تفاوت بین SIP و VoIP چیست و شما به عنوان کاربر کدام گزینه را خریداری می کنید؟ امروزه، ارتباطات تجاری از تماس های صوتی فراتر می روند. در حالی که تلفن ها هنوز هم یک ابزار ارتباطی مهم محسوب می شوند، متخصصان از تکنولوژی های بسیاری برای صحبت کردن استفاده می کنند. بعید نیست که یک کارمند برای کار خود روی تلفن، ایمیل، برنامه های تلفن همراه، چت کردن، پیام دادن و ویدیو کنفرانس حساب کند.

پیشرفت های تکنولوژی انتخاب های بسیاری را در سیستم های تلفن تجاری پیش روی شرکت ها گذاشته است. به طور فزاینده ای، سازمان ها برای صرفه جویی در هزینه ها روش های قدیمی را مانند رابط نرخ اولیه (خطوط PRI) کنار می گذارند و به سراغ روش های یکپارچه تری نظیر پروتکل صدا از طریق اینترنت (VoIP) می روند.

استفاده از تلفن های مبتنی بر اینترنت برای برخی از شرکت ها انتخاب درستی است. باید در نظر داشت امروزه VoIP برای بسیاری از کسب و کارها به اندازه کافی قوی نیست. بسیاری از شرکت ها می توانند از ارتباطات یکپارچه ای که از صدا، متن، کنفرانس، پویایی و سایر اَشکال ارتباطی پیشتیبانی می کنند، بهره ببرند.

اگر در حال ارزیابی سیستم های تلفن تجاری جدید هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت بین پروتکل سیپ (SIP) و VoIP چیست و کدام بهتر است. در این مقاله، مزایا و معایب هر یک از این دو را با هم بررسی خواهیم کرد. همچنین توضیح خواهیم داد که کدامیک برای کسب و کار شما مناسب تر است.

تفاوت بین SIP و VoIP چیست؟

لزوماً نمی توان SIP و VoIP را به طور مستقیم با یکدیگر مقایسه کرد. در حالی که VoIP اصطلاحی است که می تواند برای توصیف هرگونه سرویس تلفن مبتنی بر اینترنت استفاده شود، سیپ یک پروتکل ارتباطی است که برای بیشتر انواع استقرار VoIP به کار می رود. فناوری VoIP به دهه 1970 برمی گردد، اما به عنوان یک فناوری تجاری طی ده سال گذشته محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده است.

VoIP یک اصطلاح گسترده است که به هرگونه تماس تلفنی که از طریق اینترنت به جای خطوط تلفن قدیمی برقرار می شود، اطلاق می گردد. VoIP برای انتقال بسته های صوتی به جای شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) به اتصال داده متکی است.

SIP پروتکلی است که برای شروع، تغییر و پایان جلسه های ارتباطی چندرسانه ای در برنامه های VoIP استفاده می شود. پروتکل های سیپ از سیگنال دهی و کنترل برنامه های صوتی، تصویری و پیام رسانی پشتیبانی می کنند. سرویس Husted SIP Trunking عموماً توسط فروشنده ارتباطات یکپارچه میزبانی شده (Husted Unified Communications) ارائه می شود که ممکن است VoIP و ارتباطات یکپارچه را به عنوان یک سرویس (UCaaS) ارائه دهد.

مقایسه SIP و VoIP کار درستی نیست

در حالی که همه سیپ ها برای پشتیبانی و مقیاس گذاری ویپ مورد استفاده قرار می گیرند، همه ویپ ها توسط فناوری سیپ پشتیبانی نمی شوند. سیپ تنها یک پروتکل است که می تواند در ویپ تجاری برای مقیاس گذاری ارتباطات فراتر از تماس های صوتی جهت پشتیبانی از ویدیو کنفرانس، پیام های فوری، پیام کوتاه و سایر ارتباطات چندرسانه ای مورد استفاده قرار بگیرد.

مزایا و معایب VoIP

VoIP یک اصطلاح گسترده است که می تواند برای توصیف هرگونه سرویس تلفنی اینترنتی، از سرویس های کم هزینه مسکونی گرفته، تا پیاده سازی سرویس های حرفه ای ارتباطات یکپارچه برای شرکت ها استفاده شود. از آنجا که کیفیت و امکانات VoIP می توانند به طرز قابل توجهی متفاوت باشند، مزایا و معایب آن نیز می توانند به نوع سرویس بستگی داشته باشند.

با این حال، ارزیابی مزایا و معایب VoIP در مقایسه با SIP کاربردی نیست. برای درک بهتر تفاوت VoIP با VoIP همراه با SIP، بهتر است مزایا و معایب سرویس تلفن اینترنتی تجاری را که شامل ارتباطات صوتی (فقط VoIP) است، به جای امکانات چندرسانه ای (VoIP همراه با SIP) ارزیابی کنید.

