خرید کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری نوعی کابل شبکه پیشرفته است که به طور قابل توجهی از نظر پهنای باند و انتقال داده نسبت به گزینه های هادی فلزی سنتی بهبودهای عملکردی را به همراه داشته است.

کابل فیبر نوری چیست؟

فناوری فیبر یا فیبر نوری یک سیستم ارتباطی موثر مبتنی بر کابل است. قابل اعتماد، همه کاره است و به طور گسترده در بسیاری از برنامه ها و صنایع استفاده می شود.

کابل فیبر نوری برای انتقال اطلاعات از طریق پالس های نور که از یک یا چند لوله پلاستیکی یا شیشه ای شفاف عبور می کند استفاده می شود. در برخی موارد، این می تواند بیش از چند صد لوله باشد. هر یک از این رشته‌ها کمی پهن‌تر از یک تار موی معمولی است و معمولاً توسط یک لایه روکش دیگر احاطه شده‌اند که آن هم پلاستیکی یا شیشه‌ای است اما با تراکم متفاوتی نسبت به رشته داخلی اصلی ساخته شده است.

غلاف متشکل از چندین لایه پوشش عایق نیز در اطراف الیاف روکش شده پیچیده شده است. این معمولاً شامل یک پوشش محافظ است که به عنوان یک لوله بافر شناخته می شود و به دنبال آن یک پوشش بیرونی نهایی برای محافظت از کل کابل چند رشته ای طراحی شده است.

موارد استفاده از کابل فیبر نوری

کابل های فیبر نوری معمولاً در کاربردهای مختلفی مانند اینترنت و پهنای باند، خطوط تلفن، شبکه و مخابرات یافت می شوند. کاربردهای اضافی کابل فیبر نوری در خانه و محل کار شامل نورپردازی و دکوراسیون داخلی است.

کابل فیبر نوری در مقایسه با کابل کشی های سنتی حجیم تر، فضای کمتری را اشغال می کند. این توانایی همچنین باعث محبوبیت بسیاری از ویژگی های ایمنی و روشنایی در وسایل نقلیه شده است. فن آوری های فیبر نوری به طور گسترده در بسیاری از زمینه های حرفه ای دیگر نیز استفاده می شود، از جمله در کاربردهای پزشکی، برای بازرسی های مکانیکی دقیق، و به عنوان حسگرهایی برای نظارت و کنترل جریان انواع مختلف جریان های الکتریکی، صداها و مواد شیمیایی.

دلایل استفاده از فیبر نوری

با توجه به مزایای متعدد فیبر نوری نسبت به کابل های شبکه سری CAT (اعم از پهنای باند بالا، انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی، عدم نویز پذیری از عوامل خارجی، عدم ایجاد نویز بر روی عوامل بیرونی، عدم تولید گرما، قیمت مقرون به صرفه تر، عدم دسترسی به اطلاعات رد و بدل شده در داخل فیبر، تنوع زیاد برای شرایط محیطی مختلف و…)

در موارد زیر می توان از کابل فیبر نوری استفاده کرد:

  • در Backbone شبکه های کامپیوتری( پهنای باند بالا )
  • ارتباط بین مراکز مخابراتی و شهرها( انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی )
  • استفاده در نیروگاه ها و محیط های دارای کابل فشار قوی و نویز زیاد(عدم نویز پذیری)
  • استفاده در تجهیزات پزشکی سیستم های مخابراتی(عدم ایجاد نویز)
  • استفاده در محیط هایی با دمای بالا و زیر نور مستقیم آفتاب(عدم تولید گرما)
  • استفاده در شبکه هایی با سرویس های زیاد و متنوع مانند GPON(FTTH,FTTB,FTTC…) (قیمت مقرون به صرفه تر)
  • استفاده در مراکز نظامی و امنیتی و مواردی که اطلاعاتی محرمانه بر روی بستر در حال ارسال است (عدم دسترسی به اطلاعات)
  • استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف و ارتباط بین نقاط مختلف در محیط های متنوع (اعم از هوایی، خاکی، دریایی، سقفی، رایزری و..)
  • استفاده در مکان های پوشیده از برگ (مانند جنگل ها، پارک ها و …) که ارتباطی وایرلسی مقدور نیست.

