کابل کشی شبکه چیست؟ چند نوع کابل کشی شبکه داریم؟ کابل کشی نقطه به نقطه چیست؟ کابل کشی شبکه ساختار یافته (پسیو شبکه) چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟ قیمت کابل کشی شبکه (قیمت پسیو شبکه) چقدر است؟ چگونه می‌توان هزینه‌های کابل کشی شبکه را کاهش داد؟ معرفی انواع تجهیزات کابل کشی شبکه، مزایا کابل کشی شبکه استاندارد و پاسخ همه سوالاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم را در این مطلب از هنر توسعه و ارتباطات شایگان بخوانید.

کابل کشی شبکه چیست؟

منظور از کابل کشی شبکه، فرایندی است که کابل‌های شبکه میان نودهای کاربران، تجهیزات شبکه و سوئیچ‌ها نصب می‌شوند. از آنجایی که کابل‌های شبکه انواع مختلفی دارند؛ برای نصب هر یک از انواع کابل‌ها باید استانداردها و قواعد مخصوصی رعایت شود. معمولا بخش زیادی از سرعت ارتباط و طول عمر یک شبکه به کیفیت کابل کشی بستگی دارد. به همین منظور کابل کشی شبکه باید توسط افراد حرفه‌ای و کاربلد انجام شود تا هم قواعد و استاندارد‌ها را رعایت کنند و هم کابل کشی را با کیفیت مطلوب انجام دهند.

کابل شبکه چیست؟

کابل‌های شبکه، سخت افزار شبکه‌ای هستند که برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه‌های شبکه یا اتصال دو یا چند سیستم برای اشتراک گذاری پرینترها، اسکنرها و غیره استفاده می‌شوند. انواع مختلف کابل های شبکه مانند کابل کواکسیال، کابل نوری و کابل‌های زوج به هم تابیده بسته به لایه فیزیکی، توپولوژی و اندازه شبکه استفاده می‌شود. دستگا‌ها را می‌توان با چند متر (مثلا از طریق اترنت) یا فاصله تقریبا نامحدود (مثلا از طریق اتصالات اینترنت) از هم جدا کرد.

از چندین فناوری برای اتصالات شبکه استفاده می‌شود. مثلا از پچ کورد برای مسافت‌های کوتاه در ادارات و کمدهای کابل کشی و از کابل زوج به هم تابیده یا کابل کواکسیال برای اتصالات الکتریکی در داخل ساختمان استفاده می‌شود. کابل فیبر نوری برای فواصل طولانی با برای کاربردهایی که به پهنای باند بالا یا ایزوله الکتریکی نیاز دارند استفاده می‌شود. بسیاری از تاسیسات از روش‌های کابل کشی ساخت یافته برای بهبود قابلیت اطمینان و نگهداری استفاده می‌کنند. در برخی از کاربردهای خانگی و صنعتی از کابل برق به عنوان کابل کشی شبکه استفاده می‌شود.

معرفی انواع کابل برای کابل کشی شبکه

گفته شد که از یک نوع کابل واحد برای کابل کشی شبکه استفاده نمی‌شود. معرفی انواع کابل شبکه به شرح زیر است:

۱- کابل زوج به هم تابیده

کابل زوج به هم تابیده شکلی از کابل کشی است که در آن زوج سیم‌ها به منظور خنثی کردن تداخل الکترومغناطیسی (EMI) از سایر جفت کابل‌ها و از منابع خارجی به یکدیگر تابیده می‌شوند. این نوع کابل برای شبکه‌های اترنت خانگی و شرکتی استفاده می‌شود. از کابل کشی زوج به هم تابیده در کابل کشی ساختار یافته استفاده می‌شود.

کابل کراس اوور اترنت نوعی کابل اترنت زوج به هم تابیده است که برای اتصال مستقیم دستگاه‌های محاسباتی به یکدیگر استفاده می‌شود. اتصال این کابل‌ها معمولا از طریق سوئیچ شبکه، هاب اترنت یا روتر انجام می‌شود (مانند اتصال مستقیم دو سیستم از طریق آداپتورهای شبکه). اکثر دستگاه‌های اترنت کنونی از Auto MDI-X پشتیبانی می‌کنند. بنابراین مهم نیست که از کابل‌های کراس یا استریت استفاده کنید.

