اخبار فناوری

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

به علاوه تراشه های جدید و کارآمد سری N اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد. بزرگترین خبر کنفرانس CES این است که 6 مدل تراشه به روز شده یا جدید به عنوان بخشی از موج پردازنده نسل 13 اینتل که قبلا با نام Raptor Lake شناخته می شد عرضه می شود.

اعلامیه اینتل شامل پردازنده های سری HX، H، P و U و همراه با سری جدید پردازنده های Core i3 N و پردازنده های پنتیوم بروز شده است. با اصطلاحاتی که روی نوآوری های تراشه های سال قبل نسل دوازدهم Alder Lake انجام شده است، سری Raptor Lake سال 2023 مدل های بیشتری را برای لپ تاپ ها (با طیف وسیع تری از ویژگی ها و طراحی های متناسب با موارد مختلف) ارائه می کند.

پردازنده های سری HX اینتل

پردازنده های سری HX اینتل خطی از پردازنده های موبایل است که برای ارائه عملکرد در سطح دسکتاپ برای تامین انرژی بهترین ورک استیشن های موبایل و همچنین دستگاه های گیمینگ ممتاز ساخته شده اند. با حداکثر توان 55 وات در کلاس دسکتاپ، این کلاس از پردازنده ها برای گیمرها، تولید کنندگان محتوا و یا مهندسینی مناسب است که تعداد زیادی کار برای پردازش دارند.

پردازنده های نسل سیزدهم HX با حداکثر 24 هسته (8 هسته Performance و  16 هسته Efficient) می توانند از می تواند از PCI Express Gen 5 x16 یا 2×8، دو کنترلر Thunderbolt 4 و حداکثر 128 گیگابایت رم (DDR5-5600 یا DDR4-3200). به علاوه زمانی که به انرژی اضافی نیاز دارید اورکلاک دینامیک یا پشتیبانی از XMP 3.0 تعبیه شده است.

ویژگی های دیگر عبارتند از پشتیبانی از Wi-Fi 6E، پشتیبانی از شبکه Gig+، وای فای پیشرفته که می تواند از طریق Intel Double Connect به سایر دستگاه های متصل به Wi-Fi وصل شود و نسل بعدی بلوتوث LE برای داستن بهترین صدای بیسیم .

با استفاده از دومین نسخه از معماری هسته هیبریدی اینتل ادعا می کند که تراشه های جدید 11 درصد عملکرد تک نخی / رشته ای و 49 درصد عملکرد بهتر برای مالتی تسکینگ را ارائه میکنند که برای انجام کارهای پیچیده مانند رندر برنامه هایی مانند Blender و AutoDesk Revit ساخته شده است، افزایش عملکرد به تنهایی می تواند ارزش ارتقاء داشته باشد. بنابراین مراقب گزینه های HX باشید که به سری های Intel Core i5، i7 و i9 می آیند.

اینتل می گوید که پردازنده های جدید در سیستم هایی از ایسر، اچ پی، دل، لنوو، ام اس آی، ریزر و غیره در اواخر امسال وارد خواهند شد اما جزئیاتی در مورد مدل ها و قیمت ها اعلام نشده است.

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

پردازنده های سری H اینتل

پردازنده های سری H اینتل بر عملکرد متمرکز هستند و هسته های Performance و Efficient را برای پشتیبانی از بهره وری لپ تاپ های گیمینگ ممتاز ترکیب می کنند. با سرعت کلاک بالاتر و حداکثر توان 45 وات، جدیدترین پردازنده های سری H دارای 14 هسته (6 هسته Performance و 8 هسته Efficient) خواهند بود که همگی توسط Intel Thread Director مدیریت می شوند. قابلیت اتصال به چهار پورت Thunderbolt 4 و شبکه Wi-Fi 6E یکپارچه بهبود یافته است. پشتیبانی از حافظه هم گسترده است و از استانداردهای رم DDR5 و DDR4 پشتیبانی می شود.

پردازنده های سری H شامل پردازنده های Core i9 اینتل با عملکرد بالا تا مدل های مقرون به صرفه تر Core i3 می باشد.