اینترنت و شبکه فیبر نوری

کابل اینترنت فیبر نوری به طور فزاینده ای محبوب است. این به دلیل سرعت و پهنای باند بالاتری است که می‌تواند در مقایسه با سیگنال‌های استاندارد اترنت یا Wi-Fi که از طریق کابل کواکسیال یا حتی مسی ارائه دهد. این بدان معنی است که شبکه فیبر در جایی که سرعت بالا سودمند است یا برای نیازهای شدید انتقال داده، انتخاب بسیار بهتری است. بسیاری از این موارد برای خطوط تلفن فیبر نوری نیز صادق است.

پهنای باند فیبر نوری معمولاً به طور قابل توجهی بیشتر از یک اتصال معمولی اترنت است. فیبر همچنین برای استفاده در مکان های با ولتاژ بالا و در مناطقی که گازهای قابل اشتعال یا سایر مواد شیمیایی خشن یا شرایط آب و هوایی ممکن است وجود داشته باشد، بی خطر است. این می تواند عامل مهم دیگری در انتخاب کابل های فیبر نوری برای تحویل پهنای باند و مخابرات بر خلاف اترنت استاندارد باشد.

کابل فیبر نوری برای روشنایی

روشنایی LED نیز یکی از کاربردهای رایج فناوری فیبر نوری در محیط های خانگی و تجاری است. فیبر نوری می تواند داده ها را به روشی تمیز و همه کاره در طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوها انتقال دهد. این بدان معناست که به طور گسترده در کاربردهای نورپردازی تزئینی، چراغ های برجسته و لامپ های ویژه استفاده می شود.

همچنین نور ال ای دی فیبر نوری در مقایسه با گزینه های استاندارد لامپ، برق بسیار کمتری مصرف می کند که هم سازگار با محیط زیست و هم اقتصادی است. می‌توانید کابل‌های روشنایی فیبر نوری را خریداری کنید که برای استفاده در کاربردها و محیط‌های مختلف ایمن هستند. آنها جریان الکتریکی ندارند و تا حد زیادی در برابر سایش، آسیب و تخریب مقاوم هستند.

کابل فیبر نوری چگونه کار می کند؟

برای درک نحوه کار فیبرهای نوری و نحوه ارسال داده ها از طریق کابل های فیبر نوری، توجه به این نکته مهم است که اجزای متعددی در ساخت فیبر نوری دخیل هستند. همه برای اطمینان از نصب موفق فیبر نوری مورد نیاز هستند. رشته های شیشه ای خود کاملاً مرکزی برای سیستم هستند، اما تعدادی از بخش های کلیدی دیگر نیز وجود دارند که در انتقال موثر داده ها در امتداد فیبرهای نوری نقش دارند.

در مرحله اول، یک منبع نور برای انتقال پالس های اطلاعاتی در امتداد رشته های شفاف رشته های لوله پلاستیکی یا شیشه ای در هسته کابل مورد نیاز است. این معمولاً توسط یک لیزر کوچک یا توسط یک منبع LED ایجاد می‌شود، که سیگنال ورودی را از مدار فرستنده نوری دریافت می‌کند و قبل از اینکه در امتداد هسته‌های فیبر بتابد، آن را به یک پالس نور تبدیل می‌کند.

ثانیاً خود الیاف شیشه باید توسط یک لایه روکش شیشه یا پلاستیک اضافی احاطه شوند. این دارای ضریب شکست متفاوتی برای عبور نور از آن (نسبت به رشته های هسته) است. این تفاوت‌های بین روکش و الیاف شیشه‌ای که اطراف آن را احاطه کرده است، باعث می‌شود که پالس‌های نور ورودی در زوایای خاصی در طول کابل رد شوند.

