قیمت دکل مهاری به فاکتورهای مختلفی وابسته است. برنامه ریزی سایت دکل جدید با توجه به بسیاری از تصمیمات مرتبط با یکدیگر، یک چالش پیچیده و بزرگ است. الزاماتی که نیاز به دکل را افزایش می‌دهد بر ارتفاع آن تاثیر می گذارد. نوع دکل و اندازه زمین نیز فاکتورهای موثری هستند. با توجه به این مولفه های وابسته به یکدیگر، پیدا کردن روشی که قیمت دکل مهاری را مشخص کند می تواند دشوار باشد. از آنجایی که هزینه به طور معمول یک محرک اصلی برای پروژه‌های سرمایه‌ای است، شناسایی راه مناسب با تجزیه و تحلیل هزینه و بینشی برای برنامه ریزی می‌تواند یک مزیت بزرگ برای تیم‌های پروژه دکل جدید باشد.

قیمت دکل مهاری در سال ۱۴۰۲ (خرید و نصب)

قیمت دکل مهاری در این تاریخ بروز رسانی شد : 1402/11/01

ردیف نوع دکل قیمت هر متر دکل مهاری (تومان) نصب هر متر دکل در تهران (تومان)
1 قیمت دکل مهاری G35 هر 9 متر مهار تا ارتفاع 30 متر 815.000 160.000
2 قیمت دکل مهاری G35 هر 9 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 875.000 165.000
3 قیمت دکل مهاری G35 هر 6 متر مهار تا ارتفاع 30 متر 890.000 170.000
4 قیمت دکل مهاری G35 هر 6 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 955.000 175.000
5 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 30 متر 995.000 180.000
6 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 1.050.000 185.000
7 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 45 متر 1.085.000 200.000
8 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 30 متر 1.095.000 190.000
9 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 1.115.000 195.000
10 قیمت دکل مهاری G45 سه وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 45 متر  1.165.000  210.000
11 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 30 متر 1.270.000 220.000
12 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 1.380.000 230.000
13 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 9 متر مهار تا ارتفاع 45 متر 1.450.000 240.000
14 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 30 متر  1.395.000 225.000
15 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 36 متر 1.595.000 235.000
16 قیمت دکل مهاری G45 چهار وجهی هر 6 متر مهار تا ارتفاع 45 متر 1.650.000  250.000

مشخصات دکل مهاری با کیفیت 

از مشخصات  دکل مهاری می‌توانید متوجه کیفیت آن شوید. انواع دکل مهاری در هنر توسعه و ارتباطات شایگان دارای مشخصات زیر است:

  1. تمامی دکل ها دارای گالوانیزه گرم با ضخامت 80 تا 90 میکرون می باشد.
  2. گالوانیزه دکل های مهاری ما شامل 30 سال گارانتی و قابل آنالیز است.
  3. ضخامت لوله 3 استفاده شده 1.7 میلیمتر نیست بلکه 2 میلیمتر است و ضخامت لوله 4 استفاده شده دارای ضخامت 2.5 میلیمتر می باشد.
  4. ما از میله گرد های 8 و یا 9 استفاده نمی کنیم و تمامی دکل های ما نمره 10 می باشد.
  5. ما دکل ها را جوش برق نمی دهیم بلکه از جوش CO2 برای این کار استفاده می کنیم.
  6. تمامی مهارکش های ما، دو سر حلقه ایرانی می باشد نه چینی.
  7. عصایی ها از میله گرد فابریک بوده و دارای خم کوره ای با پرس می باشد.
  8. صفحه تعادل و صفحه پشت از ورق با ضخامت 5 میلیمتر تهیه کردیم چون نباید 4 میلیمتر باشد.
  9. مفتول سیم مهار نمره 6 باید به قطر 2.20  میلی متر و مفتول سیم مهار نمره 8  باید به قطر 2.40 میلی متر باشد.
  10. نسبت پیچش سیم روی هم ، در 1 متر 15 دور است ، نه اینکه در هر 1متر 10 دور.

