VMware ESXi هایپروایزر یا مانیتور ماشین مجازی فلزی خالی در پلتفرم مجازی سازی VMware vSphere است. VMware ESXi به‌ عنوان یک هایپروایزر فلزی برای ایجاد و اجرای ماشین‌ های مجازی (VM) اجرا می‌ شود و مستقیماً بدون نیاز به نصب سیستم عامل به سخت‌افزار دسترسی پیدا می‌ کند. این دسترسی مستقیم به سخت افزار به آن اجازه می دهد تا عملکرد بهتری داشته باشد، سریعتر اجرا شود و مقیاس پذیرتر از انواع دیگر هایپروایزر ها باشد. این امر، VMware ESXi را برای استفاده در زیرساخت‌ های دسکتاپ مجازی در مقیاس بزرگ (VDI)، همراه با سایر اجزای پلتفرم VMware vSphere، ایده‌آل می‌ سازد.

سرور VMware ESXi و نقش آن در مجموعه VMware چیست؟

‏VMware ESXi یک هایپروایزر مستقل از سیستم عامل مبتنی بر سیستم عامل VMkernel است که با عواملی که در بالای آن اجرا می شوند، ارتباط برقرار می کند. ESXi مخفف Elastic Sky X Integrated است. ‏ESXi یک Hypervisor نوع 1 است، به این معنی که مستقیماً روی سخت افزار سیستم بدون نیاز به سیستم عامل (OS) اجرا می شود. هایپروایزور های نوع 1 به عنوان هایپروایزر های فلزی نیز شناخته می شوند زیرا مستقیماً روی سخت افزار کار می کنند.

‏ESXi سازمان ها را هدف قرار داده است. VMware یک سیستم ESXi را شبیه به یک گره محاسباتی بدون حالت توصیف می کند. مدیران مجازی سازی می توانند اطلاعات وضعیت را از یک فایل پیکربندی ذخیره شده آپلود کنند.

‏VMkernel ESXi مستقیماً با عوامل VMware و ماژول های شخص ثالث مورد تایید قرار می گیرد. ادمین ها می توانند VMware ESXi را با استفاده از کنسول یا کلاینت vSphere پیکربندی کنند. آن‌ ها همچنین می‌ توانند لیست سازگاری سخت‌افزار VMware را برای سخت‌افزار مورد تأیید و پشتیبانی شده که ESXi را روی آن نصب کنند، بررسی کنند.

از میان شرکت های ارائه دهنده سیستم های مبتنی بر مجازی سازی شرکت vmware  از پیشگامان این عرصه محسوب میشود.

در میان محصولات این شرکت دو نرم افزار vmware workstation  و vmware ESXI از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. Vmware workstation  برای کاربران خانگی و شبیه سازی در محیط ویندوز طراحی شده و vmware ESXI برای راه اندازی سرور مناسب میباشد.

 اما چرا استفاده از مجازی ساز ESXI ؟

دلیل استفاده روزافزون محصولات این شرکت ، این است که بسیاری از نیازهای سخت افزاری ، که کاربران نیاز دارند تا به صورت سخت افزاری و با مراجعه به اتاق سرور انجام دهند را تنها با چند کلیک میسر ساخته است.

نرم افزار ESXI

از طریق سیستم مجازی سازی ، شما با استفاده از نرم افزار این شرکت قادر خواهید بود چند سرور و سرویس را به صورت همزمان بر روی یک سرور فیزیکی داشته باشید که این ماشینهای مجازی با سرور فیزیکی چندان تفاوتی ندارد.

این مجازی سازی ، هم از نظر هزینه تعمیر و نگهداری ، هم از نظر ارتباط میان سرورها و هم از نظر پشتیبانی اطلاعات برای شما سهولت در مدیریت را به همراه می‎آورد.

نصب و راه اندازی VMware ESXi

مجازی ساز HYPERVISOR

بسیاری از شرکت های بزرگ بعد از بوجود آمدن Hypervisor ها ( مجازی ساز ها ) به استفاده از آنها روی آورده‎اند چرا که به واسطه قرارگیری چند سرور در یک سرور فیزیکی دیگر هزینه های نگهداری از جمله برق و UPS ( برق پشتیبان ) نیز هزینه کمتری را به همراه دارد و شما لازم نیست چندین سرور تهیه کنید تا نیازهای شما را پاسخگو باشد.

