شبکه و فناوری

استاندارد برچسب گذاری کابل ANSI TIA 606-B

استاندارد برچسب گذاری کابل ANSI TIA 606-B

در این مطلب قصد داریم در مورد استاندارد برچسب گذاری کابل ANSI TIA 606-B صحبت کنیم. قبل از شروع به معنای هر یک از مخفف های ذکر شده می پردازیم :

  • موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI)
  • اتحادیه صنایع مخابراتی (TIA)
  • اتحادیه صنایع برق (EIA)
  • کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

ANSI/TIA-606-B، به عنوان یک استاندارد برچسب زنی عمومی طراحی شده است که برای هر جایی اعمال می شود. این استاندارد با نسخه قدیمی ANSI/TIA/EIA-606-A ضمیمه 1 سازگار است و با شناسه های استاندارد بین المللی ISO/IEC TR14763-2-1 سازگار است.

TIA-606-A اصلی برای شناسایی و ثبت اداره کل طراحی شده بود، اما نیاز های خاص طراحی و نصب مرکز داده را برطرف نمی کرد.

TIA-606-A در سال 2007 دوباره تأیید شد. الحاقی 1 TIA-606-A در سال 2008 منتشر شد. الحاقی 606-A با استاندارد مرکز داده 942 TIA تطبیق داده شد.

برچسب گذاری کابل

برچسب گذاری، یک عامل کلیدی در نصب و نگهداری یک نصب کارآمد و حرفه ای است. استاندارد 606 همچنان گسترش می یابد و نحوه و مکان شناسایی اجزای اصلی سیستم انتقال اطلاعات (ITS) را مورد بررسی قرار می دهد.

استاندارد جدید 606-B نه تنها به مرکز داده، بلکه به مراکز تجاری، مسکونی، صنعتی و بهداشتی نیز خدمات ارائه می دهد و دستورالعمل هایی را تعیین می کند.

برای مالکان، کاربران نهایی، تولیدکنندگان، مشاوران، پیمانکاران، طراحان، نصب کنندگان و مدیران تاسیسات که در اداره زیرساخت های مخابراتی دخیل هستند، قابل توجه است. علاوه بر این، با هماهنگ سازی با ISO/IEC TR14763-2-1، می توان استاندارد به روز شده را در سطح بین المللی اجرا کرد. استاندارد جدید به منظور افزایش ارزش سرمایه گذاری صاحب سیستم با کاهش هزینه های کار مرتبط با حفظ سیستم های پیچیده زیرساختی است که منجر به افزایش عمر مفید سیستم و ارائه خدمات موثر به کاربران در صنایع مختلف و بازارها و کشورهای بین المللی می شود.

ANSI/TIA-606-B یک استاندارد داوطلبانه است که استانداردهای برچسب گذاری و ثبت اسناد را برای سیستم های مخابراتی و شبکه در تاسیسات صنعتی، مسکونی و بهداشت و درمان تعیین می کند. این برنامه مواردی را که باید برچسب گذاری شوند مشخص می کند و یک طرح شناسایی توصیه شده را ارائه می دهد که با طرح شناسایی بین المللی ISO/IEC TR14763-2-1 هماهنگ است.

استاندارد برچسب گذاری کابل ANSI TIA 606-B

اصول برچسب گذاری که زیربنای 606-B هستند، شامل موارد زیر است :

  • برچسب زدن باید منطقی و سازگار باشد، در همه مکان ها، با نقشه های پروژه مطابقت داشته باشد.
  • طرح برچسب زدن باید مکانهای فیزیکی مرتبط (ساختمان، اتاق، کابینت، قفسه، پورت و غیره) را مشخص کند.
  • برچسب باید به راحتی خوانده شود، با دوام باشد و بتواند تا آخر عمر اجزای برچسب زده شده، سالم بماند.
  • سیستم برچسب زدن و شناسه های مورد استفاده باید توسط همه ذینفع ها مورد توافق قرار گیرد.
  • برچسب زدن باید فراگیر باشد. کابل ها و سخت افزارهای اتصال باید برچسب گذاری شوند، اما لوله ها و بخاری، محل اتصال ها، قفسه ها، کابینت ها، پورت ها و فضاهای مخابراتی نیز باید دارای برچسب باشند.
  • این اصول سپس به الزامات خاص ترجمه می شود.

