[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” element_template=” one_element_template=” av_uid=’av-kz5hz7u6′ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

مقایسه و فروش تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه

چرا به خرید تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه نیاز داریم؟ داده ها به سنگ بنای هر برنامه کاربردی فناوری تبدیل شده است که نیاز به ذخیره و دسترسی به داده ها را به طور قابل اعتماد و کارآمد ایجاد می کند. نیاز روز افزون به نوآوری‌ های ذخیره ‌سازی در فناوری‌ های مرتبط با ذخیره‌ سازی، روش‌ های مختلف ذخیره‌ سازی را برای تأمین نیاز های مصرف‌ کننده و سازمان ایجاد کرده است.

  • فروش تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه ذخیره سازی پیوست مستقیم (DAS)
  • فروش تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS)
  • فروش تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه شبکه منطقه ذخیره سازی (SAN)

 تجهیزات ذخیره سازی شبکه چیست؟

ذخیره‌ سازی‌ های شبکه به‌ عنوان نوع خاصی از سرور ذخیره‌ سازی داده اختصاصی تعریف می‌ شوند که شامل دستگاه‌ های ذخیره‌ سازی مانند  آرایه دیسک ها، درایو های CD/DVD، درایو های تیپ یا رسانه‌ های ذخیره‌ سازی قابل جابجایی، و نرم‌ افزار سیستم تعبیه‌ شده است که قابلیت اشتراک‌ گذاری فایل بین پلتفرمی را ارائه می‌ دهد. ذخیره‌ سازی‌ های شبکه معمولاً فضای خود را در یک شبکه محلی بدون دخالت سرور برنامه اشغال می‌ کنند و به کاربران امکان دسترسی به داده‌ ها در شبکه را می‌ دهند. در این پیکربندی، ذخیره‌سازی شبکه به‌ طور مرکزی تمام داده‌ های موجود در شبکه را مدیریت و پردازش می‌ کند، داده ‌ها را از برنامه‌ ها بارگیری می‌ کند یا سرور سازمانی را حذف نصب می‌ کند، به طور موثر هزینه کل مالکیت را کاهش می‌ دهد و از سرمایه‌گذاری کاربر محافظت می‌ کند.

انواع تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه

تجهیزات ذخیره سازی  و Backup گیری شامل تجهیزات SAN , NAS , DAS , TAPE و … می باشد که در سازمانها و شرکتهای مختلف با توجه به نوع ساختار شبکه و نوع کاربری این تجهیزات خریداری و مورد استفاده قرار میگیرند که استفاده از این تجهیزات باعث کاهش خطا و افزایش دسترسی خواهد شد. برای دستگاه های ذخیره سازی سازمانی، تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه به طور عمده به سه نوع تقسیم می شوند: تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه DAS تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه، SAN، و تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه NAS، با توجه به حالت های اجرای آنها. آنها به ترتیب راه حل های مختلفی را برای محیط های کاربردی مختلف ارائه می دهند.

انواع تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه DAS

‏DAS (Direct Attach Storage) یک نوع از تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه است که مستقیماً سرور میزبان را متصل می کند. هر سرور میزبان دارای دستگاه ذخیره سازی مستقل است و هر سرور میزبان نمی تواند سرور میزبان دیگری را متصل کند. هنگامی که آنها نیاز به ارسال و دریافت داده دارند، به یک پیکربندی پیچیده نیاز دارند. اگر هر سرور میزبان سیستم عامل متفاوتی را اجرا کند، قانون پیچیده تر خواهد شد. معمولاً DAS برای شبکه های ساده ایده آل است. نیازی به ذخیره داده های زیادی ندارد. این نوع ذخیره سازی شبکه یک فناوری قدیمی است. ذخیره سازی متصل مستقیم ساده ترین نوع ذخیره سازی است: یک دستگاه ذخیره سازی مستقیماً به دستگاه میزبان متصل می شود. یک مثال معمولی از DAS یک دستگاه ذخیره سازی خارجی است که به یک کامپیوتر یا سرور متصل است. دستگاه های DAS می توانند از چندین هارد دیسک در یک محفظه واحد بدون اتصال به شبکه تشکیل شوند. در زیر برخی از گزینه‌های اتصالی که می‌توان برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی پیوست شده مستقیم استفاده کرد، آمده است:

  • ‏USB (گذرگاه سریال جهانی)
  • ‏SATA (پیوست فناوری پیشرفته سریال)
  • ‏eSATA (پیوست فناوری پیشرفته سریال خارجی)
  • ‏SAS (Serial Attached SCSI)
  • ذخیره سازی پیوست مستقیم
مزایای DAS

عملکرد مزیت اصلی ذخیره‌سازی پیوست مستقیم است زیرا دستگاه‌ ها کارایی دارند. از آنجایی که فضای ذخیره ‌سازی مستقیماً به یک ماشین میزبان متصل است، می‌ تواند بهترین عملکرد و تأخیر را ارائه دهد، تنها با توجه به محدودیت‌ های ذاتی رابط‌های اتصال. آنها می توانند راه حل های مقرون به صرفه با نیاز های تعمیر و نگهداری محدود بسته به پیکربندی باشند. فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه DAS به آسانی انجام می شود.

معایب DAS

‏DAS برای ارائه اتصال ذخیره سازی به چندین کاربر یا دستگاه به دلیل ماهیت مستقیم آنها و عدم اتصال به شبکه مناسب نیست. علاوه بر این، DAS قابلیت گسترش محدودی دارد، که با تعداد اتصالاتی که یک کامپیوتر میزبان می‌ تواند استفاده کند و تعداد درایو هایی که راه‌حل DAS پشتیبانی می‌ کند، محدود می‌ شود. به همین دلیل فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه به این دلیل شاید برای همه مناسب نباشد.

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه DAS

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه SAN

‏SAN (شبکه فضای ذخیره سازی) یک نوع از تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه است که از شبکه پرسرعت (فیبر نوری) برای اتصال سرور میزبان استفاده می کند. SAN در انتهای آن سرور های میزبان مستقر می شود. از انواع اتصال I/O مانند SCSI، ESCON و Fiber-Channels استفاده می کرد. ‏SNA برای آن دسته از محیط‌ های کاربردی طراحی شده است که به شبکه‌ های پرسرعت، داده ‌های امن، عملکرد خوب اشتراک‌ گذاری داده‌ ها، مانند مخابرات، بانکداری، حجم برنامه‌ های داده بزرگ نیاز دارند. از ویژگی های آن می توان به قیمت بالا و کیفیت خوب اشاره کرد. راه حل ذخیره سازی سازمانی و مرکز داده Storage Area Network یک راه حل اختصاصی ذخیره سازی با کارایی بالا است که دسترسی ذخیره سازی در سطح بلوک را به دستگاه های میزبان فراهم می کند. SAN ها از نیاز به ارائه ذخیره سازی قابل اعتماد و مقیاس پذیر در سطح بلوک در بار های کاری سازمانی و مرکز داده تکامل یافته اند. قبل از SAN، تنها گزینه برای دسترسی به سطح بلوک استفاده از دستگاه های ذخیره سازی داخلی متصل به سرور های جداگانه بود. این به شدت ظرفیت ذخیره سازی موجود را محدود کرد یا به سیستم های چند سرور گران قیمت منجر شد. ‏SAN این مشکل را با اجازه دادن به کاربران برای داشتن فضای ذخیره‌ سازی به عنوان یک دستگاه مجزا از طریق شبکه برطرف کرد. این راه حل عملکرد یک DAS را با انعطاف پذیری NAS و در عین حال با افزایش قابل توجه پیکربندی و پیچیدگی تعمیر و نگهداری فراهم می کند. SAN معمولاً از پروتکل های زیر برای تسهیل اتصال بین میزبان ها و راه حل SAN استفاده می کند:

  • ‏SCSI (رابط سیستم های کامپیوتری کوچک)
  • ‏ISCSI (واسط سیستم های کامپیوتری کوچک اینترنتی)
  • کانال فیبر

شرکت هایی مانند IBM، Dell EMC، Hewlett Packard Enterprise و NetApp به طور فعال راه حل های SAN را ارائه می دهند و اقدام به فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه می کنند. در حالی که SAN از گزینه‌ های اضافی مانند RAID نیز پشتیبانی می‌ کند، از پیکربندی‌ های RAID ساده فراتر می‌ رود و از RAID چند آرایه‌ای، کش کردن، و حتی بازیابی فاجعه داخلی و گزینه‌ های پشتیبان پشتیبانی می‌ کند.