در صورتیکه نیاز دارید تا برای ساخت دکل مهاری مورد نیاز شما از تجهیزات دیگری استفاده شود با شرکت تماس بگیرید. برای آشنایی با برخی از پروژه های شرکت میتوانید از منوها به بخش پروژه های دکل مهاری مراجعه کنید.

توصیه می‌شود که در کنار نصب دکل باید به تامین و تهیه چاه ارت و چراغ خورشیدی دکل نیز توجه نمائید.

نحوه نصب دکل مهاری در هنر توسعه و ارتباطات شایگان

متخصصین شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان، هنگام نصب دکل، به دو نکته زیر توجه می‌کنند.

  1. اندازه دکل
  2. فضای موجود برای نصب

به عنوان مثال اگر ارتفاع دکل کم باشد، دکل به صورت دستی نصب می‌شود اما برای نصب دکل‌های مرتفع از جرثقیل استفاده می‌کنند. همچنین زمانی که فضای موردنظر محدود باشد، دکل بر روی سقف سازه‌ها نصب می‌شود ولی زمانی که فضا وسیع است، دکل روی زمین نصب می‌گردد. به منظور استحکام بیشتر دکل، ابتدا روی زمین یا سقف یک فوندانسیون ایجاد می‌کنند و‌ سپس دکل را داخل آن قرار می‌دهند.

قیمت دکل مهاری چگونه تعیین می‌شود؟

در پروژه های جدید سایت دکل، هزینه ها می تواند بر انتخاب طراحی دکل تاثیر بگذارد و به نوبه خود، مکان واقعی پروژه را تعیین کند. درک ملاحظات هزینه، اینکه آیا شرکت های آب و  برق در حال ارزیابی دکل خود ایستا یا دکل های گاید شده می باشد ، می تواند وضوح مورد نیاز را ارائه دهد.

1- هزینه های فولاد

به عنوان یک کالا، فولاد بر اساس وزن قیمت گذاری می شود. بنابراین قیمت دکل مهاری به طور مستقیم با مقدار کل فولاد مورد نیاز برای ساخت متناسب است. یک دکل خود ایستا در طراحی خود به فولاد بیشتری نسبت به دکل مهاری نیاز دارد.

2- هزینه های فونداسیون

اندازه و عمق فونداسیون دکل به ارتفاع دکل، آنتن ها و لوازم جانبی که قرار است روی دکل نصب شود بستگی دارد. مخصوصا برای دکل های خود ایستا ملاحظات اندازه فونداسیون باید بر اساس چگونگی تاثیر لوازم جانبی بر بارگذاری و نیروهای وارده بر دکل باشد. به عنوان یک موضوع عملی، بسته به محل؛ تغییرات زیادی می تواند در اندازه فونداسیون وجود داشته باشد.

به طور کلی دکل های خود ایستا به پی های بزرگتری نسبت به دکل های مهاری نیاز دارند. از آنجایی که نیاز به فونداسیون های بزرگتری هم نیاز دارند می توانند از قیمت بالاتری برخوردار باشند.

دکل های مهاری به پایه هایی در پایه دکل و در هر لنگرگاه نیاز دارد. با این حال پایه به طور قابل توجهی کوچکتر از دکل خود ایستا با اندازه مشابه است، زیرا فقط بار عمودی و نیروی برشی افقی و لنگر خمشی کوچک را تحمل می کند.

دکل های مهاری با کابل های مهاری، تمام نیروهای کششی دکل را حمل می کنند و عمود نگه داشته می شوند. این پایه های کوچکتر برای دکل ها و نقاط لنگر معمولا نصب ساده تری دارند که می تواند تاثیر مثبتی بر زمان بندی و هزینه های پروژه داشته باشد.

3- هزینه های نصب دکل

هر دو نوع دکل بر روی زمین مونتاژ می شوند یا تکه تکه بر پا می شوند، بنابراین این هزینه ها معمولا تفاوت قابل توجهی ندارند.