کلاس های استاندارد کابل کشی ANSI TIA 606-B

این استاندارد هنوز معیار طبقه بندی گروه های مدیریتی را نقض می کند.

کلاس 1 = مکانهایی که توسط یک اتاق تجهیزات واحد (ER) سرو می شود این ER تنها فضای مخابراتی (TS) است که اداره می شود در حالی که هیچ اتاق مخابراتی (TR) و هیچ زیر سیستم کابل کشی 2 و 3 یا خارج از سیستم های کابل کشی کارخانه برای اداره وجود ندارد.

کلاس 2 = نیازهای اداری یک ساختمان واحد را برآورده می کند

که توسط چندین اتاق مخابراتی (TR) با یک یا چند دستگاه TR در یک ساختمان واحد ارائه می شود. این شامل همه عناصر یک سیستم کلاس 1 به علاوه شناسه های زیر سیستم کابلینگ است

کابل کشی 2 و 3، سیستم های اتصال و اتصال چند عنصری و خاموش کردن آتش.

کلاس 3 = به محیط دانشگاه با ساختمانهای متعدد و مسیرهای ساختمان، فضاها و عناصر بیرونی کارخانه خدمت می کند.

کلاس 4 = نیازهای یک اداره چند سایت (چند پردیس) را برآورده می کند.

بسته به سطح اجرا شده، تفاوت های جزئی در الزامات وجود دارد. به عنوان مثال، در سیستم کلاس 1، طبقه و شماره اتاق نیازی به شناسایی ندارند زیرا تنها یک اتاق برای مدیریت وجود دارد. طبیعی است که با افزایش پیچیدگی سیستم، شناسه های اضافی مورد نیاز است. در سیستم های کلاس 3 و 4 الزامات اضافی مانند شناسه های ساختمان و محوطه دانشگاه، عناصر خارج از کارخانه و بین دانشگاه مانند اتصالات شبکه وسیع وجود دارد. پایه پیاده سازی مرکز داده سازگار با TIA-606-B در واقع بسیار ساده است و با استفاده از چند مثال متداول قابل تجزیه است.

یک پچ پنل معمولی و شناسه پورت ممکن است به شرح زیر باشد:

1A.AD02-40: 02

1A = طبقه 1، اتاق A

AD02 = محل شبکه در مرکز داده برای یک رک خاص

-40 = یک پچ پنل 40 واحد رک از پایین آن رک قرار دارد

: 02 = یک پورت خاص در پچ پنل واقع در AD02-40. (این

به عنوان مثال می تواند طیف وسیعی از پورت های 01-24 باشد)

به صورت اختیاری، می توانیم مکان فضا را در جلوی این شناسه حذف کنیم. اگر در طبقه 1، فضای A قرار داریم و این تنها فضا است، نیازی به درج آن قسمت در شناسه چاپ شده نیست. شناسه چاپ شده واقعی ممکن است به شرح زیر باشد:

AD02-40: 02

از آنجا که ما با ISO/IEC TR 14763-2-1 هماهنگ هستیم، می توانیم به صورت اختیاری علامت “+” را اضافه کنیم که مشخص می کند قسمت بعدی شناسه یک جنبه مکان است. علامت “+” فقط باید در قسمت سوابق ظاهر شود و در برچسب واقعی نیست.

+AD02-40: 02

“=” در مقابل شناسه یک جنبه عملکرد را مشخص می کند (مثال: = XO برای خروجی مخابرات).

برچسب گذاری فضا

1A = طبقه 1 ، فضای A ، که یک توالی عددی آلفا است که می تواند متناسب با نیازهای نصب ویرایش شود. مثال: 3TRA نماینده Telecom Room A در طبقه سوم است. نمونه ای از قالب سازگار با ISO/IEC TR 14763-2-1 عبارت است از: +3TRA.

شناسه های رک ها و پچ پنل ها

استاندارد استفاده از GRID COORDINATES را برای تشخیص رک در یک فضا توصیه می کند. در اتاقهایی که دارای سیستم طبقه دسترسی هستند، تشخیص فضا باید از طرح شناسایی شبکه طبقه دسترسی با استفاده از کاراکترهای آلفا و عددی برای مشخص کردن مختصات X و Y در فضا استفاده کند. بنابراین، یک رک واقع در مختصات شبکه AD02، به عنوان ADO2 مشخص می شود. به طور معمول، برچسب در بالا و پایین، جلو و عقب رک با استفاده از برچسب های چاپ شده توسط دستگاه قرار می گیرد.

