راهنمای خرید تجهیزات شبکه

راهنمای خرید NAS + کامل و کاربردی

آموزش تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات قسمت 2 - راهنمای خرید NAS

چرا به خرید NAS نیاز داریم؟ با رشد کسب و کار شما؛ میزان داده هایی که برای ذخیره و مدیریت نیاز دارید هم افزایش پیدا می کند. ذخیره این داده ها روی هارددیسک ها و ایستگاه های کاری دیگر می تواند کار شما را سخت کند. شما به دسترسی فوری به داده ها، محافظت در برابر از دست رفتن اطلاعات و ظرفیت لازم برای رشد آینده نیاز دارید. ساده ترین راه برای برآورده کردن سریع و ساده هر سه این نیازها، ذخیره سازی متصل به شبکه یا تجهیزات ذخیره سازی NAS می باشد.

ممکن است شما قبلا به خرید NAS فکر کرده باشید یا دستگاهی را که قبلا از آن استفاده شده است را خریداری کرده اید یا این اولین باری است که به گزینه های پیش روی خود نگاه می کنید. مهم نیست که از کجا شروع می کنید؛ تعداد گزینه ها و ویژگی هایی که سیستم های NAS امروز ارائه می دهند بسیار زیاد است؛ به ویژه هنگامی که سعی می کنید چیزی بخرید که در حال حاضر و در آینده کار کند.

چگونه خرید NAS می تواند به کسب و کار شما کمک کند؟

مزایای متعددی وجود دارد که یک سیستم NAS می‌تواند به کاربران شبکه ارائه دهد؛ ما در اینجا چند مورد از مزایای اصلی را مرور می‌کنیم.

مزیت اصلی سیستم NAS این است که اگر به ورک‌استیشن‌ها و هارددیسک‌ها متکی هستید، ظرفیت قابل توجهی برای ذخیره‌‌سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد. سیستم‌های NAS از چندین درایو(اغلب در طرح RAID) یک ولوم ذخیره‌‌سازی واحد ایجاد می‌کنند.

حفاظت در برابر از دست‌دادن اطلاعات پیکربندی RAID در سیستم NAS کمتر آشکار است؛ اما به همان اندازه مهم است و این اطمینان را می‌دهد که داده‌هایی که ذخیره می‌کنید می‌توانند از خرابی یک یا چند هارددیسک جان سالم به در ببرند. هارددیسک‌ها خراب می‌شوند؛ NAS به این واقعیت کمک می‌کند تا کمتر ترسناک به نظر برسد.

علاوه بر محافظت در برابر خرابی درایو، سیستم NAS همچنین امنیت داده‌های شما را تضمین می‌کند چون فقط در شبکه دفتر محلی شما و حساب‌های کاربری قابل کنترل است. به غیر از این، به طور کلی به سرعت کار می‌کند. ابزارهای مدیریت داده بهتر پشتیبان‌گیری کاملا خودکار، کپی مجدد، فشرده‌سازی و رمزگذاری تنها تعداد انگشت‌شماری از عملکردهایی است که می‌توانید روی یک سیستم NAS انجام دهید.

همه این‌ها ذخیره اطلاعات شما را کارآمدتر و ایمن‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید گردش کار همگام‌شده را برای سهولت همکاری تیم خود پیکربندی کنید؛ سرویس‌ها را قادر به مدیریت کاربران و گروه‌های خود را با سرویس دایرکتوری کرده و حتی خدماتی مانند مدیریت عکس یا رسانه را اضافه کنید.

اگر همه این موارد، برای کسب و کار شما مفید به نظر می‌رسند، ادامه مطلب را بخوانید تا درباره مزایای داخلی بیشتر بیاموزید.

راهنمای خرید NAS

تفاوت بین محصولات فروشندگان مختلف NAS را چگونه ارزیابی می کنید؟ ما برای کمک به شما اینجا هستیم. بررسی اجزای اصلی سیستم NAS به شما کمک می کند تا فهرستی از اندازه و ویژگی های سیستم متناسب با نیازهای خود را تهیه کنید.