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات مختصری در مورد انواع کابل های زوج به هم تابیده بدون شیلد را دریافت کنید.

نوع کابل سرعت موارد استفاده
Cat1 1Mbps Telephone and modem lines
Cat2 4Mbps LocalTalk & Telephone
Cat3 16Mbps 10BaseT Ethernet
Cat4 20Mbps Token Ring
Cat5 100Mbps (2 pair) 100BaseT Ethernet
Cat5e 100Mbps (4 pair) 100BaseT Ethernet
Cat6 1,000Mbps Gigabit Ethernet
Cat7 10,000Mbps Gigabit Ethernet
Cat8 10,000Mbps Gigabit Ethernet

۲- کابل فیبر نوری

 کابل فیبر نوری از یک هسته شیشه‌ای مرکزی تشکیل شده و توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است. استقرار فیبر نوری گرانتر از مس است اما پهنای باند بالاتری را ارائه می‌دهد و می‌تواند مسافت‌های طولانی تری را پوشش دهد. دو نوع اصلی از کابل‌های فیبر نوری وجود دارد؛ فیبر چند حالته با برد کوتاه تر و فیبر تک حالته با برد بلند.

۳- کابل کواکسیال

یک کابل کواکسیال یک هادی مرکزی دارد که توسط یک غلاف رسانا با عایق در بین آن، احاطه شده است. کابل‌های کواکسیال، یک خط انتقال را تشکیل می‌دهند و موج الکترومغناطیسی را در خط به طور کامل از طریق دی الکتریک داخل کابل بین هادی‌ها انجام می‌شود. بنابراین کابل‌های کواکسیال را میتوان بدون تاثیرات منفی (مطابق با محدودیت‌ها) استفاده کرد. اترنت اولیه، 10BASE5 و 10BASE2، از سیگنال‌دهی باند پایه روی کابل‌های کواکسیال استفاده می‌کردند. در قرن بیستم، سیستم L-carrier از کابل کواکسیال برای تماس از راه دور استفاده می‌شد.

از کابل‌های کواکسیال معمولا برای تلویزیون و سایر سیگنال‌های باند پهن استفاده می شود. اگرچه در بیشتر خانه‌ها، کابل‌های کواکسیال برای انتقال سیگنال‌های تلویزیونی نصب شده‌اند، فناوری‌های جدید (مانند استاندارد ITU-T G.hn) نیز امکان استفاده از کابل کواکسیال خانگی را برای برنامه‌های شبکه خانگی پرسرعت (اترنت روی کواکس) فراهم می‌کند.

۴- کابل پچ کورد

کابل پچ کورد یک کابل شبکه یا فیبر نوری است که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر به سمت زیرساخت ساختمان برای مسیریابی سیگنال استفاده می‌شود. دستگاه‌های مختلف (مانند سوئیچ متصل به سیستم یا سوئیچ متصل به روتر) با کابل‌های پچ متصل می‌شوند. کابل‌های پچ کورد فیبر نوری یا شبکه معمولاً در رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند تا به راحتی قابل تشخیص باشند. اکثر آن‌ها نسبتا کوتاه هستند و طول آن از چند متر بیشتر نیست. برخلاف سیم‌کشی داخلی، کابل‌های پچ انعطاف‌پذیرتر هستند.

۵- کابل برق

اگرچه سیم‌های برق متناوب برای کاربردهای شبکه طراحی نشده‌اند؛ اما ارتباطات خط برق (PLC) به این سیم‌ها اجازه می‌دهد تا برای اتصال سیستم های خانگی، تجهیزات جانبی یا سایر محصولات مصرفی تحت شبکه نیز استفاده شوند. خانواده پروتکل HomePlug یک فناوری اولیه PLC بود. در دسامبر 2008، ITU-T توصیه G.hn/G.9960 را به عنوان اولین استاندارد جهانی برای ارتباطات خطوط برق پرسرعت پذیرفت. G.hn همچنین تکنیک هایی را برای ارتباطات از طریق کابل Cat3 موجود که توسط تلفن ها و کابل کواکسیال مورد استفاده توسط تلویزیون کابلی در خانه استفاده می‌شود، مشخص می‌کند.

