زیر ساخت شبکه, مقالات

بررسی مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

بررسی مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42 یک کامپیوتر کوچک شخصی کم مصرف و بی سروصدا است. در این مینی PC از پردازنده جدید اینتل مدل N200 استفاده شده و شاسی و درگاه‌های ورودی خروجی آن هم نسبت به سایر مینی PCهای ایسوس، متفاوت است. در این مطلب می‌خواهیم این کامپیوتر شخصی کوچک را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات مینی PC ایسوس مدل ExpertCenter PN42

بررسی مشخصات مینی PC ایسوس مدل ExpertCenter PN42

ایسوس این دستگاه را در مدل‌هایی مجهز به یکی پردازنده‌های اینتل N200، N100 یا N4500 عرضه کرده است. مدلی که ما برای بررسی در اختیار داریم، مجهز به پردازنده اینتل N200 است. این پی سی کوچک در مدل‌های از پیش پیکربندی شده عرضه می‌شود؛ اما مدل‌های پیکربندی نشده که ارتقای آن به عهده خریدار است هم در بازار وجود دارند.

مدلی که در اختیار ما قرار دارد، مجهز به حافظه RAM چهار گیگابایتی، حافظه ذخیره‌سازی SSD و سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ پرو (Windows 11 Pro) است. ای کاش به جای چهار گیگابایت RAM، حداقل ۸ گیگابایت رم برای این دستگاه در نظر گرفته شده بود.

نگاهی به طراحی خارجی مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

نگاهی به طراحی خارجی مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

ابتدا نگاهی به جلوی دستگاه می‌اندازیم. در جلوی این مینی PC، درگاه‌های اتصال میکروفون و هدفون قرار دارند. همچنین دو درگاه USB 3.2 Type A نسل دوم با سرعت انتقال داده ۱۰ گیگابیت بر ثانیه، در این قسمت دیده می‌شود. دکمه روشن و خاموش کردن دستگاه هم در جلوی آن قرار دارد. یک جذاب هم در جلوی این مینی PC وجود دارد و آن چیزی نیست جز پورت گیرنده فروسرخ برای کنترل دستگاه با کنترل از راه دور. وجود این پورت، امکان تبدیل مینی PC به یک سینمای خانگی یا منبع سرگرمی را می‌دهد.

کناره‌های دستگاه مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

کناره‌های دستگاه مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

حالا نگاهی به کناره‌های دستگاه می‌اندازیم. در کناره‌های دستگاه، چیزی جز دریچه‌های انتقال هوا وجود ندارد. کناره‌های دستگاه‌، از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و خبری از فلز در کناره‌های شاسی دستگاه نیست.

پورت و درگاه‌های موجود در عقب دستگاه

پورت و درگاه‌های موجود در عقب دستگاه

با انداختن نگاهی به عقب دستگاه، تعداد زیادی پورت و درگاه را مشاهده می‌کنیم. سه پورت USB 2 Type A، و دو پورت USB 3 در عقب این مینی PC وجود دارند. خبری از پورت USB Type C در عقب دستگاه نیست. درگاه‌های ورودی و خروجی تصویر به همراه یک پورت HDMI هم در عقب دستگاه مشاهده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جذاب این مینی پی سی، وجود دو پورت شبکه 2.5GbE است. اگرچه با یک دستگاه ارزان، کم‌مصرف و بدون فن (Fanless) مواجه هستیم، اما وجود دو پورت شبکه با سرعت انتقال داده 2.5 گیگابیت بر ثانیه بسیار خوشحال‌کننده است! این درگاه‌ها می‌توانند پهنای باند مناسبی را برای انتقال داده، در صورت اتصال مینی PC به ذخیره ساز تحت شبکه فراهم کنند.

پورت اتصال کارت گرافیک مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42، به عنوان یک ماژول اختیاری برای خریداران در نظر گرفته شده است.

استفاده گسترده از پلاستیک در بدنه مینی پی سی Asus مدل PN42

اگر نگاهی به بالای دستگاه بیندازیم، چیزی جز دریچه‌های پلاستیکی ردوبدل شدن هوا را مشاهده نمی‌کنیم:

استفاده گسترده از پلاستیک در بدنه مینی پی سی Asus مدل PN42

در پایین دستگاه هم چنین دریچه‌هایی را به همراه برچسب‌های نصب شده توسط کارخانه، مشاهده می‌کنیم:

استفاده گسترده از پلاستیک در بدنه مینی پی سی Asus مدل PN42 - 2

بزرگ‌ترین تفاوت مینی PC ایسوس مدل ExpertCenter PN42 با سایر مدل‌های هم‌رده، وجود شاسی پلاستیکی به جای شاسی فلزی است. استفاده از شاسی پلاستیکی باعث شده تا وزن محصول به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

