شبکه و فناوری, مقالات

معرفی 13 تا از بهترین ابزار و نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه در سال 2021 – قسمت 2

معرفی 13 تا از بهترین ابزار و نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه در سال 2021 - قسمت 2

در بخش قبلی ما چند تا از بهترین ابزاها و نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه در سال 2021  را به شما معرفی کردیم. در ادامه برخی از گزینه های دیگر با به شما معرفی خواهیم کرد.

مانیتورینگ شبکه Site24x7

Site24x7 یک سرویس نظارت است که شبکه ها، سرورها و برنامه ها را پوشش می دهد. سرویس نظارت شبکه در این بسته با بررسی شبکه برای دستگاه های متصل شروع می شود. فناوری اطلاعات یافته های خود را در فهرست شبکه ثبت کرده و نقشه توپولوژی شبکه را ترسیم می کند.

مانیتور شبکه از رویه های پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) برای نظرسنجی دستگاه ها در هر دقیقه برای گزارش وضعیت استفاده می کند. هر تغییری در زیرساخت شبکه که توسط این پاسخ ها آشکار می شود، موجودی و نقشه توپولوژی را به روز می کند.

نتایج پاسخ های دستگاه در داشبورد مانیتور به live data تفسیر می شود. داشبورد از طریق هر مرورگر استاندارد قابل دسترسی است و صفحه های آن را می توان توسط کاربر، اختصاصی کرد.

سیستم SNMP به نمایندگان دستگاه این امکان را می دهد که در صورت تشخیص مشکل دستگاهی که در حال نظارت است، بدون انتظار درخواست، هشدار ارسال کنند. زیرساخت Site24x7 این پیام ها را که Traps نامیده می شود، می گیرد و هشدار ایجاد می کند. این هشدار را می توان از طریق پیام کوتاه، ایمیل، تماس صوتی یا پست پیام فوری به تکنسین ها ارسال کرد.

این ابزار مانیتورینگ شبکه، همچنین دارای عملکرد تجزیه و تحلیل ترافیک است. داده های خروجی را از سوئیچ ها و روتر ها استخراج می کند و اطلاعات جریان داده را در داشبورد سیستم نمایش می دهد. این داده ها همچنین می توانند برای برنامه ریزی ظرفیت استفاده شوند.

ویژگی های کلیدی :

  • یک سرویس مبتنی بر ابر میزبانی شده که شامل زمان ذخیره سازی اطلاعات CPU و عملکرد است
  • می تواند نظارت شبکه های موجود در سایت را در سراسر جهان متحد کند
  • از SNMP برای بررسی وضعیت سلامت دستگاه استفاده می کند
  • هشدار هایی در مورد کمبود منابع، مشکلات عملکرد و مشکلات دستگاه ارائه می دهد
  • اعلان هایی برای ارسال هشدار ها از طریق ایمیل یا پیامک ایجاد می کند
  • ویژگی های تجزیه و تحلیل و ریشه یابی مشکل
  • کشف خودکار برای موجودی دستگاه شبکه به طور مداوم به روز می شود
  • نقشه برداری خودکار توپولوژی شبکه
  • شامل نظارت بر عملکرد اینترنت برای ابزار هایی مانند VPN است
  • برنامه های نظارتی تخصصی برای مجموعه های ذخیره سازی
  • نمای کلی و جزئیات نمایش عملکرد کل شبکه و همچنین دستگاه های جداگانه را ارائه می دهد
  • شامل نظارت بر جریان ترافیک شبکه می باشد
  • امکانات برای برنامه ریزی ظرفیت و شناسایی مشکلات
  • برای ایجاد یک سرویس فول استک با خدمات نظارت بر برنامه ادغام می شود

Nagios XI یکی از بهترین برنامه های مانیتورینگ شبکه

برای مخاطبان وسیعی از فریلنسر ها، SMB ها (مشاغل کوچک تا متوسط)، گرفته تا شرکت های بزرگ در نظر گرفته شده است. این باعث می شود مدل قیمت XI Nagios به یکی از انعطاف پذیرترین مدل ها تبدیل شود. آنها دارای نسخه رایگان، متن باز، ویژگی یک بار استفاده و اشتراک هستند. این یکی از معدود ابزار هایی است که انعطاف پذیری فوق العاده ای (به دلیل سازگاری آن با افزونه ها) در مواردی که با هزینه کم نظارت و هشدار داده می شود، می دهد.