راهنمای خرید NAS

۱- خرید NAS؛ اجزاء سیستم NAS

نحوه عملکرد NAS شما توسط اجزای تشکیل دهنده سیستم و قابلیت ارتقاء در آینده تعیین می شود. بیایید گزینه های مختلف را با هم بررسی کنیم.

۲- ظرفیت ذخیره سازی؛ NAS به چند بی (BAY) نیاز دارد؟

یکی از اولین راه‌های تمایز بین سیستم‌های NAS مختلف تعداد بی‌های درایو است که یک سیستم ارائه می‌دهد؛ چون این امر تعیین می‌کند که سیستم چند دیسک می‌تواند داشته باشد. به طور کلی هر چه تعداد بی‌های درایو بیشتر باشد می‌توانید فضای بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهید و انعطاف‌پذیری بیشتری در محافظت از داده‌های خود در برابر خرابی دیسک دارید.

در یک سیستم NAS، ذخیره‌‌سازی با تعداد درایوها، ولوم مشترک ایجاد شده و طرح راه‌اندازی آن‌ها(به عنوان مثال RAID 0, 1, 5,6 و غیره) تعریف می‌شود؛ به عنوان مثال، یک درایو هیچ عملکرد یا حفاظت اضافی را ارائه نمی‌دهد.

دو درایو امکان mirroring را فراهم می‌کند. هنگامی که یک ولوم از دو درایو ساخته می‌شود(mirroring را RAID 1 هم می‌نامند) باعث می‌شود یکی از این درایوها در صورت خرابی درایو دیگر اطلاعات را از دست ندهد. دو درایو همچنین امکان ایجاد استریپینگ(که به آنRAID  صفر گفته می‌شود) را می‌دهد.

هنگامی که یک ولوم روی دو درایو بیلد می‌شود یک درایو بزرگتر ایجاد می‌شود که عملکرد را هم بهبود می‌بخشد اما خطر را نیز افزایش می‌دهد؛ زیرا از دست‌دادن یک درایو به این معناست که کل ولوم در دسترس نخواهد بود. سه درایو برای RAID5 است که می‌تواند در صورت از دست‌دادن یک درایو جان سالم به در ببرد.

گرچه چهار درایو یک پیکربندی معمول‌تر سیستم NAS است. پنج درایو برای RAID 6 است که می‌تواند هنگام خراب‌شدن دو درایو جان سالم به در ببرد. شش تا هشت درایو پیکربندی‌های بسیار متداول NAS هستند که به فضای ذخیره‌‌سازی، کارایی بیشتر و حتی درایو کم‌تر نیاز دارد.

بسیاری بر این باورند که اگر در بازار سیستم NAS با چندین محفظه وجود دارد، باید در صورت امکان ظرفیتی را انتخاب کنید که RAID 6 را امکان‌پذیر می‌کند. RAID 6 می‌تواند هنگام از دست‌دادن دو درایو جان سالم به در ببرد و عملکرد تقریبا مشابه با RAID 5 با محافظت بهتر را ارائه دهد.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا در صورت خرابی دو درایو باید آماده شوم؟ خب، هنگامی که یک درایو خراب می‌شود و شما آن‌را با یک درایو جدید جایگزین می‌کنید، فرآیند بازسازی برای بازیابی اطلاعات می‌تواند زمان زیادی طول بکشد.

اگرچه ‌این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد اما ممکن است در حین بازسازی درایو دیگر هم خراب شود. در این سناریو اگر RAID 6 داشته باشید به احتمال زیاد خوب نخواهید بود. اگر RAID 5 دارید ممکن است داده‌ها را از دست بدهید.

نکته: برخی از سیستم‌ها بدون درایو به فروش می‌رسند. آیا باید NAS را با درایو یا بدون درایو خریداری کنید؟ این تصمیم معمولا به‌اندازه و نوع درایوهایی که می‌خواهید داشته باشید، بستگی دارد.

هنگام خرید NAS با درایو:

  • درایوها معمولا تحت گارانتی سازنده قرار می‌گیرند.
  • درایوها معمولا مستقیما از زنجیره تامین سازنده خریداری می‌شوند و مستقیما از سازنده هارددیسک ارسال می‌شوند.