مزایای SAN

از آنجایی که شبکه‌ های فضای ذخیره‌ سازی به سمت حجم‌ های کاری سازمانی مهم هدف قرار می‌bگیرند، بهترین عملکرد، قابلیت اطمینان و مقیاس‌ پذیری را در میان تمام راه‌ حل‌ های ذخیره‌ سازی مورد بحث در بالا ارائه می‌ کنند. دسترسی در سطح بلوک به شرکت‌ ها اجازه می‌ دهد تا نیاز به ذخیره‌ سازی محلی را از بین ببرند و محیط‌ هایی را با بوت شبکه که در آن دستگاه‌ های میزبان به همه نیاز های ذخیره‌سازی از SAN، از جمله سیستم عامل دسترسی دارند، تسهیل کنند. SAN می تواند ظرفیت و مقیاس پذیری تقریباً نامحدودی را در مقایسه با راه حل های دیگر ارائه دهد، زیرا هر تعداد دستگاه SAN را می توان به یک راه حل ذخیره سازی اضافه کرد. فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه SAN هم توسط شرکت های مختلفی انجام می گیرد.

معایب SAN

با معرفی Storage Area Network – SAN یا همان شبکه ذخیره سازی اطلاعات در نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ ، موضوع تجمیع داده ها و فضاهای ذخیره سازی به سوی کاهش هزینه ها ، بهبود پردازش ها و فرایندها و نیز افزایش flexibility و Responsiveness در معماری داده ها سوق پیدا کرد. استفاده از تجهیزات ذخیره سازی در واقع روشی جهت پیاده سازی Storage Consolidation بر روی داده ها می باشد. SAN یک راهکار قدرتمند به منظور تجمیع منابع ذخیره سازی برای بالا بردن مدیریت فضای ذخیره سازی ، انعطاف پذیری و صرفه جویی در هزینه ها می باشد. SAN ها چندین سیستم ذخیره سازی و سرور را بر روی یک شبکه امن و پرسرعت به هم مرتبط می نمایند. این شبکه به جای سرور محوری در واقع یک شبکه داده محور است. کاهش زمان Downtime ، افزایش کارایی پردازشی سرور ها و کارایی کلی ، کاهش هزینه ها ، استفاده در برنامه DR و … از مزایای بیشمار سیستمهای SAN می باشند. عیب اصلی SAN پیچیدگی آن است. حتی راه ‌حل‌ های SAN پایه می‌ توانند برای پیاده‌ سازی و نگهداری پیچیده باشند، و به راه‌ حل‌ های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اختصاصی با معماری‌ های شبکه با کارایی بالا بهینه‌شده برای ارائه بهترین عملکرد ممکن نیاز دارند. پس شاید خرید و فروش این تجهیزات ذخیره سازی شبکه برای همه افرادی که به دنبال سادگی هستند، ایده آل نباشد.

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه SAN

تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه NAS

‏NAS (Network Attached Storage)، یکی از تجهیزات ذخیره سازی تحت شبکه است که معمولاً مستقیماً به شبکه متصل می شود و خدمات دسترسی به داده ها را ارائه می دهد. یک دستگاه ذخیره سازی NAS به عنوان یک سیستم سرویس فایل داده عمل می کند و با کارایی بالای آن مشخص می شود. این برای مناطق آموزشی، دولتی، تجاری و سایر برنامه های ذخیره سازی داده ایده آل است. فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه NAS یا Network Attached Storage تا حد زیادی محبوب ترین راه حل ذخیره سازی برای مصرف کنندگان و کاربران سازمانی است. این یک راه حل ذخیره سازی داده در سطح فایل است که ذخیره سازی را از طریق شبکه فراهم می کند. دستگاه‌ های NAS می‌ توانند اتصال همزمان به چندین کاربر یا رایانه‌ های شخصی/سرور بدون جریمه‌ های عملکرد قابل توجهی را فراهم کنند. اکثر دستگاه ‌های NAS به عنوان محفظه‌ های چند دستگاهی (SSD/HDD) عرضه می‌ شوند، به جز چند دستگاه NAS متمرکز بر مصرف‌کننده. دیسک‌ های یک NAS معمولاً با استفاده از یک راه‌ حل اضافه مانند یک آرایه RAID یا یک راه‌ حل اختصاصی مانند Synology Hybrid RAID (SHR) ترکیب می‌ شوند. در دسترس بودن این گزینه ها به ارائه دهنده NAS و مجموعه ویژگی های موجود بستگی دارد. اکثر دستگاه های NAS از تنظیمات RAID معمولی از RAID1 تا RAID5 پشتیبانی می کنند، در حالی که دستگاه های NAS پیشرفته تر از تنظیمات RAID پیشرفته مانند RAID 50 و RAID 60 پشتیبانی می کنند. راه حل های معمولی NAS از پروتکل های شبکه مانند SMB (Block Message Block) یا NFS (Network File System) برای ارائه اتصال در سراسر شبکه استفاده می کنند. دستگاه های NAS در اندازه ها و پیکربندی های مختلف وجود دارند. شرکت های مختلفی مانند Synology و QNAP محصولات NAS را از نیازهای عمومی مصرف کنندگان تا مراکز داده ارائه می کنند و فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه را انجام می دهند. در همان زمان، ارائه دهندگان راه حل بزرگتر مانند Dell، HP بر بازار سازمانی تمرکز می کنند.