دکل های خود ایستا از جرثقیل های متحرک یا در برخی موارد از هلیکوپتر برای نصب استفاده می کنند. این دکل ها دارای سگمنت های سنگین تر و بزرگتر هستند که می تواند بر الزامات اندازه جرثقیل و هزینه کار تاثیر بگذارد.

دکل های مهاری از روش های نصب مشابهی استفاده می کنند اما سگمنت های سبک تر، کوچکتر را دارند و اغلب هزینه های نیروی کار را کاهش می دهند. با این حال هزینه های اضافی برای کابل ها، صرفه جویی در نیروی کار را جبران می کند.

4- هزینه های کاربری زمین

دکل های خود ایستا معمولا به هزینه های کاربری کمتری نسبت به دکل های مهاری نیاز دارند (بر اساس نیازهای مختلف سایت)، اما این بستگی به موقعیت سایت و تمایل مالک زمین به فروش / اجاره زمین یا قرار دادن یک دکل در این زمین دارد.

5- هزینه‌های تعمیر و نگهداری

قیمت دکل مهاری و دکل های خود ایستا از نظر الزامات نگهداری مشابه است. تعمیر و نگهداری دکل های خود ایستا ساده است، اما این دکل ها سطح بیشتری دارند و نیاز به بازررسی بیشتری دارند.

یک دکل مهاری دارای متغیرهای فراتر از نگهداری فولاد ؛ پیچ و مهره و غیره است. بررسی و نگهداری سیم های مهاری، کشش؛ لنگرگاه ها و نواحی اطراف آن نیاز به زمان و دقت دارد. در ادامه شما می توانید قیمت دکل مهاری که توسط سایت شایگان تعیین شده است را مطالعه بفرمایید.

چرا باید از دکل مهاری استفاده کنیم؟

دکل های مهاری فرایند خرید و نصب کوتاهی دارند برای مثال نصب دکل های منوپل (Monopole) به حداقل 1 ماه زمان (از تهیه نقشه و تولید دکل گرفته تا نصب دکل) لازم است. همچنین دکل های مهاری به علت وزن نسبتا سبکی که دارند برای نصب روی پشت بام ایده آل هستند و غالبا برای ارتباطات وایرلس اولین انتخاب هستند. برای مثال برای نصب دکل 30 متری این نوع دکل ها روی ساختمان حدود 300 تا 400 کیلوگرم بار در نقطه مرکزی خواهد گذاشت که نسبت به سایر دکل ها مانند مونوپل (Monopole) بسیار کمتر است.

مزایای استفاده از دکل مهاری

  • مقاومت زیادی دارند.
  • سبک هستند (وزن پایینی دارند).
  • به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد.
  • عدم پیچیدگی در نصب سبب سهولت در نصب دکل‌های مهاری می‌شود.
  • قابل نصب روی ارتفاعات بدون نقشه فنداسیون هستند.

کاربردهای دکل مهاری

دکل مهاری یکی از کاربردی‌ترین دکل‌های مخابراتی است که اغلب بر روی پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌گردد. معمولا پس از پروسه نصب دکل، تجهیزات مربوطه مثل تجهیزات شبکه رایانه‌ای و تلفنی بر روی آن قرار می‌گیرد. دکل مهاری بیشتر برای مواردی همچون نصب بی‌سیم، شبکه‌های رادیویی، ایجاد شبکه‌های کامپیوتری، نصب دیش‌های کوچ و… کاربرد دارد. به همین منظور اپراتورهای نام آشنایی همچون همراه اول، ایرانسل و… از طریق نصب دکل‌های مهاری بر روی پشت بام ساختمان‌ها کاربران خود را پوشش می‌دهند.

شرایط نصب دکل مهاری؛ برای نصب دکل مهاری به چه فضایی نیاز داریم؟

برای نصب دکل مهاری و بررسی فضای محل نصب دکل مهاری می توانید با کارشناسان شایگان ارتباط برقرار کنید. به طور معمول برای نصب یک دکل 30 متری شما به فضایی با شعاع  10 متر از نقطه مرکزی محل نصب دکل  نیاز خواهید داشت. زیرا مطابق با استانداردهای فعلی فاصله هر پایه مهار از مرکز دکل حدود یک سوم ارتفاع دکل می باشد و این کمترین فاصله می باشد.