پرتوهای نور در داخل قطعات کابل فیبر شفاف در نتیجه خواص بازتابی داخلی باقی می‌مانند. آنها در امتداد تمام طول مسیر کابل حرکت می کنند و به صورت زیگ زاگ می پرند تا در خم ها حرکت کنند. در نقاط مختلف، ممکن است قبل از اینکه دوباره به پالس های نور تبدیل شوند، به سیگنال های الکتریکی تبدیل شوند. برای این کار از اجزای اضافی به نام تکرار کننده یا رپیتر استفاده می شود و برای حفظ قدرت سیگنال بالا برای کابل کشی طولانی تر انجام می شود.

پس از طی تقریباً 70 درصد سرعت نور، سیگنال های نوری در نهایت می توانند به عنوان سیگنال های ارتباطی یا داده ای پس از رسیدن به مقصد مورد نظرشان تفسیر شوند. از تجهیزات دریافت کننده برای تبدیل آنها به خروجی مورد نظر استفاده می شود.

اجزای فیبر نوری

این نمودار مفید به وضوح اجزای مختلف تشکیل دهنده یک کابل فیبر نوری را نشان می دهد. فیبر خود از یک هسته و روکش تشکیل شده است.

کابل فیبر نوری

همانطور که توضیح داده شد، اینها دارای ضریب شکست متفاوتی برای کمک به حرکت نور در طول کابل هستند. سپس یک پوشش شیلد، محافظ یا ژاکت،  هسته و روکش را در بر می گیرد. سپس با یک ژاکت بیرونی که قسمت قابل مشاهده کابل را تشکیل می دهد، احاطه می شود. این محافظ ممکن است به منظور جلوگیری از نفوذ آب دارای رتبه بندی IP باشد.

نحوه عملکرد کابل فیبر نوری

نمودار بعدی، اصل اساسی این فناوری و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد.

کابل فیبر نوری

نور در یک انتهای کابل وارد می شود و از طریق هسته حرکت می کند و از روکش که ضریب شکست پایینی دارد منعکس می شود. هنگامی که یک پرتو به انتها می رسد، با زاویه تقریباً 60 درجه پراکنده می شود و به سمت هدف ساطع می شود.

مشخصات و ویژگی های کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری دارای طبقه‌بندی‌ها و ویژگی‌های کلیدی متعددی است. اینها مستقیماً بر کارایی از جمله سرعت، قدرت سیگنال و پهنای باند تأثیر می گذارد.

در زیر تعدادی از عواملی که می توانند بر عملکرد کلی کابل نوری تأثیر بگذارند آورده شده است.

مشخصات و ویژگی های کابل فیبر نوری

سرعت انتقال کابل فیبر نوری

سرعت انتقال داده فیبر نوری معمولاً به چندین جنبه بستگی دارد (عمدتاً حالت کابل). فیبرهای نوری را می توان به صورت تک حالته / سینگل مود (Single Mode) یا چند حالته / مالتی مود (Multi Mode) پیکربندی کرد. این ترتیبات برای ارائه سرعت پهنای باند استاندارد کمتر یا بالاتر (اندازه‌گیری شده بر حسب مگابیت بر ثانیه) در محدوده‌های مسافتی مشخص طراحی شده‌اند.

با این حال، بدون توجه به اینکه از کابل چند حالته یا تک حالته استفاده می کنید، سرعت فیبر نوری همچنان بسیار بالا است. کابل‌های فیبر نوری سریع‌ترین حالت تجاری را برای انتقال داده‌های ارتباطی و اتصال به اینترنت در حال حاضر ارائه می‌دهند.

پهنای باند فیبر نوری

پهنای باند فیبر نوری فرکانسی است که در آن مقدار پاسخ به نصف مقدار فرکانس صفر آن کاهش یافته است. این به فرکانس انتقال نیرو و مقدار داده ای که می تواند در یک دوره زمانی مشخص منتقل شود، اشاره دارد.

همانند سرعت فیبر نوری، پهنای باند نیز بالاست. این به دلیل این واقعیت است که داده ها می توانند به سرعت و کارآمد با استفاده از طیف وسیعی از فرکانس ها بدون تضعیف منتقل شوند.

کانکتور کابل فیبر نوری

مانند همه کابل ها، اتصال دهنده ها برای قطع موثر کابل های فیبر نوری مورد نیاز هستند. چندین نوع کانکتور مختلف در دسترس است و انتخاب مناسب برای اتصال فیبر نوری بسیار مهم است. این در درجه اول به تجهیزات و فیبر نوری مورد استفاده بستگی دارد.