اگر خرید درایوها را جدا از NAS خود انتخاب می‌کنید:

  • درایوها ممکن است ترکیبی از مراحل تولید درایو باشند و مدت بیشتری در زنجیره تامین باشند. ظرفیت‌ها و مدل‌های درایو را برای پیش‌بینی‌ترین عملکرد در RAID مطابقت دهید.
  • درایوهای دارای رتبه را برای سیستم‌های NAS انتخاب کنید. فروشندگان NAS لیستی از انواع درایوهای پشتیبانی‌شده را منتشر می‌کنند.
  • مراحل گارانتی و عودت را بررسی کنید و اگر مجموعه‌ای از درایوهای قدیمی را به NAS خود منتقل می‌کنید بهتر است در نظر داشته باشید که چه مقدار از گارانتی در حال حاضر تمام شده ‌است.
  • سیستمی را انتخاب کنید که بتواند از RAID 5 یا RAID 6 پشتیبانی کند تا ترکیبی از فضای ذخیره‌‌سازی بیشتر، عملکرد و حفاظت از خرابی درایو را داشته باشید. اما مطمئن شوید که آیا سیستم NAS با درایو یا بدون درایو فروخته می‌شود.
هنگام خرید NAS با درایو:
  • درایوها معمولا تحت گارانتی سازنده قرار می گیرند.
  • درایوها معمولا مستقیما از زنجیره تامین سازنده خریداری می شوند و مستقیما از سازنده هارددیسک ارسال می شوند.
اگر خرید درایوها را جدا از NAS خود انتخاب می کنید:
  • درایوها ممکن است ترکیبی از مراحل تولید درایو باشند و مدت بیشتری در زنجیره تامین باشند. ظرفیت ها و مدل های درایو را برای پیش بینی ترین عملکرد در RAID مطابقت دهید.
  • درایوهای دارای رتبه را برای سیستم های NAS انتخاب کنید. فروشندگان NAS لیستی از انواع درایوهای پشتیبانی شده را منتشر می کنند.
  • مراحل گارانتی و عودت را بررسی کنید و اگر مجموعه ای از درایوهای قدیمی را به NAS خود منتقل می کنید ممکن است در نظر داشته باشید که چه مقدار از گارانتی در حال حاضر تمام شده است.
  • سیستمی را انتخاب کنید که بتواند از RAID 5 یا RAID 6 پشتیبانی کند تا ترکیبی از فضای ذخیره سازی بیشتر، عملکرد و حفاظت از خرابی درایو را داشته باشید. اما مطمئن شوید که آیا سیستم NAS با درایو یا بدون درایو فروخته می شود.

۳- انتخاب ظرفیت درایو هنگام خرید NAS

شما می‌توانید با جمع‌آوری هارددیسک‌ها و گزینه‌های اکسترنال، تمام سیستم‌هایی که در دفتر کار خود دارید را بکاپ بگیرید، میزان ذخیره‌‌سازی اشتراکی که می‌خواهید در اختیار کاربران خود قرار دهید را محاسبه کرده و هرگونه تقاضای فزاینده‌ای را که برای ذخیره‌‌سازی اشتراکی پیش‌بینی می‌کنید را تعیین کنید.

اگر از داده‌های سال‌های گذشته استفاده می‌کنید می‌توانید نرخ رشد آن را محاسبه کنید اما با افزایش سرعت داده‌ها در هر سال، یک بافر را وارد کنید. به طور کلی، سیستم‌ها را به ذخیره‌‌سازی دو یا چهار برابر ظرفیت داده‌های فعلی مجهز کنید.

فرض کنید که هارددیسک‌ها و درایوهای اکسترنال شما برای بکاپ‌گیری تهیه می‌شوند و هرگونه فضای ذخیره‌‌سازی اضافی که می‌خواهید در اختیار کاربران خود قرار دهید تا 20 ترابایت است؛ اندازه آن‌را دو برابر کنید تا 40 ترابایت بدست آید؛ سپس بر اندازه هارد دیسک معمولی مانند 10 ترابایت تقسیم کنید. با در نظر گرفتن آن، می‌توانید خرید NAS با چهار BAY یا بیشتر را شروع کنید.