کابل کشی شبکه ساختاریافته چیست؟

کابل کشی شبکه ساختار یافته در دنیای مدیریت کابل یک اصطلاح رایج است چون نقش مهمی در برخورد با مشکلات کابل کشی شبکه پیچیده و خاص دارد. به عنوان یک سیستم انتقال داده، کابل کشی شبکه ساختاریافته از داده‌ها، صداها، ویدیوها و سیستم های مدیریتی مختلف مانند دسترسی امنیتی و سیستم انرژی پشتیبانی می‌کند. کابل کشی ساختار یافته را به طور کلی می‌توان به عنوان زیرساخت کابل کشی مخابراتی ساختمان یا دانشگاه تعریف کرد.

در یک سیستم کابل کشی ساختار یافته؛ ساختاری وجود دارد که توسط یک سری پچ پنل و ترانک ایجاد می شود که امکان اتصال از پورت های سخت افزاری به یک پچ پنل در بالای رک را فراهم می‌کند. سپس این پچ پنل از طریق یک ترانک در MDA به پچ پنل دیگری متصل می‌شود و MDA (منطقه توزیع اصلی) جنبه اصلی کابل کشی ساختاریافته  را تشکیل می‌دهد. مکانی را برای همه MACها فراهم می‌کند تا با پچ کوردهای کوتاه ساخته شوند.

علاوه بر این؛ یک سیستم کابل کشی ساختار یافته توسط برخی استانداردها مانند TIA/EIA-568 تعریف می‌شوند.  این استانداردها دستورالعمل هایی را برای طراحی، مدیریت و عملیات دیتاسنتر ارائه می‌کنند. در تعریف دیگر:

کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته ( به انگلیسی: Structured Cabling ) به زیرساخت‌های کابل‌کشی جهت ایجاد ارتباط میان اجزاء شبکه در محیط یک ساختمان یا یک فضای خاص گفته می‌شود. در واقع می توان کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته (پسیو شبکه) را مجموعه‌ای از اصول و روش‌های استاندارد دانست که این مجموعه، خود به زیر مجموعه‌هایی تقسیم می‌گردد. منظور از زیر مجموعه، بلوک‌های قابل کنترلی است که تجهیزات شبکه در هر بلوک، مستقل از تجهیزات موجود در سایر بلوک‌ها مدیریت و نگهداری می‌شوند.

کابل کشی نقطه به نقطه چیست و چه تفاوتی با کابل کشی ساختار یافته دارد؟

کابل‌کشی نقطه‌به‌نقطه یا p2p که به آن سیستم کابل‌کشی مراکز داده هم گفته می‌شود یکی از روش‌های کابل کشی شبکه محسوب می‌شود. در این مدل کابل کشی اطلاعات یک سوییچ، سرور یا واحد ذخیره‌ساز به صورت مستقیم به یک سوییچ، سرور یا واحد ذخیره‌ساز دیگر متصل می‌گردد. معمولا زمانی که تعداد اتصالات کم و محدود است از روش نقطه به نقطه استفاده می‌کند زیرا این روش برای مواردی که اتصالات در مراکز افزایش پیدا می‌کند، انعطاف‌پذیری لازم را ندارد.
در واقع روش کابل کشی نقطه به نقطه زمانی که تعداد تجهیزات افزایش پیدا می‌کند، مشکلاتی همچون هرج‌ومرج، آشفتگی، پیچیدگی و افزایش هزینه‌ را به دنبال دارد.

پس از معرفی کابل کشی نقطه به نقطه لازم است که تفاوت‌های این روش را با روش کابل کشی ساختار یافته بیان کنیم. معمولا از کابل کشی نقطه به نقطه در قسمت تولید و پایه اتصالات مستقیم بین دستگاه‌ها و دستگاه‌های خودکار و سیستم‌های کنترل استفاده می‌شود. همچنین این نوع کابل‌کشی انعطاف‌پذیری، اطمینان‌پذیری و مدیریت پذیری قابل قبولی ندارد و همانطور که گفتیم مشکلات مختلفی را در شبکه به وجود می‌آورد. 
 در مقابل کابل‌کشی ساختاریافته، انعطاف‌پذیری خوبی دارد و قادر است از فناوری‌هایی که در آینده ظهور می‌کنند نیز پشتیبانی نماید. به همین منظور در شبکه‌های IT بیشتر از کابل کشی ساختار یافته استفاده می‌گردد.