در مواردی که از مختصات شبکه استفاده نمی شود، قفسه ها را می توان با شماره ردیف و رک مشخص کرد. در داخل هر رک، پچ پنل وجود دارد. در صورت امکان، پچ پنل ها باید دارای شناسه پچ پنل ها در انتهای کابل ها باشند. اینها باید با استفاده از واحدهای رک از پایین مشخص شوند. از آنجا که علامت گذاری کف/فضا در یک سیستم کلاس 2 اختیاری است، قفسه و پنل ها را می توان به سادگی با ترکیب مختصات شبکه رک با واحدهای رک پنل های داخل آن قفسه مشخص کرد. یک پچ پنل رک 35 واحدهای پایین قفسه ای که در مختصات شبکه AD02 واقع شده است AD02-35 شناخته می شوند. برچسب های پچ باید با شناسه پچ پنل ها در برچسب گذاری شوند

در صورت امکان، انتهای کابل ها هر پورت، اولین پورت یا آخرین پورت، یا آخرین مورد از هر پنل باید برچسب گذاری شود. برچسب های پچ پنل باید حاوی وصله باشند. شناسه پانل در جایی که فضا اجازه می دهد، پچ پنل نیز باید دارای برچسب باشد. مثلاً AD02-35 p 01-06 تا AG03-35 p 01-06 : این را می توان به عنوان مجموعه ای نزدیک به شش پورت تعبیر کرد که در یک پچ پنل 35 رک از پایین قفسه در محل شبکه AD02 واقع شده است و این پورت ها به مجموعه “دور” شش پورت واقع می شوند. در یک پچ پنل 35 واحد رک از پایین قفسه یا کابینت در محل شبکه AG03.

الزامات برچسب ها

همه برچسب ها باید از یک شناسه دائمی استفاده کنند که به راحتی قابل ردیابی است – یعنی یک طرح شماره گذاری مفید. این طرح باید در سازمان خود منطقی باشد و برای سهولت مرجع از حروف الفبا استفاده کند.

هر کابل و هر مسیر باید در هر انتها برچسب گذاری شود و هر برچسب باید نقاط خاتمه هر دو انتهای کابل را مشخص کند.

همه برچسب ها باید دارای الزامات خوانایی، تخریب و چسبندگی باشند که در UL969 مشخص شده است.

برچسب اتصالات ایستگاه ممکن است روی صفحه نمایان شود.

همه سخت افزارهای جک، کانکتور و بلوک ممکن است بر روی خروجی یا پانل برچسب گذاری شوند.

همه برچسب ها باید با رکورد دائمی مطابقت داشته باشند.

کدگذاری رنگ سیم در استاندارد کابل کشی ANSI TIA 606-B

در حالی که توصیه می شود، اما کدگذاری رنگ مورد نیاز نیست، و کدگذاری سازگار ممکن است با استفاده از برچسب های رنگی یا نوارهای رنگی انجام شود. در زیر طرح کد رنگی توصیه شده در 606-B است :

  • نارنجی – نقطه مرزبندی (انتهای دفتر مرکزی)
  • سبز – اتصالات شبکه در سمت مشتری از نقطه مرزی
  • سفید-ستون فقرات سطح اول : اتصال متقابل اصلی به TR (اتاق مخابرات) در همان ساختمان
  • خاکستری-ستون فقرات سطح دوم: کابل کشی بین دو TR، یا بین یک اتصال متقاطع متوسط ​​و یک TR در یک ساختمان دور افتاده
  • قهوه ای- ساخت کابل های ستون فقرات (در سراسر محوطه)
  • آبی – انتهای کابل افقی فقط در انتها
  • بنفش – تجهیزات رایج : PVBX ، LAN ها و رایانه های فردی
  • زرد – مدارهای کمکی، مانند دزدگیر و سیستم های امنیتی
  • قرمز – انتهای سیستم های تلفن اصلی

الزامات نگهداری سوابق

نقشه ها و اسناد باید توسط اداره ساختمان محفوظ و پشتیبان تهیه شوند.

هرگونه افزودن و تغییر (MAC) باید با یک ترتیب تغییر ثبت شود.