استفاده از مجازی ساز ها یا تهیه سرور جدید!؟

برای مثال فرض کنید یک سرور دارید که بر روی آن برنامه های مهمی قرار گرفته و یا دیتابیس‎های خاصی را دارید که میبایست از منابع سرور انحصاری استفاده کنند و با سایر سرویس‎ها تداخل دارد، حال تکلیف چیست؟

اگر بخواهید نرم افزار دیگری داشته باشید که با دیتابیس شما تداخل دارد و از طرفی نیاز دارید تا نرم افزار جدید را در سازمان خود داشته باشید، یا مجبورید هزینه کنید و سرور جدید تهیه کنید و یا اینکه بیخیال خرید نرم افزار جدید شوید.

اما با راه اندازی مجازی ساز ESXI به سادگی میتوانید سرور جدیدی راه اندازی کنید و بدون مشکل سروری اختصاصی برای نرم افزار جدیدتان داشته باشید.

اگر به این فکر میکنید که سرور فیزیکی دارید و نمیتوانید بیخیال آن شوید ، چون هزینه های نصب مجدد و راه اندازی نرم افزارتان با سرور مجازی جدید سخت و نشدنی است نیازی به تعویض و یا راه اندازی مجدد ندارید . چون این امکان در ESXI  وجود دارد تا ماشین فیزیکی خود را به راحتی به ماشین مجازی تبدیل کنید ( Convert ) و به روند کارتان ادامه دهید و در کنار آن ماشین های دیگری را اضافه کنید.

دایره نامحدود پشتیبانی VMware ESXi

نگران این نباشید که ESXI  از چه نرم افزارهایی پشتیبانی میکند چون هر نرم افزاری که در ماشین فیزیکی خود دارید دقیقاً در ماشین مجازی هم قابل اجراست. حتی شرکت های سازنده نرم افزار از داخلی و خارجی به دنبال محبوبیت گسترده این نرم افزار تمامی تولیدات خود را بر مبنای این نرم افزار طراحی میکنند تا دامنه فروش خود را گسترش دهند.

پس حتی اگر تنها یک ماشین فیزیکی دارید شک نکنید که در آینده نه چندان دور نیاز خواهید داشت تا سرور جدیدی راه اندازی کنید پس دست به کار شوید و همین حالا با ما تماس بگیرید تا با مشاوره رایگان پاسخگوی تمامی سوالات شما باشیم و شما را به سوی به روز شدن و سهولت بیشتر در امر مجازی سازی راهنمایی کنیم.

شرکت شایگان ارائه دهنده کلیه خدمات ESXI در خدمت شماست. برای بهره گیری از خدمات مجازی سازی با مشاورین ما ، تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های VMware ESXi

‏VMware ESXi برای اجرای سخت‌افزار، سیستم‌ های مهمان و لایه خدماتی که پلتفرم مجازی‌ سازی VMware را تشکیل می‌ دهند، به VMkernel، که یک میکروکرنل است، متکی است. VMkernel سخت افزار فیزیکی و ماشین های مجازی مهمان را اجرا می کند، مستقیماً به CPU و حافظه متصل می شود و از ماژول های متصل شده از طریق ماژول دیگری برای دسترسی به اجزای شبکه و ذخیره سازی سخت افزار استفاده می کند.

ویژگی های قابل توجه VMware ESXi عبارتند از:

اندازه کوچک

‏Vmware با تنها 150 مگابایت، ESXi را به عنوان کوچکترین هایپروایزر جهان معرفی می کند. یک ردپای کوچک اغلب به معنای کاهش سطح حمله از تهدیدات خارجی است، وبه غیر از آن به معنای قابلیت نگهداری آسان تر است. این همچنین به این معنی است که ESXi نیازی به اصلاح مکرر ندارد.

نصب راحت

با اندازه کوچک آن، نصب سریعتر امکان پذیر است و به شما امکان می دهد زیرساخت خود را در سریع ترین زمان ممکن راه اندازی کنید. حتی می توانید ESXi را از یک درایو فلش USB بوت کنید.

ابزار مدیریت کاربر پسند

‏ESXi یک مرورگر داخلی و سازگار با HTML5 برای استفاده اداری ارائه می دهد. سازمان هایی که به عملیات خودکار نیاز دارند همچنین می توانند از رابط Command Line vSphere برای مدیریت از راه دور و رابط های برنامه نویسی برنامه (API) بر اساس انتقال وضعیت نمایندگی (REST) ​​استفاده کنند.