آیا ارتقا دکل مهاری یا افزایش ارتفاع دکل مهاری ممکن است؟

یکی از پرتکرارترین سوالات کارفرمایان هنگام نصب دکل‌های مهاری این است که آیا پس از نصب دکل مهاری، امکان ارتقا دکل مهاری و افزایش ارتفاع دکل وجود دارد یا نه؟ معمولا دکل‌ها در ارتفاع ۶ یا ۹ متری مهار می‌شوند‌ و با افزایش ارتفاع دکل، مساحت زمین مورد‌نیاز برای نصب و مهار دکل افزایش پیدا می‌کند. پس در پاسخ به این سوال باید گفت، در صورتی امکان ارتقا دکل مهاری وجود دارد که مساحت زمینی که دکل در آن نصب شده، گنجایش مهار دکل را داشته باشد. در نتیجه افرادی که قصد دارند در آینده  ارتفاع دکل مهاری را افزایش دهند، باید زمینی را انتخاب کنند که مساحت کافی برای مهار دکل را داشته باشد. جهت اطلاع دقیق‌تر درباره شرایط ارتقا دکل و تناسب مساحت زمین با ارتفاع دکل می‌توانید با کارشناسان شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان تماس حاصل فرمایید.

فونداسیون دکل مهاری

برای نصب دکل مهاری باید به نکات ویژه ای از جمله باد توجه نمود تا فشار وارده آسیبی به دکل وارد نکند. بر همین اساس یک سری آیین نامه و استاندردهایی برای طراحی دکل ها معرفی شده است که در خصوص دکل مهاری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • آیین نامه 2800 ایران
  • آیین نامه فولاد AISC

استاندارد های طراحی دکل های مخابراتی EIA-RS-222-F

برای ساخت دکل نیاز به یکسری قطعات پیش ساخته است تا بتوان آن‌ها را مونتاژ کرد.

اغلب در ساخت این قطعات از آهن نوع ST37 استفاده می‌شود .

در برخی از دکل‌ها که مقاوت بسیار مهم می‌باشد می‌توان از نوع ST44 و ST52  نیز استفاده نمود.

لازم به ذکر است که برای جلوگیری از خوردگی جنس دکل های مهاری از گالوانیزه گرم استفاده میشود. شرکت ما (شایگان) دکل های خود را با گالوانیزه گرم حدود 90 میکرون عرضه می‌کند.

در خصوص پیچ ها می توان گفت از پیچ های مخصوصی استفاده می شود که از مقاومت بالایی برخوردارند .

همانند A325 که معادل گرید 8.8 بوده و به صورت گالوانیزه گرم مورد استفاده قرار میگیرد.

در استوار ماندن دکل ها به پی نیاز میباشد تا از لهیدگی و واژگونی دکل جلوگیری شود.

طبق استاندارد ساخت دکل حداقل عمق براساس وزش باد تعیین شده است تا از ایجاد فونداسیون عمیق و صرف هزینه جلوگیری شود.

استانداردهای نصب دکل مهاری

  • بازدید از دکل مهاری یا در واقع رگلاژ دکل مهاری میبایست هر 6 ماه برای بررسی زنگ خوردگی ، یا ترک ها و… صورت بگیرد.
  • تراز و جوشکاری شاسی اصلی و سپس جوشکاری بیس دکل برای دکل های مهاری
  • بکار بردن حداقل دو پاس جوش برای هر کدام از عصایی ها
  • تست محل جوشکاری بعد از جوشکاری
  • استفاده از مهارکش های متناسب با متراژ دکل
  • بررسی میزان انعطاف سیم مهار و پوسیدگی سیم مهار
  • سیستم های روشنایی که در دکل ها مورد استفاده قرار میگیرد ، تنها برای نشان دادن ارتفاع و مکانی که دکل کار گذاشته می باشد. تا هواپیماها و بالگرد ها در زمان پرواز از وجود این دکل  های آگاه شوند.
  • بر اساس استاندارد ICAO برای دکل های بالاتر از 30 متر استفاده از سیستم روشنایی الزامی است. حتی ممکن است در موارد خاص برای دکل های کوتاه تر هم از سیستم روشنایی استفاده شود.