برخی از رایج ترین انواع کانکتور کابل فیبر نوری عبارتند از:

کانکتورهای SC پرکاربردترین نوع هستند. آنها یک فرول 2.5 میلی متری دارند و از یک حرکت فشاری مستقیم برای چسباندن و محکم شدن روی کابل استفاده می کنند. همه کاره و کارآمد هستند، آنها در طیف گسترده ای از محیط ها استفاده می شوند.

کانکتور SC کابل فیبر نوری

کانکتورهای LC کوچک و جمع و جور هستند و برای کاربردهایی که فضا محدود است ایده آل هستند. آنها دارای یک فرول 1.25 میلی متری هستند و اندازه آنها نصف کانکتور استاندارد SC است.

کانکتور LC کابل فیبر نوری

اگرچه کانکتورهای ST هنوز در حال استفاده هستند، اما در حال حاضر معمولا کمتر از کانکتورهای LC و SC استفاده می شوند. آنها همچنین دارای یک فرول 2.5 میلی متری هستند اما دارای یک اتصال ایمن هستند.

کانکتور ST کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری با مس متفاوت است زیرا به جای سیگنالهای الکتریکی ، از پرتوهای نوری برای انتقال داده استفاده می کند. به همین دلیل ، فیبر اغلب می تواند در مسافت های بیشتر کار کند و به مراتب کمتر در معرض تداخل الکترومغناطیسی است.

مزایای کابل فیبر نوری

کابل‌کشی فیبر نوری دارای چندین ویژگی اصلی است که در مقایسه با کابل‌های هادی مسی سنتی مزیتی قوی دارد.

مزایای کلیدی فیبرهای نوری عبارتند از:

فاصله – کابل‌های فیبر نوری به دلیل نرخ تلفات توان سیگنال پایین، می‌توانند سیگنال‌های نوری را در فواصل بسیار طولانی‌تری نسبت به انواع قدیمی‌تر کابل‌ حمل کنند. با ترکیبی ایده آل از راه اندازی شبکه، مواد و طول موج، برخی از فیبرهای نوری منفرد در حمل سیگنال در طول صدها کیلومتر موثر هستند. در مقایسه، کابل‌های مسی استاندارد دارای محدودیت 328 فوتی برای فاصله انتقال با کیفیت خوب هستند    پهنای باند و انتقال داده – کابل های داده مسی در مقایسه با فیبر نوری پهنای باند بسیار محدودی ارائه می دهند.

سرعت – کابل های فیبر نوری در مقایسه با سایر حالت های انتقال داده از مزیت سرعت قابل توجهی برخوردار هستند زیرا از پالس های نور به عنوان منبع انتقال اطلاعات اولیه استفاده می کنند. در این راستا، فیبر معمولاً از عملکرد مورد انتظار حتی کابل‌های مسی درجه بالا مانند Cat5 و Cat6 بهتر است.

تداخل – حفاظت بسیار بیشتری در برابر تداخل و کراس تالک متقابل توسط فیبر نوری نسبت به کابل های فلزی ارائه می شود. این به این دلیل است که فیبر سیگنال الکتریکی فیزیکی را حمل نمی کند.

قابلیت اطمینان و ایمنی – اگرچه کابل‌های فیبر نوری معمولاً سبک‌تر و نازک‌تر هستند، اما محکم‌تر نیز هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند نیروهای بسیار بیشتری را تحمل کنند و بنابراین احتمال شکستگی یا آسیب کمتر است. فیبر تقریباً به اندازه سیم کشی های مسی تحت تأثیر رطوبت، آب و هوای نامناسب یا دمای شدید قرار نمی گیرد. علاوه بر این، از آنجایی که الیاف شیشه دارای جریان نیستند، حتی اگر کهنه یا آسیب دیده باشند، خطر آتش سوزی ندارند.