طراحی ایمن

داده‌ هایی که در ماشین‌ های مجازی شما وجود دارد با استفاده از رمزگذاری داخلی از چشمان کنجکاو محافظت می‌ شوند. دسترسی مبتنی بر نقش را اضافه کنید و قابلیت‌ های ثبت و حسابرسی گسترده را اضافه کنید و در همان ابتدا یک پلتفرم مجازی امن به دست آورید.

قابلیت اطمینان انعطاف پذیر

بدون توجه به نیاز های برنامه شما، یک هایپروایزر ESXi را می توان برای اجرای 128 CPU مجازی و 120 دستگاه در 6 ترابایت حافظه پیکربندی کرد. ESXi همچنین دارای یک سیستم فایل خوشه ای با کارایی بالا به نام Virtual Machine File System (VMFS) است که اجازه می دهد تا منابع ذخیره سازی بیشتری حتی با ذخیره سازی فیزیکی محدود توزیع شود. ماشین های مجازی همچنین می توانند از بیش از یک CPU به طور همزمان استفاده کنند.

پشتیبانی و سازگاری گسترده

محبوبیت ESXi به عنوان یک پلتفرم سازمانی به معنای پشتیبانی گسترده از سوی فروشندگان سخت افزار و شرکای برنامه و همچنین سازگاری با طیف گسترده ای از برنامه ها و سیستم عامل های مهمان است.

پیش نیاز های VMware ESXi

‏ESXi به دلیل اندازه کوچکی که دارد، می‌ تواند روی یک دستگاه میزبان با کمترین نیاز های زیر اجرا شود:

  • دو هسته CPU
  • یک پردازنده 64 بیتی x86 که پس از سپتامبر 2006 منتشر شده باشد
  • 4 گیگابایت رم، یک آداپتور شبکه گیگابیتی و یک درایو 4 گیگابایتی

با این حال، برای عملکرد بهتر، توصیه می شود هاست دارای چهار یا بیشتر هسته CPU و حداقل 8 گیگابایت رم، و همچنین آداپتور های اترنت دو گیگابیتی یا سریعتر و درایو های اضافی باشد.

اگر شرکت  شما از ماشین های مجازی 64 بیتی استفاده می کند، باید مجازی سازی سخت افزار را برای CPU های x64 در سرور ESXi فعال کنید. به علاوه، بیت های no-execute/execute-disable (NX/XD) در این CPU ها باید در BIOS فعال شوند. NX مخفف Never eXecute است و در CPU های AMD موجود است. eXecute Disable نسخه بیت اینتل است. بیت NX/XD حافظه را در قسمت‌ های ذخیره‌سازی داده‌ های سخت‌افزار ذخیره می‌ کند تا از دزدیده شدن آنها در طول حملات مخرب جلوگیری کند. بنابراین، یک لایه امنیتی اضافی برای سرور ESXi فراهم می کند.

سایر الزامات شامل یک دیسک واسط سیستم کامپیوتری کوچک (SCSI) یا یک آرایه اضافی دیسک‌ های مستقل (RAID) با شماره محلی و غیر شبکه‌ای با شماره واحد منطقی پیکربندی شده (با پیکربندی LUN) با فضای پارتیشن نشده برای میزبانی ماشین‌ های مجازی است. دیسک های سریال ATA (SATA) نیز پشتیبانی می شوند.

میزبان‌ های ESXi از بوت شدن از رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه (UEFI) روی هارد دیسک‌ ها، درایو های CD-ROM یا رسانه‌ های USB پشتیبانی می‌ کنند. راه اندازی شبکه و ارائه هاست ESXi با UEFI نیز پشتیبانی می شود. برای سخت افزار سازگار، ESXi همچنین می تواند دیسک هایی با اندازه 2 ترابایت یا بیشتر بوت شود.

برای شروع استفاده از ESXi برای نیاز های مجازی سازی خود، آن را مستقیماً روی هارد دیسک دستگاه میزبان نصب کنید. نصب نیز ساده است – نصب کننده را راه اندازی کنید و از طریق راهنما جلو بروید. پس از نصب، می توانید گزینه های میزبان را از کنسول تغییر دهید و VM ها را با استفاده از vSphere Client مبتنی بر HTML5 راه اندازی کنید.