نگاهی به سخت‌افزار داخلی مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42

برای باز کردن این دستگاه، باید چهار پیچ موجود در پنل پایینی دستگاه را باز کرده و پنل را از جای خود، خارج کنیم:

نگاهی به سخت‌افزار داخلی مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42

در تصویر زیر، می‌توانیم مؤلفه‌های داخلی دستگاه مثل حافظه ذخیره‌سازی SSD ۱۲۸ گیگابایتی از برند Kingston را مشاهده کنیم:

نگاهی به سخت‌افزار داخلی مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42 - حافظه ذخیره‌سازی SSD ۱۲۸ گیگابایتی از برند Kingston

یکی از تفاوت‌های این مینی PC با سایر مدل‌های مشابه، وجود اجزای اضافی برای انتقال حرارت مؤلفه‌های اصلی است. برای مثال، یک کاور بر روی اسلات‌های SODIMM قرار گرفته است. همچنین یک کاور فلزی کوچک بین هارد SSD و ماژول وای فای قرار گرفته است. یک پد حرارتی، وظیفه انتقال حرارت از پایین کاور فلزی را بر عهده دارد. در سایر مدل‌های مشابه، چنین مؤلفه‌هایی را برای انتقال حرارت مشاهده نمی‌کنیم.

در تصویر بعدی، می‌توانید تصویری از سیستم بدون حافظه SSD را در حالی که کاور قرار گرفته روی اسلات‌های SODIMM را هم برداشته‌ایم‌، مشاهده کنید:

نگاهی به سخت‌افزار داخلی مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42 - سیستم بدون حافظه SSD

ایسوس در این دستگاه از رم‌های DDR4 استفاده کرده است؛ حتی با این که پردازنده اینتل مدل N200 از رم‌های DDR5 هم پشتیبانی می‌کند. همچنین تنها یک کانال برای دسترسی پردازنده به حافظه وجود دارد. بنابراین سرعت اسلات SODIMM، تاثیر مهمی روی عملکرد دستگاه خواهد داشت.

در زیر اسلات SODIMM هم پدهای انتقال حرارت قرار گرفته‌اند:

نگاهی به سخت‌افزار داخلی مینی پی سی ایسوس مدل ExpertCenter PN42 - سیستم بدون حافظه SSD - پدهای انتقال حرارت

ماژول وای فای مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42 از نوع اینتل AX211 است. این ماژول از WiFi 6E و بلوتوث، پشتیبانی می‌کند. مشاهده می‌کنیم که از مقداری چسب برای محکم نگه داشتن کانکتورهای آنتن به ماژول وای فای، استفاده شده است:

ماژول وای فای مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

با برداشتن کاور بالایی دستگاه، کانال‌های انتقال هوا را مشاهده خواهیم کرد:

کانال های انتقال هوا مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42

حالا نگاهی به مادربرد مینی PC ایسوس مدل ExpertCenter PN42 می‌اندازیم. روی مادربرد این دستگاه، یک قطعه گرماگیر قرار گرفته است که گرمای حاصل از عملکرد پردازنده N200 را به خود جذب می‌کند:

مادربرد مینی PC ایسوس مدل ExpertCenter PN42

حالا با هم عملکرد این دستگاه را تست می‌کنیم.

بررسی عملکرد مینی پی سی ایسوس مدل PN42

در تصویر زیر می‌توانید یک اسکرین شات از صفحه Device Manager ویندوز این مینی پی سی را مشاهده کنید:

بررسی عملکرد مینی پی سی ایسوس مدل PN42

همچنین در تصویر زیر می‌توانید اسکرین شاتی از عملکرد مینی ‌PC ایسوس را در نرم افزار CPU-Z مشاهده کنید:

عملکرد مینی ‌PC ایسوس را در نرم افزار CPU-Z

در میان پردازنده‌های موجود برای این محصول، به نظر می‌رسد که پردازنده اینتل مدل Core i3-N305، عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین ما مشکلاتی را با RAM چهار گیگابایتی تجربه کردیم، بنابراین بهتر است رم بیشتری برای این دستگاه در نظر گرفته شود. این میزان رم برای اجرای ویندوز ۱۱ پرو کم است، اما برای اجرای سیستم‌عامل لینوکس اوبونتو کافی است.

بنچمارک کامپایل کرنل Python Linux 4.4.2

یکی از مهم‌ترین بنچمارک‌هایی که می‌توانستیم برای این دستگاه در نظر بگیریم، بنچمارک کامپایل کردن Python Linux 4.4.2 است. نتایج بنچمارک را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

عملکرد مینی ‌PC ایسوس - بنچمارک کامپایل کرنل Python Linux 4.4.2

در این تصویر دو نتیجه را برای بنچمارک این دستگاه با پردازنده N200 مشاهده می‌کنیم. یکی از نتایج با رم DDR5 ثبت شده است و دیگری، با رم DDR4. بدیهی است که مینی پی سی با رم DDR5، عملکرد بهتری داشته باشد.

