنامه ماهانه پیش بروید و هزینه هر اتصال تا 30 دلار در ماه برای شما هزینه دارد و البته شما نیاز به خرید گوشی دارید.

اگر برای حداکثر 40 کارمند به PSTN نیاز دارید، بهترین گزینه این است که واحد سیستم کلید (KSU) را انتخاب کنید. این گزینه چندین ویژگی اضافی را در اختیار شما قرار می دهد و آن را انتخاب بهتری نسبت به اتصال تلفن معمولی می کند. هزینه شما بین 300 تا 800 دلار یا حتی بیشتر برای هر خط خواهد بود.

تلفن سانترال

سازمان بزرگ با 40 یا تعداد بیشتری کارمند معمولا با PBX کار می کنند. PBX سازمان شما را به مبادله کننده محلی تبدیل می کند که در آن همه تلفن های سازمان شما متصل هستند و شما می توانید از طیف وسیعی از خدمات مانند انتقال تماس؛ کنفرانس تماس، خدمات رسانی خودکار، پست صوتی، نگه داشتن تماس و موارد دیگر لذت ببرید. PBX به مبادله کننده محلی شما متصل است؛ تماس های خارجی را به مبادله کننده محلی هدایت می کند؛ در حالی که همه تماس های داخلی توسط PBX شما هدایت می شود.

PBX ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار است؛ بنابراین نیاز به هزینه جدی دارد. این گزینه دارای هاب؛ سوئیچ، آداپتور تلفن، روتر و چند تلفن است. این مانند ایجاد یک مبادله کننده کوچک است که در آن دسته PBX شما سوئیچ های داخلی دارد.

اکثر کسب و کارها از سیستم های تلفن PBX برای مدیریت تماس ها استفاده می کنند چون راحت تر هستند. با این حال نصب و مدیریت PBX هزینه بر است.

PBX

هزینه واقعی بسته به تعداد ویژگی هایی که ترجیح می دهید داشته باشید و پیچیدگی PBX می تواند متفاوت باشد. یک PBX عظیم، پیچیده و غنی از ویژگی ها برای کسب و کار شما بیش از یک سیستم PBX ساده و تنها با برخی از قابلیت های اساسی هزینه دارد.

به طور کلی هزینه نصب و راه اندازی می تواند تا 4000 دلار افزایش پیدا کند. هزینه های نگهداری ماهانه از 60 دلار شروع می شود و می تواند تا 2000 دلار را در برگیرد. هزینه نگهداری سالانه PBX می تواند به 10000 دلار برسد.

این امر باعث می شود تلفن های PSTN واقعا گران باشند. این دلیل اصلی است که چرا اکثر کسب و کارها این دستگاه ها را دوست ندارند و به طور فزاینده ای به سیستم های تلفن جایگزین روی آورده اند.

جایگزین های PSTN

سرویس تلفن قدیمی ساده دارای بسیاری از ویژگی های قدی است اما وقتی که صحبت از کسب و کار می شود POTS مناسب نیست چون انتخاب این گزینه در طولانی مدت هزینه زیادی را در بر خواهد گرفت و فراموش نکنید که این خدمات با فناوری قدیمی اجرا می شود.

به هر حال فناوری سوئیچ از قرن گذشته تغییر چندانی نکرده است. این یک اشکال بالقوه برای شبکه های تلفن PSTN است چون آنها به شما اجازه انتقال سایر انواع داده را نمی دهند. علاوه بر این؛ این نقطه ضعف منجر به یک سرویس تلفن جدید و مدرن معروف به VoIP شده است که ثابت می کند چیزی کمتر از یک یک تغییر دهنده صنعت تلفن ندارد.

پروتکل انتقال صدا از طریق اینترنت (VoIP) شناخته شده ترین جایگزین برای سیستم PSTN است چون نه تنها مقرون به صرفه است بلکه چند مزیت دیگر دارد که مشاغل و مصرف کنندگان از آن لذت می برند.

VoIP انتقال صدا و سایر داده ها از طریق شبکه پروتکل اینترنت است. دستگاه تلفن VoIP شما به DSL یا مودم کابلی متصل به اینترنت وصل است.