ذخیره‌‌سازی NAS مورد نیاز = فاکتور رشد * (ذخیره‌‌سازی اشتراکی + (اندازه هارد دیسک NAS * تعداد کاربران))

مثال: 6 کاربر در یک دفتر حضور دارند که هر کدام از ورک‌استیشن و لپ‌تاپ‌های 2 ترابایتی خود بکاپ می‌گیرند. تیم می‌خواهد از 6 ترابایت دیگر فضای ذخیره‌‌سازی اشتراکی برای اسناد، تصاویر و فیلم‌ها استفاده کند. اگر ضریب رشد را 2 در نظر بگیرید باید برای خرید NAS با حداقل 36 ترابایت فضای ذخیره‌‌سازی دست به کار شویم.

((6 کاربر * هر کدام 2 ترابایت) + 6 ترابایت ذخیره‌‌سازی اشتراکی) * ضریب رشد 2 = 36 ترابایت

بی‌های هارد مورد نیاز = ((ذخیره‌‌سازی NAS مورد نیاز / اندازه هارد دیسک) + دو درایو پریتی))

مثال: مثال بالا را ادامه می‌دهیم، وقتی به دنبال یک سیستم جدید NAS هستیم که‌از درایوهای 12 ترابایتی استفاده کند که دو درایو اضافی را برای RAID 6 در نظر می‌گیریم، باید به دنبال سیستم‌های NAS باشیم که می‌توانند از 5(یا بیشتر) بی‌هارد 12 ترابایتی پشتیبانی کنند.

((36 ترابایت /12) +2 هارد اضافی) = 5 بی‌هارد به بالا

اگر مشکل بودجه ندارید، انتخاب درایوهای بزرگتر و بی‌های بیشتر به شما سربار بیشتری می‌دهد که مطمئنا با گذشت زمان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. با این حال، در نظر بگیرید که اگر بیش از حد این تعداد زیاد باشد، هزینه‌های ذخیره‌‌سازی بلااستفاده را برای مدت طولانی‌تری پرداخت می‌کنید.

اگر مشکل بودجه دارید، همیشه می‌توانید یک سیستم NAS با محفظه بیشتر اما با درایوهای کوچکتر را خریداری کنید که قیمت اولیه شما را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سپس می‌توانید درایوهای بزرگتر را در صورت نیاز جایگزین کنید.

قیمت هارددیسک‌ها معمولا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند، بنابراین احتمالا در آینده ارزان‌تر خواهند بود. در نهایت شما دو مجموعه درایو خریداری می‌کنید که در ابتدا هزینه کمتری خواهند داشت اما در بلند‌مدت گران‌تر خواهند بود.

به طور مشابه، می‌توانید پارتیشن‌های درایو را تا حدی پر کنید. اگر می‌خواهید سیستم 8 بی داشته باشید اما بودجه 6 درایو را دارید، درایوهای دیگر را بعدا اضافه کنید. یکی از بهترین بخش‌های سیستم‌های NAS انعطاف‌پذیری است که به شما امکان می‌دهد رویکرد ذخیره‌‌سازی مشترک خود را با اندازه مناسب انتخاب کنید.

راهنمای خرید NAS

۴- پردازنده، کنترلر و حافظه، به چه سطح عملکردی نیاز دارید؟

آیا بهتر است پردازنده‌های داخلی داشته باشیم یا کنترلر؟ تراشه‌های کوچکتر و تعبیه‌شده متداول در سیستم‌های NAS کوچکتر، عملکرد اولیه را ارائه می‌دهند، اما ممکن است هنگام سرویس‌دهی به بسیاری از کاربران یا کارهای تکثیر و رمزگذاری که گزینه‌هایی با بسیاری از راه حل‌های پشتیبان هستند، دچار مشکل شوند.

سیستم‌های NAS بزرگتر، که معمولا در رک‌های دیتاسنتر IT نگهداری می‌شوند، معمولا کنترلرهای ذخیره‌‌سازی متعددی را ارائه می‌دهند که می‌توانند سریع‌ترین عملکرد و حتی قابلیت شکست را ارائه دهند.

