مقالات, ویپ voip

تفاوت بین VoIP‍ و VOLTE چیست؟

تفاوت بین VoIP‍ و VOLTE

تفاوت بین VoIP‍ و VOLTE چیست؟ صنعت مخابرات مهارت زیادی در تبدیل مفاهیم ساده به اصطلاحات گیج کننده و کلمات اختصاری دارد؛ به همین دلیل، پیدا کردن تلفن مناسب برای کسب و کار می تواند سخت باشد. در این مقاله ما قصد داریم با دو مفهوم VoIP و VOLTE آشنا شویم و شباهت ها و تفاوت های آن ها را بررسی کنیم.

VoIP چیست؟

ویپ یک روش مدرن برای برقراری و دریافت تماس است. به طور سنتی, تماس های صوتی از PSTN استفاده می کنند؛ با این حال, VoIP از اینترنت استفاده می کند؛ بنابراین لازم نیست چندین خط تلفن داشته باشید. تنها چیزی که برای برقراری و دریافت تماس VoIP نیاز دارید، یک اتصال پهن باند است.

با توجه به این که 70 درصد از صاحبان کسب و کارها قصد دارند به جای تلفن سانترال سنتی خود، از یک سیستم مبتنی بر VoIP استفاده کنند، کسب و کارهای زیادی از VoIP استفاده می کنند.

تفاوت بین VoIP‍ و VOLTE

VOLTE چیست؟

VOLTE که مخفف Voice Over LTE است نیز VoIP است, با این تفاوت که از شبکه تلفن همراه استفاده می کند. در حالی که اتصال VoIP از پهن باند یا خط ثابت شما استفاده می کند, VOLTE از تلفن همراه شما و اتصال داده 4G/3G استفاده می کند. همانطور که احتمالاً می دانید, LTE نام فنی اتصال داده با استفاده از شبکه تلفن همراه است.

نمودار بالا نحوه عملکرد VOLTE را نشان می دهد و همانطور که می بینید, به جای استفاده از خطوط پهن باند ثابت, از شبکه تلفن همراه GSM استفاده می کند. امروزه متداول ترین کاربرد VOLTE نرم افزارهای تلفن همراه است. بسیاری از سیستم های تلفن VoIP دارای قابلیت تلفن همراه هستند که به کارکنان اجازه می دهد به سیستم تلفن خود در یک نرم افزار تلفن همراه دسترسی داشته باشند. این ویژگی, از تکنولوژی VOLTE در کنار سیستم تلفن ابری (Cloud) استفاده می کند.

تفاوت بین VoIP‍ و VOLTE

تفاوت های بین VoIP‍ و VOLTE چیست؟

علی‌رغم این که VoIP‍ و VOLTE تکنولوژی های مشابهی هستند, تفاوت هایی نیز دارند.

VoIP رایج تر است

در سال 2019, VoIP متداول ترین روش برای تماس تلفنی توسط کسب و کارها بوده است. با افزایش کسب و کارهایی که از سیستم تلفن مبتنی بر VoIP استفاده می کنند, تعداد تماس های VoIP در انگلستان افزایش پیدا کرده است. افزایش ترافیک VoIP در سال های اخیر قابل توجه بوده است. با این حال, VOLTE نیز رایج است, زیرا بسیاری از کسب و کارها از VOLTE برای برقراری ارتباط با کارکنان دور خود استفاده می کنند.

VOLTE فقط از تلفن های همراه پشتیبانی می کند

تلفن های همراه از VOLTE و تلفن ها و کامپیوترها از VoIP استفاده می کنند و تفاوت اصلی بین این دو نیز همین است. از آنجا که VOLTE از GSM یا اتصال داده تلفن همراه شما استفاده می کند, نمی توان از آن برای دستگاه هایی که سیمکارت ندارند استفاده کرد. تلفن های همراه و برخی از تبلت ها دارای قابلیت LTE هستند؛ بنابراین می توانند از VOLTE استفاده کنند. این در حالی است که بسیاری از کسب و کارها که دارای تلفن و کامپیوترهای شخصی هستند, از VoIP استفاده می کنند, نه VOLTE.

VoIP مطمئن تر است

تفاوت دیگر بین VoIP‍ و VOLTE مطمئن بودن آن ها است. در حالی که به روزرسانی زیرساخت های اخیر شبکه تلفن همراه بریتانیا را قوی تر از همیشه کرده است, هنوز نقاط سیاه به خصوص در مناطق روستایی وجود دارند. این امر باعث می شود VOLTE کاربرد کمتری داشته باشد, زیرا به اتصال مناسب شبکه تلفن همراه (مانند اتصال 3G یا 4G) متکی است. VoIP به یک خط ثابت نیاز دارد که معمولاً مطمئن تر است، به ویژه با پهن باند فیبر نوری.

شباهت های بین VoIP‍ و VOLTE چیست؟

بین این دو تکنولوژی که اساساً یک کار را انجام می دهند, شباهت های بسیاری وجود دارد.

هر دو از تکنولوژی یکسانی استفاده می کنند

VoIP‍ و VOLTE هر دو از Packet switching (راه گزینی بسته کوچک) استفاده می کنند؛ به این معنی که آن ها تماس های صوتی را به جای روش آنالوگ سنتی و با استفاده از داده منتقل می کنند. استفاده از راه گزینی بسته کوچک، تماس های صوتی با کیفیت بالاتر و همچنین اتصال مطمئن تر را امکان پذیر می کند، اما به یک پهن باند مناسب نیاز دارد.

هر دو پشت سر هم کار می کنند

در دنیای واقعی VoIP‍ و VOLTE بی وقفه در کنار هم کار می کنند. در حقیقت, بسیاری از مردم بدون این که حتی متوجه باشند، از VOLTE استفاده می کنند. اگر تا به امروز در حالی که به Wi-Fi وصل نیستید، از طریق تلفن همراه خود با استفاده از Whatsapp، Facetime یا Facebook تماس گرفته اید، از VOLTE استفاده کرده اید. همچنین اگر کسب و کار شما دارای سیستم تلفن VoIP است و هنگامی که با یکی از کاربران تلفن همراه خود تماس گرفته اید، به احتمال زیاد از VOLTE و VoIP استفاده کرده اید.

VoIP و VOLTE مخابرات شما را بهبود می بخشند

VoIP‍ و VOLTE می توانند در زمان و هزینه کسب و کار شما صرفه جویی کنند و مخابرات شما را بهبود بخشند. با از بین بردن نیاز به سخت افزارهای پرهزینه، کسب و کارهای کوچک به هیچ گونه تعمیر و نگهداری نیاز پیدا نخواهند کرد. همچنین می توانند از ارتقای رایگان، گوشی های رایگان، 5000 دقیقه و همچنین بسیاری از امکانات عالی بهره مند شوند.

منبع: commsplus