مدل و هزینه لایسنس VMware ESXi

‏VMware ESXi به عنوان بخشی از نسخه رایگان vSphere Hypervisor ارائه شده است. بنابراین، خود ابزار برای استفاده رایگان است. با این حال، برای مدیریت راحت تر، ممکن است بخواهید از سرور vSphere، ابزار های مدیریت vSphere و سایر ویژگی های VMware با ESXi استفاده کنید. این به معنای پرداخت هزینه های مجوز بر اساس هر CPU، با مجوز معتبر برای استفاده در حداکثر 32 هسته فیزیکی است. برای CPU هایی با بیش از 32 هسته فیزیکی، به مجوز های بیشتری نیاز دارید.

همچنین طیف گسترده ای از نسخه های vSphere با قالب های مختلف وجود دارد. در زمان نگارش این مقاله، هزینه‌ های این نسخه‌ها نیز متفاوت است، کم‌ هزینه‌ ترین آن برای سه سرور و دو پردازنده در هر سرور 510 دلار و گران‌ترین آن 6545 دلار است. برای پشتیبانی اولیه و پشتیبانی تولید باید هزینه های جداگانه ای پرداخت کنید.

سرور ESXi در مقایسه با Hyper-V

‏Microsoft Hyper-V یکی دیگر از هایپروایزر های نوع 1 در قالب یک سرور ESXi است. Hyper-V اولین بار به عنوان جزئی از Windows Server 2008 منتشر شد. این یک جز رایگان و استاندارد در نسخه های بعدی ویندوز سرور و همچنین نسخه های 64 بیتی نسخه های Windows 10 Pro، Enterprise و Education است.

‏ESXi و Hyper-V مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از ویژگی های مشترک این دو سیستم عبارتند از:

گسترش ذخیره سازی: سیستم فایل انعطاف پذیر Hyper-V (ReFS) مانند VMFS VMware است. با این حال، از نظر دسته بندی، VMFS ساده تر از معادل Hyper-V است.

فناوری اسنپ شات: این به استفاده از کپی های لحظه به لحظه ماشین های مجازی و داده های آنها با هدف نهایی جلوگیری از از دست رفتن داده ها اشاره دارد. Hyper-V امکان اجرای عکس‌ های فوری در تولید و صادرات پست‌ های بازرسی مداوم به مکان‌ های دیگر را می‌ دهد، ویژگی‌ هایی که در مجموعه VMware موجود نیستند. Hyper-V همچنین اجازه می دهد تا 64 عکس فوری در هر VM (ماشین مجازی)، برخلاف 32 VMware که اجازه می دهد.

مدیریت حافظه: VMware از چندین تکنیک پیچیده استفاده می کند، اما Hyper-V فقط از یکی استفاده می کند.

پشتیبانی از سیستم عامل: VMware از ویندوز، macOS، لینوکس و یونیکس پشتیبانی می کند، اما پشتیبانی از Hyper-V محدود به ویندوز، لینوکس و FreeBSD است.

امنیت: VMware از رمزگذاری داده ها در حالت استراحت و در حال حرکت پشتیبانی می کند، اما امنیت Hyper-V از طریق Active Directory مدیریت می شود.

قیمت گذاری: VMware برای شارژ هر پردازنده استفاده می شد، اما به مدل مایکروسافت شارژ بر اساس تعداد هسته های دستگاه میزبان تغییر کرده است.

هایپروایزر های مبتنی بر RAS و VMware

‏Parallels® Remote Application Server (RAS) از VMware ESXi Server و VMware vCenter به عنوان میزبان VDI پشتیبانی می کند. با داشتن هر یک از این دو توسط Parallels RAS به عنوان میزبان VDI، می توانید از آنها برای مدیریت ماشین های مجازی، ایجاد شبیه ساز مهمان و انتشار دسکتاپ و برنامه ها استفاده کنید. پس از راه‌اندازی و پیکربندی میزبان، می‌ توانید یک عامل بر روی ماشین‌ های مجازی مهمان، همراه با  قالب‌ های مهمان، همه از یک جا راه‌اندازی کنید.

‏Parallels RAS همچنین از دیگر هایپروایزر ها و سیستم های ابرهمگرا، از جمله Hyper-V، Microsoft Hyper-V، Scale Computing HC3 و Nutanix Acropolis پشتیبانی می کند.