  • پردازنده: وظیفه پردازش عملیات سیستم، خدمات و برنامه‌های کاربردی را بر عهده دارد.
  • کنترلر: حجم ذخیره‌‌سازی و سلامت را مدیریت می‌کند.
  • حافظه: سرعت برنامه‌ها و عملکرد سرویس فایل را بهبود می‌بخشد.

تراشه‌های ARM و Atom اینتل برای سیستم‌های پایه، خوب هستند در حالی که پردازنده‌های بزرگتر و توانمندتر مانند Core i3 و Core i5 اینتل برای انجام کارهای NAS مانند رمزگذاری، حذف کپی و ارائه هرگونه برنامه روی صفحه سریعتر عمل می‌کنند. تراشه‌های کلاس سرور زئون را می‌توان در بسیاری از سیستم‌های نصب‌شده در رک پیدا کرد.

بنابراین اگر شما فقط به دنبال افزایش ذخیره‌‌سازی اولیه هستید، سیستم‌های رده پایین با تراشه‌های میان‌رده احتمالا برای شما مناسب خواهند بود. اگر گزینه‌ای برای افزایش حافظه سیستم دارید این مورد می‌تواند ارتقاء عملکرد را ساده‌تر کند.

به طور کلی، هر چه نسبت حافظه به درایو بیشتر باشد، عملکرد خواندن و نوشتن روی دیسک و سرعت برنامه‌های در حال اجرا افزایش پیدا می‌کنند.

راهنمای خرید NAS

۵- شبکه و درگاه‌های اتصال؛ در هنگام خرید NAS تعیین کنید که به چه ظرفیتی برای سرعت نیاز دارید؟

یک NAS پایه، دارای اتصال اترنت گیگابیت است که ‌اغلب به صورت 1GigE مشاهده خواهید کرد. این سرعت 1 گیگابیت در ثانیه معادل سرعت شبکه 125 مگابایت در ثانیه است. این بدان معناست که سیستم NAS باید سرویس ذخیره‌‌سازی را برای همه کاربران در این رنج محدود کند که معمولا هنگام ارائه خدمات به چند کاربر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از سیستم‌ها، پورت‌های توسعه را در داخل خود ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد بعدا یک کارت شبکه 10GigE خریداری کنید تا NAS خود را ارتقاء دهید. برخی از فروشندگان اتصالات 2.5Gb/s یا 5Gb/s را در سیستم خود ارائه می‌دهند.

راهنمای خرید NAS

این‌ها عملکرد بیشتری نسبت به‌اتصالات 1GigE در اختیار شما قرار می‌دهند اما معمولا نیاز به یک سوئیچ شبکه سازگار و احتمالا آداپتورهای USB یا کارت‌های توسعه برای هر دستگاه دارید. سیستم از طریق سوئیچ به این NAS متصل می‌شود.

اگر دفتر شما قبلا برای 10GigE کابل‌کشی شده است، مطمئن شوید NAS شما هم 10GigE است در غیر این صورت، هرچه تعداد پورت‌های شبکه در پشت سیستم بیشتر باشد بهتر است. اگر شما آمادگی دریافت یک سیستم با قابلیت 10Gig را ندارید، اما فکر می‌کنید که ممکن است در آینده نیاز داشته باشید ، سیستمی را انتخاب کنید که قابلیت توسعه داشته باشد.

برخی از سیستم‌ها علاوه بر اتصالات اترنت، گزینه دیگری از اتصالات تاندربولت را هم ارائه می‌دهند. این قابلیت، اجازه می‌دهد تا لپ‌تاپ‌ها و ایستگاه‌های کاری با پورت تاندربولت مستقیما به NAS متصل شوند و پهنای باند بسیار بالاتری ارائه دهند و برای سیستم‌هایی که نیاز به ویرایش مستقیم فایل‌های بزرگ در NAS را دارند، مناسب است.

در مورد ویرایش ویدیو، اگر مستقیما سیستم‌هایی را متصل می‌کنید که به سریع ترین سرعت ممکن نیاز دارند، یک سیستم با پورت تاندربولت را انتخاب کنید(یکی برای هر کاربر متصل).