البته در کشور عزیزمان ایران برای هر نوع دکل با هر متراژ نصب سیستم روشنایی ( چراغ دکل ) اجباریست.

اطلاعاتی بیشتر در مورد دکل مهاری

به دکل‌هایی که با استفاده از کابل مهار به زمین یا تکیه گاه دیگری متصل شده‌اند؛ دکل مهاری یا دکل گاید شده ( Guyed Mast  یا  Guyed Tower) گفته می‌شود.  دکل‌های مهاری ساختاری مرتفع و عمودی شکل دارند که توسط سیم مهاری مورب به زمین متصل می‌شوند تا به صورت پایدار در جای خود باقی بمانند. البته باید توجه داشته باشید که باید این سیم های مهاری صاف و مستقیم باقی بمانند تا بتوانند در برابر نیروهای جانبی (مثل بارهای ناشی از باد) از خود مقاومت نشان دهند. این کابل ها معمولا در زاویه های مساوی (نسبت به پایه سازه) قرار می گیرند. این نوع از سازه ها برای دکل های رادیویی و همچنین به عنوان تکیه گاه آنتن های رادیویی، شبکه تلفن همراه، و بیسیم و در نهایت برای شبکه های کامپیوتری استفاده می شوند.

انواع دکل مهاری

  • دکل نیمه مهار شده: سازه ای است که از یک دکل مهار شده در بالای یک دکل پایدار مستقل تشکیل می شود. در این نوع دکل مهار شده، سیم های مهاری در قسمت بالای سازه مستقل یا روی زمین وصل می شوند.  این دکل ها معمولا برای انتقال امواج رادیویی و تلویزیونی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که از این نوع دکل به ندرت استفاده می شود و بیشتر در کشورهای اروپایی از آنها استفاده می شود.
  • دکل های با مهار اضافی: همان دکل مهار شده است که از سیم های مهاری اضافی استفاده می کند. این نوع دکل ها را می توان به صورت موقت یا دائمی استفاده کرد. این نوع دکل زمانی استفاده می شود که سازه باید در یک جهت خاص نیروهای شدیدی را تحمل کند.

دکل مهاری سه وجهی در مقابل چهار وجهی

دکل های مهاری در دو سطح مقطع مثلثی و مربعی تولید می شوند که به عنوان دکل سه وجهی و دکل چهار وجهی شناخته می‌شوند. این دکل های سری G مانند G35، G45، G55 و G80 عضوی از دکل های سه وجهی و چهار وجهی می باشند. در ادامه کمی بیشتر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد:

1- دکل مهاری سه وجهی

معمولا عرض قاعده دکل های G35 هر وجه 35 سانتیمتر است. از میلگردهای شماره 8 یا 10 ساخته می شوند و به صورت خرپایی به هم متصل می شوند. خود این دکل ها هم به دو دسته A و B تقسیم می شوند که به علت وزن کمتر و قیمت پایین تر، زیاد استفاده می شوند. حداکثر ارتفاع نصب شده برای دکل های G35 حدود 36 متر است. هر سکشن به صورت قطعات سه متری و به شکل مثلث به هم متصل می شوند و هر سکشن هم دارای 8 ردیف پله می باشد.