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

پردازنده های سری P و سری U اینتل

برای قابلیت حمل بیشتر، پردازنده های سری P اینتل برای تحرک واقعی ساخته شده اند. سری P اینتل که برای لپ تاپ های با عملکرد بالا، نازک و سبک با طراحی های شیکی که جایی برای فن های خنک کننده قوی ندارند، طراحی شده است. از ترکیب متفاوت هسته های Performance و Efficient برای ارائه عملکرد سریع و قدرتمند در صورت نیاز استفاده می کند. عمر باتری را با قابلیت مصرف انرژی افزایش می دهد. این پردازنده ها با حداکثر توان مصرفی 28 واتی به شما اجازه می دهند با یک بار شارژ باتری بیشتر کار کنید اما عملکرد را حتی در لپ تاپ  فوق العاده قابل حمل حفظ می کنند.

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

برای لپ‌تاپ‌های نازک و سبک و همچنین هیبریدی ۲ در ۱ ، سری U اینتل وجود دارد. با کاهش قدرت از سری P متمرکز بر قابلیت حمل، سری U برای ارائه بسیاری از ویژگی های مشابه ساخته شده است، اما با وات کمتر، حداکتر توان مصرفی را به 15 وات کاهش می دهد.

در حالی که این برای ایجاد نوعی بازی و بهره وری با اکتان بالا که تراشه های سری H یا P کافی است کافی نیست، برای همگام شدن با سایر کاربردها، از بازی های سبک تا ویرایش فایل های رسانه ای، بیش از اندازه کافی است. و با کاهش وات، سری U شارژ باتری را بیشتر از هر یک از این تراشه ها افزایش می دهد.

برخلاف پردازنده‌های سری HX، H و P که در بالا ذکر شد، سری U اینتل فراتر از پردازنده‌های Core i7، Core i5 و Core i3 است و پردازنده‌های ارزان‌قیمت Pentium نیز در زیر چتر سری U قرار می‌گیرند.

اینتل هیچ جزئیاتی در مورد قیمت واحد به اشتراک نگذاشته است، اما گفته است که بیش از 250 طرح از سازندگان بزرگ رایانه‌های شخصی، پردازنده‌های سری H، P و U را در اواخر سال جاری عرضه خواهند کرد.

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

پردازنده‌های سری  Core i3 N اینتل

یکی از بزرگ‌ترین اعلامیه‌های اینتل در نمایشگاه CES 2023، معرفی پردازنده‌های جدید سری N است که از سری پردازنده‌های Core i3 N اینتل شروع می‌شود. سری N جدید که برای بهره‌گیری از دستاوردهای اینتل در عملکرد و انرژی ساخته شده است، منحصراً از هسته‌های Efficient اینتل استفاده می‌کند، و فاقد هسته های Performance است.

بر اساس معماری نسل دوازدهم اینتل (“Alder Lake”)، تراشه های جدید Core i3 سری N شامل چهار تا هشت هسته کارآمد بسته به مدل هستند. با انتخاب تنها این هسته‌های کم مصرف، تراشه‌ها سطحی از عملکرد را ارائه می‌دهند که بیش از توانایی انجام مرور وب است.

نتیجه باید مجموعه‌ای از پردازنده‌ها باشد که عملکرد مناسب و حتی عمر باتری بهتری را در لپ‌تاپ‌های رده پایین ارائه می کنند.

اینتل پردازنده های لپ تاپ نسل سیزدهم Raptor Lake را ارتقاء می دهد

پردازنده های پنتیوم جدید 2023

پنتیوم که برای سیستم‌های کم مصرف و قیمت پایین ساخته شده است، هنوز هم عملکرد عالی در دنیای محاسبات دارد، به شرطی که در مورد لپ‌تاپ‌های ویندوزی و کروم بوک‌های ارزان قیمت صحبت کنیم. آنها برای رقابت با پردازنده های مقرون به صرفه ای مانند AMD Athlon ساخته شده اند، آنها قدرتمندترین پردازنده ها نیستند، اما برای لپ تاپ هایی که فرزندان شما به مدرسه می برند ایده آل هستند و قدرت کافی برای انجام کارهای مدرسه (و کمی بازی) را ارائه می دهند.

منبع: pcmag