با Parallels RAS، می توانید به سرعت یک VDI با قابلیت های مدیریت متمرکز و امنیت بهتر به طور کلی ایجاد کنید.

نسخه های مختلف ESX و ESXi

‏VMware ESXi را پس از انتشار VMware ESX نسخه 4.1 در سال 2010 منتشر کرد. پس از نسخه 5 ESX، تنها ESXi به پشتیبانی ادامه داد. ESXi در حال حاضر در نسخه 6.7 است که عمدتاً شامل رفع اشکال برای نسخه های قبلی ESXi است.

دارندگان مجوز ESX می توانند ESXi را به جای ESX در هر سرور معینی قرار دهند. قبل از ESXi، VMware Hypervisor ESX را ارائه کرد که شامل بخش‌ های بیشتری مانند سیستم عامل کنسول و فایروال بود. رابط های خط فرمان از راه دور و استاندارد های مدیریت سیستم جایگزین عملکرد های کنسول سرویس شدند.

‏Hypervisor از Auto Deploy و ایجاد تصویر سفارشی، همراه با ابزار های دیگری که در ESX گنجانده نشده‌اند، پشتیبانی می‌ کند. به گفته VMware، معماری ESXi کمتر از 150 مگابایت فضا اشغال می کند – 32 مگابایت فضای روی دیسک – در مقایسه با حدود 2 گیگابایت با ESX.

نسخه رایگان و رایگان ESXi — VMware vSphere Hypervisor — از ویژگی های کمتری پشتیبانی می کند. اگرچه نمی تواند با سرور vCenter ارتباط برقرار کند، اما سرور ها را با گزینه هایی مانند thin provisioning مجازی می کند. نسخه پولی ESXi شامل انتقال زنده ماشین‌ ها، متعادل‌ سازی بار خودکار، و ادغام منابع ذخیره‌ سازی و محاسبه در چندین میزبان است.

مزایا و معایب VMware ESXi

نصب ESXi در یک مرکز داده سریع و ساده است زیرا فضای سبک آن 150 مگابایت است. همچنین، به دلیل فرمت سبک ESXi، ادمین ها به پچ های کمتری نیاز دارند. به دلیل اندازه کوچکتر، ESXi ایمن تر دیده می شود. علاوه بر این، مدیریت امنیت در VMkernel تعبیه شده است. ESXi همچنین یک رابط کاربری گرافیکی ساده ارائه می دهد.

متأسفانه، ESXi گزینه های پیکربندی کمتری را برای حفظ اندازه خود ارائه می دهد. همچنین یک منحنی یادگیری برای کسانی که قبلاً از یک محصول مجازی سازی استفاده نکرده اند وجود دارد.

یکی دیگر از اشکالات ESXi این است که سربار ایجاد شده با کار اضافی CPU و تماس های سیستم عامل ممکن است باعث کند شدن برنامه در VM شود. نسخه رایگان ESXi نیز کاربران را به استفاده از دو CPU فیزیکی محدود می کند.

VMware ESXi و vSphere

VMware vSphere به عنوان مجموعه ای از محصولات مجازی سازی سرور VMware عمل می کند که شامل ESXi می شود. ESXi هایپروایزر انحصاری مجوز های VMware vSphere 5.x است. ادمین ها می توانند از میزبان vSphere به عنوان پایه ای برای یک محیط ابری خصوصی استفاده کنند.

محصولات VMware موجود در vSphere شامل نرم افزار هایی مانند VMware vCenter Server، vSphere Web Client، vSphere Client، vSphere Distributed Switch، VMware High Availability و VMware Virtual Symmetric Multi-Processing می باشد.

VMware ESXi در مقایسه با XenServer

‏Citrix XenServer یک پلتفرم مجازی سازی سرور متن باز است که قابل مقایسه با ESXi است که بر اساس هایپروایزر Xen ساخته شده است. Xen همچنین یک هایپروایزر نوع 1 است. با این حال، XenServer برای مصرف کنندگان است. XenServer می تواند میزبان، استقرار دهنده و مدیر ماشین های مجازی دسکتاپ و ابری سرور باشد.

ویژگی‌ های XenServer شامل مهاجرت VM زنده، بررسی سلامت و هشدار های گزارش عملکرد است. Xen در هسته لینوکس گنجانده شده است. با این حال، تنها توسط تعداد کمی از توزیع‌های لینوکس مانند SUSE Linux Enterprise Server پشتیبانی می‌ شود.