مقالات, ویپ voip

اصطلاحات رایج سیستم تلفن VoIP

اصطلاحات رایج سیستم تلفن VoIP

 در این مقاله قصد داریم در مورد اصطلاحات رایج سیستم تلفن VoIP صحبت کنیم. VoIP کاربران جدید را ترغیب کرده است تا از سیستم های تلفن قدیمی به استفاده از اینترنت برای انتقال صدا روی بیاورند. افرادی که درگیر و دار خرید VoIP هستند ممکن است به اصطلاحات جدید و سردرگم کننده برخورد کنند. به همین دلیل رایج ترین اصطلاحات سیستم تلفن VoIP را گردآوری کرده ایم تا در این راه به شما کمک کنیم.

اصطلاحات VoIP

Audio Menu

یک گزینه انتخاب شفاهی که توسط ضبط از طریق تلفن ارائه می شود. منو صوتی در سیستم های خودکار، IVR و فکس رایج است. آنها درخواست هایی برای ورود تماس گیرنده هستند. منوهای صوتی می توانند به شما بگویند که دستورات را بیان کنید یا کلیدهای روی صفحه کلید لمسی را به عنوان دستورات فشار دهید.

ATA – Analog Telephone Adaptor

ATA سخت افزاری است که سیگنال های صوتی، داده ای و تصویری را به بسته پورتکل اینترنت (IP) تبدیل می کند که می توانند از طریق اینترنت ارسال شوند. می توان از آن برای اتصال تلفن استاندارد به خط پهن باند برای برقراری تماس صوتی با استفاده از پروتکل انتقال صدا روی اینترنت (VoIP) استفاده کرد.

Audio Teleconferencing یا Audio Conferencing

فناوری قبلی که برای کنفرانس های تلفن صوتی استفاده می شد بر اساس مدارات کنفرانس PBX بود. با گذشت زمان، تماس های کنفرانسی که از طریق PBC انجام می شد دست و پا گیر بود. مشخص شد که کیفیت صدا با افزایش تعداد افراد برای تماس و هزینه های بیش از حد کاهش می یابد. سیستم های مبتنی بر VoIP امروزی نه تنها به سادگی قابل تنظیم هستند و بلکه می توانند با حداقل هزینه کار کنند.

Bandwidth

پهنای باند برابر با میزان انتقال داده ها در یک بازه زمانی مشخص است. این سرعت انتقال داده است که بر حسب بایت در ثانیه (Bps) اندازه گیری می شود. پهنای باند دستگاه های آنالوگ بر حسب هرتز (Hz) یا سیکل در ثانیه اندازه گیری می شود.

Codec

کدک جریان داده یک بخش از نرم افزار یا دستگاه سخت افزاری را برای تحویل؛ دریافت؛ استفاده، ذخیره یا رمزگذاری تبدیل می کند. آنها به ویژه برای پخش ویدیو و کنفرانس ویدیویی مفید هستند. به این خاطر کدک نامیده می شوند که هم بسته های داده را فشرده یا از حالت فشرده خارج کرده و هم رمزگذاری و رمزگشایی می کنند.

Data Network

شبکه داده برای سیستم ها مهم هستند به عنوان اکسس پوینت های شبکه عمل می کنند و به عنوان گره شناخته می شوند تا بسته های داده در سراسر اتصالات شبکه و برای چندین کاربر؛ برای دسترسی؛ استفاده، ذخیره یا رمزگذاری داده ها ارسال و دریافت شوند. اندازه و پیچیدگی شبکه های داده می تواند متفاوت باشد؛ اما عمومی از کنترل های سیستم؛ سوئیچ داده و اتصالات شبکه یا اتصالات داده استفاده می کند.

E911

Enhanced 911 یا به اختصار E911 یک سیستم ارتباط صوتی است که به اتصال کاربران تلفن همراه و اینترنت به خدمات اضطراری اختصاص داده شده است.

Frame Relay

در ارتباطات داده، Frame Relay یک روش سوئیچینگ بسته است که از پهنای باند موجود فقط در مواقع مورد نیاز استفاده می کند. این روش سوئیچینگ سریع بسته به اندازه کافی کارآمد است تا ارتباطات صوتی را با مدیریت مناسب شبکه منتقل کند.