Nagios XI بر نظارت تمرکز می کند. اجزای کلیدی فناوری اطلاعات که Nagios XI مانیتور می کند عبارتند از شبکه، زیرساخت و پایگاه داده. اگرچه نصب نرم افزار آسان است، اما در ابتدا کمی طول می کشد تا با نیاز های شما سازگار شود. این به این دلیل است که Nagios XI دستگاه ها را به طور خودکار کشف نمی کند. شما باید هر دستگاهی را که باید با یک فایل پیکربندی نظارت شود، پیکربندی کنید.

برنامه Zabbix

Zabbix یک ابزار نظارت متن باز است. به دلیل استفاده آسان و رابط کاربری خوب که کاملاً قابل تنظیم است، محبوبیت زیادی دارد. Zabbix بر نظارت و روند عملکرد، تمرکز دارد. این نرم افزار اغلب برای نظارت بر سرور ها و سخت افزار شبکه استفاده می شود. یکی از نکات برجسته Zabbix این است که می تواند جریان های ترافیک شما را پیش بینی کند. Zabbix می تواند رفتار های آینده را بر اساس داده های قبلی پیش بینی کند.

از آنجا که متن باز است، دارای یک انجمن کاربری فعال در سراسر جهان و مستندات خوب است. Zabbix آزادی استفاده از راه حل متن باز را بدون قفل می دهد.

Zabbix برای شبکه های SMB زیر 1000 گره کامپیوتر قدرتمند است. پس از آن، نرم افزار شاید کمی کند تر شود و عملکرد آن کاهش یابد. معایب دیگر این است که شامل آزمایش ها و گزارش های در لحظه نیست.

نظارت بر شبکه با Icinga

این یکی دیگر از ابزار های زیرساخت متن باز و نظارت بر خدمات است. Icinga در سال 2009 توسط همان تیم توسعه دهندگان که Nagios را برای شما ساختند، توسعه داده شد.

این ابزار بسیار آسان برای استفاده و انعطاف پذیر برای SMB و شبکه های سازمانی است. این نرم افزار به شدت بر نظارت بر زیرساخت ها و خدمات تمرکز دارد. این ابزار همچنین شامل تجزیه و تحلیل آستانه عالی و عملکرد های گزارش/هشدار است.

Icinga در ارائه و گزارش سلامت عمومی زیرساخت فناوری اطلاعات شما بسیار محبوب است. همه هشدار های وابسته را می توان در داشبورد نمایش داد و از طریق ایمیل، پیامک یا برنامه های پیام تلفن همراه ارسال کرد.

از آنجا که Icinga متن باز است، کاملاً رایگان است. با داشتن انجمن قوی، می توانید تمام پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

برنامه Progress WhatsUp Gold

WhatsUp Gold ارائه ای از Progress Software Corporation، از پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) برای ردیابی عملکرد شبکه ها استفاده می کند. نمایندگان SNMP در هر سوئیچ و روتر گزارش وضعیت را تهیه و به طور مداوم به روز می کنند و منتظر درخواست مدیر SNMP هستند. تنها مشکل این است که، سیستم عامل های معمولی شامل مدیر SNMP نیستند. WhatsUp Gold آن عملکرد را ارائه می دهد.

این ابزار نظارت، پخش منظم را ارسال می کند و گزارش وضعیت را درخواست می کند که به آنها MIB می گویند. هر نماینده دستگاه به درخواست پاسخ می دهد و سپس WhatsUp Gold نتایج دریافت شده را جمع آوری می کند. این مکانیسم به سیستم نظارت دقیقاً می گوید که چه دستگاه هایی در آنجا هستند و هر کدام به کدام دستگاه های دیگر متصل هستند. این اطلاعات دائماً به روز می شوند، بنابراین WhatsUp Gold می تواند موجودی شبکه را به روز نگه دارد. این سرویس همچنین به طور خودکار نقشه توپولوژی شبکه را بر اساس به روز رسانی زنده موجودی شبکه ترسیم می کند.