کابل کشی ساختاریافته در مقابل کابل کشی نقطه به نقطه (Point To Point)

در زیر تصاویری از راه حل کابل کشی ساخت یافته و کابل کشی نقطه به نقطه آورده شده است. این تصاویر رویکردهای اساسی برای کابل کشی را نشان می دهد. با استفاده از کابل کشی ساختار یافته می توانید به مزایای اشاره شده در بالا دست پیدا کنید.

کابل کشی نقطه به نقطه

کابل کشی ساختاریافته در مقابل کابل کشی نقطه به نقطه (Point To Point)

کابل کشی ساختاریافته

کابل کشی ساختاریافته در مقابل کابل کشی نقطه به نقطه (Point To Point)

۶ بخش از اجزای یک سیستم کابل کشی ساختاریافته

به طور کلی، اجزاء کابل‌کشی ساخت‌یافته (پسیو شبکه) به ۶ قسمت اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام از این قسمت‌ها، دارای ویژگی‌ها و استانداردهای مشخص شده ای هستند. از این قسمت‌ها عبارت اند از:

۱- تسهیلات ورودی

جایی که کابل کشی مخابرات و زیر ساخت شهری به اتمام میرسد و وارد شبکه محلی داخل ساختمان میشویم. در واقع محل اتصال زیرساخت داخل و خارج.

۲- اتاق تجهیزات

اتاق تجهیزات مکانی متمرکز برای قرار دادن تجهیزات و نقاط تثبیت سیم کشی است. معمولاً در داخل ساختمان یا محوطه دانشگاه به کاربران خدمات ارائه می‌دهد.

۳- اتاق یا محوطه مخابراتی

اتاق یا محفظه مخابرات باید یک منطقه بسته باشد. این مکان برای قرار دادن تجهیزات مخابراتی، پایانه‌های کابل، اتصالات متقابل و فریم های توزیع طراحی شده است. به طور کلی، هر ساختمان حداقل دارای یک اتاق یا محوطه مخابراتی است و اندازه اتاق یا محفظه مخابرات بر اساس وسعت منطقه خدمات متفاوت است.

 ۴- کابل کشی Backbone یا عمودی

به کابل کشی Backbone، کابل کشی عمودی نیز گفته می‌شود. این نوع کابل کشی ارتباط بین امکانات ورودی، اتاق‌های مخابراتی و اتاق‌های تجهیزات را ارائه می‌دهد. معمولاً این نوع کابل کشی از یک طبقه به طبقه دیگر و یا حتی بین ساختمان‌ها انجام می‌شود. و تجهیزات باید با کابل‌هایی با طول بیش از 30 متر متصل شوند. علاوه بر این، کابل‌های کابل‌کشی عمودی می‌توانند کابل فیبر نوری، کابل کواکسیال، کابل زوج به هم تابیده بدون شیلد (UTP) و کابل زوج به هم تابیده شیلددار (STP) باشند.

در هر طبقه از ساختمان به اتاقی نیاز است که تجهیزات اصلی مانند سوییچ شبکه و روترها در آن قرار گیرد و کل کابل‌های کشیده شده در ساختمان به آن ختم شوند. این اتاق ها که با نام اتاق ER یا Equipment Room نیز شناخته می‌شوند، پس از اتاق MC مهمترین محل در ساختمان ( یا شبکه ) هستند. حال جهت ایجاد ارتباط میان این اتاق‌ها و اتصال آن‌ها به اتاق MC، کابل‌کشی هایی باید انجام پذیرد. با توجه به اینکه این اتاق‌ها در طبقات مختلفی از ساختمان قرار دارند؛ کابل‌ها باید به صورت عمودی در بین طبقات کشیده شوند. این نوع کابل‌کشی که به کابل‌کشی عمودی یا Backbone معروف است و مهمترین قسمت کابل‌کشی شبکه ( پسیو شبکه) است.