Gateway in VoIP Systems

سیستم های Voice over Internet Protocol (VoIP) از دروازه هایی برای تبدیل تماس های صوتی و ارتباطات فکس دریافت شده از شبکه PSTN استفاده می کنند؛ بنابراین می توان آنها را به عنوان بسته های دیجیتالی از طریق شبکه پروتکل اینترنت (IP) ارسال کرد.

Interactive Voice Response (IVR)

یک پلتفرم IVR از اجزای تلفن کامپیوتر استفاده می کند تا بعد از گوش دادن به منوی صوتی، تماس های تماس گیرنده یا دستورات صوتی را به درخواست های کامپیوتر تبدیل کند. به عنوان مثال، لطفا شماره حساب خود با استفاده از تلفن وارد کند. این پرس و جوها سپس توسط IVR از سیستم هاست یا میزبان واکشی می شوند. سیستم Telzio VoIP تبدیل منوهای IVR را به عنوان یک  منوی خودکار ساده یا با چندین سطح منو برای استقبال و هدایت تماس گیرندگان به مکان مناسب ساده می کند.

Internet/ IP/ VoIP Telephony

تلفن اینترنتی و تلفن IP و پروتکل Voice over Internet (VoIP) که به جای یکدیگر استفاده می شوند، به ارتباطات صوتی ارسال شده و دریافت شده از طریق اینترنت اشاره دارند. ارتباطات را می توان مستقیما از طریق اینترنت و از طریق تلفن به کامپیوتر شخصی؛ کامپیوتر به تلفن و تلفن به تلفن از طریق اینترنت و با استفاده از دروازه های بین شبکه های آنالوگ و دیجیتال انتقال داد. ارتباطات کاملا دیجیتالی PC To PC نزدیک ترین راه برای ارتباطات در زمان واقعی است.

IP – Internet Protocol

IP یک سیستم ارتباطی است که از فرمت ها و قوانین برای هدایت بسته های داده یا داده ها از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر از طریق اینترنت استفاده می کند.

IP Address

آدرس پروتکل اینترنت (IP) یک شماره ثابت یا پویا است که بین 0.0.0.0  تا  255.255.255.255 قرار داده و به هر دستگاه فعال در اینترنت اختصاص داده می شود. شماره های IP یک قطعه اصلی اطلاعات برای اتصال دستگاه های مختلف از طریق اینترنت؛ ارتباط صوتی و داده هستند.

LAN – Local Area Network

شبکه های محلی (LAN) سیستم ها را در یک گروه به یکدیگر متصل می کنند (مانند دفتر، خانه یا مدرسه) و از اترنت یا معماری توکن برای انتقال داده ها در شبکه خصوصی استفاده می کنند. شبکه های LAN سرعت ارتباط بسیار بالایی را معمولا از طریق کابل های کواکسیال، فیبر نوری یا زوج به هم تابیده ارائه می دهد.

Messaging

پیام رسانی به پست صوتی؛ فکس یا پیام های پخش شده اشاره می کند. پیام صوتی ضبط شده را می توان برای بخش بعدی به صورت محلی یا از راه دور ذخیره کرد یا می توان قبل از ارسال مجدد به گیرنده نهایی؛ فکس را دریافت و ذخیره کرد. پیام ها می توانند از نظر نوع محتوا و نوع رسانه متفاوت باشند؛ تفاوت آنها این است که در آینده ضبط یا ذخیره می شوند.

Modem

مودم دستگاهی است که سیگنال های دیجیتال را به سیگنال های آنالوگ و برعکس تبدیل می کند. مودم ها برای ارسال سیگنال های داده (دیجیتال) از طریق شبکه تلفن که معمولا آنالوگ است استفاده می شود. یک مودم سیگنال های دودویی را به داده هایی که می توانند از طریق شبکه تلفن حمل شوند تغییر می دهد. در سمت دیگر قسمت مودم دوباره داده ها را به باینری تبدیل می کند.