این ابزار مانیتورینگ، اگر یک عامل دستگاه یک پیام Trap ارسال کند، تشخیص می دهد و اگر مشکلی را با قطعه ای از تجهیزات که در حال نظارت است داشته باشد، تشخیص می دهد. WhatsUp Gold این را به یک هشدار تفسیر می کند. سرپرستان شبکه می توانند کنسول نظارت را نادیده بگیرند و به WhatsUp Gold اجازه دهند همه چیز را کنترل کند. این به این دلیل است که اگر مشکلی پیش بیاید، به آنها اطلاع داده می شود.

WhatsUp Gold روی ویندوز سرور نصب می شود. این نرم افزار دارای برنامه های قیمت گذاری متفاوتی است تا با شبکه و کیف پول شما تنظیم شود.

ویژگی های کلیدی :

  • به عنوان مدیر SNMP عمل می کند
  • راه اندازی خودکار تمام دستگاه های متصل به شبکه را کشف می کند
  • یک نقشه شبکه به صورت خودکار ایجاد می کند
  • شامل داده های عملکرد زنده در دستگاه های شبکه است
  • نمودار ها و نمودار داده های سری زمانی را در سابقه دستگاه ایجاد می کند
  • نمایش خلاصه شبکه، نمایش وضعیت کلی در یک نگاه
  • پشتیبانی از برنامه ریزی ظرفیت با تولیدکنندگان برتر ترافیک و تجزیه و تحلیل روند
  • شبکه های بی سیم و همچنین LAN ها را پوشش می دهد
  • شامل توابع مدیریت ورود به سیستم است
  • هنگام بروز مشکلات دستگاه، هشدار ایجاد می کند
  • بر منابع ابری و دستگاه های ذخیره سازی نظارت می کند
  • می تواند توسط افزونه هایی برای نظارت بر پهنای باند، مجازی سازی، برنامه ها افزایش یابد
  • افزونه پیکربندی موجود است
  • گزینه ای برای نظارت پراکنده برای نظارت بر بسیاری از سایت ها از یک مکان مرکزی

ابزار مانیتورینگ ConnectWise Automate (Labtech سابق)

ConnectWise Automate که قبلاً به عنوان Labtech شناخته می شد، یک مدیر و راه حل نظارت مبتنی بر ابر است که می تواند دستگاه های زیرساخت فناوری اطلاعات شما را از یک مکان واحد پیگیری کند.

ConnectWise Automate تمام دستگاه های موجود در شبکه شما را کشف می کند، تا بتوان آنها را به صورت پیشگیرانه کنترل کرد. با این ابزار مانیتورینگ شبکه، دید شبکه بهبود می یابد زیرا این ابزار مشکلات را تفسیر می کند و یک اقدام از پیش تعیین شده خودکار را برای کاهش مشکل آغاز می کند.

یکی از ویژگی های جالب این نرم افزار “Patch Management” است، زیرا به شما این امکان را می دهد که از تمام سیستم های خود با پچ همزمان از یک مدیر متمرکز محافظت کنید، از Windows Patch management یا نرم افزار شخص ثالث استفاده کنید.

با گسترش مجموعه ConnectWise، این نرم افزار همچنین می تواند یک کنترل از راه دور برتر را امکان پذیر کند. با اجازه پشتیبانی از راه دور، دسترسی از راه دور و حتی جلسات از راه دور می توانید مسائل را سریع حل کنید.

ConnectWise Automate برای SMB ها طراحی شده است.

نرم افزار شبکه LogicMonitor

LogicMonitor یک ابزار نظارت بر عملکرد فناوری اطلاعات SaaS (Software-as-a-Service) خودکار است. با LogicMonitor می توانید دید کاملی از عملکرد و سلامت شبکه خود دریافت کنید.

این نرم افزار به طور خودکار دستگاه های زیرساخت فناوری اطلاعات را کشف کرده و به طور فعال بر آنها نظارت می کند. این نرم افزار علاوه بر قابلیت های فوق العاده نظارت، عملکرد و سلامت شبکه شما را نیز بهبود می بخشد. LogicMonitor می تواند با ارائه تغییرات پیش بینی شده و تجزیه و تحلیل روند به شناسایی مسائل ورودی کمک کند.