۵- کابل کشی افقی (Horizontal Cabling)

کابل کشی افقی به کابل کشی بین خروجی اطلاعات مخابراتی در محل کار و اتصال متقابل افقی در اتاق مخابرات (TR) یا محفظه مخابراتی (TE) اشاره دارد. این نوع کابل کشی شامل پریزهای مخابراتی، نقاط تجمیع اختیاری، کابل افقی، پایانه های مکانیکی، پچ کوردها یا جامپرهای واقع در TR یا TE است. این نوع سیم کشی معمولاً بالای سقف یا زیر زمین اجرا می‌شود. علاوه بر این، کابل اترنت و کابل فیبر نوری معمولاً برای کابل کشی افقی استفاده می‌شوند.

منظور از کابل‌کشی افقی، انجام کابل‌کشی میان تجهیزات داخل اتاق تجهیزات و پریزهای شبکه موجود در اتاق‌های کاری کاربران است. این کابل‌کشی، از طریق نصب داکت‌ها، نصب ترانک ( ترانکینگ ) و مسیرهایی که بر روی دیوارها و یا در سطح زمین نصب شده‌اند و همچنین در بعضی موارد از طریق مسیرهایی که از داخل کف کاذب و یا سقف کاذب عبور می کنند، انجام می پذیرد.

۶- منطقه کار

منطقه کار مکانی است که در آن از اجزای محیط کار برای اتصال تجهیزات کاربر نهایی به خروجی های ارتباطی استفاده می‌شود.  منظور از کاربران نهایی، همان کاربران شبکه هستند که از طریق وسایل و ماشین‌های مختلف (مانند کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ، پرینتر، تلفن و …) با شبکه ارتباط برقرار می‌کنند. این اتاق (محیط) محل انجام اتصال میان ماشین‌های کاربران و پریزهای تحت شبکه است. به اجزای محل کار، اجزای کابل، از جمله کابل‌های پچ، پریزهای ارتباطی و تجهیزات استیشن نیز گفته می‌شود.

مزایای کابل کشی شبکه ( پسیو شبکه )

برخلاف سیستم کابل کشی نقطه به نقطه سنتی، سیستم کابل کشی ساختاریافته می تواند از حجم زیاد کابل‌ها جلوگیری کند و داده‌های فزاینده را با سرعت بالا حمل کند. نقش بسزایی در زیرساخت های ارتباطی دارد. موارد زیر برخی از مزایای کابل کشی شبکه ساختاریافته را برجسته می‌کند:

مقرون به صرفه

کابل کشی ساخت یافته یک سیستم کابل کشی ساده سازمان یافته است که می‌تواند هزینه‌های برق و تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و از صرف هزینه برای مکان یابی و اصلاح جلوگیری می‌کند.

کاهش خطر خرابی

زمانی که افراد ساختار کابل کشی چندگانه و سازماندهی نشده را مدیریت می‌کنند، خطر خطای انسانی بالایی وجود دارد. این اشتباهات می‌تواند باعث اختلال در جریان و خرابی شبکه شود. کابل کشی ساختاری سازماندهی شده است و شناسایی آن آسان است و می‌تواند به کاهش خطر خرابی کمک کند.

صرفه جویی در زمان

کابل کشی شبکه ساختاریافته انعطاف پذیر است و می‌تواند تغییرات را به سرعت انجام دهد. این باعث صرفه جویی در زمان نصب و همچنین زمان نگهداری می‌شود.

ثبات و پایداری

در یک سیستم کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته (پسیو شبکه) ، به دلیل رعایت استانداردها و اجرای کابل‌کشی بر طبق اصول و روش‌های تعیین شده از سوی سازمان‌های استانداردسازی شبکه، نیازی به ایجاد تغییرات مداوم در ساختار کابل‌کشی شبکه نیست. این امر موجب می‌شود تا این سیستم ثابت مانده و پایداری آن در طی زمان حفظ گردد.

پشتیبانی از تجهیزات سازندگان مختلف

چون در این ساختار، استانداردها تعیین کننده اصول و روش‌های کار است. بنابراین هیچ گونه تضاد و یا ناسازگاری در ساختار این سیستم دیده نخواهد شد. این بدین معناست که شبکه می‌تواند از تجهیزات تولید شده توسط سازندگان مختلف (تجهیزات اکتیو شبکه و تجهیزات پسیو شبکه) حمایت کرده و بدون نیاز به تمرکز بر روی یک سازنده خاص (یا یک مارک خاص) به کار خود ادامه دهد.