مزایای NAS

‏NAS اتصال را فراهم می کند زیرا فضای ذخیره سازی به شبکه متصل است، نه میزبان های جداگانه. فضای ذخیره سازی را می توان به راحتی بین تعداد تقریبا نامحدودی از هاست ها به اشتراک گذاشت. راه حل های NAS می توانند به راحتی مقیاس پذیر باشند زیرا اکثر دستگاه ها از یکپارچه سازی محفظه های اضافی برای گسترش فضای ذخیره سازی پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که دستگاه‌ های NAS می‌ توانند پیکربندی‌ های RAID را پشتیبانی کنند، افزونگی داده را افزایش می‌ دهند. این دستگاه های NAS را می توان به راحتی پیکربندی کرد و نیاز به تعمیر و نگهداری نسبتاً کمی دارند. دستگاه های NAS از راه حل های ذخیره سازی ساده به سرور های کوچک پرچمدار کامل تکامل یافته اند. سیستم‌ عامل‌ های NAS مانند QNAP و Synology قابلیت‌ های اضافی مانند اجرای سرور های ایمیل، کانتینر ها و راهکار های VM را مستقیماً در NAS ارائه می‌ کنند. آنها به گزینه های بسیار محبوب در بازار خریدار تبدیل شده اند.

معایب NAS

عملکرد دستگاه به شبکه وابسته است زیرا NAS به شبکه متکی است. به عنوان مثال، یک شبکه کند می تواند بر راه حل NAS تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، سرعت و تاخیر شبکه باید ملاحظات اولیه هنگام ترکیب راه حل های NAS باشد. علاوه بر این، دستگاه‌ های NAS از CPU، RAM و غیره خود با گزینه‌ های ارتقاء محدود استفاده می‌ کنند. بنابراین، اگر دستگاه با مشکلات عملکردی مواجه شود، ممکن است سخت‌افزار اصلی را ارتقا دهید.