Packet

یک واحد منطقی گروه بندی داده است. بسته ها شامل یک محموله (اطلاعات منتقل شده)، منبع؛ اطلاعات مقصد و اطلاعات همگام سازی هستند. فرایند انتقال اجازه می دهد تا بسته ها در امتداد بهینه ترین مسیر به مقصد ارسال شوند. بسته ها در یک طرف ارتباط ساخته می شوند و به طرف دیگر انتقال داده می شوند. روترها بسته ها را بر اساس تاخیرهای شبکه، خطاها و درخواست های ارسال مجدد از طرف گیرنده ذخیره و ارسال می کنند.

Private Branch Exchange (PBX) یا  Private Automatic Branch Exchange (PABX)

PBX یا PABX جایگزین تابلو برق سنتی تلفن است. سیستم های تلفن PBX ویژگی های اضافی مانند تماس کنفرانسی، نگه داشتن تماس را ارائه می دهند.

Public Switched Telephone Network (PSTN)

شبکه های تلفنی مدار عمومی حهان PSTN را تشکیل می دهند. در گذشته، PSTN شامل سیستم های تلفن آنالوگ بود؛ در حال حاضر PSTN تقریبا کاملا دیجیتالی است و علاوه بر POT شامل تلفن های همراه هم می شود.

Service Provider

شرکتی که به کاربران اینترنت؛ تلفن و تلفن همراه خدمات ارائه می دهد. در محاسبات؛ این می تواند یک مخابرات باشد که میزان سرورهای شبکه یا ذخیره سازی است. ارائه دهندگان خدمات اینترنت و تلفن اینترنتی (ISP و ITSP) به ترتیب اتصال به اینترنت و ارتباطات صوتی را ارائه می دهند.

Softphones

سافت فون نرم افزاری برای سیستم های دسکتاپ، لپ تاپ یا تبلت است که خدمات تلفن Voice over Internet Protocol (VoIP) را ارائه می دهد. سافت فون ها ورودی را از میکروفون دریافت می کنند و خروجی ها را از طریق بلندگوهای سیستم یا مجموعه ای از هدفون دریافت می کنند. ارتباطات صوتی به عنوان بسته های داده از طریق اینترنت ارسال و دریافت می شود.

Telephony

Telephony از زبان یونانی گرفته شده و به معنای صدای دور است. این اصطلاح فرایند تبدیل یا انتقال صدا یا سایر سیگنال های از راه دور و بعد تبدیل مجدد آنها به یک صدای قابل شنیدن اشاره دارد.

Unified Messaging (UM)

UM اصطلاحی است که به ادغام فناوری های مختلف پیام رسان الکترونیکی و رسانه های ارتباطی (ایمیل، پیامک، فکس، پست صوتی؛ پیام ویدیویی و غیره) در یک رابط واحد، قابل دسترسی از انواع دستگاه های مختلف اشاره دارد.

UNIX

یک سیستم عامل چند کاربره و چند وظیفه ای که در ابتدا در سال 1969 توسط کن تامپسون از آزمایشگاه های AT&T Bell توسعه یافت. یونیکس در شرکت های تلفن و برنامه های مهم استفاده می شود.

Virtual Phone Number

یک شماره تلفن اضافی به خط تلفن موجود اختصاص داده شده تا بتوانید در هزینه های تماس صرفه جویی کند. به عنوان مثال یک شماره مجازی با کد کشور استرالیا را می توان به یک خط تلفن در نیوزلند اختصاص داد.

Web Server

در شبکه جهانی وب (WWW)؛ سروری که به ذخیره داده ها (مانند صفحات وب در فرمت HTML) و توزیع آن در بین کاربران اختصاص دارد. مرورگرهای وب قادر به دانلود فیلم، متن، تصاویر ثابت و صدا از صفحات وب هستند. برخی از سرورها از Unified Messaging پشتیبانی می کنند.

Wi-Fi Phone

تلفن های Wi-Fi هر زمان که سیگنال بی سیم در دسترس باشد؛ ارتباطات صوتی و داده ای را از طریق اینترنت ارائه می دهند. مشتریان مسکونی با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) می توانند از تلفن وای فای به عنوان تلفن خانگی و همچنین به عنوان تلفن همراه قابل استفاده در دفتر یا هات اسپات وای فای استفاده کنند. تلفن های Wi-Fi مزایای نرخ تماس رایگان یا مقرون به صرفه را دارند و هیچ اشتراک تلفن همراه یا صورت حسابی ندارند.

منبع: telzio