ا‌ین ابزار مانیتورینگ شبکه، بسیار محبوب است زیرا دارای داشبورد، هشدار ها و گزارشات بسیار قابل تنظیم است. این نرم افزار از بیش از 1000 فناوری مختلف، از جمله نظارت بر ابر ترکیبی و دستگاه های شبکه، به منظور ارائه معیار های عملکرد پشتیبانی می کند.

برنامه نظارت بر شبکه OP5 Monitor

OP5 Monitor راه حل پایش سطح سازمانی OP5 است. با OP5 Monitor می توانید برنامه ها، شبکه ها، سرور ها و فضای ذخیره سازی را بدون توجه به مکان، چه در پیش فرض، ترکیبی و چه در یک ابر خصوصی یا عمومی نظارت کنید.

OP5 Monitor همچنین با Nagios سازگار است، به این معنی که مهاجرت از Nagios و استفاده مجدد از عوامل و افزونه های موجود آسان است.

ویژگی های کلیدی عبارتند از :

  • داشبورد متحد – داشبورد های کاملاً قابل تنظیم و تعاملی
  • مقیاس پذیری- مقیاس پذیری بی نظیر در محیط های توزیع شده
  • اتوماسیون – امکانات بی پایان برای خودکارسازی
  • API- رابط کاربری دوستانه توسعه دهنده
  • تله های SNMP – خواندن، پردازش و ایجاد هشدار ها از تله های SNMP
  • گزارش دهی- گزارشات سفارشی، SLA- و در دسترس بودن شبکه.

سوالات متداول در مورد مانیتورینگ شبکه

چگونه ابزار های نظارت بر شبکه را انتخاب کنم؟

به دنبال یک مانیتور عملکرد شبکه باشید که از SNMP برای جمع آوری وضعیت دستگاه استفاده می کند. همچنین، از تجزیه و تحلیل پهنای باند استفاده کنید که می تواند با مارک سوئیچ هایی که در شبکه خود دارید، ارتباط برقرار کند.

چگونه می توانم همه چیز را در شبکه خود نظارت کنم؟

غیرممکن است که بطور شبانه روز وضعیت هر دستگاهی را در شبکه خود مشاهده کنید، بنابراین باید یک ابزار نظارت خودکار شبکه را تهیه کنید. سیستمی دریافت کنید که از آستانه های عملکرد استفاده کرده و در صورت عبور از آنها هشدار ها را افزایش می دهد.

سیستم هایی که هشدار ها را از طریق ایمیل یا پیامک به شما ارسال می کنند، به شما این امکان را می دهند که فرض کنید همه چیز با عملکرد شبکه خوب است مگر اینکه در غیر این صورت به شما اطلاع داده شود. این ویژگی های مانیتورینگ، از شبکه مراقبت می کند و به شما امکان می دهد با خیال راحت به کار های دیگر خود برسید.

چگونه نرم افزار مانیتورینگ‌شبکه می تواند به من در بهینه سازی زیرساخت شبکه کمک کند؟

نرم افزار مانیتورینگ شبکه به شما کمک می کند تا زیرساخت های شبکه را بهینه کنید؛ زیرا فعالیت ها را به صورت شبانه روزی ثبت می کند و دستگاه های اضافه را بدون نیاز به نشستن و تماشای رویداد های زنده، شناسایی می کند. سوابق عملکرد دستگاه به شما این امکان را می دهد تا از شبکه خود استفاده بهتری انجام دهید و دستگاه ها را تغییر دهید یا اقدامات شکل دهی به ترافیک را انجام دهید تا بتوانید بدون نیاز به خرید تجهیزات اضافی، بهترین ارزش را از زیرساخت های موجود خود به دست بیاورید.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای مانیتورینگ شبکه کدامند؟

یک مدیر مشغول وقت ندارد برنامه هایی برای نظارت بر شبکه بنویسد. بنابراین، بهترین ابزار برای نظارت بر شبکه، سیستم هایی هستند که به جای برنامه های کامل و مستقل، از ابزار هایی برای جستجو های موقت استفاده می کنند. اگر می خواهید درخواست های سریع سیستم را اجرا کنید، PowerShell را در Windows یا Bash را در لینوکس امتحان کنید.

منبع: pcwdld