انواع کابل فیبر

چندین نوع کابل فیبر نوری وجود دارد، و درک تفاوت بین هر یک از آنها مهم است. هر کدام دارای مزایای مشخصی هستند و برای محیط ها، برنامه ها یا صنایع مختلف مناسب خواهند بود.

برخی از انواع کابل فیبر اصلی در زیر بررسی می شوند:

 

انواع کابل فیبر

کابل فیبر شیشه ای

از نظر خمیدگی و انعطاف، فیبر نوری شیشه ای ظریف تر از همتایان پلاستیکی خود است. این همچنین به این معنی است که بیشتر مستعد آسیب است – به خصوص اگر مجبور باشد به طور مداوم در طول کار حرکت کند. نمی توان آن را برش داد، تعمیر کرد یا به هم متصل کرد، به این معنی که برای کاربردهایی که در آن به سطوح بالایی از انعطاف پذیری نیاز است، مناسب نیست.

با وجود این، کابل های فیبر نوری شیشه ای از نظر استحکام مکانیکی و مقاومت کلی در برابر مواد شیمیایی، رطوبت، دماهای نوسان و محیط های شدید، محکم و بادوام هستند. این باعث می‌شود که برای کاربردهای مسافت‌های طولانی‌تر که کابل‌ها اغلب در آب فرو رفته یا مدفون هستند، مناسب باشد. با توجه به اتصالات، آداپتورها و پیکربندی های مختلف موجود، به دلیل تطبیق پذیری آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

الیاف شیشه به طور منظم در کاربردهای چالش برانگیز و در مسافت های طولانی تر استفاده می شود. اغلب هزینه خرید و نصب آن بیشتر از انواع پلاستیکی مقرون به صرفه تر است، که همچنین دارای انعطاف پذیری بیشتر و سهولت استفاده برای اکثر برنامه های غیر تخصصی است.

کابل های فیبرنوری تک حالته یا سینگل مود (Single Mode)

فیبرهای نوری تک حالته و چند حالته انواع مختلف پیکربندی کابل هستند. آنها سطوح مختلف عملکرد بالقوه را در فاصله ارائه می دهند.

کابل های فیبر نوری تک حالته یا سینگل مود از یک رشته فیبر شیشه ای با قطر هسته نسبتاً باریک تشکیل شده اند. با عبور پرتوهای نور از آن، بازتاب داخلی بسیار کمتری درگیر می‌شود، بنابراین تضعیف آن کاهش می‌یابد و امکان انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالاتر در فواصل طولانی‌تر فراهم می‌شود. این پیکربندی معمولاً برای انتقال سیگنال از راه دور استفاده می شود.

کابل های فیبرنوری چند حالته یا مالتی مود (Multi Mode)

 کابل‌های چند حالته دارای هسته‌های بزرگ‌تری هستند که بسیاری از حالت‌ها را به طور همزمان هدایت می‌کنند. کابل کشی فیبر چند حالته به طور قابل توجهی بازتاب را افزایش می دهد. این منجر به تضعیف و نرخ پراکندگی بالاتر می شود، بنابراین پهنای باند را در فواصل کوتاه افزایش می دهد. برنامه‌هایی که به حجم داده‌های بزرگی نیاز دارند که در دوره‌های کوتاه‌تر ارسال می‌شوند (مانند داده‌های ارتباطی در یا بین یک منطقه کوچک محلی) معمولاً از کابل‌کشی فیبر نوری چند حالته استفاده می‌کنند.

فیبر چند حالته که با نام چند هسته ای نیز شناخته می شود، در مشخصات مختلفی موجود است. پیکربندی های معمول کابل فیبر نوری شبکه شامل گزینه های دو هسته ای ، انواع هشت هسته ای و حتی کابل فیبر نوری بیست و چهار هسته ای است. اساساً، پتانسیل پهنای باند و توانایی مقابله با توان داده بالاتر در فواصل کوتاه‌تر با تعداد هسته‌هایی که کابل حمل می‌کند تعیین می‌شود.

نصب کابل فیبر نوری

فیبر نوری از انواع کابل های ارتباطی است که به منظور برقراری ارتباط بین نودهای شبکه ، و انتقال اطلاعات و داده ها بین گیرنده و فرستنده در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود، از قابلیت های متمایز کننده این کابل ها، انتقال اطلاعات با حجم بالا، و تنوع سرویس ها ی ارائه شده توسط این نوع کابل ها است.