  • بیشتر بخوانید: چرا باید به جای سیستم تلفن سنتی ویپ خریداری کنیم؟

مزایای VoIP

  • سرمایه اولیه کم
  • صرفه جویی در هزینه های جاری از طریق صورتحساب ماهانه با نرخ ثابت
  • سیستم های VoIP قابل حمل هستند و نیازی به نصب در محل ندارند
  • بسیاری از برنامه های اصلی سرویس VoIP ویژگی های محدودی نظیر شناسه تماس گیرنده، انتظار تماس و هدایت تماس را ارائه می دهند
  • اکثر ارائه دهندگان VoIP نیازی به قراردادهای طولانی مدت ندارند

معایب VoIP

  • برای دسترسی به خدمات و کیفیت تماس (QoS) به پهنای باند نیاز است
  • ممکن است برخی از سرویس های VoIP اولیه برنامه های تلفن همراه را ارائه ندهند
  • سرویس فقط صوتی از ارتباطات چندرسانه ای پشتیبانی نمی کند
  • نمی توان با برنامه هایی مانند Salesforce،  DropBox یا مایکروسافت آفیس کار کرد

مزایا و معایب VoIP با SIP

تغییر سیستم تلفن از PRIهای قدیمی به SIP می تواند به سازمان ها این امکان را بدهد که در هزینه های خود صرفه جویی کنند و فضا را برای به کارگیری امکانات جدید و ابزارهای بهره وری فراهم کنند. برای مقایسه موثر SIP با VoIP، بهتر است به این نکته توجه کنید که SIP در مقایسه با سرویس تلفن اینترنتی صوتی چگونه می تواند VoIP را در زمینه ارتباطات چندرسانه ای تقویت کند.

مزایای VoIP همراه با SIP

  • با صرفه جویی در تکنولوژی ارتباطات یکپارچه، امکان صرفه جویی فوری در هزینه برنامه های تجاری فراهم می شود
  • در صورت از بین رفتن اتصال داده، کنترل سیستم به صورت اتوماتیک به تلفن های همراه کارکنان منتقل می شود
  • به صاحبان کسب و کارها این اجازه داده می شود تا بر حسب نیاز امکانات و خطوط اضافی خریداری کنند و این گونه در هزینه ها صرفه جویی می شود
  • برخورداری از ابزارهای کاربرپسند برای اضافه کردن خطوط و امکانات
  • قابلیت ادغام با برنامه های ابری برای پیاده سازی ارتباطات یکپارچه
  • یکپارچه سازی داخلی با برنامه ها و نرم افزاری های تجاری جهت افزایش بهره وری
  • قابلیت ادغام با خطوط PRI موجود برای ایجاد یک سیستم تلفن ترکیبی

معایب VoIP همراه با SIP

  • SIP به پهنای باند کافی برای پشتیبانی از خدمات باکیفیت نیاز دارد
  • تفاوت در کیفیت خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان SIP
  • امکانات ارائه شده توسط فروشندگان SIP متفاوت است و ممکن است شامل ارائه کامل ارتباطات یکپارچه نباشد
  • برخلاف سرویس اینترنت اختصاصی فیبر نوری،  SIPاز طریق یک سرویس اینترنتی عمومی می تواند کیفیت و امنیت سیستم را به خطر اندازد

کدامیک را برای کسب و کار شما مناسب تر است؟

اگر کنجکاو هستید که SIP از تکنولوژی بهتری برخوردار است یا VoIP، مطمئناً به فکر ارتقای سیستم تلفن خود به سیستم های تلفن مبتنی بر اینترنت افتاده اید. باید به این نکته توجه داشت که مقایسه مستقیم SIP و VoIP مقایسه درستی نیست. باید از خود بپرسید که آیا سرویس تلفن VoIP به تنهایی پاسخگوی نیازهای کسب و کار شما هست؛ یا این که بهتر است با پیاده سازی SIP از ابزارهای ارتباطی یکپارچه تری برخوردار شوید.

برای بسیاری از کسب و کارها، مقایسه VoIP با UCaaS، از مقایسه VoIP با SIP بهتر است. اگر می خواهید از مناسب بودن UCaaS اطمینان حاصل کنید، باید به عواملی مثل بودجه و میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی چندرسانه ای توجه کنید. اگر کسب و کار شما از قبل از برنامه ها یا فناوری های مشارکتی که بخشی از ارتباطات یکپارچه هستند استفاده می کند، بهتر است SIP را انتخاب کنید.

SIP به کسب و کارها این امکان را می دهد تا از طریق اتصال داده به تبادل پیام، ویدیو، فایل و سایر اشکال داده بپردازند و امکانات VoIP را فراتر از تماس صوتی ساده تجربه کنند. برای بسیاری از شرکت ها، ارتقای مستقیم سیستم تلفن به SIP و ارتباطات یکپارچه می تواند باعث کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری شود.

منبع: atlantech