دکل های مهاری سه وجهی G45 هم وجود دارند معمولا عرض قاعده هر وجه آن 45 سانتیمتر است که باز هم وزن و قیمت پایینی دارند. این دست از سازه ها هم از سکشن های 3 متری تشکیل شده اند که پایه های آن از لوله با ضخامت 2 تا 2.2 میلیمتر تشکیل شده است و  میلگردهای شماره 8 یا 10 به صورت خرپایی به هم متصل شده اند و مانند G35 در دو نوع A و B به بازار عرضه می شوند. حداکثر ارتفاع نصب دکل های G45 سه وجهی 60 متر است. برای نصب دکل های مهاری G35 و G45 سه وجهی و چهار وجهی باید هر 9 یا 6 متر از سیم های مهاری استفاده کرد. برای دکل های سه وجهی زاویه نصب فونداسیون پایه های سیم مهاری نسبت به یکدیگر باید 120 درجه باشند.

قیمت دکل مهاری سه وجهی

قیمت دکل مهاری سه وجهی

دکل مهاری G35

دکل G35 به صورت سه ضلعی در دو تیپ A و B به ترتیب با میلگردهای نمره 8 یا 10 به صورت خرپایی به هم متصل می شود. دکل G35 برای نصب تا حداکثر ارتفاع 36 متر توصیه می گردد. این نوع از دکل به دلیل سبکی، بیشتر در پشت بام ها نصب می شوند.

<yoastmark class=

2- دکل های مهاری چهار وجهی

دکل های مهاری چهار وجهی دارای 4 ضلع هستند. این نوع دکل ها هم دارای وزن سبکی هستند و چون ایستایی خوبی دارند ، می توان از آنها روی برج ها و ساختمان های بلند استفاده کرد. سکشن ها چهار ضلعی هستند که برای هر کدام از این سکشن ها از اتصالات لوله ای و میلگردها استفاده می شود و به هم جوش می خورند. (درست مانند دکل های سه وجهی ) . برای هر سکشن 8 ردیف پله بکار می رود تا از آن برای بالا رفتن استفاده کرد و همچنین مقاومت و ایستایی دکل را بهبود می دهد.

دکل مهاری چهار وجهی

دکل مهاری G45

دکل G45 به صورت سه ضلعی و چهار ضلعی در دو تیپ A و B به ترتیب با میلگردهای نمره 8 یا 10 به صورت خرپایی به هم متصل می شود. دکل G45 جهت نصب حداکثر ارتفاع 81 متر توصیه می‌شود.

<yoastmark class=

موارد استفاده از دکل G35 ، دکل سه وجهی G45 و دکل چهار وجهی G45
  • بطور کلی دکل G35 تا ارتفاع 36 متر در حالت استاندارد قابل نصب است.
  • دکل های G35 تنها به صورت سه وجهی تولید می شوند.
  • دکل G45 سه وجهی در حالت استاندارد تا ارتفاع 60 متر مناسب نصب است.
  • دکل G45 چهار وجهی در حالت استاندارد تا ارتفاع 81 متر مناسب نصب می باشد.
  • از روکش گالوانیزه حدود 90 میکرون تا 110 میکرون در دکل های سه وجهی و چهار وجهی G45 استفاده می شود تا از زنگ زدنجلوگیری شود.
  • دکل های مهاری به فضای کافی برای نصب مهارها نیاز دارند.

البته متراژ فوق با توجه به شرایط اقلیمی متغیر است.

مقایسه کلی

برای مقایسه کلی دکل های مهاری در خصوص میزان تحمل وزن تجهیزاتی که روی آنها نصب می شود،  در شرایط نصب و متریال یکسال و در ارتفاع 36 متر  به شرح ذیل است:

  • تحمل وزن  دکل G35 در حدود 150 تا 200 کیلوگرم است.
  •  تحمل وزن دکل G45 سه وجهی  در حدود 200 تا 250 کیلوگرم است.
  • تحمل وزن  دکل G45 چهار وجهی  در حدود 250 تا 400 کیلوگرم است.

البته به شرطی که وزن مذکور در تمام جهات و روی کل سکشن های دکل تقسیم شده باشد.