تفاوت عمده فیبر نوری با کابل شبکه مسی در این است که هنگام استفاده از کابل شبکه مسی در حالت استاندارد ، نمی توانید بیش از 100 متر کابل کشی شبکه انجام دهید ولی در زمان استفاده از فیبر نوری ، طول مسیر کابل کشی مهم نیست. همچنین در خصوص نویز پذیری ، پهنای باند و عدم تولید حرارت ، فیبر نوری به مراتب عملکرد بهتری نسبت به کابل شبکه مسی از خود نشان می دهد.

به منظور نصب کابل و راه اندازی این سرویس ها احتیاج به تخصص و توانایی بالا در اجرا و پیاده سازی شبکه های فیبرنوری است تا بتوان این نوع سرویس ها را به نحو مطلوب و مطابق با نیاز مشتریان پیاده سازی کرد.

شرکت شایگان با توجه به سال ها تجربه در زمینه مشاوره، پیاده سازی و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و استفاده از کارشناسان و مهندسان متخصص و با تجربه در این زمینه خدمات ذیل را مطابق با استاندارهای روز دنیا ارائه می کند:

  • تامین تجهیزات فیبر نوری، شامل انواع کابل فیبر نوری ( fiber optic cable ) ، پچ پنل( patch panel ) ، کاست
  • ( caset ) ، آداپتور( adaptor ) ، پیگتیل ( pigtail ) ، پچ کورد ( patchcord ) ، مبدل فیبر نوریMedia Converter ) ، OTO ، FAT ) ، انواع کانکتور ها و آداپتورهای FC ، FC ، LC ، SC و …
  • حفاری و نصب کابل Indoor و Outdoor
  • فیوژن فیبر
  • نصب باکس FAT
  • نصب مفصل فیبر
  • اتصال Fast Connector
  • طراحی اکتیو و پسیو و ارائه طرح ونقشه جهت نحوه کابل کشی و ارائه سرویس های مبتنی بر فیبر نوری
  • ارائه توپولوژی های متنوع به منظور دستیابی به بهترین و مقرون به صرفه ترین زیر ساخت ارتباطی

سوالات متداول

نصب کابل فیبر نوری چگونه انجام می شود؟

نصب کابل فیبر نوری فقط باید توسط متخصصان کاملاً آموزش دیده انجام شود. این شامل نصب فیبر به کابینت (FTTC) و فیبر به محل (FTTP) می شود. پهنای باند فیبر معمولاً توسط یک مهندس شبکه نصب می شود تا اطمینان حاصل شود که فرآیند به طور ایمن و کارآمد انجام می شود. در صورت نیاز به نصب کابل فیبرنوری می توانید با شرکت شایگان در تماس باشید.

آیا فیبر نوری ارزش خرید را دارد؟

مزایای زیادی برای شبکه فیبر نوری وجود دارد. فیبر معمولاً سرعت متوسط ​​بالاتر، پهنای باند بالاتر و اتصال اینترنتی پاسخگوتر را در مقایسه با گزینه های جایگزین ارائه می دهد.

چه موادی در کابل فیبر نوری استفاده می شود؟

کابل های فیبر نوری از مواد و اجزای متعددی ساخته شده اند. با این حال، رشته های هسته معمولا از ترکیبی از شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک ساخته می شوند.

فیبرهای نوری پلاستیکی به دلیل افزایش انعطاف پذیری، وزن سبک تر و مقاومت در برابر خمش و ضربه، مقرون به صرفه تر و استفاده آسان تر هستند. آنها عموماً برای کاربردهایی استفاده می شوند که سرعت و نرخ انتقال کمتر قابل قبول است و خطر استرس مکانیکی کمتر است.

فیبر نوری شیشه ای درجه بالاتر و کیفیت بهتری نسبت به نمونه های پلاستیکی خود دارد. همه کاره است و برای استفاده در مسافت های طولانی یا در محیط های چالش برانگیز ایده آل است.