زیر ساخت شبکه

نکات کابل کشی شبکه

کابل کشی

چند توصیه برای استفاده از کابل شبکه:

 

1- ثابت ماندن سطح مقطع کابل شبکه

هر سیگنال ورودی به کابل مسی باعث ایجاد مقاومت در آن می‌شودکه این مقاومت با سطح مقطع کابل ها ارتباط دارد. بنابراین اگر سطوح مقطع مختلفی را در طول کابل شبکه داشته باشیم مقاومت‌های مختلفی را نیز خواهیم داشت.

بدین ترتیب نکته دیگری که در مورد کیفیت کابل‌ شبکه ها می‌توان به آن اشاره کرد، حفظ سطح مقطع در طول کابل است. وقتی سیگنالی را از یک کابل شبکه مسی عبور می‌دهیم فلز در موقع عبور جریان مقاومت از خود نشان می‌دهد که تغییر سطح مقطع در طول کابل ، افزایش یا کاهش مقاومت را به همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم یک سطح مقطع یکنواخت داشته باشیم ابتدا باید کابل یکنواختی داشته باشیم. بنابراین نکته دیگری که باید در مورد کابل‌ها دقت شود دارا بودن یک سطح مقطع ثابت در تمام طول کابل است چرا که این پارامتر روی سرعت انتقال دیتاهایی که روی کابل شبکه در حال تردد هستند تاثیر می‌گذارد.کشیدگی در کابل شبکه یکی از مهمترین دلایل ایجاد سطوح مقطع متفاوت است.

برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی در هنگام فرآیند کابل کشی به نصاب‌ها در خصوص کشیده شدن کابل شبکه هشدار دهید.

2- نصب اجزا شبکه و کابل کشی مهمتر از کیفیت

در Installation شبكه نیز پارامترهای زیادی وجود دارد كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌گردد.

باز كردن بیش از اندازه پیچش كابل شبکه ( منظور زوج سیم‌ها ) : همانطور که می‌دانید وقتی روی یک کابل سیگنال الکتریکی جریان دارد روی کابل مجاور خود القاء الکتریکی خواهد داشت که در کابل‌ شبکه این القاء الکتریکی را با پیچدن و تابیدن کابل‌ها به دور یکدیگر حذف می‌کنند.

بنابراین حفظ پیچش‌ها تا آخرین نقاط تماس کابل‌ها با کانکتورها و کیستون شبکه از مهمترین نکات نصب و اتصالات شبکه است. حقیقت این است که بالا رفتن سرعت و فرکانس در کابل‌های مختلف ( منظور Cat3 ، Cat4 ، Cat5 ، Cat5e و Cat6 ) به عواملی مانند جنس کابل شبکه و تکنیک‌هایی که در پیچش‌ها بکار می‌برند، بستگی دارد. بنابراین عدم رعایت پیچش کابل تا آخرین نقاط و باز کردن پیچ زوج سیم‌ها باعث حذف اثر القاء متقابلی که کابل‌ها روی یکدیگر دارند می‌شود که این موضوع می‌تواند اثرات مخربی در کیفیت انتقال اطلاعات و بر هم زدن استانداردها داشته باشد. به این دلیل است که امر پانچ کردن و اتصالات کابل به کیستون و کانکتورها بسیار حیاتی می‌باشد.

برداشتن بیش از اندازه‌عایق کابل در هنگام اتصالات : اگر عایق ( Jacket ) روی كابل شبکه ها بیش از اندازه از روی كابل برداشته شود. باز هم اثر مخربی در راه رسیدن سیگنال سالم خواهد داشت.

3- كشیده شدن كابل شبکه

کشیده شدن کابل شبکه در هنگام کابل کشی باعث تغییر در سطح مقطع کابل خواهد شد که مشکل برگشت سیگنال را باعث خواهد شد.

جمع كردن كابل در فضای نامناسب : جمع کردن کابل‌های اضافه و تاکردن آن در انتهای خط و قرار دادن بافشار داخل داکت نیز خود باعث بروز مشکلاتی مانند تضعیف سیگنال و تغییر امپدانس (مقاومت) کابل می‌شود که تغییر امپدانس خود برگشت سیگنال را به همراه خواهد داشت. این موضوع وقتی ارتباطات توسط کابل Cat6 است بسیار بحرانی و می‌تواند کاملا ارتباط را قطع کند.

4- فشار دادن كابل شبکه

فشار دادن کابل‌ها در داکت کوچک نیز کاری است که برخی نصاب‌ها انجام می‌دهند كه این موضوع باعث تغییر در شكل فیزیكی كابل شبکه می شود.