کسب و کارها بعد از تغییر به VoIP تا 75 درصد در هزینه های خود صرفه جویی کرده اند و از چندین مزیت دیگر مانند افزایش بهره وری، رشد؛ بهبود ارتباط کارکنان، افزایش مشارکت کارکنان، کنترل بهتر؛ خدمات برتر به مشتریان و موارد دیگر برخوردار می شوند.

بیایید با هم به طور عمیق تری به بررسی تفاوت PSTN با VoIP بپردازیم.

VoIP چیست؟

VoIP مخفف Voice over IP است که به عنوان تلفن IP، گوشی تحت شبکه، ویپ یا تلفن پهن باند هم شناخته می شود؛ با استفاده از این دستگاه صدای شما از طریق اینترنت منتقل می شود. سیگنال صوتی به سیگنال دیجیتال تبدیل می شود و بعد از طریق اینترنت حرکت می کند و به مقصد می رسد.

بر خلاف PSTN، VoIP از اینترنت استفاده می کند و لازم نیست به کابل متکی باشد. در صورت برقراری تماس VoIP به VoIP نیازی به هیچگونه مبادله ای وجود ندارد. با این حال اگر از VoIP خود شماره PSTN  را بگیرید؛ تماس شما از طریق مبادله کننده انتقال داده می شود. برای انواع تماس ها؛ انتقال داده ها و موارد دیگر کار می کند.

VoIP

بنابراین تلفن تحت شبکه ویپ چگونه کار می کند و چه تفاوتی با تلفن ثابت سنتی دارد؟

PSTN از سوئیچینگ مدار برای اتصال تماس ها استفاده می کند. سیستم های تلفن ویپ تجاری از سوئیچینگ بسته استفاده می کنند. این نوع سوئیچینگ از سوئیچینگ مدار کارآمدتر ست چون داده ها در مواقع مورد نیاز ارسال و دریافت می شوند؛ یک اتصال ثابت در طول مدت تماس برقرار نمی شود.

به علاوه، ویپ از خطوط اختصاصی استفاده نمی کند. در عوض، بسته های داده از روترها و اینترنت استفاده می کنند و هر بسته از کم تراکم ترین و کوتاه ترین مسیر عبور می کند.

 packet switching

هنگام شماره گیری از تلفن VoIP خود، سیگنال صوتی توسط تلفن IP به داده های دیجیتالی تبدیل می شود. داده های دیجیتالی به روتر ارسال می شود؛ روتر بسته را به نزدیکترین روتر به گیرنده ارسال می کند و اتصال کامل می شود.

از آنجا که تعویض بسته ها کارآمد و مقرون به صرفه است، VoIP به طور گسترده ای توسط کسب و کارها استفاده می شود. 31 درصد از همه کسب و کارها از سیستم های تلفن VoIP استفاده می کنند چون این فناوری هزینه را کاهش داده و بهره وری را افزایش می دهد. اما این همه ماجرا نیست چون تفاوت های زیادی بین PSTN و VoIP وجود دارد که در جدول زیر خلاصه کرده ایم.