سادگی در جابجایی، اضافه کردن و ایجاد تغییر

همانگونه که گفته شد، سیستم کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته (پسیو شبکه)، از ساختاری کاملا منطبق بر استانداردها برخوردار است. بنابراین در ابتدای طراحی و راه اندازی این سیستم هر گونه تغییر یا جابجایی در شبکه پیش بینی شده و امکان اضافه کردن یا ایجاد تغییرات در آن فراهم میگردد.

سادگی در عیب یاب

چون این نوع کابل کشی شبکه به صورتی کاملا منظم و اصولی پیاده سازی می‌شود، عیب یابی و کشف خطا نیز در آن بسیار ساده خواهد بود و کافی است که با انجام بررسی های ساده به مشکل مورد نظر دست یافت.

پشتیبانی از کاربردهای آینده

در کابل‌کشی ساخت‌یافته (پسیو شبکه)، از کاربردهایی که در آینده ممکن است ایجاد شوند مانند کاربردهای چند رسانه‌ای ، ویدئو کنفرانس‌ها و … به راحتی و بدون نیاز به ارتقاء سیستم پشتیبانی می‌شود. زیرا در همان ابتدا این نیازها پیش بینی می‌شوند.

جداسازی خطا

در کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته ، شبکه به بلوک‌هایی تقسیم می‌شود. در صورت بروز مشکل در شبکه‌، هر بلوک به طور جداگانه تست می‌شود و خطایی که در شبکه رخ داده است کشف و برطرف می‌گردد. به عبارت دیگر، خطایی که در یک قسمت رخ می‌دهد فقط مربوط به همان قسمت است و بر سایر قسمت ها تاثیری ندارد.

کاهش هزینه ها

چون در این نوع کابل‌کشی شبکه کلیه مراحل طبق استاندارد انجام می شود، نسبت به سیستم‌هایی که فاقد استاندارد است، نیازی به صرف هزینه‌های زیاد بابت بروز مشکل در شبکه یا ایجاد تغییرات در آن نیست و اصلی ترین هزینه زمانی پرداخت می شود که برای اولین بار سیستم طراحی و راه اندازی می‌گردد.

پس از این مرحله، اکثر هزینه‌ها مربوط به نگهداری تجهیزات است که این هزینه‌ها در قبال سیستم‌های فاقد استاندارد بسیار ناچیز به‌حساب می‌آید.

عدم تغییر کابل کشی نقطه به نقطه به سیستم کابل کشی شبکه ساختاریافته چه خطراتی دارد؟

  1. از کار افتادن:  در زیرساخت نامرتب کابل‌کشی، اشتباهات رایج هستند که از این بین می توان به جدا کردن اشتباه کابل ها از پورت ها یا حتی بدتر از آن کابل‌کشی نامرتب اشاره کرد که موانعی را ایجاد می کند. تلاش برای حذف یک کابل منفرد از یک آشفتگی بزرگ درهم می تواند باعث ایجاد استرس بر روی کابل های دیگر شود. این استرس و فشار می تواند منجر به خطاهای شبکه و ردیابی سخت تر شود.
  2.  جریان هوا: اگر از روش نقطه به نقطه استفاده شود، قسمت جلویی و احتمالاً دو طرف سوئیچ با حجم کابل کشی بالا مسدود می شود. این امر جریان هوایی که سوئیچ برای کار کردن نیاز دارد، را مختل می کند. این همچنین باعث می شود که به خنک کننده بیشتر نیاز داشته باشید. ازدحام کابل ها در این فضا مانع از جریان هوای واحد تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC) می شود و می تواند باعث ایجاد مشکلات خنک کننده شود.

طراحی و راه اندازی کابل‌کشی ساخت‌یافته

طراحی و راه اندازی کابل‌کشی شبکه ساخت‌یافته (پسیو شبکه)، به وسیله مجموعه‌ای از استانداردها که کابل‌کشی مراکز داده (Data Center)، اداره‌ها و ساختمان‌های آپارتمانی را به کمک انواع کابل‌ها مشخص می‌نمایند، انجام می‌گردد.

این استانداردها جهت انتقال داده‌ها ، صدا و تصویر به کمک کابل هایی مانند کابل شبکه Cat6 UTP ، کابل شبکه Cat6 SFTP ، کابل شبکه Cat7 ، کابل شبکه Cat8 ، فیبر نوری (Fiber Optic) و کانکتورهای مربوط به آن‌ها تعریف شده‌اند.