میزان تحمل وزنهای ذکر شده در بالا به عوامل زیادی بستگی دارد که از این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوع متریال دکل تولید شده ، شامل ضخامت لوله و میلگرد ، نوع جوش ها
  2. نوع سیم مهاری و میزان پیچش سیم مهاری
  3. نوع و کیفیت متعلقات جانبی دکل مانند مهارکش ها ، کرپی ،  گوشواره ، عصایی ، صفحه تعادل ، پیچها و …
  4. نوع و کیفیت نصب دکل مهاری در خصوص نحوه نصب عصایی ها ، شاسی زیر دکل ، نوع جوشکاری و …
  5. نوع و کیفیت فونداسیون پایه دکل ها شامل نوع بتن ریزی ، آرماتور بندی ، کیفیت بتن و …
  6. نوع و کیفیت محل استقرار پایه ها مانند نوع خاک و محل نصب ، دیوارهای ساختمان یا سر ستون ها و نوع فونداسیون
  7. سرعت وزش باد در منطقه و شرایط جوی

دکل خود ایستا در مقابل دکل گاید شده

به طور کلی دو نوع دکل بزرگ برای تاسیات وجود دارد:

  • دکل های خود ایستا: سازه های فولادی شبکه ای هستند که معمولا دارای سه یا چهار پایه هستند که توسط فونداسیون پشتیبانی می شوند. دکل های خود ایستا معمولا به مساحت زمین کوچک تری نیاز دارند.
  • دکل های مهاری یا گاید شده: نوعی دکل هستند که از اعضای خرپاییی تشکیل شده اند که با آرایه ای متقارن از سیم های مهاری پشتیبانی می شوند و به یک پایه کوچک نیار دارند . دکل های مهاری معمولا به مساحت زمین بزرگتری نیاز دارند.

دکل های مونوپل (Monopole) هم به دلیل نفوذ پذیری محدود و سهولت در نصب، به دلیل ردپای کوچک و اندازه نسبی، باید مورد توجه قرار گیرند. با این حال، اینها معمولا برای کاربردهایی ساخته می شوند که می تواند ارتفاع کمتر و پایداری و استحکام را کاهش دهند. برای انواع دکل های بزرگتر، الزامات مساحت زمین بین این دو متفاوت است و محرک های هزینه دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که دکل های مهاری را می توان به دکل های مهاری سه وجهی و چهار وجهی هم تقسیم بندی کرد. دکل های مهاری در دو سطح مثلثی و مربعی تولید می شوند و در سری هایی مانند G35، G45، G55 و G80 به بازار عرضه می شوند.

متعلقات دکل مهاری

اجزا و متعلقات دکل مهاری شامل:

سکشن دکل

1- سکشن (بدنه)

سکشن‌های دکل‌های مهاری از سه وسیله پیچ، لوله و میلگرد ساخته می‌شود. ارتفاع این تکه‌ها در دکل‌های مهاری در حدود 3 متر است. به طور کل لوله با سایز 32 و میل گرد با اندازه 10 می‌تواند برای نیازهای سازه‌ای مناسب باشد. در اتصال لوله و میلگرد از جوش های  Co2 استفاده می‌شود. از میلگردهای بدون آج در دکل‌های مهاری استفاده می‌شود.

2- بولت

این قطعه در اتصال بیس دکل مهاری به فونداسیون ها کاربرد دارد. تعداد بولت‌ها حداقل 3 عدد است که بدلیل خوردگی داخل بتن، بولت نباید گالوانیزه باشد و حتما باید از میله گرد آجدار استفاده شود.

3- صفحه تعادل

ورق‌هایی هستند با ضخامت 5 میلیمتر که برای اتصال سیم‌های مهار به زمین به کار برده می‌شوند. این ورق‌ها، با توجه به اینکه از یک جهت باید به انکر رادها و از طرف دیگر به مهارکش وصل باشد، سوراخ کاری و برش داده می‌شود. در ضخامت و فواصل سوراخ های روی آن باید به نیروی سیم مهارها توجه کرد. قطر سوراخ ها باید به اندازه ای باشد تا از لهیده شدن ورق ها جلوگیری کند. اگر نیروی سیم مهار بیش از حد باشد می توان از دو یا چند صفحه تعادل در کنار هم استفاده نمود.