MAC ها باید در سوابق دائمی ثبت و به روز شوند.

سوابق دائمی باید تمام اطلاعات شناسه را ارجاع دهند. اکثر نصب کنندگان از هزینه نصب و نگهداری ITS کارآمد و مقرون به صرفه مطلع هستند. برچسب زدن در این زمینه بسیار مهم است. با این حال، جنبه ای وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود – نگهداری سوابق. ارزشمندترین بخش هر پیکربندی برچسب زده شده است. در استاندارد، باید یک رکورد برای هر شناسه ای که روی برچسب چاپ شده است قرار دهید.

اگر سوابق کامل و دقیق بوده و حاوی داده های توصیه شده همانطور که در استاندارد برچسب گذاری مشخص شده است باشد، مشتری دارای یک زیرساخت مستند است که توسط هرکسی که مسئول ایجاد حرکت، افزودن یا تغییر است قابل درک و مدیریت است. بنابراین، برچسب مهم است، اما اگر داده های مربوطه را به شناسه متصل نکنید، مقدار زیادی از این مقدار از بین می رود. پایگاه داده می تواند به سادگی یک صفحه گسترده Excel ساده باشد. هر شناسه یک ردیف در صفحه گسترده ایجاد می کند و هر عنصر مرتبط با آن شناسه در ستون های موجود در پایگاه داده ثبت می شود.به عنوان مثال، هر پیوند Cabling Subsystem 1 (پیوند افقی) باید موارد زیر را شامل شود:

  • محل اتصال خروجی منطقه کار
  • شناسه پیوند Cabling Subsystem 1.
  • نوع اتصال خروجی (به عنوان مثال 8 موقعیت، 110 ، SC یا دوطرفه)
  • سخت افزار اتصال متقابل (پچ پنل ، T568B Cate 53 و غیره)
  • نوع کابل (4pr. UTP ، Cat 5e ، plenum ، یا 2 رشته 62.5/125 چند حالته ،
  • درجه FDDI ، افزایش دهنده
  • طول کابل
  • سابقه سرویس پیوند

همچنین ممکن است شامل هرگونه اطلاعات دیگری باشد که نصب کننده یا مشتری احساس می کند مربوط به نصب است، مانند کد رنگ اتصالات خروجی، طرح سیم کشی، مجموعه خروجی مخابرات چند کاربره (MUTOA) Consolidation Point (CP) یا نقاط انتقال

نکات تکمیلی در مورد استاندارد کابل کشی ANSI TIA 606-B

استاندارد جدید به شرایط غیرمعمول و دائماً درحال تغییر می پردازد. به عنوان مثال از بخش 5.1.3.1.1 ، چندین تولید کننده محفظه هایی را تهیه کرده اند که با استفاده از ریل های عمودی در کابین برای صرفه جویی در فضا، از فضای صاف روی رک استفاده می کنند. به طور خلاصه، پچ پنل های اضافی در دو طرف محفظه در موقعیت عمودی قرار دارند.

در این حالت، چگونه می توان این پچ پنل های عمودی را تشخیص داد؟ یک راه ساده برای علامت گذاری پنل های عمودی، استفاده از واحدهای رک همراه با کاراکتر آلفا برای قرارگیری داخل قفسه یا محفظه است. TIA-606-B اکنون یک حرف آلفا اضافی را مشخص می کند که طرف را به عنوان A ، B ، C ، D یا F ، L ، R ، B (جلو ، چپ ، راست ، عقب) به عنوان مثال تعیین می کند. این می تواند هنگامی که Rack Units (RU) تعیین شده اند استفاده شود. سپس کاربر می تواند پچ پنل های افقی و عمودی را بر اساس واحد رک نامگذاری کند. واحد رک پچ پنل عمودی با محل واحد رک، ارتفاع بالای پچ عمودی نصب شده (بر اساس ارتفاع در بالا) تعیین می شود.

یک نام آلفا جداگانه برای راست (R) یا چپ (L) برای تشخیص پانل های عمودی پچ در سمت چپ یا راست کابینت.

مثال: AG09-L35: 01-06

در این مورد، اعتبارنامه توصیف پچ پنل در 35 واحد رک از پایین قفسه، در سمت چپ محفظه، در محل شبکه AG09، پورت های 1 تا 6 است.