عملکرد فشرده سازی با 7-zip

برنامه 7-zip، یک برنامه معروف برای فشرده‌سازی یا از حالت فشرده خارج کردن فایل‌ها است. عملکرد این مینی PC در فشرده سازی به کمک برنامه 7-zip را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

عملکرد مینی ‌PC ایسوس - عملکرد فشرده سازی با 7-zip

عملکرد مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42 هنگام استفاده از OpenSSL

پروتکل OpenSSL، یک پروتکل متداول برای برقراری ارتباط امن بین سرورها است. از این پروتکل برای برقراری امنیت درخواست‌های ارسال شده به سرور شبکه، استفاده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانیم نتایج بنچمارک OpenSSL Sign را مشاهده کنیم:

عملکرد مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42 هنگام استفاده از OpenSSL

در تصویر زیر هم می‌توانیم نتایج بنچمارک OpenSSL Verify را مشاهده کنیم:

عملکرد مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42 هنگام استفاده از OpenSSL - نتایج بنچمارک OpenSSL Verify

دوباره می‌بینیم که دستگاه مجهز به رم DDR5، عملکرد بهتری را دارد.

بررسی عملکرد دستگاه با بنچمارک Geekbench 5

این بررسی را هم با مقایسه عملکرد مینی PC ایسوس مدل PN42 با مینی پی سی Asus مدل PN51 انجام دادیم. مینی PC ایسوس PN51 عملکرد بهتری دارد و این موضوع را می‌توانیم در نتایج زیر هم مشاهده کنیم:

عملکرد مینی پی سی Asus مدل ExpertCenter PN42 هنگام استفاده از OpenSSL - بررسی عملکرد دستگاه با بنچمارک Geekbench 5

حالا بهتر است مصرف انرژی این مینی PC را بررسی کنیم.

مصرف انرژی

مینی PC ایسوس مدل PN42 با یک آداپتور ۶۵ واتی عرضه می‌شود که آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

مصرف انرژی مینی پی سی Asus مدل PN42

با تست دستگاه متوجه شدیم که مصرف برق آن چیزی حدود ۵ تا ۶ وات است. تحت فشار و هنگام استفاده شدید از این مینی PC، مصرف برق آن برای چند ثانیه به ۲۲ وات هم می‌رسد. پس از گذشت این چند ثانیه، مصرف برق روی عددی حول و حوش ۱۲ وات، ثابت می‌ماند.

جمع بندی

مینی پی سی Asus مدل PN42، یک انتخاب ایده‌‌آل برای علاقه مندان به استفاده از کامپیوترهای کوچک است. البته بهتر است در صورتی که قصد اجرای ویندوز ۱۱ را روی این کامپیوتر دارید، نسخه‌هایی با حداقل ۸ گیگابایت رم را انتخاب کنید. وجود دو پورت شبکه 2.5GbE در این دستگاه، بسیار ما را خوشحال کرد! چرا که می‌توان از آن‌ها برای انتقال داده با کابل شبکه به ذخیره‌سازهای مختلف، استفاده کرد. این دستگاه، یک کامپیوتر کوچک کم‌مصرف و بی سروصدا است که قیمت مناسبی هم دارد. از مینی PC در کنار دستگاه‌هایی مثل ذخیره‌ساز تحت شبکه یا سرورهای خانگی (راه اندازی یک سرور خانگی قدرتمند)، می‌توان به عنوان یک دستگاه سرگرمی مناسب در منزل استفاده کرد. برای خرید تجهیزات شبکه متناسب با مینی PCها، می‌توانید سری به هنر توسعه و ارتباطات شایگان بزنید.

منبع: servethehome.com

سوالات متداول

۱. مینی پی سی چه کاربردی دارد؟

از مینی PC می‌توان به عنوان یک مرکز سرگرمی برای پخش فیلم یا موسیقی استفاده کرد. همچنین کارهایی مثل گشت‌وگذار در اینترنت، اتصال به ذخیره‌ساز‌های تحت شبکه، سرور و غیره هم با این دستگاه قابل انجام است.

۲. مینی پی سی Asus مدل PN42 چه ویژگی‌هایی دارد؟

این مینی PC یک دستگاه کم مصرف و بی سروصدا است که به پردازنده اینتل N200 مجهز است. از این دستگاه می‌توان برای مصارف خانگی یا سازمانی، استفاده کرد.