صفحه تعادل دکل مهاری

4- کرپی

برای نصب کرپی، سیم مهار خم خورده و اورلپ به طول ۵۰ سانتی متر برای آن در نظر گرفته می‌شود. سیم مهار در این فاصله به وسیله ۲ یا ۳ کرپی به خودش متصل و محکم می‌شود. کرپی‌ها باید به روش صحیح به طوری که هرسه در یک جهت باشند نصب شوند.

کرپی

5- گوشواره

این قطعه سبب افزایش طول عمر سیم مهار و جلوگیری از ورود خسارت به سیم در موقعیت وصل شدن سیم مهار به مهارکش میشود.

جهت جلوگیری از فرسودگی و زنگ زدگی ، دکل ها دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند.

گوشواره

6- سیم مهار

جهت حفظ پایداری دکل های مهاری در هنگام وزش باد از سیم مهار استفاده می شود. سیم مهارها از جنس فولاد پرمقاومت است. مقاومت آن حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد و در سایز های ۶ تا ۱۶ موجود می باشد. جهت دکل های عادی با ظرفیت های کم سیم های مهاری در سایز های ۶ تا ۸ پاسخگوی طراحی هستند. میزان پیچش استاندارد سیم مهار در هر متر 15 دور می باشد.

سیم مهار دکل مهاری

7- مهارکش

مهارکش ها برای اتصالات سیم مهار و محکم کردن اتصالات مورد استفاده قرار میگیرند. شرکت شایگان انواع مختلف مهارکش را برای شما تامین خواهد کرد.

  • مهارکش یک سر حلقه و دو سر حلقه
  • مهارکش یک سر قلاب و دو سر قلاب
  • مهارکش یک سر فکی و دو سر فکی
  • لوله ای و ساده

مهارکش دکل مهاری

8- کمربند دکل مهاری

از سه یا چهار عدد تسمه فابریک نمره 4 با ضخامت 5 میلیمتر تشکیل می‌گردد.

کمربند دکل مهاری

9- بیس دکل مهاری (صفحه بیس)

یکی از متعلقات دکل های مهاری هست که شامل یک صفحه ورقه آهنی میباشد که اولین پایه های دکل بر روی آن نصب می‌گردد.

این صفحه در نصب بر روی زمین بر روی سازه ی فونداسیون بتونی و در نصب دکل بر روی پشت بام بر روی شاسی زیر دکل نصب می‌گردد.

و در قاعده های  G35 وG45  سه وجهی و چهار وجهی موجود است. بیس دکل مهاری در انواع مختلف برای استفاده در پشت بام و فونداسیون های زمینی استفاده می شود. بیس دکل دارای سه و یا چهار پایه برای نصب دکل است.

10- میله انکرراد یا عصایی

میله انکربولت به منظور ایجاد پایه نصب متعلقات مربوط به سیستم مهاری بر روی پشت بام و یا زمین استفاده می‌گردد. در نصب دکل بر روی پشت بام ازمیله ی انکربولت و در نصب دکل بر روی زمین از میله ی عصایی استفاده می‌شود. این قطعه به عنوان پایه ی گیره ای مابین زمین یا دیوار با صفحه تعادل و مهارکش‌ها است. این قطعه در مدل کوتاه و بلند طبقه بندی می‌شود. میله بلند برای مواقعی که مهارهای ما قرار هست روی دیوار به صفحه ی پشت دیوار نصب شود. میله های کوتاه مواقعی که بخواهیم به سر ستون ساختمان جوش بدهیم مورد استفاده قرار میگیرد. این میله های کوتاه باعث میشوند تا لرزش دکل کمتر شود.

میله انکر یا عصایی دکل مهاری

صفحات مرتبط

نصب و راه اندازی لینک رادیویی

خدمات زیر ساخت شبکه

خدمات شبکه

کابل کشی شبکه

قیمت پسیو شبکه