ویژگی VoIP تلفن ثابت
نوع اتصال از اتصال اینترنت شما برای انتقال داده استفاده می کند. صدا به سیگنال دیجیتالی تبدیل می شود. از خط اختصاصی POTS برای انتقال صدا استفاده می کند. داده های صوتی به شکل سیگنال های الکتریکی انتقال داده می شوند.
سوئیچینگ از سوئیچینگ بسته استفاده می کند که نیازی به خط اختصاصی ندارد. از سوئیچینگ مدار استفاده می کند که برای انتقال نیاز به خط اختصاصی دارد.
پهنای باند با توجه به نیاز از پهنای باند استفاده می کند. شبکه های VoIP هیچ پهنای باندی را از قبل رزرو نمی کنند و می توانند با سرعت 10 کیلوبیت بر ثانیه کار کنند. POTS تا 64 کیلوبیت بر ثانیه نیاز دارد و تمام پهنای باند از قبل رزرو شده است.
ارتقاء ارتقاء سیستم تلفن VoIP بسیار آسان است. شما باید پهنای باند را افزایش داده و نرم افزار را به روز کنید. به جز تلفن ، سخت افزار اضافی لازم نیست. ارتقاء سیستم تلفن PSTN پیچیده است. شما به خطوط اختصاصی احتیاج دارید و باید سخت افزار جدیدی را اضافه کنید که باعث ارتقاء می شود.
هزینه راه اندازی راه اندازی و نصب سیستم تلفن VoIP برای 30 کارمند بین 2500 تا 5000 دلار هزینه خواهد داشت . هزینه واقعی بسته به ویژگی ها و افزونه هایی که انتخاب می کنید ممکن است متفاوت باشد. راه اندازی و نصب سیستم تلفن PSTN برای 30 کارمند بین 8000 تا 12000 دلار برای شما هزینه خواهد داشت. هزینه واقعی بسته به ویژگی ها و افزونه هایی که انتخاب می کنید ممکن است متفاوت باشد.
هزینه تماس بر اساس مسافت هزینه ای از شما دریافت نمی شود. تماس های VoIP رایگان به VoIP و تماس های بین المللی و تلفن همراه ممکن است کمی گران باشد. هزینه تماس ها بر اساس فاصله است. تماس های محلی در مقایسه با تماس های ملی یا بین المللی ارزان تر خواهد بود. تماس های بین المللی و تلفن همراه بسیار گران است.
هزینه ماهیانه هزینه ماهانه برای هر کاربر می تواند بین 20 تا 35 دلار متغیر باشد. هزینه ماهانه برای هر کاربر می تواند از 30 دلار تا 60 دلار متغیر باشد.
هزینه تعمیر و نگهداری VoIP نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد. اما اگر این کار را انجام دهید ، هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت زیرا بیشتر با نرم افزار سر و کار دارید. اگر از PBX برای تجارت خود استفاده می کنید ، هزینه تعمیر و نگهداری واقعا بالا خواهد بود. در صورت اتصال PSTN معمولی ، به حداقل تعمیر و نگهداری احتیاج دارید.
افزونه ها اکثر شبکه های تلفن VoIP از قبل با تمام افزونه ها و ویژگی هایی مانند پست صوتی ، کنفرانس تماس ، خدمات خودکار ، ارسال فکس مجازی ، نظارت بر خط و موارد دیگر بارگیری می شوند. شما به صورت رایگان ویژگی های اولیه مانند انتظار تماس ، شناسه تماس گیرنده و سایر موارد را دریافت می کنید ، اما اگر به ویژگی های بیشتری مانند کنفرانس تماس ، تماس 3 طرفه و غیره نیاز دارید ، هزینه ای از آنها دریافت می شود.
بزرگترین مزیت بسیار مقرون به صرفه برای مشاغل در همه اندازه ها ، چه هزینه راه اندازی ، هزینه نگهداری ، هزینه ماهانه یا هزینه ارتقا. ثبات تماس یکی از بهترین ویژگی های PSTN است. شما به ندرت افت تماس یا اعوجاج صدا را تجربه می کنید.
بزرگترین عیب در صورت قطع برق یا عدم اتصال به اینترنت ، سیستم تلفن VoIP شما کار نمی کند. PSTN برای مشاغل گران است. با پیشرفت کسب و کار شما باید هزینه زیادی را صرف نگهداری ، ارتقاء و سخت افزار کنید.
نرم افزارهای تلفن این تلفن از نرم افزارهایی پشتیبانی می کند که به کارمندان شما امکان می دهد در حال حرکت و بدون تلفن فیزیکی تماس تلفنی برقرار و دریافت کنند. نرم افزاری در دسترس نیستند.
کارایی کلی VoIP از نظر انتقال داده و همچنین هزینه بسیار کارآمد است. از نظر انتقال و هزینه داده ناکارآمد است.
امنیت امنیت ویپ به اتصال اینترنت شما بستگی دارد. از آنجا که از خطوط اختصاصی استفاده می کنید بسیار امن است.
مجموعه تلفن می توانید از نرم افزار ، SIP یا تلفن ثابت خود با ATA استفاده کنید. تلفن های SIP برای مشاغل با قیمت های مختلف در دسترس هستند. دستگاه های تلفن ارزان هستند.
ادغام شبکه تلفن VoIP شما می تواند با هر نرم افزار یا ابزار جانبی مانند CRM ، نرم افزار بازاریابی ایمیلی و غیره ادغام شود . PSTN از ادغام پشتیبانی نمی کند.