راهنمای خرید NAS

حافظه کش و ویژگی های هارد هیبریدی؛ چقدر سرعت برای سرویس فایل نیاز دارید؟

بسیاری از سیستم‌های NAS رده بالاتر می‌توانند هارددیسک‌های استاندارد 5.25 اینچ را با درایوهای SSD یا رابط M.2 با کارایی بالاتر و کوچکتر را تکمیل کنند. این درایوهای کوچکتر و سریعتر می‌توانند عملکرد سرویس NAS را به طور چشمگیری با ذخیره‌کردن فایل‌ها در پوشه‌های اخیر یا بیشترین درخواست‌ها بهبود بخشند.

با ترکیب انواع مختلف درایوها، NAS می‌تواند عملکرد سرویس‌دهی فایل را بهبود بخشد و ظرفیت زیادی را ارائه دهد. با افزایش تعداد کاربرانی که در هر دفتر پشتیبانی می‌کنید، این قابلیت‌ها، به عنوان روشی نسبتا ساده برای افزایش عملکرد اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. همانطور که قبلا اشاره کردیم می‌توانید سیستمی را با این اسلات‌ها خریداری کنید و بعدا آن‌ها را اضافه کنید.

سیستم عامل؛ به چه ویژگی های مدیریتی نیاز دارید؟

سیستم عامل‌های NAS فروشندگان اصلی عموما خدمات مشابهی را در رابط کاربری ارائه می‌دهند که از طریق وب‌سرور روی صفحه ارائه می‌شود. با تایپ‌کردن IP NAS خود می‌توانید وارد سیستم شوید و تنظیمات سیستم خود را مدیریت کرده و پارتیشن ذخیره‌‌سازی را ایجاد و مدیریت کنید؛ گروهی از کاربران را در شبکه خود راه‌اندازی کنید که پیکربندی و نظارت بر وظایف بکاپ‌گیری و همگام‌سازی و موارد دیگر را انجام می‌دهند.

اگر ویژگی‌های مدیریت کاربر خاصی در محیط IT شما وجود دارد یا می‌خواهید نحوه عملکرد سیستم عامل NAS را آزمایش کنید، می‌توانید آن‌ها را با چرخاندن ماشین مجازی نمایشی ارائه‌شده توسط برخی از فروشندگان NAS آزمایش کنید.

شما می‌توانید پیکربندی سرویس را آزمایش کرده و رابط کاربری و ابزارها را بررسی کنید اما بدیهی است که به عنوان یک محیط مجازی نمی‌توانید سخت‌افزار را مستقیما مدیریت کنید. در اینجا چند گزینه وجود دارد:  Synology و QNAP. هردو ارائه‌دهنده معروف NAS هستند که دارای برنامه‌های کاربردی قابل دسترس از طریق نرم‌افزار مدیریت خود هستند که می‌توانید برنامه‌هایی را برای دانلود و نصب در NAS خود انتخاب کنید.

پروتکل‌های موجود در NAS

دستگاه‌های نس استوریج برای ارتباط با سایر تجهیزات شبکه، از پروتکل‌های خاصی استفاده می‌کنند؛ از مهم‌ترین پروتکل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • NFS

این پروتکل، یک سیستم فایل توزیع‌شده است که امکان دسترسی به فایل‌های رایانه‌های دور را برای کاربران فراهم کرده است؛ به‌گونه‌ای که انگار در دستگاه محلی خود قرار دارند.

  • SMB/CIFS

این پروتکل از NFS کاربردی‌تر است و در سیستم‌های ویندوز، یک پروتکل پیش‌فرض برای اشتراک‌گذاری فایل به شمار می‌رود.

  • AFP

AFP، شباهت‌هایی به SMB/CIFS دارد اما در حالت کلی، پروتکل اشتراک فایل برای مکینتاش‌های اپل است. AFP به طور خاص برای لپ‌تاپ‌های مک طراحی شده و دارای ویژگی‌های بیشتر مانند پشتیبانی از فرمت‌ها و مجوزهای فایل‌های خاص اپل است.

  • iSCSI

پروتکل iSCSI، ذخیره‌سازی در سطح بلوک را انجام داده و دستورات SCSI را روی یک IP نگهداری می‌کند. دستگاه‌های NAS به کمک این پروتکل می‌توانند به عنوان دستگاه‌های ذخیره‌سازی بلوک برای سرورها عمل کرده و به مجازی‌سازی و عملیات مرکز داده دسترسی پیدا کنند.