انتخاب راه حل ذخیره سازی

در نهایت، انتخاب راه‌ حل ذخیره‌ سازی به نیاز کاربر بستگی دارد، زیرا هر راه‌ حل مزایا و معایب متمایزی را ارائه می‌ دهد. ‏NAS بدون در نظر گرفتن اینکه شما یک مصرف کننده یا یک کاربر سازمانی هستید، گزینه ایده آلی برای اکثر موارد استفاده خواهد بود. در صورت نیاز به ایجاد فضای ذخیره سازی قابل اعتماد بین چندین کاربر، می تواند مقرون به صرفه ترین راه حل را بدون به خطر انداختن عملکرد ارائه دهد. از سوی دیگر فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه DAS برای کسب و کار های کوچک که هدف اصلی آنها ذخیره یا پشتیبان گیری از داده ها از یک میزبان است ایده آل است. با این حال، راه حل های کوچک و مقرون به صرفه NAS راه حل قوی تری را حتی برای این مورد استفاده با قابلیت گسترش در آینده ارائه می دهند. در نهایت، فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه SAN فقط باید در هنگام برخورد با یک مرکز داده یا برنامه‌های کاربردی سازمانی حیاتی در نظر گرفته شود. آنها به دلیل پیچیدگی و محدودیت های هزینه پیاده سازی و نگهداری راه حل SAN، تنها برای بار های کاری بحرانی مناسب هستند. به‌علاوه، SAN هنگام برخورد با هزاران کاربر در محیط‌های سازمانی با تیم‌های پشتیبانی IT اختصاصی برای حفظ و بهینه‌سازی راه‌حل ذخیره‌سازی ایده‌آل هستند. در بالا، راه حل های ذخیره سازی DAS، NAS و SAN و همینطور فروش تجهیزات ذخیره سازی شبکه را مورد بحث قرار داده ایم. انتخاب به عهده کاربر است زیرا هر راه حل در موارد استفاده مختلف با مجموعه ویژگی های مختلف برتری دارد. کاربران یا سازمان‌ ها می‌ توانند راه‌ حل ذخیره‌سازی ایده‌آل را برای مورد استفاده خود با ارزیابی صحیح الزامات یک راه‌حل ذخیره‌ سازی اختصاصی، مجموعه ویژگی‌ های مورد انتظار، عملکرد و مقیاس‌ پذیری همراه با ملاحظات CapEx و OpEx انتخاب کنند.
[/av_textblock]

[av_button label=’برای مشاهده قیمت تجهیزات ذخیره سازی کلیک کنید’ icon_select=’yes’ icon=’ue83f’ font=’entypo-fontello’ link=’product_cat,841′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” title_attr=” color_options=” color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ btn_color_bg=’theme-color’ btn_custom_grad_direction=’vertical’ btn_custom_grad_1=’#000000′ btn_custom_grad_2=’#ffffff’ btn_custom_grad_3=” btn_custom_grad_opacity=’0.7′ btn_custom_bg=’#444444′ btn_color_bg_hover=’theme-color-highlight’ btn_custom_bg_hover=’#444444′ btn_color_font=’theme-color’ btn_custom_font=’#ffffff’ btn_color_font_hover=’white’ btn_custom_font_hover=’#ffffff’ border=” border_width=” border_width_sync=’true’ border_color=” border_radius=” border_radius_sync=’true’ box_shadow=” box_shadow_style=’0px,0px,0px,0px’ box_shadow_color=” hover_opacity=” sonar_effect_effect=” sonar_effect_color=” sonar_effect_duration=’1′ sonar_effect_scale=” sonar_effect_opac=’0.5′ id=” custom_class=” template_class=” element_template=” one_element_template=” av_uid=’av-kz5i1y8q’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]

[av_hr class=’default’ icon_select=’yes’ icon=’ue808′ position=’center’ shadow=’no-shadow’ height=’50’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ custom_border_color=” custom_icon_color=” av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” id=” custom_class=” template_class=” element_template=” one_element_template=” show_locked_options_fakearg=” av_uid=’av-2r1r7n’ sc_version=’1.0′]

[av_textblock textblock_styling_align=” textblock_styling=” textblock_styling_gap=” textblock_styling_mobile=” size=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” font_color=” color=” id=” custom_class=” template_class=” element_template=” one_element_template=” av_uid=’av-kz5i0jso’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”]
شرکت هنر توسعه و ارتباطات شایگان در زمینه تامین تجهیزات ذخیره سازی و تجهیزات وابسته میتواند خدمات زیر را به سازمانها و شرکتها ارائه دهد:

1- مشاوره ، تامین ، نصب و راه اندازی تجهیزات ذخیره سازی و Backup و ارائه استراتژی ذخیره سازی و بکاپ گیری

2- مشاوره در زمینه خرید نرم افزارهای backup گیری مانند Acronis , Symantec , Veeam , . . .

3- انجام امور Clustering برای افزایش دسترسی به اطلاعات و کاهش خطا

و سایر اموری که باعث میشود تا اطلاعات سازمان شما محفوظ باشد و دغدغه های مدیران IT را کاهش دهد.

نمونه از برندهای این نوع تجهیزات و  تجهیزات backup گیری به شرح زیر میباشد:

EMC , HP , Overland , ActiData Qnap , Synology , , . . .

تجهیزات ذخیره سازی EMC تجهیزات ذخیره سازی HP
[/av_textblock]