در واقع این استانداردها چگونگی ایجاد اتصال میان پریزهای شبکه و سوییچ یا روترهای شبکه را مشخص می نمایند. جهت انجام اتصال ، کابل شبکه های موجود در اتاق های کاری ابتدا به پچ پنل (Patch Panel) های موجود در اتاق تجهیزات متصل شده  (این پچ پنل‌ها در دو نوع Loadded و UnLoaded هستند) و سپس به کمک کابل‌هایی کوتاه (با نام پچ کورد PatchCord) به سوییچ شبکه یا سوییچ‌های تلفن متصل می گردد.

جهت برقراری ارتباط میان پچ پنل و سوییچ شبکه و همچنین برقراری ارتباط میان کامپیوترهای کاربران و پریز شبکه، نیازمند کابلی از نوع مستقیم یا straight-through هستیم. (کابلی که در دو طرف آن دو کانکتور متصل شده و تمام رشته‌های آن به صورت یکسان و بدون تغییر در ترتیب رنگ به این کانکتورها وصل شده است)

برای مشاهده و مطالعه استانداردهای کابل کشی شبکه اینجا را کلیک کنید. در کنار کابل کشی شبکه باید به موضوع تامین چاه ارت نیز توجه نمائید.

نکاتی برای نصب کابل کشی شبکه ساخت یافته

هنگام نصب یک سیستم کابل کشی ساخت یافته، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید:

  • قبل از نصب، بهتر است یک طراحی کابل کشی ساختاریافته خوب ایجاد کنید. این طرح شامل برنامه ریزی راه های اتصال کابل کشی، در نظر گرفتن جریان هوا و مسائل خنک کننده و انتخاب راه حل مناسب کابل کشی است.
  • محصولات مختلفی در کابل کشی ساخت یافته استفاده می شود که به طور مثال می توان به  Cat5e/6، کابل فیبر نوری، پچ پنل فیبری، پچ پنل مسی، سوئیچ شبکه اشاره کرد. شما می توانید بر اساس نیاز خود دستگاه های مختلف را به صورت انعطاف پذیر انتخاب کنید.
  • در طول نصب، کابل ها را بیش از شعاع خمش مشخص شده خم نکنید. شعاع خمش مشخص می کند که سیگنال داده با چه شدتی جریان خواهد داشت.
  • استفاده از مسیریابی فیبر می تواند ازدحام در پنل پایانه را کاهش دهد.

عوامل موثر بر قیمت کابل کشی شبکه

بدون هیچ مقدمه چینی می‌توان گفت که قیمت کابل کشی شبکه به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

۱- نوع شبکه

شبکه در‌سه نوع مختلف کابلی، بی‌سیم و ترکیبی است که هزینه راه اندازی هر کدام از آن‌ها با دیگری تفاوت دارد. معمولا قیمت کابل کشی شبکه‌ کابلی گران‌تر از دو نوع دیگر است زیرا در کابل کشی شبکه کابلی، کابل بیشتری نسبت به شبکه بی‌سیم استفاده می‌شود. در واقع باید گفت که نوع کابل کشی یعنی این که مدل کابل کشی ساختار یافته باشد یا نقطه به نقطه، می‌تواند قیمت کابل کشی را تغییر دهد. چون تجهیزات به کار برده شده، مدل کابل کشی، تکنیک‌های نصب و… در کابل کشی ساختار یافته با کابل کشی نقطه به نقطه یکسان نیست. در نتیجه هزینه این دو روش کابل کشی نیز با هم تفاوت دارد.

 ۲- نوع کابل

کابل‌های شبکه در انواع مختلف UTP ،F/UTP، SF/UTP،F/FTP و… وجود دارد که نوع آن به انتخاب متقاضی و نیاز او انتخاب می‌شود. از آنجایی که ساختار هر کدام از انواع کابل با دیگری متفاوت است هزینه و قیمت آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. به همین دلیل بخشی از قیمت کابل کشی به نوع کابل بستگی دارد.