  • LLDP

این پروتکل برای ساده‌سازی مدیریت شبکه و عیب‌یابی، مفید است؛ زیرا اجازه می‌دهد دستگاه‌ها، در مورد قابلیت‌ها و داده‌های خود به سایر دستگاه‌های موجود در شبکه، اطلاع دهند.

  • SNMP

این پروتکل برای مدیریت و نظارت بر تجهیزات شبکه طراحی شده است. مدیران می‌توانند با نصب این نرم‌افزار بر روی NAS، عملکرد دستگاه را نظارت و مدیریت کرده و تنظیمات را پیکربندی کنند؛ همچنین به کمک آن، در مورد مشکلات احتمالی دستگاه، هشدار هایی را دریافت کنند.

  • WebDAV

این پروتکل برای چندین کاربر به صورت همزمان، امکان دسترسی و ویرایش فایل‌ها را فراهم می‌کند. همچنین، WebDAV تاریخچه تغییرات را نگهداری کرده تا در صورت لزوم، کاربران بتوانند فایل‌های خود را به نسخه‌های قبلی بازگردانی کنند.

راهنمای خرید NAS

هنگام خرید NAS به چه سرویس‌های اضافه ای نیاز دارید؟

در حالی که پردازنده و حافظه موجود در NAS شما عمدتا برای خدمات فایل، پشتیبان‌گیری و کارهای همگام‌سازی است، می‌توانید راه حل‌های دیگر را مستقیما روی آن نصب کنید. شاید به راه حل بکاپ‌گیری و همگام‌سازی مانند Archiware یا راه حل‎‌های CMS مانند جوملا یا وردپرس علاقه‌مند باشید.

با این حال فراتر از راه حل‌های پشتیبان، از نصب برنامه‌های مهم روی یک سیستم اختصاصی به جای NAS خود بهره‌مند خواهید شد. برای تعداد کمی از کاربران، اجرای مستقیم برنامه‌ها در NAS می‌تواند یک کاربرد موقت خوب یا راهی برای امتحان‌کردن چیزی باشد؛ اما اگر برنامه بسیار شلوغ شود، می‌تواند سرویس‌های دیگر NAS را تحت تاثیر قرار دهد.

راهنمای خرید NAS

چرا اضافه کردن فضای ذخیره سازی ابر به NAS مزایای بیشتری را ارائه می دهد؟

هنگامی که ذخیره‌‌سازی ابر را با NAS خود همگام می‌کنید به ویژگی‌هایی دسترسی پیدا می‌کنید که ‌امنیت داده‌های شما را تکمیل کرده و توانایی شما را برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها به صورت محلی و از راه دور فراهم می‌کند.

برای شروع، فضای ذخیره‌‌سازی ابری حفاظت پشتیبان‌گیری خارج از سایت را فراهم می آورد. این تنظیم NAS شما، با استاندارد صنعت برای حفاظت از داده‌ها مطابقت داده می‌شود. یک استراتژی پشتیبان‌گیری تضمین می‌کند که نسخه‌هایی از داده‌های شما را دارد، که یک مورد در NAS و مورد دیگر داده‌ها در خارج از سایت محافظت می‌شود.

همچنین، در صورت از دست‌رفتن داده‌ها، می‌توانید آن‌ها را به طور مستقیم از فضای ابر بازیابی کنید. در حالی که داده‌های ارسال‌شده به ‌ابر از طریق SSL رمزگذاری می‌شوند، شما همچنین می‌توانید پشتیبان‌های خود را به‌گونه‌ای رمزگذاری کنید که تنها با کلید رمزگذاری تیم شما قابل بازشدن باشد.

ابر همچنین می‌تواند گزینه‌های ذخیره‌‌سازی پیشرفته‌ای را برای فایل‌های پشتیبان شما مانند WORM یا تغییرپذیری را ارائه دهد. علاوه بر این، ذخیره‌‌سازی ابری از طریق قابلیت‌های همگام‌سازی، دسترسی ارزشمندی به داده‌ها و اسناد شما از NAS را فراهم می‌سازد.