کابین های Zero U با چگالی بالا با استفاده از محلول های مس و فیبر به درگاه های اضافی که نیاز دارید اجازه می دهد و اتصال را با سرورها هماهنگ می کند. این امکان حرکت، افزودن و تغییر بدون قطع تجهیزات نصب شده روی رک را در یک کابینت پر جمعیت فراهم می کند. این یک روند جدید در مدیریت کابینت برای به حداکثر رساندن املاک مرکز داده است و استاندارد جدید TIA-606-B به اندازه کافی انعطاف پذیر است که امکان شناسایی مناسب این صفحات عمودی را می دهد.

زمینه سازی و اتصال در استاندارد کابل کشی ANSI TIA 606-B

این استاندارد به اتصال و پیوند فراتر از (Buscomm Grounding Main Busbar) TMGB و (Telecommunications Grounding Busbar) TGB با افزودن اختیاری (Rack Grounding Busbar) RGB ، (Mesh Bonding Network) MBN ، (Bonding Conductor for Telecommunications) BCT ، (Telecommunications Bonding Backbone) TBB، و همچنین امکان اتصال اشیاء مانند شناسه برای کابین یا قفسه یا تابلو برق به عنوان برخی از نمونه های رایج.

یک مثال کاربردی ممکن است شناسه گذرگاه اتصال قفسه ای باشد که در آن ممکن است بیش از یک Rack Grounding Busbar (RGB) در قفسه یا قسمت دیوار کابینت داشته باشید.

2A = RGB1

2A = طبقه 2 ، اتاق A

RGB = شیب شماره 1 Rack Grounding

این استاندارد همچنین اجازه می دهد تا یک شناسه اضافه شود که مشخص می کند که رسانای اتصال به آن متصل است. این ممکن است شامل یک صفحه الکتریکی، یک مسیر، فولاد ساختمان، یک سینی کابل یا تجهیزات مانند سوئیچ شبکه محلی (LAN) باشد. به طور معمول این شناسه TIA-606-B تجهیزات است. در این مثال، ما محل شبکه قفسه یا کابینتی را که RGB به آن وصل شده است اضافه می کنیم:

2A = RGB1/AJ05

2A = طبقه 2 ، اتاق A

RGB = شیب شماره 1 Rack Grounding

AJ05 = رک در محل شبکه AJ05 که شیء متصل به RGB است.

مثال شناسایی ANSI/TIA-606-B

موارد زیر یک مثال ساده از شناسه کابل است. این نقطه پایان هر دو انتهای کابل را مشخص می کند، که انتهای نزدیک آن ابتدا نشان داده شده است.

3MK02-35: 05/DC.A04-35: 05

هر بخش از آن علامت دارای معنای خاصی است که در اینجا تقسیم می شود :

3MK02 – اولین عنصر محل قفسه را در انتهای نزدیک کابل مشخص می کند. در این مورد ، “3” طبقه سوم ، “MK” بخش بازاریابی را نشان می دهد ، و “02” برای کابین دوم در آن اتاق تجهیزات بازاریابی طبقه سوم است.

-35 -این پچ پنل را که 35 واحد رک از پایین  واقع شده است (که قبلاً به عنوان 3MK02 مشخص شده است) مشخص می کند.

: 05 – عدد بعد از کولون پورت خاص را در پچ پنل مشخص می کند. این پورت 05 است.

/ – اسلش شناسه انتهای نزدیک را از شناسه انتهای دور جدا می کند.

DC.A04 – مانند قبل، اولین عنصر محل محفظه را مشخص می کند، اما این بار برای انتهای کابل. در این حالت، انتهای کابل در مرکز داده (DC) است. این چهارمین کابینه در ردیف “A.” خواهد بود

-35 -پچ پنل 35 واحد رک از پایین کابینت موردنظر ، A04 قرار داد.

: 05 – در نهایت ، این پورت خاص را در پچ پنل مشخص می کند.

این کابل خاص دارای یک برچسب مربوطه در انتهای دیگر (انتهای مرکز داده، در این مورد) است که روی آن نوشته شده است:

DC.A04-35: 05/3MK02-35: 05

اطلاعات یکسان است، اما ترتیب معکوس است، که نشان دهنده وارونه شدن انتهای “نزدیک” و “دور” است.

منابع: graphicproducts و wpc.edgecastcdn