چرا کسب و کارها VoIP را به PSTN ترجیح می دهند؟

تفاوت هایی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، دلیل محمکی برای این است که چرا کسب و کارها VoIP را ترجیح می دهند اما مزایای زیادی وجود دارد که کسب و کار شما از ان نفع خواهد برد.

  1. صرفه جویی در هزینه

انتقال به VoIP از شبکه تلفن PSTN پر هزینه است چون شما باید سخت افزارهای موجود خود را کنار بگذارید.

اما کسب و کارها از پرداخت این هزینه دریغ نمی کنند چون آنها می توانند در طولانی مدت در هزینه های خود پس انداز کنند. VoIP هزینه های تماس محلی را تا 40 درصد کاهش می دهد. هنگامی که از PSTN به VoIP تغییر وضعیت می دهید کسب و کار شما این پتانسیل را دارد تا در هر ماه 60 درصد پس انداز کند. این بدان معناست که تلفن های VoIP می توانند 60 درصد کمتر از تلفن های PSTN  هزینه داشته باشند بنابراین متحمل هزینه اولیه بالاتری نمی شود.

صرفه جویی در هزینه

  1. خدمات بهتر به مشتریان

این به ویژگی ها مربوط نمی شود، بلکه به نحوه استفاده از آنها مربوط می شود. شما سیستم تلفن VoIP را همراه با چندین ویژگی که به بهبود خدمات به مشتریان و در نهایت بدست آوردن مزیت های رقابتی می شود را استفاده می کنید. به عنوان مثال می توانید از ویژگی هدایت تماس برای هدایت تماس ها به یک کارمند را استفاده کنید تا مشتریان شما مجبور نشوند منتظر بمانند.

به عنوان مثال ، می توانید از ویژگی هدایت تماس برای هدایت تماس ها به یک کارمند موجود استفاده کنید تا مشتریان شما مجبور نشوند منتظر بمانند.

  1. بهره وری بهتر

VoIP منجر به افزایش بهره وری می شود. ارتباطات یکپارچه می توانند به شرکت هایی با 100 کارمند تا 191 ساعت در روز و حداکثر 920 هزار دلار در سال در بهره وری کمک کند. سیستم تلفن VoIP به کارمندان شما کمک می کند تا در اولین تلاش با یکدیگر ارتباط موثرتری برقرار کنند.

  1. مقیاس پذیری

هنگامی که کسب و کار شما رشد می کند؛ کارمندان جدیدی را استخدام می کنید و به تلفن های جدید نیاز خواهید داشت. اینجاست که VoIP نجات دهنده زندگی است. افزودن ارتباطات جدید با رشد کسب و کار شما بسیار ارزان است. در واقع شما می توانید آن را فورا بدون یناز به ارتقاء سخت افزاری انجام دهید.

اگر نمی توانید مجموعه تلفن های حدید خریداری کنید؛ می توانید از تلفن های نرم افزاری را استفاده کنید که کارمندان شما می توانند در سیستم؛ گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود استفاده کنند. مقیاس پذیری یک شبکه تلفن VoIP در مقایسه با یک شبکه PSTN که منابع زیادی نیاز دارید بسیار ساده است.

جمع بندی

مهم نیست که چقدر سیستم تلفن PSTN خود را دوست دارید؛ این فناوری قدیمی است و احتمالا با کسب و کار شما سازگار نیست. اگر کسب و کار خود را دوست دارید و می خواهید آن را توسعه دهید؛ باید سیستم تلفن VoIP را خریداری کنید.

 منبع: nextiva