در صورتی که هر یک از اعضای تیم شما نیاز به دسترسی به فایلی در خارج از دفتر داشته باشد می‌تواند به فایل‌های همگام‌سازی شده دسترسی پیدا کند. شما حتی می‌توانید در چندین مکان با استفاده از ابر، همگام‌سازی دو طرفه داشته باشید تا داده‌ها را در مکان‌های مختلف به سرعت کپی کنید.

برای کارمندان غیر حضوری که از راه دور کار می‌کنند، این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که در اینترنت منتظر ارسال فایل‌های مهم نیستند چون آن‌ها از قبل در سایت هستند.

جمع بندی راهنمای خرید NAS

به طور خلاصه در هنگام خرید NAS چند نکته را باید به خاطر بسپارید:

  • در نظر بگیرید که چه مقدار ذخیره‌‌سازی برای پشتیبان‌گیری محلی و هم برای ذخیره‌‌سازی اشتراکی مورد نیاز است.
  • به دنبال سیستمی با حداقل سه تا پنج بی باشید.
  • بررسی کنید که آیا سیستم NAS با درایو فروخته می‌شود یا خیر، در صورت منفی‌بودن جواب، باید به اندازه کافی از درایوهای هم‌ظرفیت استفاده کنید.
  • سیستمی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده می‌کند؛ همیشه می‌توانید در آینده سیستم خود را ارتقاء دهید.
  • سیستمی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد حافظه و گزینه‌های شبکه را ارتقاء دهید.
  • همراه با ذخیره‌‌سازی ابری مانند Backblaze B2 Cloud Storage، که قبلاً با سیستم‌های NAS از Synology و QNAP ادغام شده ‌است، از حفاظت و بازیابی پشتیبان لازم از ابر و همچنین قابلیت همگام‌سازی در مکان‌ها برخوردار می‌شوید.

سوالات بیشتری در مورد ویژگی‌های NAS یا نحوه پیاده‌سازی یک سیستم NAS در محیط خود دارید؟ از طریق نظرات این پست آن‌ها را با ما در میان بگذارید.

قبل از خرید تجهیزات ذخیره‌‌سازی اطلاعات به چه سوالاتی باید پاسخ داد ؟

بدیهی است انتخاب بهترین راه حل برای خرید و استفاده از تجهیزات ذخیره‌‌سازی اطلاعات، بستگی به مشخصه‌های هر سایت دارد. معمولا قبل از انتخاب راه حل‌های مناسب و طراحی یک محیط، فاکتورهایی هستند که باید به آن‌ها فکر کرد و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری نمود.

در ادامه برای راهنمای خرید تجهیزات ذخیره‌‌سازی اطلاعات به برخی از این فاکتورها اشاره می‌کنیم:

1- حجم دیتای فعلی و رشد آن در آینده؛ این حجم دیتای به نظر پایان‌ناپذیر را چگونه نگهداری و مراقبت می‌کنید؟

2- سرعتی که برای دسترسی به دیتا نیاز است؛ آیا SCSI و یا NAS کافی است و یا ناچار هستید به SAN روی آورید؟

3- سرورها چگونه به دیسک‌ها دسترسی دارند؟ آیا مسیر چندگانه نیاز است؟ آیا همه این مسیرها باید فعال باشند یا بعضی از آن‌ها Standby باشند؟

4- آیا تمامی هاست‌ها باید نزدیک به صد در صد آماده به‌کار باشند؟ آیا نیاز است کلاستر شوند؟ بعد از همه این‌ها، آیا دیتا در تمام 24 ساعت تولید، ذخیره و تحویل کاربر می‌شوند؟

5- این راهکارها چگونه در برابر خرابی شبکه محافظت می‌شوند؟

6- تحمل خرابی دیسک‌ها ، منبع تغذیه و فن‌ها در سیستم چگونه است؟

در طراحی شما بایستی به تمامی این سوالات پاسخ دهید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر، شما می‌توانید از متخصصان ما در فروشگاه اینترنتی هنر توسعه و ارتباطات شایگان کمک بگیرید.

منبع: backblaze