۳- نوع کابل کشی

کابل کشی در مدل‌های مختلف کابل کشی از کف، کابل کشی روکار، کابل کشی توکار و… انجام می‌شود و نوع آن به شرایط متقاضی و درخواست‌ها تعیین می‌گردد. معمولا هزینه کابل کشی روکار کمتر از کابل کشی توکار بوده زیرا کابل کشی روکار راحت‌تر از کابل کشی توکار است.

۴- متراژ و اندازه

متراژ و اندازه محل مورد‌نظر از دیگر عواملی است که بر روی قیمت کابل کشی تاثیر می‌گذارد. همانطور که واضح است هر چه متراژ فضا بیشتر باشد به کابل و تجهیزات بیشتری برای ایجاد شبکه نیاز است.

۵- تعداد تجهیزات مصرفی

برای ایجاد یک شبکه به تجهیزاتی مثل سوئیچ، روتر، پچ پنل، رک و.. نیاز است. هر چه تعداد تجهیزات مصرفی در یک شبکه بیشتر باشد به کابل بیشتری نیاز است و فرایند کابل کشی سخت‌تر انجام می‌شود. پس تعداد تجهیزات مصرفی از دیگر فاکتورهایی است که بر روی قیمت کابل کشی تاثیر می‌گذارد.

۶- درخواست‌‌های کارفرما

در برخی از موارد حین انجام پروسه کابل کشی شبکه کارفرما خواهان انجام یک‌سری خدمات و درخواست‌های اضافه است. اضافه شدن این خدمات هزینه کابل کشی شبکه را افزایش می‌دهد اما کارفرمایانی که این خدمات اضافه را نمی‌خواهند هزینه کمتری را باید پرداخت نمایند.

۷- تعداد نودها

هر کدام از کامپیوترهایی که در شبکه فعال هستند در واقع یک ایستگاه کاری یا نود هستند. هر چه تعداد نودها و ایستگاه‌های بیشتر باشد، به کابل بیشتری نیاز است و قیمت کابل کشی شبکه هم افزایش پیدا می‌کند.

کاهش قیمت کابل کشی شبکه

چنانچه قصد کابل کشی شبکه را دارید و می‌خواهید کابل کشی شبکه با پایین‌ترین قیمت ممکن برای شما انجام شود؛ حتما به یک تیم متخصص و کاربلد که از تجهیزات با‌کیفیت استفاده می‌کنند مراجعه کنید. زیرا افرادی که در حوزه کابل کشی تخصص دارند متناسب با نیاز شبکه شما کابل و سایر تجهیزات را استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر در شبکه شما ۴ ایستگاه کاری یا نود فعال است استفاده از تجهیزات و کابل‌هایی که ۱۰ نود را پشتیبانی می‌کنند فقط یک هزینه اضافه برای شما دارد.

در پایان، به متقاضیان خدمات کابل کشی شبکه توصیه می‌کنیم که فقط به فکر راه‌های کاهش قیمت‌ کابل کشی نباشند. چون گاهی اوقات پرداخت برخی از هزینه‌ها در ابتدای کار، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های آتی می‌گردد. به عنوان مثال از آنجایی که کابل کشی ساختار یافته عملکرد خوبی دارد و می‌تواند از فناوری‌های جدید پشتیبانی نماید، با پرداخت هر نوع هزینه‌ای در ابتدای راه، نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی در آینده نیست.

خدمات شرکت شایگان در حوزه پسیو شبکه یا کابل کشی شبکه (Passive)

شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان با استفاده از دانش به‌روز و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه کابل کشی شبکه ساختار یافته، آماده ارائه خدمات پسیو شبکه به شرکت‌ها، ادارات، بانک‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ است.

  • کابل کشی شبکه، کابل کشی استاندارد، کابل کشی تلفن، استاندارد کابل کشی
  • نصب سوییچ شبکه ، نصب رک ، آرایش رک ، نصب پچ پنل ، نصب پریز شبکه
  • داکت کشی شبکه ، نصب ترانک شبکه ، نصب داکت شبکه کف خواب
  • تست شبکه ، تست سرعت شبکه ، تست فلوک ، عیب یابی شبکه
  •  نصب سانترال پاناسونیک ، نصب مرکز تلفن ، نصب MDF

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید تا شما را برای ارائه خدمات بهتر راهنمایی کنند.

صفحات مرتبط

زیر ساخت شبکه

قیمت دکل مهاری

پروژه‌های دکل مهاری