بطور کل در هنگام نصب هر عاملی که باعث تغییر در شکل فیزیکی و یا خاصیت مواد کابل شبکه شود تا اندازه‌ای ( که بستگی به مارجین آنها دارد ) قابل تحمل است ولی بیشتر از آن پارمترهای کابل را تغییر خواهد داد و باعث بروز انواع مشکلاتی که به آن اشاره شد خواهد گردید.

مارجین چیست؟

به میزان حاشیه امنیتی که می‌توانید تا اندازه‌ استاندارد تغییر داشته باشید مارجین می‌گویند. بعنوان مثال یک لیوان پر از آب را در نظر بگیرید، درآن مارجین بسیار کم است چراکه به محض تکان خوردن، آب از استاندارد لیوان خارج شده و آب خواهد ریخت. ولی یک لیوان که در آن تا نصف پر شده است. مارجین آن نصف لیوان است یعنی می‌توانید مقداری نیز تکان بخورد بدون اینکه آب از استاندارد لیوان خارج شود.

مارجین ها در طبقه بندی‌های مختلف مانند Cat5 و Cat6 و Cat7 تفاوت‌های زیادی دارند. بعنوان مثال در Cat6 مارجین‌ها بسیار کم می‌باشد و به همین دلیل است که نصب و راه‌اندازی بستر فیزیکی شبکه در Cat6 بسیار حساس است.

یکی از تفاوت‌های کابل‌هایی که شرکت‌های مختلف تولید می‌کنند در همین مارجین‌هاست. در یک سری از آنها مارجین‌ها به لبه استاندارد چسبیده‌اند ولی برخی دیگر دارای مارجین مناسبی است و با اندکی تغییر در برخی پارامترها باز هم استاندارد را رعایت خواهند کرد و مشکلی بوجود نخواهد آمد و کابل به راحتی در اثر گرما یا کمی‌کشیده شدن و … بازهم جواب مناسبی خواهد داشت.

نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که، استاندارد بالاترین سطح کیفیت نیست. استاندارد حداقل پارامترهایی است که برای داشتن ارتباط لازم اعلام می‌نماید. بنابراین اینطور نیست که وقتی استاندارد را رعایت کرده‌ایم مطلوب ترین کیفیت را داریم. وقتی سازنده‌ای استاندارد را رعایت می‌کند منظور این است که حداقل میزان کیفیت را رعایت کرده‌ است ولی معلوم نیست که محصول آن شرکت بالاتریت کیفیت را داشته باشد یا خیر.

5- هر چه سرعت کابل بیشتر، دقت نصب بیشتر

نصابی كه تا کنون مثلا روی Cat5 کار می‌کرده است به دلیل اضافه شدن پارامترهایی در Cat6 و یا Cat7، ممکن است کار را بدرستی نتواند انجام دهد و نتیجه کابل‌کشی باید در تست نهایی از طریق تسترهای معتبر مورد بررسی قرار گیرد.

واضح است وقتی روی استاندارد Cat6 یا Cat7 کار می‌کنید تنها مرغوبیت کالا مهم نیست. بلکه نکات بسیار جزیی و حیاتی نیز به آن اضافه می‌شود که فقط در هنگام نصب باید به آن دقت کرد و به هیچ عنوان به کیفیت کالا ربطی ندارد.

حال این موارد را نصاب‌های شبکه باید بدانند و اگر هم نمی‌دانند باید در زمان تحویل شبکه مورد تست قرار گیرند. بنابراین وقتی سرعت بالاتر می‌رود یکسری پارامترها اهمیت پیدا می‌کنند که برخی از آنها به مرغوبیت و کیفیت کابل شبکه بر می‌گردد و بعضی از آنها به نصب کابل و تجهیزات شبکه غیرفعال مرتبط است.

موارد فوق بسیار حساس و حیاتی هستند که یک کاربر و یا مدیر شبکه نمی‌تواند بدون تسترهای حرفه‌ای آنها را تست، اندازه‌گیری و از سلامت کار مطمئن شود. وقتی در هنگام نصب تجهیزات غیرفعال تمام نکات استاندارد Cat6 رعایت شده باشد ، همچنین تجهیزات فعال ( Active ) نیز استانداردهای Cat6 را رعایت کرده باشند ولی نتوانید از این Backbone ، استانداردهای Cat6 را دریافت نمایید، آنگاه یک جای کار ( که می‌تواند از لحاظ مرغوبیت و کیفیت کالا و یا از لحاظ نصب باشد ) ایراد دارد و طبیعتاً در اینجا فقط تسترهای تخصصی مثل تست فلوک است كه می‌تواند ایراد را پیدا کند.